Monennenko polven stadilaisia on mahdollisuus olla?
Esim.onko mahdollista olla seitsemännen polven stadilainen?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:50"]
Olin just tulossa tarkentamaan tota vastaustani, mutta sä ehdit osin jo ensin =)
Eli mä puhuin paljasjalkaisesta stadilaisuudesta, joka on just ton yhden sukupolven verran eri kuin "pelkkä" stadilaisuus.
Oikeastihan siis ei ole yhtään mitään merkitystä :D
Mun käsittääkseni nää, jotka sitä stadilaisuutta ylikorostaa, sanoo myös, että stadilaisuus menee ohi eli sun lapset on kolmannen polven paljasjalkaisia ja neljännen polven stadilaisia xD
Mulla oli siis oikeasti yks ihan stadilaisuusfriikki exä, siitä tää mun juttu kumpuaa xD Se jaksoi aina naurattaa silloin kun ei hävettänyt.
[/quote]
Sukuhistoriahan on hauskaa ja kiinnostavaa, mutta kieltämättä huvittavaa on, jos sukulaisten asunpaikat lasketaan jollain tavalla omaksi meriitiksi. Eihän syntyminen tiettyyn sukuun, joka asuu tietyssä paikassa, nyt ole mikään meriitti :).
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:53"].
Sukuhistoriahan on hauskaa ja kiinnostavaa, mutta kieltämättä huvittavaa on, jos sukulaisten asunpaikat lasketaan jollain tavalla omaksi meriitiksi. Eihän syntyminen tiettyyn sukuun, joka asuu tietyssä paikassa, nyt ole mikään meriitti :).
[/quote]
Ja voi..... Ei kuule ollut tuon ihmisen kohdalla pelkkä meriitti, me junantuomat oltiin jo vähän heikkolaatuisempia ja ne pelkät stadilaiset (eli täällä synryneet, vanhemmat ei) oli kans aina ihan ääliöitä, ku väittivät itseään stadilaiseksi vaikkeivat ymmärrä edes mitä se tarkoittaa ja millainen etulyöntiasema se paljasjalkainen stadilaisuus on mm. kun älykkyyttä jaettiin.
Ai miksikö exä... Lähinnä herää kysymys miksi oli koskaan päivääkään nyksä...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 10:00"]
Ja voi..... Ei kuule ollut tuon ihmisen kohdalla pelkkä meriitti, me junantuomat oltiin jo vähän heikkolaatuisempia ja ne pelkät stadilaiset (eli täällä synryneet, vanhemmat ei) oli kans aina ihan ääliöitä, ku väittivät itseään stadilaiseksi vaikkeivat ymmärrä edes mitä se tarkoittaa ja millainen etulyöntiasema se paljasjalkainen stadilaisuus on mm. kun älykkyyttä jaettiin.
Ai miksikö exä... Lähinnä herää kysymys miksi oli koskaan päivääkään nyksä...
[/quote]
Joo, en ihmettele, että on exä. Fanaattiset ihmiset ovat rasittavia, oli fanaattisuuden aihe mikä tahansa.
Helsinki tosiaan perustettiin 1551, mutta siirrettiin nykyiselle paikalle 1640. Tämän jälkeen 1700-luvun sodat ja tautiepidemiat - erityisesti Suuren Pohjan sodan aikaan 1710 riehunut rutto - verottivat väestöä niin rankalla kädellä, että vaihtuvuus oli käytännössä lähellä sataa prosenttia parin sukupolven sisällä. Oikeastaan vasta tuolloisen Viaporin rakentamisen aikaan alkoi muodostua sellainen pysyvä käsityöläis- ja porvarisväestö, jonka jälkeläisiä voisi katsoa olevan nykyään Helsingissä enemmänkin. Tuo on noin 9-10 polven takaista aikaa.
Mutta samalla periaatteella "seitsemäs polvi" taakse päin laskettuna, varsinkin suoraan patrilineaarisesti, osuu Autonomian ajan alkuun. Tuolloinhan Helsingistä tehtiin Suomen virallinen pääkaupunki - Turulla ei varsinaisesti samanlaista asemaa ollut -, ja virkamieskunta kasvoi. Hyvin monet stadilaiset voivat lukea suvun ensimmäisen/ensimmäisten edustajien muuttaneen kapunkiin tuolloin, kun esim. maalaispapiston pojille urkeni eri tavalla uramahdollisuuksia muuallakin kuin kirkon palveluksessa.
Oi että mua kyllä naurattaa nää, jotka kutsuu itseään stadilaisiksi, sitten käy keskustelussa ilmi että suku on jostain malmilta.. Juu, helsinkiläinen olet kyllä, mutta monennenko polvea stadilainen et. Ukkini on stadilainen, puhuu vanhaa stadia, ja asunut keskustassa aina. Hän nauraa usein mummolleni joka asusteli Haagassa, ja väitti että on helsinkiläinen, kauppala Haaga siis silloin oli. Ai kamala, että mä ärsyynnyn oikeen kun mietinkin tätä asiaa. Tuntuu että se stadilaisuus on tärkeetä just niille jotka just ja just mahtuu Helsingin rajojen sisäpuolelle..
Kumma juttu, kun nämä stadilaisuusmäärittelijät eivät hajoa onnesta esim. siitä ajatuksesta, että joku on syntynyt Pariisissa, tai että joku on hei kolmannen polven tukholmalainen, eikö ole mahtavaa! Eikö kuulosta vähän pimeältä? Toki jos mitään itsetuntoa ei ole, se pitää kehittää edes jostakin, jos muuta ei ole niiin miettiä jotain vanhempansa syntymäpaikkoja (vaikka kaikki me ollaan synnytty jossakin ;)) mutta noi ylihyppäykset ja paljasjalkaisuudet ja niiden erittelyt menevät jo tyhmyyden puolelle.
Mä olen mummini puolelta varmuudella kuudennen polven hkiläinen, muilta puolilta kolmannen polven eli isovanhempieni vanhemmat ovat tulleet muualta. Meillä se niinpäin, että on melkeinpä jännää ja eksoottista ajatella niiden muualta tulleiden taustoja, mitä on suvussa tapahtunut eri puolilla Suomea ja milllaista elämää ovat eläneet.
Se hyvä puoli usean polven helsinkiläisyydessä on, että meillä on oma, tosin varmaan pikkuhiljaa kuoleva kieli, jota minäkin puhun mutta lapseni lähinnä ymmärtävät, kun nykynuorilla on ihan oma sanasto. Isovanhemmat ja toinen vanhemmistani puhuvat halutessaan täydellistä, vanhaa slangia, jota käytetään nykyään liian vähän :(
23:Oletko vähän idiootti, mistä olet keksinyt, että pitää suvun olla asunut KESKUSTASSA ollakseen stadilainen? Että jos isovanhemmat asuneet Haagassa tai Malmilla ei olekaan stadilainen...en muuten ole ikinä kuullut tyhmempää, toivon että olet provo, koska ei kukaan voi keksiä tällaistä omaa kantakaupunki määritelmään helsinkiläisyydelle ja vielä uskoa siihen :DDD
Joko ukkisi kiusoittelee mummiasi ihan vitsinä, mitä sinä et tajua, tai on yhtä tyhmä kuin sinä.
t: 24
Voi luoja. Kyllähän syntymäkaupungistaan saa olla ylpeä, mutta se, että se tekisi ihmisestä jotenkin toista paremman... Ja että pitää oikein kaupunginrajoja piirrellä. Voi luoja, voi luoja.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:35"]Voi luoja. Kyllähän syntymäkaupungistaan saa olla ylpeä, mutta se, että se tekisi ihmisestä jotenkin toista paremman... Ja että pitää oikein kaupunginrajoja piirrellä. Voi luoja, voi luoja.
[/quote]
Tää on se toinen ääripää ja toinen on sitten ne, joilla on pakkomielle haukkua ja mollata just esim. stadilaisia.
Ääriaines on aina ahdistavaa, oli se mitä tahansa.
Mä olen itse asunut pk-seudulla kohta 20 vuotta ja Helsingin puolella 7v. Ei ole yksi tai kaksi kertaa kun olen törmännyt niihin, jotka yrittää provosoida "ai, nyt sä oot varmaan sitten stadilainen, voi kuule, et ole ja..." Kun tässä kohtaa kertoo, että ei, en kuvittele, ni sitten ollaan minttu auki. Ja toisaalta, sitten on nää "sä oot varmaan nyt sitten mielestäs niiiiin paljon parempi, ku asut oikein Stadiiiiis" ja taas ollaan ihmeissään, kun kerron, että viihdyn kyllä, mutta ei se tietääkseni tee musta parempaa ihmistä.
Ääliöitä, ei oikein muuta voi sanoa.
Tähän liittyen, niin oma rotunsa on sitten nämä, jotka on muuttaneet Helsinkiin ja joka välissä pitää korostaa ettei ole kotoisin Helsingistä, eivät vahingossakaan käytä mitään edes vakiintuneita lyhenteitä paikoista tms ja lisäksi muistavat myös tuoda koko ajan esiin sen, että Helsinki on paska paikka.
Jaksan vain ihmetellä, että jos on noin kurjaa, niin miksei lähde pois?
ukkini puolelta tehty sukututkimusta,helsinkiläinen suku olemme 1700- luvulle asti.Mummo taas Kainuusta ja siihenkin sukuhaaraan samaistun.
Muistakaa että helsinki oli pikkukaupunki alueeltaan. Töölö liitettiin jo 1600-luvulla, mutta vasta 1900-luvun alkupuollella liitettiin Pasila, Käpylä ja Meilahti Helsinkiin. Ja vasta toisen maailmansodan jälkeen Helsinkiin liitettiin Haaga, Oulunkylä, Kulosaari, Lauttasaari ja Munkkiniemi sekä pohjoiset alueet. Näillä alueilla syntyneet ei olleet stadilaisia...
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:16"]
Oi että mua kyllä naurattaa nää, jotka kutsuu itseään stadilaisiksi, sitten käy keskustelussa ilmi että suku on jostain malmilta.. Juu, helsinkiläinen olet kyllä, mutta monennenko polvea stadilainen et. Ukkini on stadilainen, puhuu vanhaa stadia, ja asunut keskustassa aina. Hän nauraa usein mummolleni joka asusteli Haagassa, ja väitti että on helsinkiläinen, kauppala Haaga siis silloin oli. Ai kamala, että mä ärsyynnyn oikeen kun mietinkin tätä asiaa. Tuntuu että se stadilaisuus on tärkeetä just niille jotka just ja just mahtuu Helsingin rajojen sisäpuolelle..
[/quote]
Ukkisi (ja sinä) olette itseänne korostavia pellejä. Oikea stadilainen on Koskelasta, ei keskustasta. Koskelan ympärille on tämä kaupunki perustettu, ja sen mukaan nimensä saanut.
T. 17
P.S. Vaikka olen kotikaupungistani ylpeä, ja ylpeä myös siitä, että olemme todella Tältä Alueelta™, ei tulisi pieneen mieleenkään alentaa ketään muuta siitä, että hän on "väärälainen stadilainen" tai ei stadilainen ollenkaan.
Olen 4. Paljasjalkainen stadilainen,pari 5.polven jatkoa.Tuli ahdasta,ja muutin landelle.
Periaatteessa vaikka kuinka monennen polven. Helsinki perustettiin vuonna 1550, joten periaatteessa joku sukuhaara on voinut jatkua stadilaisena siitä asti.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:39"]
Sukupolvikysymykset ovat sinällään aika hassuja - isoiso(jne.) vanhempien määrä kuitenkin kasvaa esponentiaalisesti, ja on lähinnä jälkeläisen päätöksestä kiinni, minkä suvun historian sitä nyt sitten valitsee omakseen. Jo isovanhempien isovanhempia on jokaisella ne kuusitoista kappaletta. Aika harvassa ovat varmasti ne tapaukset, jotka voivat rehellisesti sanoa näiden kaikkien asuneen samalla paikkakunnalla koko ikänsä.
[/quote]
Näin juuri. Itse olen isäni äidin äidin puolelta stadilainen niin pitkälle kuin on selvitetty, mutta isäni isän puolelta tulee äkkiä savo vastaan =)
Lisäksi on vielä se, että nykyinen Helsinki on alueena kohtuullisen tuore (pitäjät, maalaiskunnat). Tästä päästäänkin sitten näihin määrittelykysymyksiin, että millä alueella on milloinkin asuttu, ja onko se nykyistä Helsinkiä, vai entistä sellaista, tai kenties ihan tuoretta liitosta.