Äitiyspäivärahaan vaikuttavat tulot
Ajattelin tältä osastolta kysellä äityspäivärahasta vai mikä se nyt nykyään onkaan. Täällä asia varmaankin ajankohtainen monella :)
Eli kun suunnitelmissa olisi vielä yksi vauva, mutta rahallisia asioita pitää miettiä tarkkaan. Eli kun olen ollut vuoden 2007 lähes kokonaan työssä. Mikäli tulen tämän vuoden puolella raskaaksi äitiyspäivärahan määräytyisi 2006 vuoden tulojen mukaan, jolloin olin hoitovapaalla eli ei ollut palkkatuloja. Tänä vuonna olen varmasti töissä vaan kolme kuukautta ja mahdollisesti työttömänä tai satunnaisissa töissä loppuvuoden.
Elikkä kysymys kuuluu: jos haen tämän vuoden puolella äitiyspäivärahaa, voinko saada äitiyspäivärahan 2007 vuoden tulojen mukaan? Olisiko kellään kokemuksia vastavvanlaisesta tilanteesta?
Selma
Kommentit (4)
Tiedä sitten miten he tulkitsevat tuon " jatkuvasti" tulot yli 20 % suuremmat. Onkohan se sitten niin, että kun välillä on työttömänä niin eivät maksa...?
" Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?openDocument
Itse olin alkukevään 2007 osa-aikatyössä, välillä työtön. Kesän ajan työskentelin 5kk, jonka jälkeen taas työtön. Äitiyslomani alkoi 31.12. ja päiväraha laskettiin 5kk:n kesän tulojen mukaan, jotka muutettiin vuosityötuloksi kertomalla kahdella (ja niistä tehtiin normaalit lomaraha yms vähennykset). Ja koska vuoden 2005 tuloni olivat olemattomat, sain päivärahan näiden tulojen mukaan (olivat siis sen 20% paremmat).
jonttu rv38+2
ja päiväraha määräytyy sen mukaan, koska äitiyspäivärahakausi alkaa. Eli kun mulla alkoi 31.12. (la 5.2), tulot huomioitiin vuodelta 2005.
Eli jos päivärahakautesi alkaa vuoden 2008 puolella, ne katsoo tuloja vuodelta 2006 (joihin sit voi hakea muutosta tuoreempien tulojen perusteella).
" Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta."
(http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300307125754HL?openDocument)