Ottaako sinun leikki-ikäisesi kontaktia muihin lapsiin?
Minulla on neljävuotias poika, ja monesti saan olla sydän vereslihalla, kun poika koittaa tutustua toisiin lapsiin, mutta saa harvoin vastakaikua. Homma menee yleensä niin, että menemme esim avoimeen päiväkotiin, jossa kannustan poikaani menemään leikkimään muiden kanssa ja juttelemaan toisten lasten kanssa. Sitten katselen, kun poikani lähestyy ikätoveriaan, menee esittäytymään, kysyy toisen nimeä, pyytää leikkiin, yms, ja toinen ei sano sanaakaan, kääntyy vain pois. Sitten poikani tulee surkeana sanomaan että " äiti ei se vastannu" . Pitäisikö lapselle opettaa, että leiki yksin, niin et pety. Vai pitäisikö vaan opetella pettymistä ja sanoa että jos puhuttelet viittätoista lasta, niin ehkä yksi vastaa. Ovatko lapset vain tuollaisia, vai onko vika siinä, että vanhemmat eivät opeta lapsilleen että on kohteliasta vastata?
Kommentit (2)
Eli lapsemme kyllä menevät muiden lasten lähelle, alkavat puuhata siinä vieressä ja jotenkin yleensä sitten liukuvat yhteisiin leikkeihin. Näin kuvasivat myös päiväkodista alkuaikoina. Mutta eivät kysy nimeä jne.
Eikä kaikki lapset tykkää sellaisesta. Nopeastihan ne sulavat mutta kyllä tietysti meidänkin tyttö vieraiden seurassa on aluksi hämillään ja ujo, mutta se menee ohi. Ehkä poikasikin kerhokaverit siitä sulavat. :) Lapsetkin on niin erilaisia ja on ihan hyväkin huomata että kaikki eivät pidä siitä että tullaan organisoimaan leikkiporukkaa jne, ei aikuisetkaan tykkää. ;)