Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5-vuotiaitten äitejä, osaavatko lapsesti lukea ja kirjoittaa?

23.01.2008 |

Oletteko ajatelleet laittaa lasta aikaisemmin kouluun? Mulla poika, kohta 5,5 joka jo kirjoittaa hyvin, lukeminenkin sujuu, tätinsä kysyi miksen laita poikaa aikaisemmin kouluun, mutta jotenkin tuntuu, että olisi ehkä kuitenkin hyvä käydä esikoulu ja mennä oikeassa järjestyksessä kouluun, mites muilla?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ajattelin laittaa kuitenkin omalla ajallaan kouluun ja esikouluun. Hän on marraskuussa 03 syntynyt, joten sosiaalisissakin taidoissa ja muissa on paljon kuromisen varaa. Itsekin opin aikoinaan 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan, ja omalla ajallani kävin koulun, enkä kokenut sitä liian tylsäksi. Pärjääpä sitten paremmin alkuvuodet, ja toisaalta jo silloin sai ylimääräisiä tehtäviä tarpeeksi, jos kävi aika pitkäksi.

Eri asia jos olisi sosiaaliset ja muut taidot kanssa yhtä hyvin kehittyneet, ja olisi alkuvuodesta syntynyt. Tällöin voisin aikaistaa kouluunmenoa. Eli tässä meidän tapauksessa pitäisi laittaa jo tulevana syksynä eskariin jne, ei vielä ole minusta kypsä, ellei päiväkodista nyt ala kantautua viestiä, että voisi mennä. Välillä hän onkin jo nyt osallistunut eskarilaisten opetukseen resurssien mukaan ja pärjää kuulemma paremmin kuin hyvin. Ovat siis vierekkäin nämä ryhmät meidän päiväkodissa samoissa tiloissa joten voivat joustaa noin helposti.

Vierailija
2/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen oppi 4-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan, eikä mene 6-vuotiaana vielä kouluun. Suuri osa eskareistakin osaa nykyään jo lukea, ei se ole mikään kriteeri sinällään laittaa lasta aiemmin kouluun. Meidän tyttö ei ainakaan olisi ollut sosiaalisesti kypsä vielä kouluun, ja minusta on ollut kiva että saa vielä hioa kaikkia taitojaan päiväkodissa ja eskarissa. Toisen kanssa menetellään ihan samoin, vaikka oppinee kyllä siskon tahdissa lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen oppi lukemaan ja kirjoittamaan vähän vajaa nelivuotiaana ja on alkuvuodesta syntynyt, mutta en silti aio laittaa aiemmin kouluun. On muilla elämän saroilla kuitenkin vielä hyvin lapsellinen vaikka akateemiset taidot onkin kehittyneet nopeasti.

Vierailija
4/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kuusivuotias esikoinen luki sujuvasti jo nelivuotiaana, mutta ihan normaaliin aikaan laitamme kouluun. Tyttö on syntynyt tammikuun ensi päivinä, joten on vielä tulevan luokkansa vanhimpia. Olen itse koulussa töissä ja ymmärrän, että kouluun meno on jollain tavalla lapsuuden loppu ja olen iloinen siitä, että lapsi saa rauhassa leikkiä ja olla pieni mahdollisimman kauan. Sitä koulutusputkea riittää kyllä ihan tarpeeksi moniksi vuosiksi. Ja kuten joku muukin sanoi, sosiaaliset taidot ei välttämättä kaikilta osin ole vielä yhtä kehittyneet kuin vuotta vanhempana :)

Vierailija
5/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän on lukenut ja kirjoittanut noin vuoden verran, myös laskee yhteen-, vähennys ja kertolaskuja. En aio laittaa häntä vuotta aikaisemmin kouluun.

Vierailija
6/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esim. sosiaalisilta taidoiltaan poika ei ole vielä niin kehittynyt (ehkä hieman ikäryhmäänsä jäljessä näissä taidoissa), joten kasvakoon rauhassa ikätovereittensa kanssa.

Vierailija
7/12 |
23.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika osasi laskea, lukea ja kirjoittaa viisi vuotiaana, sekä tarhan että neuvolan kanssa mietittiin (heidän aloitteestaan) että pitäisikö poika laittaa kouluun vuotta aikaisemmin, mutta minä olin vahvasti sitä mieltä, että eskariin vaan ja normaalisti kouluun ja keskusteltuamme asiasta tarha ja neuvola olivat samaa mieltä. Syitä miksi en halunnut poikaa kouluun, olivat mm. sosiaaliset taidot, hän omaa kyllä hyvät sosiaaliset taidot, mutta pidin parempana, että lapsi saa turvallisessa ympäristössä opetella niitä lisää.

Sosiaalisten taitojen lisäksi syynä oli useille lapsille tuleva 6-vuotis uhma, joka meidän lapsellamme olikin aika raju. Syksyllä poikaa jännitti tuttuun eskariin menokin ja hän oli hyvin kiinni minussa, halusi paljon syliä ja läheisyyttä. Poika on kokeillut tosi kovaan rajojaan ja uhmannut ihan hirveästi, en usko, että tämä olisi ollut otollinen vuosi aloittaa koulu. Keskustelin asiasta vielä ystäväni kanssa, joka on opettaja.

Käsittääkseni koulun aloittamisessa tärkeintä on, että lapsella on valmius oppia lukemaan ja kirjoittamaan sekä tarpeelliset sosiaaliset taidot, osaa odottaa vuoroaan, jaksaa olla luokassa oppitunnin ajan jne.

Käsittääkseni nykyään koulussa huomioidaan lapset, jotka jo osaavat lukea, kirjoittaa ja laskea.

