Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papa-koe luokkaa 4!!! Apua!

Vierailija
21.01.2008 |

Kävin keväällä papa-kokeessa ja tuloksena luokka II. Nyt kävin kontrollissa ja luokka oli noussut neloseen! Ihan paniikki päällä, seuraavaksi sairaalaan koepalan ottoon. Onko jollain kokemusta??

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin silloin vissiin 21- vuotias. Ei ollut kivuliasta... epämukavaa kylläkin. Paikalla lääkäri ja hoitaja. Laserilla ottivat samalla solumuutokset pois... kärysihän se, mutta kipua ei tuntunut, oli paikallispuudutus. Koitaja piti mua toisesta reidestä kiinni, kun se tärisi niin paljon, kun mua jännitti... Mulla siis aikoinaan papa 3.

Nyt... kuusi vuotta myöhemmin... yhä käyn papassa kerran vuodessa, seurannan vuoksi... olen erittäin onnellinen 4kk vanhan pojan äiti.

Muistaakseni gyne sanoi tuolloin, että ei vaikuta lastensaantiin. Ainoastaan, jos joudutaan monta kertaa operoimaan, niin kohdunkaula lyhenee ja se saattaa raskauden aikana vaatia jotain toimenpiteitä (jotain narujuttua,mutta en muista mitä...), mutta ei mitään, mikä nykymaailmassa olisi ihan mahdotonta.

Vierailija
22/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niitä hoidettu: miten voitte elää loppuelämänne pelon kanssa, milloin se luokka on taas noussut? Eikö syöpäriski ole koko elämän?? Ikuinen pelko joka vuosi papassa käydessä? Ihan kauheaa....:( (samaa kohtaloa pelkään)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle ja muille tuskailijoille en osaa muuta sanoa, kuin että tsemppiä paljon!

Itseäni ihmetyttää muutamat tuttavani, jotka käyvät papassa 3-4 vuoden välein. Kyllä se kerran vuodessa on hyvä käydä. Tosin kunnalliseen ottavat ainakin täällä vain kahden vuoden välein, jos ei ole mitään häikkää ollut.

Vierailija
24/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei silloin aikanaan, kun hain e-pillerit, otettu papaa ollenkaan... vasta vuotta myöhemmin ja sitten tuo luokka olikin jo 3. Eli jos olisivat heti ottaneet papan (kuten käsittääkseni tapana on), niin ei olisi mennyt noinkaan pahaksi... ehkä... tai ainakin olisi havaittu aiemmin. Mutta... mulla siis ollut papa aina tuon jälkeen luokka 1. Ekat kaksi vuotta loopin jälkeen, seurannassa käytiin puolen vuoden välein ja siitä sitten vuoden välein. Nyt meinaavat kunnallisella puolella, että joka toinen vuosi riittäisi jo, mutta en taida suostua.

Ei mua pelko vaivaa kuin sen pari viikkoa... eli ennen papaa alan hermoilemaan ja sitten tietty siihen asti, että saan tuloksen, on pinna kireällä. Muun ajan elän ihan normaalisti... :)

ehdottomasti peesaan tuota edellistä:

Käykää siinä papassa säännöllisesti!

Vierailija
25/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennen joulua myös papa luokka 4 ja löytyi se hsil ja kävin kohdunsuun tähystyksessä ja otettiin koepaloja ja tehtiin samalla loop hoito. Koepaloista löytyi dysplasia gravis muutos eli syövän vaiken esiaste ja se saatiin ekalla loop hoidolla pois. Kontrolli puolen vuoden päästä. Itse loop hoito oli mulle täysin kivuton ja palasin siitä suoraan takaisin töihin.. jälkivuotoa tietty oli, mutta sen kestää..

Tsemppiä sinulle ja tiedän että se pelottaa, itsekin ehdin miettiä kaikista pahinta, mutta selvisin säikähdyksellä ja toivotaan sulle parasta nyt!! Voimia!

Vierailija
26/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ja niitä hoidettu: miten voitte elää loppuelämänne pelon kanssa, milloin se luokka on taas noussut? Eikö syöpäriski ole koko elämän?? Ikuinen pelko joka vuosi papassa käydessä? Ihan kauheaa....:( (samaa kohtaloa pelkään)

Vierailija
27/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa vähän jo rauhoittunut. Nämä jutut taitavat olla yleisempiä kuin luulenkaan. Silti pelottaa aivan hirveästi... Muutenkin ollut todella vaikeita aikoja elämässä viimeiset vuodet. Kertokaa lisää, pliis! ap

Vierailija
28/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin loop hoito ja eka kerralla saatiin kaikki pois. Sen jälkeen oli puolenvuoden välein seuranta kaksi vuotta. Tästä taitaa olla aikaa nyt kolmisen vuotta kun loop tehtiin, eli papaan pitäisi varmaan kohta mennä..

loop hoito oli aika kelju, mutta vielä keljummaksi sen teki TOSI ikävä lääkäri, eikä hoitajaltakaan paljon sympatiaa herunut. Mutta ei mikään kestämätön paikka! Tsemppiä!

Vierailija
29/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys ap:lle:

kuinka usein olet yleensä käynyt papassa? milloin ennen tuota kevättä, jolloin se oli noussut?

itse tulee käytyä 2,5 vuoden välein, ja kun se on aina ollut ok, jotenkin ei osaa ollenkaan ajatellakaan, että se yks kerta oliskin jotain muuta... : / ehkä pitäisi käydä useammin.

voimia kovasti sinulle ap!! koita jaksaa! toivon sydämestäni, että sinulla on kaikki hyvin! ja joka tapuksessa hyvä kun olet päässyt hoitoon.

Vierailija
30/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeksi papa-kokeessa. Eli vähän yli 2 vuotta siinä oli väliä. Liian pitkä aika sitten vissiin. Mutta enemmän ihmetyttää, että silloin keväällä se oli tosiaan luokka II ja erikseen vielä maininta, että " kyseessä hyvälaatuisia muutoksia jotka todennäköisesti paranevat itsestään. Suositellaan kuitenkin kontrollia 6-12 kk:n kuluttua" . Ja nyt siis luokka IV!!!! Miten voi olla mahdollista, en todellakaan ymmärrä! Jos olisin ajatellu mennä papa-kokeeseen vaikka parin vuoden päästä seuraavan kerran, niin varmaan kuollut jo sitä ennen. Voi helvetti mikä tilanne! ap

Vierailija
31/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokka II yleensä paranee itsestään. Minullakin ollut joskus II.

Olet niin nuori, että on melko epätodennäköistä että tauti olisi ehtinyt munasarjasyöväksi muuttua. Eli nämä vertaukset anoppeihin voi siinä mielessä unohtaa.

Vierailija
32/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jouduin loop-hoitoon myös tuossa kolmisen vuotta sitten. Hoito oli epämiellyttävä mutta selvisihän siitä aikuinen ihminen ihan ok. Seurantaa oli reilu vuosi ja nyt pelkät vuositarkastukset riittävät. Minulla diagnosoitiin kohdunsuulla syövän esiaste joka oli ärhäkän näköinen ja oireili myös kroonisin tulehduksin ulkosynnyttimissä. Silloin sanoivat, että usein tällaista näkee kun on jo papa-luokka 4.

Toivon sinulle kaikkea hyvää ja tsemppiä!

Vierailija
33/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

papa kokeen ottoa varten?

Vierailija
34/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 luokka ei ole pahin, vaan vitosluokka, joka on syöpä. AP sinulla ei ole syöpää vaan syövän esiaste, joita ovat myös luokat 2 ja 3, 4 vaatii yleensä toimenpiteitä, mutta ei radikaaleja

loop hoito ei ole yhtä kamala kuin hampaan juurihoito, huomattavasti iisimpi

sä et ole kuolemassa, sun lisääntymiskyky ei ole hävinnyt, ja olet edelleen nainen

Vierailija
35/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nopeaa nousua: olen kuullut tapauksesta, jossa luokka oli ykkönen tai ja kahden viikon päästä tuosta olikin 4 eri näytteenottajalla. Papan siis voi ottaa todella huonosti, ja luokka jää siksi paremmaksi kuin onkaan.

Minä käsken nykyäänn aina raapia itseäni verille asti.

Vierailija
36/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole mahdollista.

Vierailija
37/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta seuraavalla kerralla- siitä voi tulla nopea hyppy.

itse solumuutosten kehittyminen vaatii kyllä pitkiä aikoja.

ja muuten mulle on tehty 4 loopia. viimeisimmät nukutuksessa. lapsiakin olen saanut mutta sen cerclagelangan kanssa.

nyt olen ollut 6 vuotta terveenä. silti pelko perseessä papaan aina menen. ja olisin valmis antamaan kohtuni jos uusisi..

kyllä siitä hengissä selviää. useimmiten hoituu yhdellä tai kahdella looppauksella.

tsemppiä ap:lle! henkisesti pelottavaa, mutta sinä siitä selviät. tiedä vaan että moni muukin on käynyt saman läpi ja ihan elossa. siitä vaan harvemmin puhutaan.

Vierailija
38/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulosten tultua, jotkut solut oli jäänyt saamatta. Piti mennä uudestaan ja hoitsu otti kätevästi, kivuttomasti ja tosi nopeasti papan.

Vierailija
39/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli papa lk 3. Silloin ei tehty mitään hoitoja, vaan päätettiin katsoa, mikä on tilanne synnytyksen jälkeen. No, papa ollut sen jälkeen yhden kerran lk 2 ja kaksi viimeistä kertaa lk 1. Miten se voi näin hypätä kolmosesta ykköseksi? Mitään hoitoja mulle ei siis koskaan tehty. Edellisiä viestejä luettuani alkoi pelottamaan, josko mua onkin " harjattu" liian pinnasta...kääk!

Vierailija
40/42 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http: //www. pohjanmaansyopayhdistys. fi/Default. aspx?id=304723

rullaa sivua alemmas niin on tarkkaa tietoa, jostain syystä en onnistunut kopsaamaan.