Miksi työpaikkani miehet eivät koskaan pyydä minua syömään? :(
Toisiaan he kyllä pyytävät päivittäin. Usein tilanne menee suunnitteen näin: Huoneessa istuu vaikka 2 miestä ja minä. Kolmas mies tulee sisään ja kysyy toisilta vuorotellen: -Pekka, lähdetkö syömään? -Emmä nyt. -Mites Matti, lähdetkö sinä? -Kiitos en mäkään ehdi. Minulta ei koskaan kysytä!! Joskus harvoin käy niin, että minut kutsutaan ikään kuin porukan mukana, tyyliin " lähdettekö te" .
Onko jotenkin epäsopivaa pyytää naistyökaveria syömään vai mikä on?
Kommentit (35)
Olen joskus kyllä tehnyt sitä, että tyrkyttäydyn mukaan porukkaan. Mutta inhoan periaatteessa kaikkea mukaan tunkemista - mieluummin kutsun tai tulen kutsutuksi. Myönnän kyllä, että itsekin olen vähän arka kutsumaan näitä miehiä.
Ehkä olen jopa piirun verran vanhanaikainen, minusta herrasmies kutsuu naisen eikä niin, että nainen joutuu kutsumaan miehen, SAATI tyrkyttäytymään hänen seuraansa.
ap
Mutta ilmeisesti nainen on tässäkin eri asia?
Töissä ilman muuta pidetään huoli, että kaikki halukkaat pääsevät porukkan mukana lounaalle. En jaksaisi tuollaista työyhteisöä.
Vierailija:
Ehkä olen jopa piirun verran vanhanaikainen, minusta herrasmies kutsuu naisen eikä niin, että nainen joutuu kutsumaan miehen, SAATI tyrkyttäytymään hänen seuraansa.ap
Tuo sun asenne voi kertoa kaiken, jos niillä on samanlainen mies-nainen jakoasenne. Meillä ollaan täällä ihan vaan työkavereita, ei miehiä ja naisia. Itekin naisena olen monesti sanonut, että lähen tästä mukaan, tai käynyt hakemassa muita syömään. Reippautta hyvänen aika!
Kyllä niitä vaan löytyy niin mustasukkasia akkoja jotka luulee että heti on jotain. Joku juoruämmä näkee miehesi syömässä naisen kanssa ja plaa plaa. Unohtaa tietenkin sanoa että niitä miehiä oli muitakin.
Ja sota on valmis... syytön on tuomittu.
Tiedän niin paljon miehiä jotka on tuomittu petturiks vaikka millä perusteella. Siihen riittää hyvin vaikka naiselta autoon pudonnut huulirasva tai irronnut hius, näinhän voi käydä vaikka matkalla syömään.
Olen kärsinyt samasta aiheesta niin kauan kuin muistan miesten paikoissa tehneeni töitä. On tasan 2 ihmistä, jotka pyytävät syömään satunnaisesti ja toinen useammin. Mutta melkein aina toinen pyytää vain kun ei muita ole paikalla - kokee jotenkin vaikeana naisen kanssa syömisen mutta porukkaan ei koskaan kutsu. Vain yksin ollessaan. Toinen syö usein ja kysyykin melkein päivittäin, mutta onkin vähän erikoislaatuinen tapaus ja uusi työntekijä muutenkin.
käyt yksin lounaalla! Tai tietty jos porukkassa on vapaita miehiä niin niiden kanssa.
Varatut ukot joutuu pirttihirmujensa piinaamaks kotona että minkä vosun kanssa sitä lounasteltiin. Alkaa puhelimet soida kun mustis-akat ottaa selvää asioista.
Joskus olen pyydellyt ahkerammin niitä miehiä lounaalle porukalla, mutta välillä menee siihen, et sitten saa lähteä kahdestaan ja joskus on osunut joku kummallisempi työkollega, joka onkin ottanut jutun flirttinä. :(
En jaksa enää, syön eväitä tai käyn yksin, enkä ole niitä työpaikan hölöjä muutenkaan, kun keskityn töihini, vaikea ystävystyä.
Täytyy sanoa, että olen varsin yllättänyt näistä viesteistä. Toisaalta sanotaanhan sitä, että työpaikkakiusaamista esiintyy varsin paljon, eikä sitäkään ole työpaikkoihini osunut.
Toki monessa paikassa miehet ja naiset käyvät omissa porukoissaan syömässä. Etenkin jos sukupuolten jakauma on edes suht tasainen. Muuta ihan yhtä selvää on, että jos porukka on pienempi ja joukossa on vain yksi mies/nainen, niin totta kai häntä pyydetään mukaan. Jos ei, niin kertoo aika paljon työpaikan hengestä.
