Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

opiskelu toisella paikkakunnalla

24.01.2008 |

koulut on nyt tältä keväältä käyty. Vauva syntyi maaliskuussa ja tänään 8 viikkoa tasan.

Seminaarin kanssa tehtiin niin, että kävin ensimmäisellä kokoontumiskerralla vielä pari viikkoa ennen la:a. En olisi lähtenyt muuten, mutta olo oli hyvä, enkä halunnut kotonakaan pyöritellä peukaloitani. Siinä välissä oli sitten pääsiäistauko, jonka aikana olin sopivasti synnärillä Huhtikuussa kävin sitten vielä kaksi kertaa seminaarissa niin, että lähdettiin opiskelupaikkakunnalle koko perhe: mies istuskeli vauvan kanssa kahvilla ja toi tauolla syötettäväksi + syötti valmiiksi pumppaamaani maitoa pullosta.

Eli hyvin meni, paremmin kuin ennen synnytystä olisin uskonut. Seminaari oli niin hyvä, että ylimääräinen vaiva oli sen arvoista. Nyt keskityn äitiyslomailemaan. :8}

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen, että miten sellasta voi tehä? eikö se ole jo epäkohteliasta muita opiskelijoita kohtaan??? Ite en kyllä kehtais häiritä muitten opiskelua, eikä kyllä itekkään voisi kunnolla keskittyä, ellei se vaava tosiaan sitten nukkuis koko sitä aikaa,,,mutta sellasta tuuria nyt ei kyllä tapahdu....

Mites sitten nämä tuki asiat? Saako opiskeleva äiti kunnon asumistukee, kun mies tienaa normaalisti, ehkä jopa aika

Vierailija
2/10 |
04.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vähän??? ja onko opintotuessa jotain mammakorotusta tms? siis mitä rahoja opiskeleva perheellinen saa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et voiko ottaa pienen mukaan. Mulla oli poika 11 päivän ikäsenä mukana verkkokurssin ainoalla lähitapaamisella, ja kysyin etukäteen, voink ottaa hänet mukaan. Valmistumisen takia on pakko saada nyt tuo kurssi käytyä.

Itse saan nyt vanhempainpäivärahaa ja perheenä saamme yleistä asumistukea. Mies saa opintorahaa ja itsekin saisin sitä nostaa, jos vaan opinnot etenevät (mulla on kyl viikkoja " varastossa" ), koska päiväraha on minimi. Minimillä ollessa saa myös tienata satunnaisesti, eli jos jollain ois tarjota mulle oikolukuhommia, niin teen mielelläni :) Päiväkotisijaisuudet on nyt tauolla. Valmistun siis nyt lto:ksi ja opiskelen toisena pääaineena suomea..

Vierailija
4/10 |
24.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitan!

Onko muita äitejä/odottavia, jotka opiskelevat toisella paikkakunnalla kuin se missä perhe asuu?

Itselläni laskettu aika on kahden kuukauden päästä, huomenna taas käyn päiväseltään opiskelupaikkakunnalla kahden tunnin junamatkan päässä. Saa nähdä, miten kauan tätä jaksan, nyt jo alkaa vähän rasittaa tämä ramppaaminen vaikka käyn vain kaksi kertaa viikossa seminaarissa ja loput teen kotona.

Onko kokemuksia, kuinka pienen vauvan kanssa olette käyneet koululla/yliopistossa tai milloin olette raaskineet jättää hoitoon? Minun kaikki suunnitelmat loppuu oikeastaan synnytykseen, eli olen ajatellut että syksyllä sitten taas, paitsi jos esim. mies lähtee retkeilyn vuoksi seuraksi joskus kesän korvilla niin voin EHKÄ käydä jossain tentissä.

t:kalliope

rv 32 tasan

Vierailija
5/10 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin odottaessani koulussa (ammattikorkea) tunnin ajomatkan päässä, pari kuukautta ennen synnytystä tein itsenäisesti kotona hommia ja maks kerran viikossa kävin koululla. Ei silloinkaan ihan hirveästi voimia ollut, mutta helpommalta tuntui kuin nyt...

Pidin siis ihan kunnon yli vuoden äitiysloman, jotain olisin voinut ehkä opiskella, mutta mielummin nautin vauvasta ja sain olla rauhassa väsynyt ilman ylimääräistä stressiä. Minun kohdallani tämä oli oikea ratkaisu, enkä todella edes kaivannut kouluun vasta kuin siinä vaiheessa kun tyttö oli jo vuoden. Olisin kuluttanut itseni ihan puhki, jos olisin yrittänyt tytön huimien 45min-1h päiväunien aikana (joita ne tuntuivat suurimman osan vauva-ajasta olevan) vielä lukea jotain ammattiin liittyvää.

Mutta jokainen tyylillään, mutta kannattaa miettiä omaa elämäntilannettaan ja omaa jaksamistaan ihan todella. Joillekin pienimuotoinen opiskelu äitiyslomalla voi tehdä ihan hyvääkin, mutta toisaalta se lapsi on vain kerran niin pieni ja tarvitsee lähelleen vanhemman joka jaksaa antaa turvaa.

Viime syksyllä jatkoin opiskeluja, ja tälläkin hetkellä olen todella väsynyt ajoittain, kun kouluun saa usein lähteä viimeistään seitsemältä ja viikonloppuisinkin tyttö herää kuudelta. Illatkin ovat välillä todella lyhyitä, kun on vain pari tuntia aikaa ennen kuin alkaa iltatoimet.

Onnea loppuraskauteen ja kuuntele itseäsi :)

Vierailija
6/10 |
25.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa jäin äitiyslomalle rv36,marraskuun lopussa ja kevään olin kotona vauvan kanssa.Syksyllä jatkoin opiskelua,vauva 8kk mukana.Yllättävän hyvin vauva viihtyi kun oli syötävää,juotavaa ja muutama kiva lelu joilla sylissä,rattaissa tai luentosalin lattialla leikki.Siihen asti kuin oppi enemmän liikkumaan.

Toista vauvaa odottaessa opiskelin rv 33 ja tein työharjoittelua opetusklinikalla.Supistelujen vuoksi jouduin sairaalaan joten opiskelut jäi siihen.Vauvan ollessa 2,5viikkoa jatkoin opiskelua vauva mukana.Raskasta oli toisinaan,mutta hienosti vauva viihtyi liinassa tai rattaissa luentojen ajan.

Mutta täyspäiväinen opiskelu ja pienen vauvan äitiys on rankkaa pitemmän päälle.4kk päästä olin ihan yliväsynyt,niin että koko kesä meni toipumiseen ja nyt kun kuopus on jo 1v niin tunnen olevani vieläkin vasta palautumassa raskaudesta ja synnytyksestä.Esikoisen jälkeen 2kk kroppa ja olo muutenkin oli kuin ennen raskautta.

Mutta jos vain vauva on tyytyväinen ja sopeutuva, eikä äitikään hermoile liikaa niin 2krt/vk onnistuu mainiosta vauvankin kanssa.Rennolla asenteella ja kaiken tarjottavan avun vastaan ottaen opiskelu vauvan kanssa kyllä sujuu.Kantoliina on meillä ollut ehdoton apu ja näppärät,pienikokoiset ja toimivat rattaat myös.Isoja yhdistelmiä en suosittele ahtaisiin luentotiloihin.Ja jos vauva on rintaruokinnalla niin syöttäminenkin sujuu jos vaan tunnet luentevaksi imettää esim luentosalin peräpenkissä tms.

Kuullostele omaa oloasi,jaksatko.Vaihtelu ja " aikuisten" maailmassa piipahtaminen tekee hyvää myös psyykkeelle, sillä joskus kotona oleminen voi alkaa ahdistamaan.Paljon riippuu myös vauvasta.Kovin itkuista vauvaa ja äitiäkään tuskin kannattaa enempää alkaa stressaamaan opiskelulla.

Itselläni päivittäinen ajomatka opiskelupaikkakunnalle on noin 50km suuntaansa eli helpostikkin päivittäin 1,5-2h vierähti matkustamiseen.

Vierailija
7/10 |
26.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myö opiskellaa molemmat miehen kanssa ja mun mielestä menny tosi hyvin.. jää paljon enemmän aikaa lapselle mitä jos olisin menny heti äitiysloman jälkee töihin, vaikka kaikista mieluumminhan olisin ollu kotona siihen asti ku tyttö 3v, mut kouluaki oli pakko jatkaa :/

Mie jäin koulusta pois vähän ennen äitiysloman alkua ja äitiysloman aikana tein pikkasen opinnäytetyötä. Kouluu palasin ku tyttö 9,5kk ja sillo alotti pph:ssa.. 2-3pv viikossa.

Vierailija
8/10 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Mulla ompi noin 300km opiskelupaikkakunnalle ja olen koko äitiysloman ajan tehnyt opintoja etänä. Muutaman tentin siirtotenttinä ja nyt aloitan pari kurssia verkkokurssina.

Hyvin on toiminut. Olen rauhassa jättänyt opiskelun joko iltaan tai sitten tehnyt viikonloppuisin mahdollisia esseitä tai muita hommia. Silloin kun poju syntyi ei ollut kyllä mitään kiinnostusta tai edes jaksamista opintoihin, mutta sanotaan että noin 4kk iästä lähtien aloin tehdä opintoja taas. Itsekin piristyy hieman kun on jotakin aikuisten juttuja tässä vauvamaailman keskellä. :)

Vierailija
9/10 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Yritän tehdä pari tenttiä vielä nyt ennen synnytystä, ja sen jälkeen sitten suorittaa kursseja tekemällä esseitä etänä. Meillä helpottaa vielä se, että mies käyttää suurimman osan vanhempainvapaista, 6 ja puoli kuukautta, niin minä voin nostaa vaikka opintotukea jos virallisesti opiskelen. Luentoja minulla ei tässä vaiheessa onneksi ole, ei tarvitse viedä vauvaa luentosaliin...

Vierailija
10/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitin just täyspäiväisen opiskelun, mutta tytär, 8kk, meni sitten tietysti hoitoon, koska meidän koululle ei ihan voi lapsia tuoda...

Eli muille opiskelua miettiville voin sanoa tässä lykhyen kokemuksen perusteella että suurimmat haasteet ainakin itselläni tulee suoraan siitä että tunnit vuorokaudessa vähän loppuu kesken. koulua meillä on 8-16 arkisin, eli sitä ennen vauva hoitoon, ite kouluun ja sit taas toisin päin illalla. ilta menee tietty pikkuprinsessan kanssa ja sitten kun hän menee nukkumaan, voin alkaa tekemään kotitöitä, koulujuttuja - ja gradua. gradunvääntö alkoi tällä viikolla ja valmis pitää olla tasan vuoden päästä. toivottavasti voin silloin tulla kertomaan tälle palstalle, että kyllä opiskelun ja vauvan voi yhdistää...