A la Carte ¿keittiöt, Isku-keittiöt
Olisko kellään kokemuksia kyseisistä keittiöstä? Millainen hinta-laatusuhteeltaan? Mites hinta muihin keittiöihin verrattuna? Muuta?
Ollaan valitsemassa keittiötoimittajaa ja ajattelin kysäistä mielipiteitä...
Kommentit (17)
Hinta ei ehkä ole halvimmasta päästä, mutta luulen että kauppaa ei tarvitse jälkikäteen katua. A la Carten " sisarmallistot" ovat Parma ja Petra- keittiöt, jotka ovat sitten jo vähän edukkaampia.
Käytiin tänään suunnittelemassa keittiö ja saatiin siitä tarjous. Minusta hinta ei ollut todellakaan paha, vaikka kuvittelin, että tulee kallis tarjous...
Mutta seuraavaksi pitää varmaan suunnistaa petrakeittiöiden myyjän luo :)
Meillä on Novartin kaapistot (A' la Carte, Petra, Parma ja NovaSani ovat kaikki samoja kaappeja). Novartiin päädyimme ihan puhtaasti ulkonäköperusteilla, koska ainoastaan heillä oli sellainen ovimalli, joka meitä miellytti sekä muutama muu yksityiskohta, joita halusimme. Vertasimme sitten vielä hintatason samoilla osilla muutaman kaupan Petran, Parman ja A' la Carten kanssa ja päädyimme Starkista saatuun Parma-tarjoukseen, joka oli pari prosenttia muita halvempi.
Itse en enää ottaisi Novartin kaappeja jos uudestaan pitäisi valita. Firmahan on ihan hyvässä maineessa mutta... kyllä oli sellainen tee-se-itse rakennussarja, että ... no, niinhän se myyjä sanoikin, että " nämä ovat sitten rakennustarvikkeita eivätkä huonekaluja" .
Meillä toimituksista puuttui aika paljon osia ja osa oli naarmuisia ja kolhiintuneita: vikaa sekä tehtaassa, että tilauksen tehneessä myyjässä. Kaikkien vikojen korjaaminen ja puuttuvien osien toimittaminen takkuili, eikä kaikkea saatu ollenkaan. (Osasyynä tosin hidas rakentamistahtimme, eli osa kaapeista asennettiin vasta useita kuukausia toimituksesta, jolloin ei voinut enää valittaa vioista, toisaalta ei niitä kaikkia pakkauksia voinut heti avatakaan kun sitten olisivat ainakin rakennustyömaalla kolhiintuneet). Meille kaapit myyneessä Starkissa vaihtui keittiökalustepuolen yrittäjä tilauksemme jälkeen, eikä uusi yrittäjä suostunut enää hoitamaan meidän valituksiamme ja tehdasta ei olisi voinut vähempää kiinnostaa...
Novartia tilatessa kannattaa muistaa, että esim. kaikki valolistat, sokkelilistat, peitelevyt ja valolipat tulevat metritavarana ja itse joutuu sitten sahailemaan ja muotoilemaan tavaran oikean mittaiseksi, poraamaan reiät valolippaan (se pora maksaa älyttömästi...), keksimään kiinnityssysteemit jne... Myös reiät vetimiä varten täytyy porata itse. Sokkelilautojen kiinnitysmekanismit ovat kertakäyttötavaraa, eli irti niitä listoja ei voi ottaa, vaan muoviklipsit katkeavat. Tilatessa kannattaa olla perillä hommasta aika perusteellisesti, koska kaikki ikäänkuin " tehdään samasta tavarasta" , eikä mikään ole valmiina, rutiinimitat eivät välttämättä pidä paikkaansa.
eli meillä uudisrakennuskohteessa Novartin tekemä keittiö, jota olemme moneen otteeseen " korjailleet" . aivan samanlaisia kokemuksia kuin rakentajanaisella.
eli siis. meillä kaapistot kaikkein halvinta basic-materiaalia, on nyt kestänyt 4 vuotta, mutta esimerkiksi laatikostot kolisevat ikävästi kun laittaa kiinni (ei siis mitään " hiljennysmekanismia" ). ja tuo toimitus: olemme tilanneet lisäjuttuja myös starkin parmakeittiöiden edustuksen kautta, ja AINA on ollut toimituksissa ns. vikaa: milloin toimitettu väärään aikaan sovitusta (tyyliin novartin mies soittaa töihin ja kertoo seisovansa ulko-ovellamme ja jättävänsä kamat justiinsa siihen, vaikka on itse väärään aikaan paikalla), osa kamoista ei ole tullut sovittuna hetkenä, lasku tulee ennen kamppeita.
eli siis itse keittiössä sinänsä nyt ei kauheasti ns. erityisvalittamista, onpahan sellainen peruskamaa edustava keittiö, laatu varmaan keskiarvoista suomalaista kampetta. mutat ei mitään ekstraa, ja ainakin kattilalaatikko on 4 vuoden jälkeen pohjasta tosi kolhiintuneen näköinen. pahemmin kuitenkin tökki tuo tehtaan " palvelu" tai mieluumminkin toiminta, koska suoranaisesta palvelusta ei heidän kohdallaan parhaalla tahdollakaan voi puhua.
itse tein sen päätöksen että kun seuravan kerran olemme keittiöasioissa liikkeellä niin en missään nimessä edes kysy tarjousta Novartilta - sen verran huono kokemus on ollut.
Novartilla (ehkä muillakin toimittajilla) kaappien mitat ovat + /- 2 mm, yleensä siis miinus 2 mm ja tämä pitää muistaa ottaa huomioon pöytälevyjä tilatessa! Ainakaan meillä myyjä ei tätä osannut huomioida, lopussa kyllä osasimme itse. Jos tulee pitkä rivi kaappeja, niin pöytälevyn pituudessa voi tulla senttien ongelma.
Meillä esim. kylppäriin tuli korkeiden kaappien väliin yhteensä 5 kaappia tai laatikostoa (30+60+30+60+30) ja päälle kaksi 90 cm allastasoa ja lyhyt pöytälevyn pätkä. Keittiömyyjämme olisi sujuvasti tilannut meille 30-senttisen pöytälevyn, mutta onneksi hoksasimme itse: viidestä kaapista tuli yhteensä 209 cm, eikä 210, kuten tilattiin. Allastasot olivat pikemminkin aavistuksen yli kuin alle 90 cm, joten tilattavan pöytälevyn piti olla korkeintaan 29 cm eikä 30. Onneksi hoksasimme itse, sillä muuten olisi tullut ongelma, koska kaapit piti kuitenkin laittaa toisiinsa kiinni! No, joka tapauksessa jouduimme sitten kuitenkin jättämään kahteen kohtaan parin millin raon ja allastasojen etulevyjen kanssa tuli ongelma, koska ne eivät olleet ihan keskellä ja jouduimme viilailemaan... Minusta nämä ovat asioita, jotka pitäisi mitoituksessa ottaa huomioon.
Samaten meillä on ollut Novartin kaapistoissa värisävyongelmia, joita ei siis vaihdeta tai korvata, vaan ne ovat ns. " normaalia vaihtelua" . Tuossa edellä mainitussa kylppärissä oikea- ja vasenkätinen allas ovat eri sävyistä valkoista ja ainakin minua se häiritsee. Toisessa kylppärissä yhden kaapiston kolmessa ovessa on kahta eri valkoisen sävyä ja kahta eri vihreän sävyä, kaikki samalla kertaa tilattuja ja samassa toimituksessa tulleita!
Kylppärin peilikaappien ovista puolessa on ollut saranat väärällä korkeudella niin, että ovet ovat avautuessaan törmänneet valolippaan asennettuihin halogeenilamppuihin ja saranat on pitänyt irroittaa, paikata kolot ja porata saranoille uudet reiät. Edelleen tuohon edellä mainittuun kylppäriin tuli valolippa (sellainen tee-se-itse-melamiinilevy...) ja siihen kuusi halogeenia. Mukana tuli kuitenkin vain viisipaikkainen muuntaja ja kolme kappaletta sellaisia namiskuukkeleita, joilla johdot kiinnitetään muuntajaan. Loppuja ei tehtaalta saatu edes ruikuttamalla...
Lukuisissa ovissa oli kolhuja ja yksi kaappi oli kulmasta kasassa, mutta tehdas suostui vaihtamaan vain yhden pahiten naarmuuntuneen oven. Keittiön rulokaapissa oli ilmeisesti valmistusvaiheessa jäänyt jotain murusia väliin ja alumiinisen rulon pinta naarmuuntui todella rumaksi parilla ensimmäisellä nykäisyllä, mutta sitä ei suostuttu vaihtamaan kun olimme tietysti ehtineet jo kiinnittää rulon paikoilleen...
Ovien säätäminen oikeille paikoilleen on hankalaa ja osin mahdotonta, koska saranat on tehtaalla kiinnitetty niin suurpiirteisesti, että säätövara ei kerta kaikkiaan riitä. Me emme ainakaan ole jaksaneet ruveta työläisiin saranansiirto-operaatioihin, vaan ovet ovat osin vinksin vonksin... Valolippojen sahaamisessa on sellainen ongelma, että sitten se sahattu pää ei ole nauhoitettu ja kärsii kosteudesta helpommin sekä näyttää rumalta. Vonkumalla saimme Novartilta reunanauhaa, joka kiinnitetään silittämällä levyyn, mutta homma on hankalaa ja levyn sahaaminen niin suoraan, että näyttää hyvältä on tosi vaikeaa.
Näiden Novart-kokemusten jälkeen päädyimme hankkimaan työhuoneisiimme Ikeasta halpiskaapistot ja yllätys oli melkoinen, kun Ikean systeemit olivat huomattavasti vakuuttavammat kuin Novartin, kaappien kokoaminen alusta lähtien oli helpompaa kuin Novartin valmiiksi koottujen kaappien säätäminen, mitat olivat tarkkoja ja systeemit toimivat ihan oikeasti! En osaa muuta sanoa kuin että suosittelen hyvää perehtymistä aiheeseen. Itse ostin muinoin edelliseen asuntoon keittiökalusteet pienehkön paikkakunnan pienestä paikallisesta liikkeestä ja sekä tuotteet että palvelu olivat paljon parempia kuin Novartilla.
Täytyypä laittaa korvan taakse tuo Novart asia ja kysäistä a la carte-keittiöiltä asiasta... Muistaakseni meidän keittiön kaapistoista saatu tarjous sisälsi Nuvola -merkkiset kaapistot.
Ja tottakai myyjä tai valmistaja kehuu omaa tuotettaan ;)
Näyttää olevan Parma-mallistossa nimetty Trioliksi ja Petra-mallistossa Veeraksi / Saaraksi, jos oikein sain sivuilta selvää.
Sinänsähän Novartin taktiikka myydä samaa kaapistoa kolmella (neljällä/viidellä - Novartille näyttää viime vuonna tulleen vielä yksi uusi imago, eli Netto-keittiöt) eri imagolla, on varsin nerokas: saadaan suurten valmistuserien edut ja samalla saadaan asiakkaiksi suuri määrä erilaisia ihmisiä, jotka kuvittelevat ostavansa juuri heidänlaisilleen ihmisille suunnitellun ja sopivan keittiön ;) Novartillahan on erikseen jälleenmyyjiä, jotka myyvät vain yhtä imagoa ja sitten on " keittiömaailmoja" , jotka ovat edustavinaan kaikkia Novartin merkkejä, mutta myyvät siis vain sitä yhtä ja samaa kaapistoa- ja ihmiset kuvittelevat tulevansa johonkin " myymäläkeskittymään" . Jos olisin itse yrittäjä, niin ottaisin kyllä taktiikasta oppia!
ottamatta sen kummemmin kantaa huonoihin kokemuksiinne.
Jos kalusteiden asennusprojekti kestää kuukausia, miksi ihmeessä kaikki kalusteet tilataan yhdellä kertaa? Kalusteet voi tilata myös useammassa erässä. Toki se maksaa todennäköisesti enemmän. Toiseksi kyllähän tilaajan kuuluu tarkistaa tavara sen saatuaan ja siinäkin mielessä, jos kalusteet asentaa kuukausien projektina, kannattanee suunnitella toimitusaikatauluja tarkemmin.
Kaikilla keittiövalmistajilla, joista itselläni on kokemuksia, sokkelit, ylätäytteet ja valolistat tulevat pitkänä tavarana. Tokihan nekin voi tilata valmiiksi määrämittaisena, mutta sekin maksaa luonnollisesti lisää. Toiseksi, jos kyseisten osien pätkiminen on ongelma, kannattanee ottaa kalusteille asennus. Silloin välttyy myös ostamasta työkaluja, joita ei muuten tarvitse;) Valolipat ainakin kannattaa tilata määrämittaisena ja ympärinauhoitettuna.... sen luulisi myyjänkin ymmärtävän.
Laatikoista sen verran, että on olemassa peruslaatikoita ilman hiljennysmekanismiä ja laatikoita, joissa hiljennysmekanismi on. En tiedä tuleeko kenelläkään keittiövalmistajalla vakiona kaikkiin laatikoihin hiljennysmekanismejä.
Kalusteiden leveysmitat ovat kyllä ihan standardit, joillakin valmistajilla tasamitat (esim 600mm) ja joillakin kaksi milliä vähemmän (598mm). Omituista, jos myyjä ei osaa mitoittaa oikean mittaista kantta.
Vetimillä on ainakin Novartilla ja Topi-keittiöillä valmiiksi poratut reiät. Mutta tietenkin, jos ottaa vetimet muualta ne joutuu poraamaan itse... ellei myyjän kanssa sovi, että tehtaalle ilmoitetaan vetimen porausväli.
Ihan yleisesti vielä sanoisin, että ottipa keittiön ja kalusteet mistä tahansa, voi ongelmia tulla... tärkeää on, ettei mene kauppaan ja osta keittiötä, vaan perehtyy perustermeihin, sen jälkeen eri valmistajien toimitussisältöihin, malleihin ja hintoihin. Mielestäni olisi eritääin järkevää suunnitteluttaa kalusteet ensin jollakin puolueettomalla suunnittelijalla ja sen jälkeen kysyä tarjoukset ja toimitussisällöt eri valmistajilta. Myyjät ovat myyjiä ja harva on ammatiltaan suunnittelija (tekninen koulutus). Ja ainakin oma tuntumani on, etteivät myyjät anna suunnittelemiaan kuvia mukaan, jotta yksillä myyjän tekemillä kuvilla voisi kysyä tarjouksia.
Pitkästä tavarasta ja määrämitoista: itselläni on kokemusta vain kahdesta aikaisemmasta valmistajasta ja molemmilla listat tulivat määrämittaisina, mutta ehkäpä sinä tiedät paremmin... no, kyllä meillä saha pysyy kädessä ja vaikeampiakin juttuja on rakentamisen aikana tullut tehtyä. Asennusta en ottaisi ikimaailmassa, sen verran on kokemusta kertynyt " ammattilaisista" ;) Se, että valolipat piti itse sahata ja porata valoreiät tuli meille täytenä yllätyksenä: muissa kaupoissa olimme nähneet vain valmiita valolippoja eikä meille ollut tullut mieleenkään, että homma menisi Novartilla näin eikä myyjä siitä todellakaan mitään maininnut. Sitäpaitsi muiden valmistajien valolipat, joita näimme olivat reunoista pyöristettyjä ym. selkeästi valolipoiksi tehtyjä, Novartin versio on pelkkää tavallista melamiinihyllylevyä metritavarana terävine kulmineen, eikä liikkeessä tietenkään ollut sitä näytillä.
Kalusteiden leveysmitat Novartilla ovat ainakin myyjän ilmoituksen mukaan plusmiinus 2 mm, eli niissä on neljän millimetrin vaihtelu tehtaan ilmoituksen mukaan. Jos siis tilaat 300 mm leveän kaapin, niin voit saada mitä tahansa 298 - 302 mm väliltä, yleensä kuitenkin tuon 2 mm vaille. Jos kaappeja tulee paljon vierekkäin, niin lopullisen leveyden arvioiminen voi olla todella vaikeaa eikä komeroita helposti saakaan sijoitettua täsmämittaiseen väliin siististi, vaan pitää ottaa täytteitä ym.
Meidän Novartin kaapeissamme ja laatikoissamme ei ollut ainoassakaan valmiiksi porattuja reikiä vetimille, vaan kaikki piti porata itse ja vetimet siis tulivat myös novartilta (osa viallisia, vetimien mitat mitä sattuu ja väärät määrät eri vetimiä tietenkin...).
Ja sitten kalusteiden tilaamisesta yhdellä kertaa (itse asiassa meille tulivat kahdessa erässä). Tottahan toki tehdas toimittaa vaikka yhden kaapin kerrallaan. Hintaa tällä menetelmällä olisi meillä ainakin tullut kuitenkin tuhansia euroja enemmän (parhaat alennukset ja pienimmät kuljetuskustannukset tulevat kun tilaa kaiken kerralla). Lisäksi tehtaan mallit ja varusteet muuttuvat jatkuvasti, joten eri kerroilla tilattaessa voi olla vaikeaa saada yhtenäistä kalustusta koko taloon. Puhumattakaan siitä, että sitten ainakin kaikki ovet, rungot ym. olisivat eri valmistuserää ja värisävyt ties mitä...
Tiedän kyllä, että taktiikkamme rakentaa vuosia tuo etujen lisäksi myös haittatekijöitä tullessaan. Silti... voi olla hyviä neuvoja ja sitten niitä vähän hölmömpiä. Jokainen itse rakentanut tietää, että kaiken tavaran tarkastaminen sen saapumishetkellä on täysin mahdotonta: tavarantuojat tuovat tavarat milloin sattuu, jättävät ne minne sattuu, pinoavat miten sattuu ja pyytävät kuormakirjaan kenen tahansa ohikulkijan nimen, joka ei edes tiedä mistä on kysymys. Kaikkien pakettien avaaminen rakennustyömaalla, jossa on pölyä ja teräviä työkaluja ja jossa materiaaleja joudutaan siirtelemään on täysin järjetöntä: avatut tuotteet naarmuuntuvat ja kolhiintuvat helposti ja niiden säilyttäminen on vaikeaa. Sitäpaitsi tehdashan väittää joka tapauksessa naarmuuntumisen tapahtuneen vasta työmaalla jos kuormakirjassa ei ole vahingoittumismerkintää. Sinäkö väität saavasi sen autokuskin pysymään tontilla niin kauan, että olet kantanut sisälle, avannut ja tutkinut kaikki ne 200 pakettia, selvittänyt mitä laitteet ovat ja laskenut joka ikisen ruuvin?
ja kaappien toimitus. Minulla ei ole mitään valittamista heidän osaltaan. Tosin kaappeja emme ole vielä koonneet paikoilleen, ovat vielä paketeissa. Täytyy toivoa, ettei ole suurempia ongelmia niissä edessä. Keittiön asennuksen otimme ja asentaja teki työnsä kyllä todella nopeasti ja huolellisesti.
Otin myös A la cartesta tarjouksen, mutta se oli ensimmäinen eikä siellä suunnittelija ollut tehtävien tasalla. En jaksanut enää myöhemmin mennä hakemaan uutta tarjousta, kun olin päätynyt oikeaan keittiömallistoon. Meillä on u-mallinen keittiö, jossa hankaluuksia tuo leivinuuni ym. En pitänyt A la cartea mitenkään erityisen kalliina, Nixi ja Puustelli on käsitykseni mukaan kalliimmat.
Meillä myös keittiö A' la Cartelta, ja mielenkiinnolla tätä keskustelua seuranneena halusin minäkin sanoa muutaman sanan. Ensinnäkin omalla, joskin lyhyellä, kokemuksella meidän keittiö, ja muukin talon kalustus on ollut mieluisa ja toimiva. Suunnittelija, joka meille teki suunnitelman, oli jo heti alussa mielestämme samoilla linjoilla ajatuksiemme kanssa, ja osasi hyvin tulkita toiveitamme ja omia suunnitelmiamme. Tästä tulee kuitenkin heti mieleeni, että olipa kalustefirma mikä tahansa, on sillä varmasti aika suuri merkitys kuka niitä myy. Uskoisin täysin että näissä on hirmuisesti eroja paikkakuntien suhteen eli siinä mielessä en lähtisi yleistämään ja kehumaan merkkiä muille.
Toinen asia, joka mieleeni tulee, on tuo vetimien poraus. Meillä oli juuri puhetta kalustemyyjän kanssa siitä, miksi vetimet eivät ole valmiiksi porattuja. Nykyisin on niin paljon erilaisia vetimiä, ja myös niiden paikkaa voi kukin miettiä oman makunsa mukaan. Ja esimerkiksi reelinkivetimet ovat juuri sellaisia, että niiden kiinnityskohdassa on monia mahdollisuuksia. Itsellämmekin oli oikeastaan huomattavasti helpompaa katsoa vetimien paikat, kun kalusteet muuten olivat paikallaan. Näin näki jos joku vedin ei jossakin tietyssä kohdassa ole niin toimiva avautumaan (tarkoitan osuu toiseen oveen tms).
Meilläkin kaikki kalusteet tilattiin kerralla, eikä niitä tietenkään pystytty heti toimituksen jälkeen purkamaan, vaan viimeisissä meni jokunen viikko. Reklamaatoita oli myös jonkin verran, ja niistä ilmoitettiin myyjälle heti kun huomattiin. Mielestäni kuitenkin tuo reklamaatiohin suhtautuminen, ja toiminta oli todella nopeaa ja asiallista, eikä sillä ollut merkitystä oliko virheet missä vaiheessa huomattu. Mutta tässäkin asiassa on todella paljon merkitystä millainen myyjä on, ja ottaako hän nämä asiat kunnolla hoitaakseen.
