Kysymys kiusaamisesta.
Meillä on eskari-ikäinen lapsi ja nyt tässä ryhmässä yksi poika on noussut koko joukon " johtajaksi" . Tämä johtaja määrää kaiken mitä kukakin saa tehdä. Ja nyt on sitten päättänyt, että meidän poika ei mahdu hänen joukkoonsa.
Tähän estämiseen hän on muutaman kerran käyttänyt väkivaltaa, mutta muuten se ilmenee syrjintänä.
Miten tähän pitäisi puuttua?
Onko oikea osoite opettajan vai vanhempien kautta?
Että mua ottaa päähän tällänen :-(
Kommentit (8)
ja opettajan kautta sen toisen vanhemmille.
Heti opettajaan yhteys, tämä yhteyteen tuon pojan vanhempien kanssa. Me ollaan nyt tässä vaiheessa, joten en tiedä, miten meillä jatkuu.
Hei
voin kokemuksesta sanoa PUUTU ASIAAN ja äkkiä, sillä jos et puutu tulee niin hankalaa olla lapsella ja sullakin. Molemmat olisi hyvä tapa lähestyä sekä ope että vanhemmat aj hyvällä tuurilla vanhemmat saa asian korjattua mutta kuten meillä kävi ei vanhemmat lotkauttanut korvaansakkaan eli eivät välitä.... tuntuu että maailma on menossa ihan hirmuiseksi jo pienten lasten maailmassa.
Itse käymme läpi puheterapiat,psygologit ym...ja vuosi ollaan taisteltu ja nyt alkaa olla tasapainossa asiata, mutta kiusaaja jatkaa...mutta katsotaan kuinka kauan.
mutta tuntuu niin tyhmältä kun tuntuu, että näitä kiusaajia on nykyään niin paljon :-(
Miten voisi evästää lasta tälläseen tilanteeseen? Itse sanoin, että pitäisi sanoa opettajalle, mutta siitä saa vaan kielijän maineen...
Edellä vastanneet ja muut. Antakaa vinkkejä tuohon kuinka asiaa pitäisi käsitellä lapsen kanssa?
Mitä minä voin sanoa, kun varmasti sitä mitä ajattelen, en ihan suoraan voi sanoa.
T. Ap.
Ehdottomasti paras tapa on puhua suoraan vetäjille ja heidän kanssa vois varmaan varata vaikka aivan keskustelu ajan kasvokkain niin homma hoituu paremmin. Heidän kanssaan varmaan kannattais jutella myös siitä miten neuvoa omaa lasta toimimaan.
hei,
Olen lapseni kanssa käsitellyt asiaa ja selvittänyt miksi jotkut vaan kiusaa toisia. Eli sanoin lapselle sinä olet herkkä ja hyväsydämminen laspi ja siksi jollaine on vaan niin kateellinen tai mustasukkainen luonne ja haluaa purkaa pahaa oloaan sinuun. Mutta olen myös valistanut että jos menee lyömiseksi niin ei kannata lyödä takasin sillä siitä syntyy vaan tappelu, sanoo vaan kiusaajalle toi on tyhmää ja lähtee pois. Se on niin kamalan vaikeaa, mutta itse olen huomannut että puhumalla kaikki asiat selviää ja perheen sisäisestikkin asiat on hyvä puhua ja toimia parhaalla tavalla, sillä jokainen lapsi joka on kiusatuksi tullut on silti niin erinalinen vastaanottamaan asioita ja tosille opetetaan lyömistä ym, mutta se on väärin...
Ota asia puheeksi opettajalle ja sano se niin laspentoiveiden mukaisesti että ei tule kielijän mainetta, sano vaan että tämä porukan ipana on sellainen pomottaja että eikä siihen puututa ja miksi hän jättää kiusamalla toiset ulos tästä piiristä, pyydät opettajaa seuraamaan tilannetta välitunnilla silmäkovana, kyllä se kiusaaja jää kiinni väkivallan käytöstä ja siihen puuttuu navakasti ja sitten heti vanhemmat käsittelyyn. Toivottavsti on apua jollain lailla, itse käsitteln tätä omaani (syvä huokaus)...
hehän käytännön tilanteita pystyvät valvomaankin.