Tuossa ap:n tapauksessa voi olla monesta seikasta kiinni, ettei häntä pyydetä. Yksi ihan todennäköinen vaihtoehto on se, että jos miehet ovat insinööritossukoita, niin he eivät vain kehtaa/uskalla pyytää naista syömään. Eikä missään nimessä siten, että yksi mies lähtisi sinun kanssa kahdestaan syömään. Tämä on arkipäivää monella sosiaalisesti normaalien ihmisten työpaikoilla, muttei kaikilla. Se seikka, että ap on ainoa nainen porukassa viittaa vahvasti johonkin insinöörivaltaiseen firmaan...
Vierailija:
Toki monessa paikassa miehet ja naiset käyvät omissa porukoissaan syömässä. Etenkin jos sukupuolten jakauma on edes suht tasainen. Muuta ihan yhtä selvää on, että jos porukka on pienempi ja joukossa on vain yksi mies/nainen, niin totta kai häntä pyydetään mukaan. Jos ei, niin kertoo aika paljon työpaikan hengestä.
Olen ollut vain työpaikoissa, joissa aina menty osastoittain syömään. Toisinaan olen ollut osaston ainoa nainen, toisinaan sukupuolijakauma ollut tasaisempi.
töissä paikassa jossa jätetään noin räikeästi porukan ulkopuolelle. Törkeää ja ajattelematonta käytöstä aikuisilta ihmisiltä. Mitä ihmeen väliä sillä työkaverin sukupuolella on? Ei tasan kukaan tasapainoisessa parisuhteessa elävä ole mustasukkainen siitä, että miehet ottaa naispuolisen kolleegan mukaan ruokailutilanteeseen ettei tämän tarvitse olla möllöttää yksinään ruokaillessaan! Kyllähän sitä nyt sen verran pitää käytöstapoja olla, että ketään ei jätetä yksin!
En sanonut, että kaikissa paikoissa tehtäisiin noin, vaan että monessa kylläkin. Syitä voi olla monia. Sinä esim. sanot, että teillä mennään osastoittain syömään. Jossain firmassa voi olla esim. 10 hengen osasto, jossa on 5 naista ja 5 miestä - kaikki eivät työsyistä voi mennä samaan aikaan, joten porukka on vain jakautunut sukupuolen mukaan. Tämä vain esimerkkinä. Tuossa tapauksessa, jos kaikki voisivat mennä yhtä aikaa, niin varmasti menisivät kimpassa.
Firmoja ja tilanteita on monenlaisia. Tärkeää on työpaikan henki. TUossa yllä mainitussakin tapauksessa miehet ja naiset tulivat mainiosti juttuun, mutta tuo ruokailu meni vain sattumoisin noin.
Vierailija:
Vierailija:
Toki monessa paikassa miehet ja naiset käyvät omissa porukoissaan syömässä. Etenkin jos sukupuolten jakauma on edes suht tasainen. Muuta ihan yhtä selvää on, että jos porukka on pienempi ja joukossa on vain yksi mies/nainen, niin totta kai häntä pyydetään mukaan. Jos ei, niin kertoo aika paljon työpaikan hengestä.Olen ollut vain työpaikoissa, joissa aina menty osastoittain syömään. Toisinaan olen ollut osaston ainoa nainen, toisinaan sukupuolijakauma ollut tasaisempi.
Ei se ongelma olekkaan tasapainoisessa suhteessa.. mustasukkaisille se on ongelma. Ei niin pientä asiaa olekkaan mistä ei ongelmaa saa aikaan
Ja jos AP ei ole kaveriksi asti alkanut heistä kenenkään kanssa ihan noin muutenkin, niin aika jännä odotella, että " herrasmiehet saisivat kyllä kysyä..." . Eli sä odotat jotain kevyttä flirttiä vai? Ehkäpä asenteesi on näkynyt, ja miehet eivät halua turhia ongelmia elämäänsä. Arvelen tässä vain, voihan asia olla ihan toisinkin.
Niin että ehkäpä tässä on kyseessä ns. kunnon miehet, jotka kunnioittavat omia parisuhteitaan/perheitään, eivätkä halua toimia työpaikalla niin, että se olisi epäkunnioittavaa puolisoa kohtaan. Kunnioita sinä sitä! En usko, että tarvitsee olla edes mitenkään sairaalloisen mustis sen puolison, jos ei varsinaisesti tykkää siitä, että mies ruokailee päivisin naisen kanssa, jonka kanssa ei ole mitään " kunnollista syytä" lounastaa.
Mulla toimi tämä ja olen jo vuosia pärjännyt ainoana naisena työpaikallani. Kertaakaan ei ole tarvinnut yksin mennä syömään sen jälkeen.
Eli kun lounasaika lähestyy kysy heiltä kaikilta yhdessä, että mennäänkö yhdessä syömään. Jos joku sanoo ettei lähde niin kysy toiselta, että no entäs sinä.
Miten te muuten puhutte työpaikalla? Meinaan onko tunnelma muuten hyvä? Jos tunnelma muuten nihkeä ettekä puhu mitään niin en ihmettele etteivät sinua pyydä. Rupea muuten juttelemaan töitten lomassa. En nyt tarkoita, että alat juoruta kaikkea vaan niitä näitä.