Lue keskustelun säännöt.
4-vuotiaalla lapsellani on tic-oireita
24.01.2008 |
Nuolee huuliaan, imeskelee vaatteitaan, kohauttelee hartioitaan.
Olisko kohtalotovereita ja osaatteko sanoa mistä omallenne johtuu.. Luulen että mun lapsella laukaisi yksi stressaava tilanne (riita) ja nyt en tiedä mitä tehdä. Meillä ei ole tapana riidellä kovin usein joten ehkä se oli herkälle lapselle liikaa. Tuntuu tosi pahalta.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mieti itse asia toisin päin kuvitellen että sinulle joku tekisi samoin, jättiläinen joka olisi sinua monta kertaa suurempi ja vahvempi.
Miksi joku televisio-ohjelma menee lapsen ohi ja vielä verinen.
Jos tilanne vaatii niin tv kiinni ja muista lapsi on aina ykkönen.
Et ehkä kertonut kaikkea mitä tilanne piti sisällään. Voin kuvitella pienen ahdistuksen määrän etenkään jos et pyytänyt tekoasi heti anteeksi vaan aloit murjottamaan.
Sinä aikuisena pystyt eri tavalla ajattelemaan tuosta tilanteesta mutta lapsella ei ole keinoja - hän on järkyttynyt ja kenties pelokas että tilanne toistuu.
Ehkä yrittää nyt epätoivoisesti miellyttää sinua ja on ns. " varpaillaan" ja stressaantunut. Stressi voi pelkästään saada noita tic oireita esiin. Lapsi pelkää sisimmässään ja yrittää olla mielin kielin ettei äiti suutu.
Melkoinen taakka pienelle lapselle.
Mielestäni sinun on otettava asia puheeksi uudelleen ja pyydettävä käytöstäsi anteeksi ja kertoa että toimit väärin. Älä syyllistä lasta että esti sinun tv:n katselun.
Ylitit sellaisen rajan jota ei olisi pitänyt ylittää. Jos tilanne ei helpotu ota yhteyttä kasvatus- ja perheneuvolaan ja kerro tilanne rehellisesti siellä. Toivon että saatte apua.
En ole curling-vanhempi ja pidän lapsilla rajat. En siis tarkoita että lapsi päättää perheen asioista. Aikuisen pitää osata luovia tilanteesta toiseen pehemeästi ettei rajuja riitoja pääse syntymään.
Pahimmillaan suuri järkytys johtaa Posttraumaattiseen stressireaktioon (Post-traumatic Stress Disorder, PTSD)