Millaiset lapset yleensä oppivat aikaisin lukemaan?
Onko sillä vaikutusta, ovatko vanhemmat oppineet ennen kouluikää itsekseen lukemaan?
Kommentit (24)
Lapset ovat ihan pienestä asti olleet kiinnostuneita kirjaimista, numeroista ym. Kyselevät paljon ja pienemmät oppivat isommilta... Lukemista, laskemista, kieliä ym. opitaan leikkiessä, lukiessa, musisoidessa, arkipäiväisissä tilanteissa... Oppiminen lähtee lapsista itsestään.
oppi puhumaan 2,5v. Meillä on luettu tosi vähän ja muutenkin poika on jäänyt melko vähälle huomiolle, kun isosiskon koulunaloitus ja pikkusiskon sairaus ovat vieneet paljon huomiota. Niinpä vain poika oppi nyt 5 vuotiaana lukemaan.
Olen lukenut kasan romaaneja ekaluokkalaiselle, siis iltalukemisena. Hän oppi kuitenkin lukemaan vasta nyt ekalla.
Opettajat ja lastentarhanopettajat kommentoivat tuota lasta, että hän on erittäin älykäs sekä kypsä ikäisekseen.
Minä itse olen oppinut lukemaan 5v. Minua kukaan opettaja ei koskaan arvioinut yhtä ylistävästi. Enkä ole mikään kielinero.
Minun kaverini kanssa aikoinaan oppi lukemaan vasta koulussa. Oli kuitenkin lukion opettajien mukaan koko koulun historian lahjakkain opiskelija kielissä.
Puhuu kuitenkin sujuvasti ruotsia ja suomea.