Apua, miten saada vauva hyväksymään tuttipullo?!
Meillä 4,5 kuukauden ikäinen vauva, joka on ollut rintaruokinnalla. Hän on herännyt viimeiset kaksi kuukautta 1-2 välein tissille ja nykyään tuntuu, että on lähes koko yön tississä. Molemmat nukahdamme, hän havahtuu ja herää ja vaatii tissin nukahtaakseen uudestaan.
Itse alan olla tosi uupunut, tällä viikolla on tullut rytmihäiriöitä ja alkanut huimata, joten tilanteeseen tulisi saada muutos. Myös migreeni on lähes päivittäin, ja en voi käyttää migreenilääkkeitä kun imetän.
Mitä väsyneemmäksi tulen, tuntuu maitoa tulevan yhä vähemmän, jolloin hän varmaan yöllä ei saa masua kunnolla täyteen, ja imee useammin, jolloin itse olen entistä väsyneempi ja kierre on valmis.
Olen varonut antamasta tavallista korviketta, kun neuvolassa epäiltiin maitoallergiaa ja sanoivat, että jos vauvallamme se olisi, niin sitten voisi tulla tosi kipeäksi. VIime viikolla tuli kutsu osallistua allergiatutkimukseen ja tartuin siihen toiveikkaasti, vauvamme saisi erityiskorviketta, joka ei aiheuttaisi masuvaivoja, jos sattuisi olemaan tavalliselle korvikkeelle allerginen, lisäksi tutkimuksessa selviää, tosin vasta 3 kuukauden päästä, onko hän maitoallerginen.
Muttamutta...olen nyt viikon koittanut antaa korviketta ja sillä seurauksella, että hän on alkanut inhota tuttipulloa. JO sen nähdessään alkaa itkeä. Ja sain hänet takaisin juomaan sitä, kun lypsin omaa maitoa ja sitkeän punnerruksen jälkeen hän suostui alkamaan imeä tuttipulloa. Niinpä aloitin korvikkeen antamisen uudestaan. Eilen hän otti sitä neljästi noin 30-50 milliä, ja toiveet heräsivät. Mutta tänään hän laittoi täyden stopin, alkaa heti itkeä ja ei sitä itkevää vauvaa halua ja pysty väkisin syöttämään.
Nyt olen neuvoton. MIetin, miten päästäisiin eteenpäin, kun oma maito ei riitä, ja tuttipullosta pitäisi saada ainakin yötävasten lisämaitoa. Nyt kun olemme tutkimuksessa, en voi kokeilla tavallista korviketta ja mietin, olisiko se yhtään sen helpompaa, jos inho liittyy tuttipulloon.
Olen laittanut korviketta muussin sekaan (hän siis saa jo vähän perunaa), ja siinä se kyllä kelpaa ihan hyvin. Korvike on siis tosi pahan hajuista ja makuista, mutta luulisi, että se juotunakin maun puolesta kelpaisi, kun kerran syötynäkin kelpaa.
Omaa maitoa tulee sen verran vähän, että en malttaisi sitä " tuhlata" ja laittaa korvikemaidon sekaan, jos ei sitä juo, niin sitten on entistä vähemmän omaa maitoa.
Itse olen ihan poikki ja tänäänkin olen kolme tuntia koittanut tuttipullon kanssa pelata saamatta yhtään alas. Lisäksi alkoi itsellekin maidoton dieetti ja oma syöminenkin on nukkumisten lisäksi hankalaa.
Kiitollisina vinkeistä!
Kommentit (7)
Mulla on nyt 7kk vauveli kanssa joka ei sitten suostunut ottamaan pulloa vaikka mikä olisi. Hänkin oli täysin rintaruokittu. Tein kaikkeni että olis pulloo ottanut (ei siis ole mitään allergioita että ihan tavallista nan maitoo annoin) mutta ei vaan kelvannut. Ei siis myöskään juonut vettäkään pullosta tai mistään.
Sitten päätin että antaa sitten olla, ole sitten juomatta. Tissiteltiin vielä pari kertaa päivässä ja öisin tein stopin kokonaan. Hän söi jo soseita ja neuvolan täti sanoi että ei hätää, lapsi voi hyvin olla juomatta mitään maitoja, maitoa ja nestettä on kuitenkin puuroissa, soseissa jne.
Tarjosin kyllä kuitenkin vettä tuttipullosta koko ajan vaikka ei se hänelle kelvannut. Yritin myös nokkamukeja, toimi esikoisen kanssa mutta ei tämän neidin. No, oli sitten juomatta maitoa varmaan kuukauden päivät (paitsi pikku hörpyt tissistä päivittäin), ja eilen sitten laitoin vaan pullollisen (siis 200ml!!) maitoa ja niin meni alas että hujahti!!!!! Nyt juo pulloa kun vanha tekijä!!! JEEEEE!!! Hiukanko oon ilonen!
Eli mitä yritän sanoa, jos pidät tauon pullon tuputtamisesta, vauva saattaa siit innostua ja ottaa sen tauon jälkeen!!
Mamitsu
Yöllä tiheä imu voi olla vain läheisyyden tankkaamista. Jos vauvan paino on noussut hyvin, ei mikään viittaa siihen että maito olisi ehtymässä. Päinvastoin, mitä enemmän vauva imee rintaa, sitä enemmän maitoa myös erittyy. Korvikkeen antamisella maito sen sijaan vähenee.
Entä jos antaisit yöllä välillä tuttia? Ja jos aloittelette kiinteitä, ajoita sen antaminen ilta-aikaan.
Maitomäärä ei välttämättä ole vähenemässä, ja jos on koko yön tissillä niin silloin se maitokin virtaa.
MUTTA
tajuan tilanteesi todella hyvin, tuo jatkuva migreeni ja uupumus kuulostaa siltä että imetyksestä kannattaisi luopua. Ja koska kiinteitä jo menee, niin lisäät niitä. Oma vauvani oli saman ikäisenä täysin tissiriippuvainen eikä huolinut pulloa. Aloitin kuitenkin itse tuohon aikaan vähän työntekoa ja pullolle oli " huutava" tarve. Poika ei sitä kuitenkaan huolinut ja kun olin 5 tuntia poissa kerran viikossa, odotti hän sen ajan ilman juomista aivan tyynenä. Söi kuitenkin soseita, ja ihastui pikkuhiljaa soseisiin niin kovasti, että kuin huomaamatta se pullokin sitten meni iltajuomana 5,5kk.n iässä. Ja nyt, (ensi ma 7kk) iässä saa enää aamutissin.
Yötissistä luovuttiin 5kk iässä, kun tehtiin yöt niin että mies " tassutti" pojan rauhalliseksi, sovittiin vaan etukäteen että 2 kertaa käyn antamassa tissiä, muut huudot tassutetaan. Nukuin siis itse toisessa huoneessa. No kävikin niin että poika tyyntyi tassutteluihin eikä edes itkenyt tissiä. Olin siis todellakin ollut tuttina :) Ja kun muutin makkariin takaisin, poika villiintyi taas öisin läsnäolostani, joten muuttikin sitten omaan huoneeseen.
Että kaikki on mahdollista, tsemppiä! Jos vauva on terve ja rintamaito ei ole ainut mahdollinen ja sopiva ravinto, niin ei silloin kannata itseään näännyttää.
Isän kanssa kahden jäädessään poika alkoi juomaan lypsettyä tissimaitoa 3 kk:n iästä Aventin nokkamukista ensin pehmeällä nokalla. Tähän päädyttiin, kun pullo ei kelvannut. Yösyötöt jäi kuin itsestään 5 kk:n iässä, no viimeisen aamusyötön vieroitin kiinteiden aloittamisen jälkeen 6kk:n iässä. Siinä vaiheessa siirryttiin kovaan nokkamukiin ja 8 kk:n iässä joi jo itse mukista ilman nokkaa. Aina ruualla annoimme muuta juomista kuin tissimaitoa. Muutoin tissittelimme 10 kk:n ikään, jolloin itse lopetti päivälläkin imemisen. Varmaan osasyynä tissin lopettamiselle oli tuo nokkamuki ja ruualla muun tarjoaminen. Sen jälkeen joi korviketta ruualla siihen vuosikkaaseen, jotta voitiin tavallinen maito aloittaa. 10 kk:n iästä on myös juonut ihan tavallisesta lasista ja myös tavallisen pullon suusta taitavasti. Matkoilla kokeilin ensin sellaisesta sporttinokasta ja kun se lähti onnistumaan, vaihdettiin ihan tavalliseen juomapulloon. Vähän aiheen vierestä, mutta toivottavasti jotain vinkkejä sait kertomuksestani. Olen myös kuullut monelta onnistuneesta hörpyttämisestä tai lusikalla juottamisesta muutaman kuukauden iästä lähtien.
...apuna ehkä tuohon tissille heräämiseen, että me siirrettiin poika 4 kk:n ikäisenä omaan huoneeseen, kun heräili yöllä niin moneen otteeseen. En tiedä mihin heräsi, mutta heräilyt loppui kertalinttuulla tuon siirtämisen jälkeen. Kävin vielä 2 krt/yö imettämässä hänen huoneessaan noin kuukauden verran ja siihen aikaan lopetti ensin sen ensimmäisen yösyötön ja lopulta nukkui aamuun saakka ilman heräämistä. Sitten 6 kk:n iässä kiinteiden aloittamisen jälkeen vieroitin myös sen aikaisen aamusyötönkin.
Mukava kuulla, että monia keinoja vielä kokeilematta, kovaa nokkamukia olen kokeillut, mutta se ei toiminut, mutta ne ole tiennyt pehmeistä.
Sovittiin lääkärin kanssa, että en nyt viiikkoon koita korviketta tuttipullosta, vaan koitan kahden päiväperuna-annoksen lisäksi ottaa iltaan myös riisihiutalepuuron vähitellen ja annan tissimaitoa juomaksi.
Itse olen huomannut maidon vähenemisen siitä, että tissit tuntuvat tyhjiltä ja maitoa ei enää nouse entiseen malliiin. Tajusin eilen, että maidon väheneminen johtuu varmaan maidottamasta ruokavaliosta, kun olen niin kova käyttämään maitotuotteita ruokana, juomana ja välipaloina. Eilen sitten tankkasin kaikkea mahdollista illalla ja kyllä se auttoikin, tissit tuntuivat täydemmiltä. Mutta tuntuu jotenkin hullulta syödä paljon enemmän kuin on nälkä ja tekisi mieli.
Nyt on muutenkin toiveikkaampi olo, sillä neuvolalääkäri olikin laittanut suoraan lähetteen maitoaltistukseen. JOten meidän ei tarvitse sinnitellä 3 kuukautta tutkimuksessa vaan tod.näk. pääsemme suoraan altistukseen parin viikon päästä, ja sitten kenties kokeilemaan tavallista korviketta.
Itselläni on nimittäin tällä hetkellä vahvasti se olo, että poikamme ei ole maitoallerginen. Ihottuma ei ole tullut 1,5 vkon maidottaman dieetin aikana yhtään paremmaksi eivätkä yötkään. Ystävieni vauvat, joilla on ollut maitoallergia, tilanne on nopeasti lähtenyt paranemaan. Miten onko kellään teillä kokemuksia?
Missä tahdissa olette lisännnet iltapuuron määrää? Nyt olen antanut Muksun riisihiutalepuuroa veteen tehtynä pari teelusikkaa. Missä vaiheessa voi ottaa myös aamupalaksi?
LIsäksi yksi äitikaverini sanoi, että ensimmäiseksi kiinteäksi peruna ei ole hyvä, parempi olisi maissi tai mustikka. Peruna kun tärkkelyspitoisena aiheuttaa monesti masuvaivoja. Onko muilla kokemusta?
Kiitollisena vinkeistä ja kokemuksista!
Mulla oli sama tilanne pojan kanssa.Olin itse ihan riutunut/laihtunut kun olin imetysdieetillä pojan kaa,ja pullo lakko oli pojalla ja siihen yöhuudot yms...meillä käy tavallinen tutteli,ja maitoallergiaa ei ole.Muut kyllä sitten,kotimaiset viljat yms.Mutta mulla auttoi kun annoin pojalle kupista,siis ihan tavallisesta nokkamukista,ei mitään taikamukeja mistä pitää imeä kovasti vaan ihan halpis nokkamuki mistä tulee kun kaataa(meillä ikean nokkamuki ihan ykkönen)Myös kupista hörpää hyvin.Näin menty,ja poika nyt 9,5kk..lisäksi sai tisua,viikko sitten lopetin metyksen lopullisesti.Voimia sinulle!!