Mikä on kaukaisin paikka jossa joku isovanhemmistasi on käynyt?
Kommentit (37)
Sittemmin ei käynyt oikeastaan missään. Kotinurkilla oli kuulema parasta. Miksei tuo ole tottakin, varsinkin sen " ulkomaanmatkan" jälkeen.
Isänisä: ei missään, jollein Karjalan Kannasta lasketa mukaan, mistä hän lähti evakkoon sotien jälkeen.
Isänäiti: Viipuri ja oliskohan Moskova, en ole varma. Mutta mamma kävi 90-luvun alussa vanhoilla synnyinseudullaan sekä isäni synnyinpaikalla Jääskessä.
Äidinäiti: ei varmaankaan missään, en tiedä.
Äidinisä: sama juttu, ei varmaankaan missään.
Vierailija:
Toisen puolen isovanhemmat eivät käyneet kotoaan käsin niinkään kaukana.
Äidinisä: Israel, tämän lisäksi käynyt Ruotsissa.
Isänäiti: kaukaisin paikka lienee Madeira. On ollut kyllä kova matkustamaan aina mutta lähinnä Euroopan kaupunkilomia harrastaa eikä tietääkseni ole käynyt edes Kanarialla.
Isänisä: Pietari, ei kyennyt sairauksien vuoksi matkustelemaan ja hänen kuolemastaan onkin jo pian 20 vuotta (jonka jälkeen leskensä siis yksin reissannut paljon).
Mun isovanhempani ovat (olivat yhtä lukuun ottamatta) syntyneet 1901, 1903, 1908 ja 1912 - ja minun äitini oli minut synnyttäessään vuonna 1968 vasta 23-vuotias. Siskoni on syntynyt vuonna 1983 ja hänellä on siis samat isovanhemmat.
On siis täysin mahdollista että jonkun täällä palstailevan äiti-ikäisen ihmisen isovanhemmat ovat syntyneet 1800-luvun puolella.
Kannattaisko kaikkien laittaa myöskin isovanhempien syntymävuodet näkyville - on kai vähän eroa sillä ovatko isovanhemmat syntyneet 1800-luvulla vai 1950-luvulla.
Muuten eivät olleet matkustelleet Helsinkiä kauemmaksi.
Äidin puolen isovanhemmat pyörineet vain kotimaassa ja pappa tietty sodan aikaan hieman Venäjänkin puolella rajaa.
Ovat matkustaneet jokaisella mantereella useita kertoja. ikää 88 ja 89 ny. Eivät enää matkustele
että isäni puolelta isoisäni kaukaimmat paikat liittyvät sotaan ja isoäitini on kierrellyt myös suomessa, en usko että ovat käyneet ulkomailla. Äitini puolelta isoisäni on syntynyt nyk. venäjän puolella ja kasvanut pietarissa, joten varmaankin se. Isoäitini matkusteluista en tiedä, toisaalta sukua oli diplomaattina euroopassa, lienevätkö käyneet siellä, sitä tarina ei kerro.
Isäni syntyi 1941.
Äitini vanhemmat: isoisä syntyi 1905 ja mummi syntyi 1915. Ja äitini 1946.
Isäni sekä äitini ovat kuopuksia, itse olen perheen iltatähti ja olen syntynyt -82. Mun siskot ovat mua 9 ja 13 vuotta vanhempia.
Eli hyvin voi olla 1800-luvulla syntyneitä isovanhempia!
T. 44
Mun isoisä s. 1899 ei käynyt Suomen rajojen ulkopuolella,
isoäitini sen sijaan (eli vaimonsa) s. 1907 kävi ainakin Englannissa ja Israelissa.
Toiset isovanhemmat s. 1912 ja 1915 eivät varsinaisesti matkanneet ulkomailla, mutta näkivät sentään kerran pilkahduksen Tukholmaa ruotsinlaivan kannella.
tämä oli elämys josta mummu jaksoi kertoa usein :)
Edesmennyt isoisä kiersi maapallon rahtipurjelaivalla. Muut siovanhemmat ei kaiketi käyneet koskaan Suomen ulkopuolella, mitä nyt Karjasta muuttaneet :)
Vanhemmista ja appivanhemmista suurin seikkailija on käynyt Kanarialla asti.
Oikeastaan, kun mietin niin se on minunkin kaukaisin kohteeni, vaikkakin vähiten mielenkiintoisin.
edesmenneet isovanhempani olivat syntyneet 1902 ja 1909. He olivat matkanneet Euroopassa Lontoosta Bratislavaan. Isoäiti aina muisteli kaiholla Sveitsin Alppeja, " kun minä siellä junan takalaiturilla seisoin ja ihailin" . Minäköhän vuonna junien takalaiturille pääsi vielä seisomaan?
Lontoossa he olivat vuonna 1936. Siellä he kuulivat ekaa kertaa Hitleristä. Suomessa ei hänestä vielä tiedetty mitään.
joten Yhdysvallat, jos sikiöaika lasketaan. Muussa tapauksessa Oulu.
Ja mummin kanssa Egyptissä kun oli pieni - nämä muistan.
Toisista isovanhemmista on muitaakseni kuva Havaijilla, mutta saattaa toisaalta olla Kanariansaaretkin kyseessä - kova juttu se oli 60-luvulla anyway :D
Kävi Floridassakin, Disneylandissa. :D Se taisi olla kaukaisin paikka.