Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tekee nuoresta äidistä huonomman?

Vierailija
17.11.2008 |

Siis mikä siinä iässä nimenomaan saa ihmiset puhumaan vastuuttomuudesta ja vahinkovauvoista??

Aloin odottamaan esikoistani ollessani 17v ja sain monta kommenttia "teiniäidistä" ja "vahingosta". Jos tokaisin ettei kyse ole mistään vahingosta vaan ihan toivotusta vauvasta, tuli tuhahtelut vastuuttomista nuorista. Niin millä tavoin vastuuttomista? Mies kävi töissä ja minä opiskelin samalla kun olin lapsen kanssa kotona, lapsia tuli pari lisää ja kaikki on hoidettu, ruokittu ja vaatetettu.

Minulla ei ole ollut kiire takasin "siihen hienoon työpaikkaan" vaan lapset ovat saaneet olla kotona kouluikään asti, niiden kanssa on sylitelty ja leikitty kun ei ole ollut varaa täriseviin sittereihin ja puhuviin nalleihin. Mitä sellaista teillä 30v äideillä on mikä minulta puuttui kun tulin äidiksi? Ryppyjä?

Vastuuttomia äitejä kyllä riittää; kyse on luonteenpiirteestä, päihteistä yms. eikä iästä. Baareissa istuvia äitejä on joka ikäluokassa. Ehkä enemmän niissä kolmekymppisissä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni nuori äiti ei osaa vastuuta, moni nuori äiti taas osaa- ei voi yleistää

Vierailija
2/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontokin on ajetellut että lapset tehdään nuorena, eikä sitten epätoivoisena "kypsemmällä" iällä hedelmällisyyden ehtoopuolella.

Nuorena kun tekee lapset niin hyvin sitä sit ehtii opiskella ja töitä tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella moni täällä jankuttaa että nuori= vastuuton ja rahaton.

Perustelisitte ennakkoluulonne. Olen saanut päin naamaakin todella törkeitä kysymyksiä ja kommentteja lapsistani, ilman mitään muuta todellista syytä kuin kateus.

Vierailija
4/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kannata välittää. Muakin on tultu neuvomaan milloin missäkin, kun olen niin avuton ja nuori... Sain esikoisen 19-vuotiaana, mutta näytin ehkä joltain 16-vuotiaalta. Eräskin vieras mamma kyseli minulta ihan pokkana, että onhan vauvalla tarpeeksi päällä, kun on niin kylmä ilma. Olen kyllä osannut lapseni hoitaa ihan itsekin ;) Alkuun moiset törpöt otti aivoon, mutta sittemmin niille jutuille oppi nauramaan.

Vahingosta kyselijöille sain luun kurkkuun sillä, kun kerroin olleeni vakavasti sairas ja epävarma siitä voinko saada lasta. Halusimme alkaa yrittämään nuorina, jotta on sitten aikaa juosta mahd. hoidoissa. Tää vaientaa utelijat aika tehokkaasti -liikaa informaatiota, ne ei kestä sitä ;)

Vierailija
5/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut teinit ovat melko lapsellisia äideiksi, mutta kyllähän se lapsi kasvattaa.

Ja usein niitä vahinkovauvoja syntyy juuri nuorille, alle 20-vuotiaille. Toki vanhemmillekin. Aika harva nainen kai suunnitelee äitiyttä alle 20 v, sen takia luullaan, ettei ne muutkaan.

30 v äideillä on huomattavasti enemmän elämänkokemusta, usein koulutus ja rahaa, ei tarvitse niin yhteiskuntaa tueksi elättämään perhettä. Itselleen eletty nuoruus kaikkine reissuineen, monine epäonnistuneine ja onnistuneine ihmissuhteineen ja toheltamisineen. Mutta ei se heistä tee äiteinä parempia.

Äitiys ei ylipäätään ole kilpailu.

Vierailija
6/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kolme lasta 30-32 vuotiaana, aiemmin ei ollut miestä.. :(

Vierailija
7/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmekymppisellä vaan on enemmän rahaa kuin 17-vuotiaalla.

Ja jokainen äiti saa varmasti törkeitä kommentteja lapsestaan - aina noita epäilijöitä riittää.

Relatkaa vähän, älkääkä ottako kaikkea itseenne.

todella moni täällä jankuttaa että nuori= vastuuton ja rahaton.

Perustelisitte ennakkoluulonne. Olen saanut päin naamaakin todella törkeitä kysymyksiä ja kommentteja lapsistani, ilman mitään muuta todellista syytä kuin kateus.

Vierailija
8/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää SUUNNATTOMASTI arvostelu, millon on liian vanha, millon liian nuori äidiksi.

Sain ekan 19 v. Suunnitellusti. Eikä sotkenut mun elämää, ja opisketu on, ollaan hyvin toimeentulevia nykyään jne jne.

Olen saanut pari lasta myös sen jälkeen.

Haaveilen tekeväni vielä iltatähden joskus 40 v.

Toivon että yhtälailla löytyy ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta myös "vanhempia" äitejä kohtaan (omasta mielestäni 40 ei ole edes vanha...)

On ihan ihmisestä kiinni, milloin on valmis äidiksi.

Itsestäni huomaan, että olen rauhallisempi ja pitkämielisempi nuorimmalle, jonka sain päälle 30 v. - toisaalta asiaan vaikuttanee myös se että on jo pari ennestään ja on saaanut aikaperspektiiviä siihen, miten asiat ja ongelmat todella kestää vain tietyn aikansa, ja muutenkin kokemus tuo varmuutta lisää :-). Mutta tuskin tämä on iästä kiinni.

Uskon olleeni ERITTÄIN hyvä ja vastuuntuntoinen äiti vauvalleni myös silloin 19 v.

Vierailija
9/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuttomia ja epäkypsiä äitejä on kaiken ikäisissä ja toisin päin.

En kuitenkaan toivoisi omien lasten saavan lapsia alle 25-vuotiaana. Ihan sen vuoksi, että pidemmällä tähtäimellä on yleensä mukavampaa monin puolin jos ammatti ja toimeentulo on selvillä ennen lasten hankkimista. Toki vähälläkin selviää ja lapsista kasvaa onnellisia köyhemmissäkin oloissa, mutta arki on helpompaa ja siten ei ole lisästressiä jo ensisestään vaativaan pikkulapsiarkeen.

Nimim. nuorena ja köyhänä lapsensa saanut nyt 30-v äitee.

Vierailija
10/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kertoo jo paljon että harrastaa seksiä 14-15 vuotiaana. Hankkii lapsen ventovieraan kanssa, Yhteiskunnan elätettäväksi. Jättää koulun kesken, ei tulevaisuuden suunnitelmia.

Itsekäs teko, ei ajattele lapsen etua vaan omaansa. Että saa asunnon, ruuat yhteiskunnalta. Yh usein periytyvää, oma äiti usein myös yh. Pelottavaa että sitä pidetään hyväksyttävänä asiana.

Kulkevat sätkä huulessa likkakavereiden kanssa yömyöhälläkin pientä lasta vaunuissa työntäen, huh huh

Vierailija
11/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihmettelisin, jos joku sitä omalle lapselleen toivoisi. Tämä ehkä kertoo jotain siitä, miten asiaan suhtaudutaan. Ei niin, että sen ikäinen olisi väistämättä tosi huono äiti, vaan että sen ikäisen kuuluu saada elää omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan. Opiskella, matkustella ulkomailla, asuakin ulkomailla ja kasvaa aikuiseksi. Vasta aikuisiällä moni huomaa, minkälaisen elämänkumppanin oikeasti haluaa. Ja vauvan kannalta on tärkeää, että lapsi syntyy vakiintuneeseen suhteeseen.

Olen samaa mieltä, että äitiys ei ole kilpailu, enkä usko, että 'hyviä äitejä' on edes olemassa. Meissä on kaikissa omat vikamme. Mutta minusta silti lasten, siis alaikäisten, ei kuuluisi yrittää saada lapsia, vaan kasvaa ihan rauhassa.

Vierailija
12/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmekymppisellä vaan on enemmän rahaa kuin 17-vuotiaalla.

Ei aina. On niitä 40v vanhempiakin jotka ovat todella köyhiä. Eikä pieni lapsi sitä rahaa paljoa tarvitse, vähemmälläkin materialla pärjää.

No, onneksi ne rikkaat ostaa lapselleen kasoittain tavaraa joita sitten myyvät pari kertaa käytettynä meille hieman huonompituloisille tuolla kirpputoreilla :)

Vierailija
13/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten lapsi voi olla äiti? Ei äitiä tee se että synnyttää lapsen, se vaatii paljon muutakin että voidaan äidiksi kutsua.

Vierailija
14/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ainakin olen voinut matkustaa ja asua jopa ulkomailla vähän aikaa opiskelujen lomassa lapsista huolimatta! (Ja niin ettei perhe kärsinyt - tiheät vierailut + osin perhe mukana.)

LÄHES kaikki on järjesteltävissä ja valintakysymyksiä - jos joku asia on todella tärkeä, sen voi saada.

Tietty asiassa on auttanut se, että tukiverkostona oma äiti auttanut + on hyvä ja pitkä vakiintunut parisuhde.

Toisaalta - eihän parisuhteen pysyvyydestä ole takeita vanhempanakaan. Jotain asioita vaan joutuu ottamaan riskillä. JOs nuorena jo on hyvä parisuhde, onko pakko ajatella että se hajoaa joskus kumminkin ?

6

Ei niin, että sen ikäinen olisi väistämättä tosi huono äiti, vaan että sen ikäisen kuuluu saada elää omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan. Opiskella, matkustella ulkomailla, asuakin ulkomailla ja kasvaa aikuiseksi. Vasta aikuisiällä moni huomaa, minkälaisen elämänkumppanin oikeasti haluaa. Ja vauvan kannalta on tärkeää, että lapsi syntyy vakiintuneeseen suhteeseen.

.

Vierailija
15/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aikuisuuskaan tee kenestäkään hyvää äitiä.

Ei äitiä tee se että synnyttää lapsen, se vaatii paljon muutakin että voidaan äidiksi kutsua.

Vierailija
16/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki 17v muutenkaan ole enää lapsia. Moni asia voi vaikuttaa siihen että on pakko aikuistua nuorena.Siis tämä tiedoksi tuolle joka oli sitä mieltä että alaikäisen pitäisi elää vielä lapsuuttaan...

Ja tuo juttu noista yh-äideistä ja tupakoista...juuri tätä tarkoitin.

Ei kaikki nuoret ole yksinhuoltajia, ja toisaalta taas oma miehesi voi kuolla vaikka huomispäivänä ja sitten ole tuollainen halveksimasi yh-äiti.

Ja miksiläs muka juuri nuoret tupakoivat? Naapurustossani kolme tätiä on sauhutellut raskaana ollessaan ja näyttäis noilla jo ikää olevan...vastuutonta...

t.ap

Vierailija
17/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä yleistät todella raskaalla kädellä! Eivät kaikki nuoret äidit ole kuvailusi kaltaisia.

Sitäpaitsi, kyllä nykypäivänä (kun jo 15 vuotta sittenkin) teinit harrastavata seksiä tuon ikäisenä!! Ihan ne kaikenlaiset teinit lukuunottamatta ehkä hikareimpia tapauksia.

se kertoo jo paljon että harrastaa seksiä 14-15 vuotiaana. Hankkii lapsen ventovieraan kanssa, Yhteiskunnan elätettäväksi. Jättää koulun kesken, ei tulevaisuuden suunnitelmia.

Itsekäs teko, ei ajattele lapsen etua vaan omaansa. Että saa asunnon, ruuat yhteiskunnalta. Yh usein periytyvää, oma äiti usein myös yh. Pelottavaa että sitä pidetään hyväksyttävänä asiana.

Kulkevat sätkä huulessa likkakavereiden kanssa yömyöhälläkin pientä lasta vaunuissa työntäen, huh huh

Vierailija
18/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ehkäpä vähän halveksuvaan sävyyn kolmekymppisistä... "Minulla ei ole ollut kiire takasin "siihen hienoon työpaikkaan" vaan lapset ovat saaneet olla kotona kouluikään asti, niiden kanssa on sylitelty ja leikitty kun ei ole ollut varaa täriseviin sittereihin ja puhuviin nalleihin. Mitä sellaista teillä 30v äideillä on mikä minulta puuttui kun tulin äidiksi? Ryppyjä?" ja vielä jatkat ..."ehkä enemmän niissä kolmekymppisissä" :) Voin siis kysyä sinulta: miksi teet näin? Tuolla kommentilla yrität syyllistää/syytellä muita. Miksi?

Miksi te syyttelette toisianne, morkkaatte toisianne ja kilpailette? MIkä tarve teillä on saada joku ryhmä (ikä, imettäjät, pulloa antavat, lihavat, laihat, kauniit, rumat, yksilapsiset.... listaa voi jatkaa loputtomiin) äitejä tuntemaan huonommuutta?

Ystävällisesti ihmettelee nelikymppinen äiti :)

Siis mikä siinä iässä nimenomaan saa ihmiset puhumaan vastuuttomuudesta ja vahinkovauvoista??

Aloin odottamaan esikoistani ollessani 17v ja sain monta kommenttia "teiniäidistä" ja "vahingosta". Jos tokaisin ettei kyse ole mistään vahingosta vaan ihan toivotusta vauvasta, tuli tuhahtelut vastuuttomista nuorista. Niin millä tavoin vastuuttomista? Mies kävi töissä ja minä opiskelin samalla kun olin lapsen kanssa kotona, lapsia tuli pari lisää ja kaikki on hoidettu, ruokittu ja vaatetettu.

Minulla ei ole ollut kiire takasin "siihen hienoon työpaikkaan" vaan lapset ovat saaneet olla kotona kouluikään asti, niiden kanssa on sylitelty ja leikitty kun ei ole ollut varaa täriseviin sittereihin ja puhuviin nalleihin. Mitä sellaista teillä 30v äideillä on mikä minulta puuttui kun tulin äidiksi? Ryppyjä?

Vastuuttomia äitejä kyllä riittää; kyse on luonteenpiirteestä, päihteistä yms. eikä iästä. Baareissa istuvia äitejä on joka ikäluokassa. Ehkä enemmän niissä kolmekymppisissä.

Vierailija
19/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta raskaus, lapsen syntymä ja hänen kanssa oleminen ja eläminen kasvattaa tytöstä/naisesta äidin. Omista kavereistani tuskin kukaan olisi täyttänyt hyvän äidin kriteerejä ennen esikoisen tuloa mutta jokaisesta heistä voin sanoa että ovat hyviä äitejä kukin omalla tavallaan.

Totta sekin että yleensä kolmekymppinen on kypsempi kuin 19v mutta ei aina. Kaverini joka oli kätilönä jokin aika sitten sanoi että parhaiten synnytykseen suhtautuvat nuoremmat äidit. He pitävät sitä luonnollisena tapahtumana. Monet iäkkäämmät uraäidit ovat lukeneet synnytysoppaasta miten sen synnytyksen tulisi edetä...

Vierailija
20/39 |
17.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole likkakavereiden kanssa vauvan kera kaduilla notkunut :D

Eikä lapsen isä ollut ventovieras, en harrastanut seksiä 14-15v vaan ekan kerran juuri tuolloin 17v koska halusimme perustaa perheen. Eka oli kerta myös miehelleni, että se siitä vastuuttomasta sekoilusta....ja sama mies on yhä,naimisiin menimme ennen vauvan syntymää, vaikka tämä "vauva" nyt onkin jo kouluikäinen iso tyttö. Että missä se vastuuttomuus ja huonous nyt piilee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän