Alkaako hoitovapaa vasta vuosilomien jälkeen?
Heippa!
Oon niin huono soittamaan mihinkään ja Kelan kyselylomakehomma tökkii, kertookas tyhmälle ja tietämättömälle:
Haluan jäädä vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle mutta.. Maksetaanko ja haetaanko kotihoidontukea jo vuosilomien ajalta (jotka siis pidän vanhempainvapaan jälkeen) vai alkaako maksu ja hoitovapaa vasta vuosilomien jälkeen? Voinko pitää hoitovapaata eli maksetaanko kotihoidon tukea esimerkiksi 2kk 3vkon ajalta?
Kiitos paljon jo etukäteen!
Kommentit (11)
Onko asia muuttunut vuoden 2005 jälkeen? Silloin jäin vanhempainvapaalta vuosilomalle ja sitten vasta hoitovapaalle. Ei varmaankaan tullut mieleenikään, että olisin voinut olla samanaikaisesti molemmilla.
No, nyt täytyy jäädä hoitovapaalle muutenkin heti vanhempainvapaan jälkeen, kun mies aikoo pitää isäkuukauden siirrettynä.
Ei ole uusi käytäntö. Vuonna 2003 meille jopa soitettiin kelasta ja kysyttiin, haluammeko hakea kotihoidontukea isyysloman bonusviikkoja seuranneen vuosiloman ajaksi. Alunperin emme olleet hakeneet, koska lapsi oli menossa hoitoon, olimme hakeneet yksityisen hoidon tukea ja kotihoidontuen minimiaika ei lomasta ihan tullut täyteen. Kelan mukaan kotihoidontukikausi ja yksityisen hoidon tuen kausi kuitenkin laskettiin yhteen, joten saimme sen vajaan kuukauden kotihoidontukea.
Hoitovapaa ja kotihoidontukihan ovat oikeastaan kaksi eri asiaa. Hoitovapaata on työnantajan myöntämää vapaata lapsen hoitamista varten. Kotihoidontuki taas on kelan myöntämä tuki, jota saa vanhempain- yms. kausien loputtua, jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa (tai saa yksityisen hoidon tukea). Työssäkäynnit yms. eivät tuen perusosaan vaikuta. Itsekin sain viime vuonna yli puoli vuotta kotihoidontukea (perusosa+kuntalisä), vaikka kävin töissä. Lapset olivat kotihoidossa, itse tein vajaata työviikkoa ja mies teki jonkin verran töitä vapaa-aikojeni puitteissa. Olen miestäni sen verran pienituloisempi, että tuen siirtäminen miehelle ei olisi verotuksenkaan kannalta hyödyttänyt, koko vuoden tuloni jäivät miehen pidemmistä vapaista huolimatta pienemmiksi.
Vuosilomien siirtämisestä kannattaa neuvotella työnantajan kanssa, toisista paikoista joustoa löytyy enemmän, toisista vähemmän. Jossain tilanteessa saattaa sellainen pikkujuttukin vaikuttaa lomaoptimointeihin, että vuosilomahan lasketaan työssäoloajaksi, hoitovapaalta taas lomaa ei kerry.
Meillä ilmeisesti joustava työantaja koska pystyin jätämään lomat odottamaan töihin paluutani. Eli pidin hoitovapaan aikana pois vain niin paljon päiviä, että minulle jäi täydet kesä ja talvilomat säästöön kun palasin töihin. Työkaverini jolla oli rahasta tiukempaa, käytti kaikki lomansa hoitovapaalla, joilloin ensimmäisenä kesänä töihinpalattuaan hänellä ei ollut lainkaan kesälomaa eikä talvilomaa (paitsi palkatonta, mitä rahatilanteen vuoksi ei voinut kovin paljon ottaa).
Näin minulle sanottiin kelasta, kun kyselin, voinko pitää vuosilomaa äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä. Peruste on se, että on käytännössä hoitamassa lasta kotona, vaikka saa myös työpaikalta loma-ajan palkkaa. Tosin itse jään vuosilomalle tuossa välissä siksi, että mieheni voi tuolta ajalta saada vanhempainvapaata ja -päivärahaa, joten en aio itse nostaa loma-ajalta vanhempainpäivärahaa.
Minulle palkanlaskija sanoi äsken, että aloita hoitovapaa sitten heti vanhempainvapaan päätyttyä niin saat kotihoidon tukea myös vuosiloman ajalta.
Minulla siis tarkoitus mammaloman jälkeen olla pari kuukautta vuosilomalla ja nyt siis samaan aikaa olla myös hoitovapaalla.
Moi,
hae kotihoidontukea Kelalta heti vanhempainvapaan päätteeksi, saat kotihoidontuen myös siltä ajalta kun olet lomalla töistä.
Kiitokset vastauksista!
Helpottaa siis vähän tätä rahatilannetta;)
Yrityksessä, jossa olen töissä, täytyy lomat ottaa rahana jos jää hoitovapaalle.
niin kotihoidontukea saat heti vanhempainrahakauden päätyttyä. Eli saat sitä samaan aikaan kun olet vuosilomalla. Kotihoidontuen saannin edellytyksenähän on, että lapsi on alle 3-vuotias eikä ole kunnallisessa päivähoidossa. Sillä ei siis ole merkitystä, onko äiti kotona vuosilomalla.
Itse pidin viime keväänä kertyneet vuosilomani pois vanhempainrahakauden jälkeen ja samalla tietenkin sain myös kotihoidontuen (ja lomarahat). Täytyy kyllä myöntää, että aika mukavan tilin sain noilta kuukausilta :).
terv Pepper ammatiltaan HR-asiantuntija
Kookospähkinä81:
Heippa!
Oon niin huono soittamaan mihinkään ja Kelan kyselylomakehomma tökkii, kertookas tyhmälle ja tietämättömälle:Haluan jäädä vanhempainvapaan jälkeen hoitovapaalle mutta.. Maksetaanko ja haetaanko kotihoidontukea jo vuosilomien ajalta (jotka siis pidän vanhempainvapaan jälkeen) vai alkaako maksu ja hoitovapaa vasta vuosilomien jälkeen? Voinko pitää hoitovapaata eli maksetaanko kotihoidon tukea esimerkiksi 2kk 3vkon ajalta?
Kiitos paljon jo etukäteen!
Eli pidätte kertyneet vuosilomat pois heti?
Mulla loppuu äloma nyt maaliskuussa ja tarkoitus on jatkaa hoitovapaalla. Mulla on kertyny edellisen kesän koko kesäloma+mitä nyt äloman ajalta kertyy (paljonko muuten on?). Tarkoitus olisi palata syksyllä töihin ja haluaisin pitää nuo kaikki kertyneet kesälomat sitten kesällä 2009. Onkohan tämä yleensä mahdollista?? Sitten lomaa olisi varmaan jotain 2kk? Olisi kivempi niin: saada olla lasten kanssa kunnon kesälomalla, kuin nyt käyttää ne lomapäivät jotka muutenkin jo olen kotona hoitovapaalla! Eikös??
Kiitos jos joku vastaa, niin saisin selvyyden tähän:)
Vuosilomat menneiltä vuosilta vanhenee melko nopeasti, joten kannattaa varmasti nopeesti selvittää tilanne. Työpaikkasi henkilöstö/palkka-asioista vastaava ihminen voi selvittää, miten sulla on kertyneitä lomia jäljellä ja milloin ne on vanhentumassa. Jollain työpaikoilla varmaan ollaan joustavia vanhentumisen kanssa, mutta ei ainakaan julkisella sektorilla - lomat nollaantuu jos niitä ei ajallaan pidä (tai ota rahana), ihan riippumatta siitä, onko äitiys- tms. vapailla!