Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja verenpainelääkitys

14.09.2007 |

Onko kellään kokemusta verenpainelääkityksestä raskauden aikana? En tarkoita nyt raskausmyrkytykseen saatua lääkitystä, vaan sellaista joka on määrätty korkeiden paineiden vuoksi jo ennen raskautta. Seurataanko raskautta enemmän? Lisääkö korkea verenpaine raskausmyrkytyksen riskiä?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli viime raskauden aloitin Tenorminia syoden (atenolol) ja soin myos raskauden aikana methyldopa -nimista verenpainelaaketta (ei kaupan Suomessa) seka loppuraskaudessa Adalatia ja imetyksen aikana sitten methyldopaa ja labetalolia. Siina oli kaikenlaisia kiemuroita joita en nyt tassa ehdi selvittaa kun yritan katsoa lasten leikkeja samalla, mutta lopputuloksena terve poika 1,5 vee. Seurattiin kylla hyvinkin tarkasti, tuo atenolol kun ei valttamatta ole hyva raskauden aikana (voi aiheuttaa ongelmia sikion kasvuun joten sita pitaa seurata tarkasti), Suomessa tiedan etta laakitys vaihdetaan yleensa turvallisena tunnettuun labetaloliin, taalla missa asun kaytetaan sita ja methyldopaa (joka ei oo Suomessa kaupan). Monet vp-laakkeet eivat sovi raskauden kanssa yhteen (esim. kalsiumkanavan blokkaajat, kuten tuo Adalat, mutta sita kaytettiin mun tapauksessani ennenaikaisen synnytyksen ehkaisyyn joka johtui muista syista kuin vp-sta ihan tiettyjen viikojen aikana). Essentiaalinen verenpainetauti EI altista raskausmyrkytykselle, itse asiassa monien vp-tautisten vp on parhaimmillaan raskauden aikana (jopa niin etta loppuraskaudessa ei valttamatta tarvitse mitaan laakitysta), mutta jos oikein huonosti kay niin verepainetautisellekin voi tulla raskausmyrkytys viela essentiaalisen hypertension paalle, ja se ei tietenkaan ole ideaalitilanne. En kuitenkaan itse tieda ketaan jolle nain ois kaynyt. Jos olet siis vastaraskautunut niin ottaisin heti yhteytta erikoislaakariin (mielellaan prenatologi, eli riskiraskauksiin erikoistunut gynekologi, yleensa yliopistosairaaloista esim. Naikkarilta loytyy) jotta vp-laakityksen sopivuus tarkistettaisiin. Tsemppia, kylla se hyvin menee!

Vierailija
2/2 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itselläni on kolmessa viimeisimmässä raskaudessa ollut verenpainelääkitys, albetol 100mg. Se sopii myös imetyksen aikana. Verenpainetta on kontrolloitu neuvolassa tiheämmin, olen myös mittaillut paineita kotona ja äitipolilla ovat seuranneet tiiviimmin. Kaikkea hyvää sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla