Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monennenko polven stadilaisia on mahdollisuus olla?

Vierailija
25.04.2014 |

Esim.onko mahdollista olla seitsemännen polven stadilainen?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aika paljon feikki stadilaisia jotka väittävä olevan monen polven stadilaisia. Minä olen 3:n polven stadilainen mutta vaimoni ei ole koska hänen mummonsa ja pappansa asuivat Helsingin maalaiskunnassa Herttoniemessä ja oulunkylässä jotka eivät kuuluneet Helsinkiin. Helsinki on kasvanut huomattavasti1920, 1945, 1956. http://www.helsinki.fi/kansalaismuisti/matapupu/suutari/historia/kar3046.html Olen huomannut useasti ihmisissä kuinka huonosti ne tuntevat oman kaupunkinsa historiaa ja alkavat puhumaan huuhaata. Vaimonikin puhui huuhaata aikoinaan mutta tutustutin hänet Helsingin historiaan ja nykyään hän ymmärtää ettei ole stadilainen. Jopa 6polven stadilaiset ovat erittäin harvassa, ainut suku mitä nyt tulee mieleen 6polben stadilaisista on Gallen,kallelan suku joka sekin on haarautunut muualta tulleisiin, nuoreinpien Galleloiden tehdessä lapsia muualta tuleiden kanssa.

Vierailija
2/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku on Huopalahden kunnasta eli nykyisen Munkkiniemen alueelta. Määrittelykysymyshän se on, millä alueella lasketaan olleen stadilainen. Jos vain Helsingin, ja nämä liitetyt alueet ovat tulleet osaksi Helsinkiä vasta tuolloin, lyhenee meilläkin stadilaisuusaika isovanhempiini. Ja siten hekään eivät ole syntyperäisiä :D[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 11:24"]

23:Oletko vähän idiootti, mistä olet keksinyt, että pitää suvun olla asunut KESKUSTASSA ollakseen stadilainen? Että jos isovanhemmat asuneet Haagassa tai Malmilla ei olekaan stadilainen...en muuten ole ikinä kuullut  tyhmempää,  toivon että olet provo, koska ei kukaan voi keksiä tällaistä omaa kantakaupunki määritelmään helsinkiläisyydelle ja vielä uskoa siihen :DDD

Joko ukkisi kiusoittelee mummiasi ihan vitsinä, mitä sinä et tajua,  tai on yhtä tyhmä kuin sinä.

t: 24

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ja äitini ovat muualta, mutten osaa pitää itseäni yhtään minään muuna kuin stadilaisena. Lapseni sen sijaan ovat stadilaisia jo neljännessä polvessa miehen puolelta.

Vierailija
4/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvulla hietsun vanhimpia sukuhautoja ja todistettavasti sukua asunut Helsingissä yli neljä vuosisataa. Stadilainen en kuitenkaan ole, vaan asun tyytyväisenä kehä1:sen pohjoispuolella. Meluvalli seuraavan rivarin edessä, mutta siis landella ollaan ja iloisena...

Vierailija
5/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on perustettu 1550, eli 464 vuotta sitten. Jos yksi sukupolvi on vaikka keskimäärin 25 vuotta, ja ensimmäiset oli tietty muualta muuttaneita, niin snadilaisia sukupolvia voisi olla noin 17.

Vierailija
6/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on mahdollista :)

Vierailija
7/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok,kiitos.

Vierailija
8/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on.

Jotkut tiukimmathan jopa määrittää, että saisi tituleerata itseään stadilaiseksi vasta, jos on kolmannen polven eli myös vanhempien on jo pitänyt syntyä Helsingissä.

Valtaosa sentään sanoo, että stadilainen on se, joka on Stadissa syntynyt, oli vanhemmat mistä vain.

Vierailija
9/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on, itsekin olen niin pitkälle kun on saatu tietää!

Vierailija
10/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän ap tarkoitti kysymyksellään? Kai se on itsestään selvää että voi olla, jos koko suku on kotoisin Helsingistä.

Vierailija
11/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mutsin puolelta olen 5 polven stadilainen ja faijan puolelta vasta toisen polven. Mutsi on Aleksis Kiven kadulta ja faija Krunikasta.

Vierailija
12/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen 3. polven ja mun lapset 4. suku siis myös stadista. Eli aika tuoreita vielä vaikkakin paljasjalkaisia ollaankin.

Vierailija
13/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä, mun lapsenlapset ovat sitten 7 polven stadilaisia, nyt kun asiaa mietin.

Vierailija
14/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupolvikysymykset ovat sinällään aika hassuja - isoiso(jne.) vanhempien määrä kuitenkin kasvaa esponentiaalisesti, ja on lähinnä jälkeläisen päätöksestä kiinni, minkä suvun historian sitä nyt sitten valitsee omakseen. Jo isovanhempien isovanhempia on jokaisella ne kuusitoista kappaletta. Aika harvassa ovat varmasti ne tapaukset, jotka voivat rehellisesti sanoa näiden kaikkien asuneen samalla paikkakunnalla koko ikänsä.

Vierailija
15/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yli hilseen menee ap:n kysymys. Miksei voisi olla 7. sukupolven stadilaisia, jos kaupunki on ollut olemassa jo melkein 500 vuotta. Käytännössä voi olla yli 20. polven helsinkiläisiä, aiemmat sukupolvet saivat lapsensa nykyisiä nuorempina.

Vierailija
16/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:39"]

Sukupolvikysymykset ovat sinällään aika hassuja - isoiso(jne.) vanhempien määrä kuitenkin kasvaa esponentiaalisesti, ja on lähinnä jälkeläisen päätöksestä kiinni, minkä suvun historian sitä nyt sitten valitsee omakseen. Jo isovanhempien isovanhempia on jokaisella ne kuusitoista kappaletta. Aika harvassa ovat varmasti ne tapaukset, jotka voivat rehellisesti sanoa näiden kaikkien asuneen samalla paikkakunnalla koko ikänsä.

[/quote]Kyllä mulla on kaikki sukulaiset samalta paikkakunnalta ja keskenään sukua, olen kotoisin Posiolta :( Sopii vain toivoa että suvussa on vierasta verta kirkonkirjoista poiketen ;)

Vierailija
17/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:32"]

Toki on.

Jotkut tiukimmathan jopa määrittää, että saisi tituleerata itseään stadilaiseksi vasta, jos on kolmannen polven eli myös vanhempien on jo pitänyt syntyä Helsingissä.

Valtaosa sentään sanoo, että stadilainen on se, joka on Stadissa syntynyt, oli vanhemmat mistä vain.

[/quote]

Mä lasken itseni toisen polven stadilaiseksi. Molemmat vanhemmat syntyneet täällä (1. polvi) mutta heidän vanhempansa muualla. Omista lapsista on vaikea mennä sanomaan. Mun puolelta ne on tietty 3. polven, mutta kun mies on junantuoma, niin miten se lasketaan? :)

Kakkonen jo vastasi alkup. kysymykseen. Noin se menee. 

Vierailija
18/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:39"]

[/quote]Kyllä mulla on kaikki sukulaiset samalta paikkakunnalta ja keskenään sukua, olen kotoisin Posiolta :( Sopii vain toivoa että suvussa on vierasta verta kirkonkirjoista poiketen ;)

[/quote]

Heh, joo, no on tietysti näitäkin tapauksia. Mutta väistämättä jossain vaiheessa sieltä suvusta löytyy joku, joka on jostain muualta tullut :).

Vierailija
19/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 09:32"]

Toki on.

[/quote]

Mä lasken itseni toisen polven stadilaiseksi. Molemmat vanhemmat syntyneet täällä (1. polvi) mutta heidän vanhempansa muualla. Omista lapsista on vaikea mennä sanomaan. Mun puolelta ne on tietty 3. polven, mutta kun mies on junantuoma, niin miten se lasketaan? :)

Kakkonen jo vastasi alkup. kysymykseen. Noin se menee. 

[/quote]

Olin just tulossa tarkentamaan tota vastaustani, mutta sä ehdit osin jo ensin =)

Eli mä puhuin paljasjalkaisesta stadilaisuudesta, joka on just ton yhden sukupolven verran eri kuin "pelkkä" stadilaisuus.

Oikeastihan siis ei ole yhtään mitään merkitystä :D

Mun käsittääkseni nää, jotka sitä stadilaisuutta ylikorostaa, sanoo myös, että stadilaisuus menee ohi eli sun lapset on kolmannen polven paljasjalkaisia ja neljännen polven stadilaisia xD

Mulla oli siis oikeasti yks ihan stadilaisuusfriikki exä, siitä tää mun juttu kumpuaa xD Se jaksoi aina naurattaa silloin kun ei hävettänyt.

Vierailija
20/37 |
25.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat juureni täällä ovat ainakin 1700 -luvulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän