Kuumeinfoa, miksi te äidit aina yritätte laskea lapsen kuumetta, aihetta jos korkea kuume, muuten
Kuume tarkoittaa sitä, että elimistön lämpötila nousee yli sen normaalilämmön. Yleensä kuumeen rajana on pidetty 37,5 °C kainalosta mitattuna.
Normaali ruumiinlämpö vaihtelee henkilökohtaisten ominaisuuksien, ympäristön lämpötilan, pukeutumisen, vuorokauden ajan ja fyysisen aktiviteetin mukaan. Myös sillä, mistä mitataan, on merkitystä. Peräsuolesta mitattu arvo on tavallisesti 0,5°C kainalosta mitattua korkeampi.
Kuume tarkoittaa sitä, että elimistön lämpötila nousee yli sen normaalilämmön. Milloin sitten voidaan sanoa, että henkilöllä on kuumetta? Yleensä kuumeen rajana on pidetty 37,5 °C kainalosta mitattuna.
Useimmiten kuume on merkki viruksen tai bakteerin aiheuttamasta tulehdussairaudesta. Sitä esiintyy esimerkiksi nuhan, yskän tai muun flunssan yhteydessä ja kyseessä onkin elimistön puolustusreaktio, joka pyrkii poistamaan vieraan tunkeilijan.
Kuumetta ei ole tarpeen laskea lääkkeellä, mikäli kuume ei nouse kovin korkealle. Myös henkilön muut sairaudet voivat vaikuttaa harkittaessa kuumelääkitystä. Alle 38,5°C kuumetta ei tarvitse välttämättä lääkitä, ellei tautiin liity voimakkaita särkyjä tai muita oireita tai ellei kyseessä ole kuumekouristeleva lapsi. Kuume kestää normaalisti muutaman päivän.
Kommentit (12)
Hereillä ollessa en välttämättä anna, jos vointi suht ok. Hyvä vaan jos vähän hidastaa tahtia kipeenä ollessaan.
Jos lapsi vain itkee, eikä kuumeeltaan pysty nukkumaan, mikä ongelma on antaa lääkettä, joka oloa helpottaa.
Jos ei, niin en automaattisesti anna.
Itse sairastaessani otan kuumelääkettä koska " koko kroppaa särkee" , enkä tajua miksi en helpottaisi myös lapsen oloa.
En ymmärrä miksi toiset äidit välttelevät viimeiseen asti lastensa kivunlievitystä.
Ei tarvita kuin 38 ja päälle asteita, niin johan tulee kouristuksia. Meillä on aina reissussa kahta sorttia kuumelääkettä mukana. Onneksi harvoin tarvitaan.
Meillä ihan määrätty, ettei saa nousta lähelle 38...Kuopus saa kuumelääkettä, jos olo on huono..muuten ei eihan pienestä kuumeesta tule annettua. Esikoiselle pakko antaa. Onneksi kouristellut vain kerran, mutta se oli niin kamala kokemus, että vahdin kuin haukka, jos vähänkin kuumetta. Ja lääkettä on annettava..
Jos on pirteä vaikka olisikin kuumetta, en anna lääkettä.
En muuten, ellei olisi kova kuume. Ja koputan puuta, ei kovia ole ollutkaan. Lapset 2 ja 3-vuotiaat.
Eikö sulla itsellä ole kipeä olo jos on kuumetta? Siis meinaan ett pää kipeä, lihaksia särkee... Minä ainakin annan enemmän sen mukaan särkylääkettä minkä oloinen lapsi on, jos esim. kitisee paljon kuin sen mukaan mitä mittari näyttää. Ja jos on yli 39 niin annan samantien.
Ja kipeänä ollessa annan lapselle illalla särkylääkettä ennen nukkumaanmenoa, olen huomannut sen auttavan myös yskään.
Käytin juuri jokin aika sitten flunssaista ja lämpöilevää poikaa sairaanhoitajan vastaanotolla. Tautia oli kestänyt jo viikon ja olin vähän huolissani, muksu ei ollut kuitenkaan minusta niin kipeä että lääkäriin olisi tarvinnut mennä. Sh neuvoi tämmöisessä tapauksessa reippaasti antamaan Panadolia ohjeen mukaan. Se kuulemma nopeuttaa paranemista kun vähentää liman eritystä, helpottaa yskää ja parantaa oloa kuumeen laskemisen lisäksi. Olin antanut lääkettä vain illalla kun ajattelin että kuumeen täytyy saada nousta jotta tauti menisi ohi.
Niin kauan kuin reipas, ei mielestäni tarvitse.