ooOOOoo Keskiviikkoa Helmet ooOOOoo
Aloitanpa omavaltaisesti uuden päiväpinon helmikuisille:) Ja kokeilen laittaa linkin edellisiin. Katsotaan onnistunko?
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=102&m=12246558&p=1&tm…
Kommentit (32)
Suan: Kiitos kun vastailit tohon rautakyselyyn. Mul on nyt rautakapselit lopussa ja hb oli 128. Aattelin olla enää ostamatta, koska mä en viittis millään noi tabletteja syödä ja sit siit jäis viel raskauden jälkeenkin syömistä.
Vitamiinejä täällä käsketään kaikkien ostaa paria laatua ja sit lisäksi syön magnesiumia suonenvetoon. Mut niin pirusti vetää pohkeistä monta kertaa yössä edelleen. Ja tänään sit vetänyt nivusista tosi kovin. Ens yönä laitan flanelliyöhousut ja pitkät villasukat. Noi yöt on mulle tuskaa unettomuuden, pissahädän ja suonenvetojen takia.
anna-liisa: Olin jo varma, et sä oot jäänyt synnyttään. Ihan kivan kokoinen vauva arvion mukaan tulossa, eli ei mikään jättisuuri.
Me ollaan joka päivä mun äidin kans jotain siivottu. Tänään pestiin pari ikkunaa (tai äiti ne kyl pesi). Täällä ei edelleenkään pakkasta, eikä lunta, joten pystyy ikkunoitakin peseen. Niit valokuvia pitäs alkaa kirjotteleen ja laittaan albumiin,mut ei yhtään kiinnosta.
G: lämpöpussista oli kyselyä. Mä tein sen kaavan (kiitos nonnan), nyt sit voisinkin sen leikata ja ommella. Eli haluun kokeilla sitäkin vaihtoehtoa, vaiks mul on ky kaksi pientä toppapukua, yksi toppapussi ja sit paksuja plyyssivanuhaalareita. Kukahan noita kaikkia ehtii käyttään. Muutenkin noita vaatteita riittää, mutta tosiaan kaikki ostettu yhdensänkuukauden aikana kirpparilta, ja on kyllä mahtava mallisto, eikä tosiaan näytä miltään nuutuneilta vaatteilta, vaikka kirpparilta onkin. (en mitenkään leuhkumis mieles halua kertoa, vaan et täällä on mahtavia kirppareita ja pienellä rahalla saa vaikka mitä!)
Mukavaa puolta viikkoa kaikille!
iitulii tasan 36 vkoa
Taas on neuvolassa käyty (onhan siitä edelliskerrasta jo päivä), ja alapaineet pomppas yli sadan ekalla verenpaineen mittauskerralla.. :( onneksi toisella kertaa saatiin 92. Pissanäyte on kuitenkin puhdas, mutta puntari nousee joka kerta ylemmäs ja ylemmäs. Kysyinkin että onko tää tosiaan turvotusta kun ei näy missään, kätilö vaan meinas että joskus se tulee niin tasaisesti. En suostu uskomaan että tuota tahtia kuitenkaan lihon, vaikka osa onkin ihan puhtaasti lihomista. Sormukset pyörii vielä sormissa eikä sukankuvat oo iltaisin nilkoissa mitenkään massiiviset.
Onneksi perjantaina on se poliaika, alkaa huolestuttaa nuo paineet. Kätilö sanoi lisäksi että tuoda se kotiverenpainemittari testaukseen neuvolaan ens kerralla, että oisko yhtään samanlaiset tulokset sitten siellä.
Oli muuten sairasloman sijaisen sairasloman sijainen kätilönä tänään neuvolassa, taitaa riehua flunssa-aalto *koputtaa puuta*, vielä on ite terveenä säilytty.
Muuten oon yrittänyt levätä. Naurattaa itekseen täällä se, että kun nainen lepää, se tarkoittaa vähintään yhtä koneellista pyykkiä (pesu, kuivaus ja viikkaus), lakanoiden silitystä vauvalle, kaupassa käyntiä, kahvin keittämistä vieraalle ja ruuan laittoa sekä tiskikoneen tyhjäystä ja täyttöä. Jos meidän mies lepää, se tarkoittaa että mies lepää. Saattaa ehkä pelata tietokoneella pari tuntia, ja sitten katsella telkkaria. Ois pakko opetella myös tuo jälkimmäinen tapa.
Hemmotellaan itseämme Helmet, illalla kinutaan selkähieronta miekkoselta, eikös!
Lissula 36+3
iitulii72:Ite aattelin kans et varmaan joudun jäämään et paikat on enempi auki et eivät uskalla päästää kotia ku matkaa on 80km.Mutta jotenki pelottas se käynnistäminen kun on kuullut siittä niin montaa mieltä.Niin kyllä haluaisin et vauva lähtee syntyyn ittestään.
Mulla on sen jälkeen nyt supistellut kovasti.Se kävi tosi kipeästi kun se lääkäri kokeili kohdunsuuta ja kanavan mittaa eli ei ihme et supistaa.
Onko sulla tullut turvotusta?Mulla on.Jalat on ihan turvoksissa.
Joko teillä muuten tytöt oottaa vauvaa syntyväksi?Meillä pojat oottaa jo kovasti et saisivat hoitaa sitä.
anna_liisa 38+0
Tyytyväiseen oloon on kaksi syytä. Vihdoinkin tuntuu, että saattaisin alkaa parantua flunssastani *jiiiihuuuu*. Eilen illalla olin vielä kerta kaikkisen v*ttuuntunut, kun koko ajan piti yskiä, vatsalihaksiin sattui, korvat oli tukossa, hiotti ja siihen vielä kaiken näköistä hässäkkää. Laitoin sit tekstaria tyttäreni kaverin äidille, joka on lääkäri. Suositteli kokeilemaan poskiontelontulehdukseen " sarvikuonoa" . No, meillä ei tähän hätään ollut sitä sarvikuonoa, mutta meillä on pieni " ratti" , johon mies sitten tänään kaatoi lämmintä suolavettä (eli siis nenähuuhtelusta kyse). Johan olo helpotti!! Korvat aukeni ja niistäessä on tullut paljon tavaraa. Pitää varmaan hankkia ihan oikeakin sarvikuono, niin sillä pystyy yksinkin tuon huuhtelun tekemään. En kyllä voi kuin suositella!
Sitten toinen syy tyytyväiseen oloon on se, että juuri saatiin pidettyä vanhimman tyttäremme 8-vuotis kaverisynttärit. 11 tyttöä ja yksi poika oli talossa. Ja kakku sattui kerrankin sellainen, että meni viimeistä murua myöten :-). Sukulaisille ja kummeille pidetään synttärit vielä sunnuntaina. Ja jos mulla sattuis lähtö tulemaan ennen sitä (johon en kyllä todellakaan usko), niin pärjäisivät täällä vallan mainiosti ilman minuakin. Äitini on täällä kuitenkin järjestelemässä synttäreitä ja yksi vieraista, sellainen kakkumestari, tuo täytekakun tullessaan. Ainut pakollinen juttu ennen synnytystä on eri näköiset mieheni yritykseen liittyvät paperijutskat. Niitten suhteen pitäis ottaa itseäni niskasta kiinni. Sitten olisin ihan huoleton lähtemään synnyttämään.
Vauva on vaikuttanut hirveän rauhalliselta viime päivinä, mutta toisaalta mulla on oma olo ollut sen verran kehno ja jatkuvasti pitänyt vaan yskiä ja yskiä, niin en siinä ole oikein kerennyt edes kiinnittää niin huomiota siihen, minkä verran vauva liikkuu. Nyt kun pääsin rauhoittumaan tähän tietokoneelle ja olo on mainio piiiiitkästä aikaa, niin johan alkoi jumpata. Huh, voi siis huokaista helpotuksesta, että kaikki masussa kunnossa :-).
Ai niin, Iitulii kirjoitti siitä valokuvien laittelemisesta albumiin. Siis mulla olis myös se homma. Siis mä todella ihmettelen, miten mulle on käynyt näin, että kuvat jää laittamatta albumiin??? Kun ennen mä laitoin ne aina melkein heti, niin nyt on todellakin ties kuinka monta taskullista kuvia laittelematta... Jos en kohta asialle tee jotain, niin sille ei sitten pian enää edes pysty tekemään mitään...
Puhelin soi...
neronja rv 38+3
Mrs.Marple:
Noi mun vanhat tsi-tekeleet on ilman kosteussuojaa, mulla on erilliset hahtuvalärpäkkeet (tsi nekin) jotka laitoin sitten liivinsuojan ja liivin väliin. Piti rinnat lämpöisinä talvikeleilläkin. Pitääkin etsiä ne jostain.. Mulla on yhdet osto-liivinsuojat joissa on pul-kosteussuojana, ne alkoi haiskahtamaan aika nopsasti happamelle maidolle. Joten niitä tuli sitten harvemmin käytettyä..Mutta nyt tekis mieli vielä bambuisia.. Mun mielestä niitä !bamboo-liivinsuojia sai myös ilman pul-kangasta.
