Mies lastenneuvolassa - voi elämän kevät!
Olen mies. Olen käynyt taaperomme kanssa neuvolassa:
Eka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Tulitko yksin? Miksi äiti ei tullut mukana?" Kysytäänkö naisilta samaa, jos mies ei tule?
Toka käynti. Neuvolatäti kysyi: "Miten äiti voi? Kun hän ei tullut?" No ei voi huonosti, oli töissä.
Kolmas käynti. Neuvolatäti sanoi: "Kyllä se äitikin pitäisi saada tänne neuvolaan, tämä on kuitenkin hänen juttunsa." Kyllä olen ihan varma, että tämä on myös "minun juttuni". Sen verran olen ollut mukana valmistusprosessissa, synnytyksessä ja syntyneen lapsen kanssa.
Julkisuudessa ihmetellään, miten saataisiin miehet enemmän lasten kasvatukseen mukaan. No minäpä voin kertoa, että tuo kolmas kerta toden sanoi ja enää en ole menossa yhteenkään neuvolaan tai myöhemmin koululääkäriin. Happamalla suhtautumisella miehiin ei todellakaan saada mitään fiksua aikaan. Pitäkää tunkkinne.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Joo kunnon asenne. Suutu ja kävele pois ja jätä se lapsi omilleen. Oletko 5v?
En jätä lasta omilleen vaan neuvolatädin.
ap
Miksi ihmeessä koululääkäriin pitäisi mennä? Tuleeko siitä lasu jos ei mene?
Onhan tuo törkeää käytöstä. Näköjään vanhat asenteet on tiukassa.
poikani kertonut samaa, aina kysytty missäs äiti...
Vierailija kirjoitti:
poikani kertonut samaa, aina kysytty missäs äiti...
Opeta poika vastaamaan, että en tiedä, täytyy taas lähteä kiertämään seudun terdet läpi.
Samaa on kokenut ja kokee nainen edelleen, saatetaan kysyä vaikka oman talon talotekniikkaan liittyvästä asiasta huollon/korjauksen tiimoilta että onko mies kotosalla. Tai työssä asiakas/yhteistyökumppani kysyy mieshenkilöä. Eiks tunnukkin aivan perseeltä?
Koska äidit on siinä huolisyynissä 24/7 18 vuotta. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Miesviha on syvällä naisissa.
Naisvihaahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä koululääkäriin pitäisi mennä? Tuleeko siitä lasu jos ei mene?
laki sanoo että 1., 5., ja 8. luokkalaiselle tehdään laaja terveys tarkastus ja siihen kutsutaan huoltajat molemmat mukaan mutta se kutsu on pakollinen osallistuminen ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesviha on syvällä naisissa.
Naisvihaahan tuo on.
Ei se mitään vihaa ole mihinkään suuntaan vaan kapeakatsoista ja vanhanaikaista.
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. Sosionomi
Eri kokemus minulla. Pieni paikkakunta Varsinais-Suomessa, menin neuvolaan 2v pojan kanssa. Huudahti neuvolassa terveydenhoitaja: "Ihanaa, että isäkin pääsee käymään!"
M29
Vierailija kirjoitti:
Pienten lasten äideillä on riski sairastua uupumukseen ja mielenterveysongelmiin, tilastojen valossa myös lähisuhdeväkivalta on yleistä. Jos noin pienen lapsen äitiä (joka papereiden mukaan kuitenkin on lapsen elämässä mukana) ei yhtäkkiä näy neuvolassa aikoihin, se voi herättää aihetta huoleen. Etenkin jos isällä ei ole antaa siihen selkeää syytä, kuten äiti palasi töihin, vaan käyttäytyy uhmaavasti kysyttäessä.