Kaiken tämän summana olin sitä mieltä, että yksi vuosi lisää tarhassa tekee vain hyvää ja voin sanoa, että oikeassa olin, samanlaista palautetta on tullut myös tarhasta ja neuvolasta.

Vierailija
8/12 |
27.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus muuttuu kouluun mentäessä, anna lapsen olla lapsi pitempään. Sukulaistyttöni oppi 5-vuotiaana lukemaan ja kirjoittamaan ja matikkakin sujui kouluun mentäessä ja hän oli kuukauden ekalla, testattiin ja siirrettiin suoraan tokalle. Se on hyvä vaihtoehto, jos lapsi on kaikin puolin kypsä siihen.

Vierailija
9/12 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään suunnilleen puolet koulun aloittavista lapsista osaa lukea, joten opettajat osaavat ottaa nämä paljon paremmin huomioon kuin ennen. Todellakin muitakin valmiuksia tarvitaan eikä luku- ja kirjoitustaito ole mikään osoitus koulukypsyydestä.

Itse olen myös osannut lukea ja kirjoittaa 5-vuotiaana, eikä siitä tosiaankaan ole ollut mitään haittaa kouluun mennessä. Eikä olisi ollut mitään tarvetta aloittaa koulua aikaisemmin.

Vierailija
10/12 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tullut mieleenkään laittaa meidän loppuvuodesta syntynyttä lasta aikaisemmin kouluun. Ja nykyään ne lapset tosiaan lukevat, kirjoittavat ja laskevat jo usein eskarissa ja monet ennen eskariakin. Tunnen myös liudan muita lapsia jotka osasivat lukea jo 5v:na ja nyt kaikki tyttömme eskarissa olevat eskari-ikäiset tytöt osaavat lukea.

Kouluun menon osalta miettisin paljon muita kuin noita " tiedollisia" taitoja (joihin itse luen lukemisen/kirjoittamisen osalta myös tavuttamisen ja kaksoiskonsonantit/vokaalit, matematiikassa hahmottamista ja käsitteitä, ei vaan mekaanista laskemista). Tiedollisin taitohin lisäksi korostaisin motorisia taitoja ja liikunnallista pärjäämistä, lapsijoukossa ei ole kiva olla se " hitain" tai " heikoin" . Hienomotoriikkaa tarvitaan paljon käsityön ja kirjoituksen osalta. Jne.

Kuitenkin koulukypsyys on paljon muuta, siellä pitää pärjätä itsenäisesti lapsiryhmässä, siellä myös pitää pitää puolensa ja osata lapsiryhmien sääntöjä ja kaverisuhdekoukeroita. Koulussa pitää jaksaa odottaa ja kestää turhautumista. Oppitunnit ovat kuitenkin pitkiä ja lapsen pitäisi keskittyä tunnista toiseen tehtäviin tehtäviin vaikka joku häiriköisi ja meluaisi vieressä. Lisäksi koulumatkat pitää sujua ja hoidosta riippuen olla yksin kotona ennen koulua (tai sen jälkeen). Nämä ovat minusta isoja asioita ja todella merkitsevät isoa muutosta lapselle.

Vierailija
11/12 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 1/01 on nyt eskarissa. Koulun aikaistamista mietin hetken noin vuosi sitten, mutta onneksi tulin järkiini. Etenkin pojille on hyvä saada olla lapsi mahd. pitkään, leikki ja sosiaalinen ympäristö kasvattaa siinä vaiheessa paljon enemmän kuin koulu. Vaikka akateemiset taidot ovat joiltain osin hyvin kehittyneet (mm. lukeminen), hän jaksaa olla ihailtavan innostunut eskarin tehtävistä ym. touhuista vaikka sinällään ne hallitseekin.

Vierailija
12/12 |
28.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin, että tämä aihe on nykyään niin hirveästi tapetilla. Tosiaan, jos kaikki luku- ja laskutaitoiset (pitäisköhän ainakin jälkimmäinen vielä laittaa lainausmerkkeihin...) 5-vuotiaat laitettaisiin vuotta aiemmin kouluun, niin kyllä olis tunkua! :-o

Minusta Insinööriäiti kyllä kiteytti asian (perustelut) oikein hyvin, tähän ei juuri ole lisättävää, mutta allekirjoitan siis täysin - etenkin tuon jälkimmäisen kappaleen:

Insinööriäiti:

Kouluun menon osalta miettisin paljon muita kuin noita " tiedollisia" taitoja (joihin itse luen lukemisen/kirjoittamisen osalta myös tavuttamisen ja kaksoiskonsonantit/vokaalit, matematiikassa hahmottamista ja käsitteitä, ei vaan mekaanista laskemista). Tiedollisin taitohin lisäksi korostaisin motorisia taitoja ja liikunnallista pärjäämistä, lapsijoukossa ei ole kiva olla se " hitain" tai " heikoin" . Hienomotoriikkaa tarvitaan paljon käsityön ja kirjoituksen osalta. Jne.

Kuitenkin koulukypsyys on paljon muuta, siellä pitää pärjätä itsenäisesti lapsiryhmässä, siellä myös pitää pitää puolensa ja osata lapsiryhmien sääntöjä ja kaverisuhdekoukeroita. Koulussa pitää jaksaa odottaa ja kestää turhautumista. Oppitunnit ovat kuitenkin pitkiä ja lapsen pitäisi keskittyä tunnista toiseen tehtäviin tehtäviin vaikka joku häiriköisi ja meluaisi vieressä. Lisäksi koulumatkat pitää sujua ja hoidosta riippuen olla yksin kotona ennen koulua (tai sen jälkeen). Nämä ovat minusta isoja asioita ja todella merkitsevät isoa muutosta lapselle.