Ai mutta tuohan onkin hyvä idea. Mulla löytyy hahtuvalankaa vielä kaapista ja onpa tuolla vielä pala merinovillakangastakin, jos siitä ompelis sellaiset kosteussuojat.... pääsee käyttöön ne vanhatkin liivinsuojat.
Olsku
Tänään onkin keli ollut kohtalaisen mukava, pieni pakkanen ja ilma selkeä. Koiran kanssa pikku lenkki ja pienet treenit. Huomiselle ei mitään luksuskeliä ookkana luvattu, joten ajattelin sitten viettää sen leipoen pakkaseen.
Oma olotila on pysynyt samana kuin aikasemmin. Yöt tulee nukuttua kohtalaisen hyvin ja päivätkin menee kunhan vaan ei liikaa rehki. Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli siellä kunnossa. Ens viikolla siellä näkis sitten lääkärinkin ja samalla tarkistetaan tuo kohdunsuun tilanne, neuvolantäti oli sitä mieltä.
Kuumemittareista olisinkin kysellyt, tarviiko sellanen hommata etukäteen ja mikä on hyvä? itelle on ollut mielessä ostaa otsakuumemittari (kaveri suositteli), onko kellään siitä kokemuksia. Tavallisella varmasti saa luotettavimman tuloksen, mutta koen että tuollanen otsa versio olisi kätevä varsinkin yöaikaan ja sitten kun lapsi ei enää anna helpolla mitata lämpöä.
Sitten toinen kysymys vielä, että mitä apteekin tavaraa tulee hommata etukäteen?
Nyt pitääkin lopettaa miehellä on tarve päästä koneelle, mutta nämä päiväpinot ovat mukavampia ja kivaa kun ihmiset ovat aktiivisia.
-Sara-Maria rv 37+0-
Sara-Maria kyseli mitä apteekista pitäis hommata. Itse aion käydä ostamassa Bepanthen-voidetta ihonhoitoon sekä itseäni että vauvaani varten, lisäksi minulla on apteekista ostettua Lansinoh-voidetta rinnanpäihin. Tietty kannattaa varautua vauvaa varten Panadol-supoilla ja itselle jotain särky/kuume-lääkettä.
Täällä ollaan yhtenä kappaleena, toiveikkaasti taas supisteli hetken aikaa mutta nyt taas rauhallista. Viime yönä taas ajattelin että joko nyt, oli niin kipeitä suppareita, mutta ei vieläkään. Osaakohan tää tyyppi koskaan päättää milloin haluaa tulla pois????
Nyt pelaan shakkia miehen kans.
aurela ja masuasukki rv 38+5
Näin alkuun. Tervetuloa " takaisin" p02p06 ja kiitos myötäelämisestä. Kieltämättä on hetkiä, jolloin oma onni on vähän hakusessa, mutta jospa se aika auttaa. Pakkohan sen on.
Neuvolassa käyty tälle päivää...
Vauva ei ole jättiläinen, sen tiedän sanomattakin, mutta mulla alkaa tuo oma terkka välillä jo mietityttämään...
Makaatteko tekin ääniä kuunnellessa ja sf-mittaa otettaessa ihan selällään, jalat koukussa? Esikolta mä olin aina pää vähän kohotettuna (samoin viime viikolla kun oli lääkärineuvola niin pää oli koholla...?). Tai onko sillä edes mitään merkitystä?
Nyt on niin, et tää mun terkka on joku ~35v pari omaa tenavaa tehny täti.
KEHUU ottavansa napakoita mittoja (siis mitta sinkuu), mut ko sf on vähän vajaa keskikäyrällä ja esim. lääkärin mittaamana viime viikolla oli just keskikäyrässä, ni lääkäri on kuulemma ottanu " reilun mitan" ... :P
Vauvan pylly löytyy tuolta syvältä kylkikaaren alta (!) ja vasen kylki on tyhjää täynnä. Oikealta löytyy sekä kädet että jalat... Ja pää on tosi syvällä, muttei vielä kiinni...