Nykyisin kalusteissa suuntaukset muuttuvat aika nopeasti, ja on selvää että myyjällä on perässä pysymistä suunnittelun kanssa. HAlutaan enemmän yksilöllisempiä ja omia ratkaisuja. Tästä syystä mielestäni on täysin ymmärrettävää, että kalustemyyjilläkin virheitä sattuu, kun jokaikistä asiaa ei ehkä ihan tarkkaan olekaan huomioitu. Eri asia on kuitenkin se, miten niihin virheisiin suhtaudutaan.
Itse olen kuitenkin ihan äärettömän tyytyväinen ratkaisuihimme ja suunnittelijaamme, vaikkakaan pidemmältä ajalta kokemusta ei vielä ole.
Niin, jotain tietoa luulen minullakin asioista olevan, kun ammattini ja työni puolesta olen päivittäin tekemisissä rakentamisen ja kalusteiden kanssa. Keittiöistä on tosin kokemusta vain kolmesta suurimmasta keittiökalustefirmasta, Novartista, Topi-keittiöistä ja Puustellista. Pienempien toimintatavoista ja mitoituksista en voi sanoa.
Se on vielä pakko huomauttaa, että Novartillakin valolipat ovat joko laminaattitasosta tai mdf:stä. Sitä, miksi teillä ei näin ole ollut, on paha ulkopuolisena sanoa mitään.
En ole väittänyt, että kalusteet pitää tarkistaa kuljetusmiehen paikalla ollessa. Kyllä firmalla sen verran vastuuta pitää olla, että ne voi tarkistaa esim. viikon sisään. Kuukausien päästä on asia erikseen.
En yleensä usein välitä puuttua näihin keskusteluihin, mutta silloin kun faktana esitetään asioita, joiden tiedän olevan toisin, en voi välttyä kiusaukselta.
Hyvät pääsiäisen jatkot kaikille:)
Niin, elikkäs tänään sitten päätettiin tuo meidän tulevan keittiön toimittaja ja Puustelli veti pisimmän korren. Saatiin vielä sopuhintaan kaikki talon kalusteet (4mh,khh,wc,eteinen,keittiö) ja kaupan päälle keraaminen liesitaso ja uuni.
Niin ja hintaei siis todellakaan ollut paha...;)
Tarkoitus ei ole pilata päivääsi, mutta ihan pakko kertoa pari tarinaa myös Puustellista...
Työkaverin vanhemmille tuli Puustellikeittiö ja laatikoiden etusarjat olivat olleet jostain syystä liian suuret korkeussuunnassa. Keittiö tuli asennettuna ja puustellin omat asentajat päättivät SAHATA (!) ylimääräiset pois laatikoista, jotta ne mahtuisivat kiinni. Vanhemmilla oli kuulemma ollut ihan oikeasti hommaa selittää rakennusmiehille, että ratkaisu ei heille kelpaa, vaan he haluavat uudet laatikot / etusarjat!
Myös yhdellä toisella työkaverilla oli ongelmia Puustellin kanssa. Keittiöön tuli kahta eri ovimallia ja ne olivat olleet ihan sekaisin, eli väärät ovet vääriin paikkoihin. Puustellissa eivät meinanneet edes suostua vaihtamaan, vaan pitivät tiukasti kiinni siitä, että keittiö on sellainen kuin työkaveri oli tilannut. Vaihto onnistui vasta kun työkaveri näytti Puustellin itsensä piirtämät kuvat ja laskelmat keittiöstä, jossa ovet olivat kuten hän väitti. Vaihtoon kului tietysti määräämätön määrä aikaa...
mutta ala carte on tulossa meille.
Tarjous oli alhaisin ja myyjä suunnitteli keittiön suoraan meille sopivaksi. Muut tarjoukset oli puustellista ja nixi-keittiöistä, joissa kummassakin oli ensimmäinen suunnitelma meille huono.
Muualla ei tingattu yhtään, joten en tiedä mihin hinta olisi laskenut jos olisi alettu kauppoja hieroa. Tosin ei ala cartellakaan tingattu kun myyjä sanoi laskevansa suoraan sellaisen hinnan, ettei siitä tarvitse " vääntää" . Hintaero oli kyllä huomattava!