Asiaa voi toki kysyä monella tavalla. Ei sitä tarvitse kysyä töykeästi, jos sinulta noin on oikeasti kysytty, mitä tässä esität. Isät neuvoloissa, päiväkodissa, lääkärissä jne on kuitenkin ihan nykypäivää, että harvemmin sitä kukaan ammattilainen enää NYKYPÄIVÄNÄ ihmettelee. 10+ vuotta sitten oli eri maailma.
Äidin hyvinvointi on vahvasti kytköksissä lapsen hyvinvointiin. Neuvoloissa seurataan myös äidin hyvinvointia joka käynnillä, sekä toki koko perheen.
Kyllä ne viimeistään kouluterkkarilla lakkaavat kyselemästä äidin perään. Meillä isä hoitaa nuo kaikki.
T. Sosionomi
Lastensuojelulain mukaan terveydenhoitaja on velvollinen tekemään lasun aina jos huoli herää. Huolen kanssa ei kannata leikkiä. Se on vakava asia.
Vierailija kirjoitti:
T. Sosionomi
Ja siksi äitejä pitää valvoa, kyykyttää, kontrolloida ja kuormittaa ja vakoilla 24/7. Meillä on kaksi lasta ja minä tein kotona töitä, kun he olivat pieniä. Neuvola-aika oli yleensä siksi isän vapaapäivinä, hän otti sinne molemmat lapset ja minä jäin kotiin tekemään töitä.
Tämä ei todellakaan kelvannut. Joka kerta varmaan puolet neuvola-ajasta meni minusta kyselemiseen. Olin kuitenkin sen vauva-ajan minä käynyt siellä.
Kuitenkin sitten jos ja kun se äiti kokee uupumusta jne, ei yhteiskunnalta kuitenkaan tule mitään apua! Eli mitä helvettiä sitten kyylätään.
Koko aikana ei äidin hyvinvointi kiinnosta oikeasti ketään.
Vierailija kirjoitti:
T. Sosionomi
Minä olin perhevapaalla, äiti töissä. Ja myöhemmin kun lomat pidetty molemmilta, minulla joustava työaika, äidillä säännöllinen klo 8-16. Minulle luontevaa mennä. Juuri noilla sanoilla töksäytettiin kysymykset suoraan. Toki joka kerta kerroin, miksi minä ja miksi ei äiti. Kun kerran kysyttiin. Mutta niin kuin sanottu, tarkoitus on neuvolassa kai herättää luottamusta ja auttaa vaikeissakin tilanteissa. Ketutusta nostattamalla niissä tavoitteissa ei onnistuta. Eikä muissakaan tavoitteissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa on kokenut ja kokee nainen edelleen, saatetaan kysyä vaikka oman talon talotekniikkaan liittyvästä asiasta huollon/korjauksen tiimoilta että onko mies kotosalla. Tai työssä asiakas/yhteistyökumppani kysyy mieshenkilöä. Eiks tunnukkin aivan perseeltä?
Minulta kysyi kerran ovelle tullut palvelujen kaupustelija, kun olin kieltäytynyt tarjouksesta, että milloinkas se isäntä on kotona, jotta voin hänen kanssaan keskustella. Tämmöistä tämä on ap, asenteet istuvat joillakin syvässä. Sinänsä ymmärrän sen, jos ihan alussa neuvolassa haluaisivat nähdä äidinkin. Muistaakseni siellä keskusteltiin myös synnytyksestä toipumisesta ja mahdollisista synnytyksen jälkeisistä masennusoireista. Mutta onhan tuossa ap:n tapauksessa ollut ihan asenteellisuudestakin kyse.
Minulle asuntonäytössä miesvälittäjä yritti sitkeästi esitellä pelkkää keittiötä. Vaikka olin itse siinä vaiheessa ollut kiinteistönvälitysfirmassa ja arkkitehtitoimistossa ollut vuosia töissä. Aina vaan niihin keittiön kaappien värimaailmaan palattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jätä lasta omilleen vaan neuvolatädin.
ap
Mikä on neuvolatäti? Minkä alan setä sinä olet?