Ettekö oikeasti anna lasten kavereille ruokaa?
Eräs lapsistamme on tosi usein koulun jälkeen jonkun kaverinsa luona. Tulee vasta illalla kotiin. Ja on aina tosi nälkäinen.
Kun sitten ihmettelen, että eikö hän ole syönyt kavereidensa luona, niin vastaus on, että ei saanut mitään syötävää.
Siis täh?? Oma lapsi vetää välipalaa ja vieras katsoo nälkäisenä vieressä??
Kommentit (63)
Välipalaa tarjotaan yleensä aina ja lapset osaavat syödä sen nätisti, eivät pengo kaapeista mahdollisia keksejä tai pakasteesta jäätelöitö (jos ei ole lupaa).
Sen sijaan lämmin ruoka (päivällinen, se mikä nyt syödään siinä 4-6 aikoihin) on eri asia. Yleensä kyläilevä kaveri lähtee omaan kotiinsa syömään tai jos sovitaan erikseen, jää kyläpaikkaan syömään. Tämä sovitaan erikseen tarkoittaa sitä, että kyläpaikan äiti soittaa kyläilijän äidille ja kysyy, saako tämän lapsi jäädä syömään. Tai jos on isommista lapsista kyse, niin lapsi soittaa itse.
Minusta on tärkeää, että päivällisen syömiseen kaverin kotona kysytään lupa kotoa. Kotona saattaa tosiaan olla ruoka odottamassa sitten ihan turhaan, jos kyläpaikassa ollaankin syöty ilman lupaa (siis lupaa kotoa).
Ja kyllä mä olen joskus sanonut lapsen kaverille, että nyt meillä on ruoka, menetkö säkin kotona käymään ja syömään, tulet sitten vaikka takaisin. Näin olen tehnyt, jos kaveri on joku joka asuu lähellä ja silloin kun meillä on ruokaa varattuna vähän niukemmin.
siis tietää kyllä allergiansa ja rajoituksensa!
Kukin tarjotkoon kavereille ruokaa jos haluaa, ja olkoon tarjoamatta, jos se ei sovi omiin periaatteisiin. Mitään velvollisuuttahan kenellekään ei ole toisten lapsia ruokkia, se on vanhempien/huoltajien tehtävä.