Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Tuttavarouvalla on ilm. alkoholiongelma. Lapsia on kolme ja lasten isä asuu kaukana.
25.01.2008 |
Olen siis oikeastaan varma tästä alko-ongelmasta ja asiasta on puhuttu meidän kavereiden kesken.
Mikä olisi paras tapa puuttua asiaan?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Onko hän puhunut asiasta sinulle? Jos on puolellakaan sanalla, voit ottaa itsekin asian suoraan puheeksi seuraavan kerran, kun näet häntä. Kannattaa antaa puhelinnumeroita ja ottaa selvää, missä on lähin AA tai vastaava. Tai kannustaa ainakin puhumaan neuvolassa asiasta. Aika harva pääsee kuiville yksin, valitettavasti.
Pääasia on, että asiaa ei vähätellä eikä paisutella vaan todetaan ja ymmärretään, mutta samalla annetaan vahva viesti siitä, että jotain hänen on asialle tehtävä joko yksin tai muiden avulla. Ikävä totuus on, ettei alkoholistia voi lopulta kuitenkaan parantaa kukaan muu kuin alkoholisti itse. Hänen on itse haluttava muutosta. Pääasia on, että lapsista pidetään huolta. Eli jos äiti ei itse tartu aputarjouksiin tai kieltää ilmiselvän ongelmansa, on siihen pakko puuttua jämäkämmin keinoin. Lapset kärsivät vanhempiensa päihdeongelmista, vaikka kyse olisi pelkästä " harmittomasta" tissuttelusta :(