Sit ko juttelin sille siitä, et tuskin vielä laskettuna tää vauva syntyy, et mun omien laskujen mukaan ei la edes pidä paikkaansa (laskurissa hedelmöittyminen olis tapahtunut ennen sitä ainoata yhdyntää, josta tää toukka oikeasti ON saanu alkunsa), ni totes vaan, et niin, näinhän se lasketaan... Mut vauva on pieni... Blaah. ymmärtääköhän tästä väsyneen äidin selostuksesta kukaan edes yhtään mitään.
Ai niin. Hb:a ei kuulemma tällai loppuvaiheessa tarvi enää sillai seurata, ko se keskiraskaudessa oli ok... ???
--> Esikko on elämänsä ekaa kertaa sairaana ja on kyllä shokki koko perheelle... Pari tuntia menee siihen, et kykenee nukahtamaan ja sit ko nukahtaa niin parahtelee unissaan ja konttailee unissaan pitkin poikin... Siis flunssaa ja maha sekaisin, ei mitään suurta tai erikoista, mut kuitenki... Yskii ja rohisee... :(
Semmosta. Tympii vaan välillä, nyt varmaan väsy tekee osansa, kyllä kai tämä tästä taas. Taidan lähtä tuonne miesten viereen ottaan lukua...
Luuk@ ja Onni 36+4
Blaa... tää turvotus ei vaan laske, ei sitten millään! Olo on tosi raskas, ja koko keho on ihan väsynyt. Ei se ihme, kun joutuu näin paljon lisäkiloja kantamaan. =( Viimeisten kolmen viikon aikana on siis pamahtanut 6kg nesteitä, ja painoa oli jo valmiiksi +12kg...
Todella väsynyt ja voimaton olo ollut koko päivän. Tylsää! Ja silti nukun tosi huonosti.
PESÄNRAKENNUSTA ei kyllä täällä ole edes suunniteltu. Pinnasängyn, hoitopöydän ym. olen kyllä kasannut jo ajat sitten, mutta muu kämppä on kaaoksessa ja tila loppuu kesken. Onneksi viikonloppuna kävi vieraita, et oli pakko siivota.
p02p06, tervetuloa takaisin! =)
LIITOSKIVUT vaan vaivaavat täälläkin, etenkin iltaisin on todella tuskallista esim. nousta ylös sohvalta, eikä kävelykään mitään herkkua ole.
SUPISTUKSET ovat hävinneet johonkin... Aiemmin tuli vähintään joka ilta useampia, mutta nyt ei ole pariin päivään ollut mitään tuntemuksia. Tänään tosin kävin aamupäivällä kävelyllä ja vartin jälkeen alkoi pistää vatsasta, eikä loppunut ennen kuin pääsin kotiin (etanan vauhdilla...) Mutta niitä menkkamaisia kipuja ei ole ollut.
IITULIIlla ja CRY-BABYlla on ainakin ollut vihlontaa, tutulta kuulostaa. EIkös ne vain ole kohdunsuun kypsymisestä ym. johtuvia? Mulla oli tuollaista vihlontaa todella paljon (ja todella kipeää!) mutta kohdunsuussa ei siltikään mitään muutoksia.
KOKOARVIOISTA Mites täällä tuntuu kaikilla olevan tehty kokoarvio ja ultriakin vielä tässä vaiheessa? Mä en ole saanut minkäänlaista arviota missään vaiheessa, mutta kaipa sieltä sitten ihan " normaali" kokoinen vauveli on tulossa.
MIELITEOISTA Tällä hetkellä vihreät Granny smith-omput ja jäätelö!!! (siis erikseen). Ruokahalu on muuten vähän hukassa, tänäänkään en ole syönyt lämmintä ruokaa lainkaan, kun mikään ei maistunut.
RAUDASTA sen verran, että mulla ainakin terkka suositteli, että jatkan raudan syömistä synnytyksen jälkeen, koska siinä saattaa menettää verta, joten veriarvotkin laskevat helposti. Eikä siinä vaiheessa kaipaa yhtään ylimääräistä väsymystä!
APTEEKISTA ajattelin ostaa särkylääkkeiden, Bepanthenin ja/tai Lansinohin lisäksi keittosuolaliuosta ja vauvalle panadol-suppoja tms, ihan vaan varalle.
Onpa monella jo 38. viikko! Tsemppiä kaikille, joilla pian h-hetki koittaa! Itse saan varmaan vielä odotella, kun viime viikolla ei ollut kohdunsuussa mitään muutoksia...
täysikuu ja tytär 36+3
Piti tulla vielä teille kertomaan äitipoliuutisia. Vauva sai niin ison painoarvion, että nythän sitä aletaan syynäämään ihan joka päivä. Joudun käymään käyrillä avo-osastolla joka päivä ja ensi viikon alussa tutkitaan, voitaisko synnytys jo käynnistää. Pikkusen meinaa paniikkia iskeä... Onneksi vauvalla kaikki nyt hyvin ultran ja käyrien mukaan, mutta rask.ajandiabetekseni takia tällaiset järjestelyt. Sokerit on pysyneet aika hyvinä muutamaa arvoa lukuunottamatta sekä mun paino laskenut. Dietistä huolimatta kokoa on siis tullut.
No onneksi mulla on supistellut tänäänkin aika reilusti. Nyt illallakin tuli reilun tunnin napakoita suppareita viiden minuutin välein. Toivotaan, että käynnistyy itsekseen tai ainakin aukoo paikkoja valmiiksi.
Ja huvittavinta kai tässä, että äitiyspakkaus ei ole vielä edes saapunut. Onneksi vaatteita on omastakin takaa, ettei lapsi ihan vaatetta jää.
Nyt saunaan rentoutumaan.
t. Amanda ja ei enää niin pikkanen 35+4
Painoa oli tullut 380 gr/ vko, kokonaispainonnousu 14kg
sokerit +3, nyt mittaillaan kotona sormenpäästä ennen ateriaa, 1h ja 2h arvot, ruokavalio-ohjeetkin sain
sf mitta 33, viimeksi ollut 35, joten lapsi tipahtanut ( oli kyllä eri mittaajakin)
vauvan syke hurja 185-200, ja ei saatu sitä rauhoittumaan edes kyljellään mitattaessa, joten menen iltapäivällä uudestaan....
verenpaineet ok
Arveli vauvan olevan isonpuoleinen käsikopelolla, joten eipä haittaa tuo ensi viikon äitipoliaikakaan. Vointi muuten hyvä, mutta harmitaa alkaa seurailemaan noita syömisiä. Toisaalta, nyt kun taulukoin verensokereita, niin onpahan faktaa näyttää äitipolilla.
Apteekista ostin bebanthenia, suppoja vauvalle ja keittosuolatipat löytyivätkin meillä jo entuudestaan. Kuumeen olen mitannut pyllystä, meillä on sama mittari kuin sairaalassa, joten on tarkka, pyllymittarin suojuksiakin on vanhastaan olemassa. Uudelle vauvalle hankittu oma vanna (=amme)ja hiusharja, muutamia vaatteita, muuten pärjäilee tyttären entisillä. Ja ainahan vaatetta lahjaksi tulee ja on kiva ostella sitten kun tietää, että kumpi on.
Valokuvat laittelin albumiin, nyt väsäilen lopputyötäni joutessani.
Voikaa hyvin!
t.Elni ja masukas rv 38 +2
Oikeassa olit, Jogu, kun tiesit, ettei fundusmitta suinkaan kerro kaikkea vauvan koosta. Kavin nyt siella kokoarvioultrassa, eika meille mitaan jattilaista ole suinkaan tulossa. Laakari sai vauvan painoarvioksi nyt 38. viikolla 3300 g ja meinasi, etta laskettuun aikaan mennessa olisi tuommoiset 3,5 kiloa. Ihan normitapaus siis. Mahan koko huitelee omissa sfaareissaan sen vuoksi, etta vauva on viela tosi ylhaalla eika ole laskeutunut. Saan siis huokaista helpotuksesta, kun se kaynnistykseen joutuminen hirvitti melkoisesti. Laakari myos veikkasi, etta kun esikoinen syntyi kaksi viikkoa lasketun ajan jalkeen, niin tamakin voi menna helposti yliajalle (en ihmettele, jos ei ole viela edes laskeutunut). Se ei kylla mua haittaa, jos vointi pysyy puoliksikin nain hyvana, eika tarvitse vauvan koon puolesta olla huolissaan. Odotellaan siis edelleen rauhallisin mielin...
Sarandiinan tavoin minakin kaipailisin kokemuksia sisarussuhteiden kehittymisesta, etenkin silloin kun ikaeroa on tullut tuollaiset kolme vuotta. Miten isosisko tai isoveli on sopeutunut uuteen vauvaan ja miten olette tuota sopeutumista yrittaneet helpottaa. Erityisesti kiinnostaisi kuulla kokemuksia sellaisista perheista, joissa esikoinen on ollut vahan herkan sorttinen ja aitiin takertuva tapaus.
(Pahoittelen skandien puuttumista, en tieda, onko vika koneessa vai nappiksessa...)