Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh! Miten 3-vuotiaat voivat viela kayttaa VAIPPOJA? Lastentarhanopettaja ystavani kertoi etta heidan tarhassaan on 3-vuotiaita, joilla on viela vaipat.

20.01.2008 |

Kuulemma vaikuttaa siltä, että kaikki vanhemmat eivät vain yksinkertaisesti ole jaksaneet/ehtineen opettaa lapsiaan potalle aiemmin!

Kamalaa!

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ilona_AlaKörkkö:

Kuulemma vaikuttaa siltä, että kaikki vanhemmat eivät vain yksinkertaisesti ole jaksaneet/ehtineen opettaa lapsiaan potalle aiemmin!

Kamalaa!

Että tällaista täällä Suomessa tapahtuu? Että ihan lastentarhanopettajaksi PÄÄSEE tietämättä mitään lasten kehityksestä? Huh! Ja lastentarhanopettajan pitäisi olla akateeminen...lienee vitsi. Vai onko kaverillasi ehkä puolen vuoden työkokemus, ettei ole vielä ehtinyt edes käytännön kautta paikkaamaan opintojen aikana syntynyttä tietovajetta??

Vierailija
62/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää siis arvostelko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..miksi pottaharjoittelut pitäisi aloittaa niin pian kuin mahdollista?? Lukekaa vähän enemmän kehityspsykologiaa yms. duunarit!

Mikä siinä on niin hirveää, jos 3-v. on vielä vaipat?

Vierailija
64/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ymmärryksestä.

Keskustelu on kammottava, siitä olen samaa mieltä. 3v vaipoissa ei ole tavallista, mutta sen lapsen kohdalla se on normaalia. Kypsyys vaipattomuuteen vaihtelee yksilötasolla. Av-ääliöt sitä ei tajua, ei duunarit eikä akateemiset.

Vierailija
65/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopusta esim ihmeteltiin ja " ihasteltiin" että miten voi noin aikasin olla kuiva (2,5v), vaikka itse tunsin itseni laiskaksi. Ja päiväkoti ei täällä todellakaan harjoituta lapsia. Pottaakaan ei ole. Sillon, kun tyttömme oppi kuivaksi, nin silon kyllä päiväkoti oli mukana asiassa, eli vei häntä alussa pissalle vaikkei pyytänyt. Tyttö vielä pelkästi pönttöä kovasti. Mutta ei onneksi mennyt kun pari päivää, että ite alkoi käydä.

Mutta on naurettavaa väittää, etteikö tämä myös olisi lapsikohtasta. Meidän pojan kanssa kesti täydellinen kuivuus paljon kauemmin ja itse asiassa vieläkin pojalle (4,5 v) sattuu vahinko useammin kun tolle kuopukselle.

Vierailija
66/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassahan suomalaisilla on fiksun ja älykkään kansan maine ja he ihailevat erityisesti suomalaista koulujärjestelmää ja sen hyviä tuloksia. Että sikäli en lähtisi hakemaan mallia saksalaisesta varhaiskasvatuksesta...

Vierailija
67/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin Pisa-tuloksiin en ota kantaa, koska täällä on aivan toisenlainen koulujärjestelmä ja Hauptschulet vetää tulokset alas kuin lehmänhännän.

Itse asiassa tosta varhaiskasvatuksesta olisi kyllä muuten paljon opittavaa ja välillä ihmettelen, miksi tuollakin tarhassa niin ihastellaan suomalaista päiväkotisysteemiä... Siis lapsia kohdellaan äärettömän yksilöinä, tunnelma on päiväkodissa aina rauhallinen, kiusaamista ei pahemmin esiinny, eri-ikäset leikkivät aivan eri tavalla yhdessä kun Suomessa, isot auttavat pieniä ja päiväkodista mulla on ainoastaan hyviä kokemuksia. On hyvin kaukana laitosmaisuudesta.

Mutta en todellakaan kertonut tuota 3-vuotiaden vaippajuttua mitenkään erityisen hyvänä esimerkkinä tai siis että siitä pitäisi ottaa mallia.

Vierailija
68/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kuitenkaan tulevat elämässä pärjäämään yhtään sen huonommin ;) Joskus tuntuu kouluttamattomille äideille (etenkin ns. urakotiäideille) tuntuu olevan näissä kasvatusasioissa " päteminen" yksi elämän pääsisällöistä, pari tällaista tapausta on tutuissa.

Itse olen kasvatusalan ammattilainen, mutten stressaa joka asiasta niin kauan kuin lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia ja kehittyvät normaalisti.

Vierailija
69/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ovat akateemisia. Tässä sille, joka ilmoitti toisin.

Vierailija
70/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Hesarihan uutisoi joku aika sitten että äidin matala koulutustaso korreloi aikaisemman lukemaan oppimisen kanssa. Samaa linjaa olen huomannut tuttavapiirissäni, kyllä ne eniten stressaavat ja lapsensa taidoilla " kehuskelevat" ovat yleensä alemmin koulutettuja.

Vierailija:

Tuskin kuitenkaan tulevat elämässä pärjäämään yhtään sen huonommin ;) Joskus tuntuu kouluttamattomille äideille (etenkin ns. urakotiäideille) tuntuu olevan näissä kasvatusasioissa " päteminen" yksi elämän pääsisällöistä, pari tällaista tapausta on tutuissa.

Itse olen kasvatusalan ammattilainen, mutten stressaa joka asiasta niin kauan kuin lapset ovat terveitä ja hyvinvoivia ja kehittyvät normaalisti.

Vierailija
71/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan tuttavapiiriini kuuluu paljon akateemisia korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka ovat saaneet lapsensa usein yli 30-vuotiaina. Nämä ihmiset ovat ainakin ottaneet vanhemmuuden ja kasvatustehtävän vakavasti ja jaksaneet panostaa esimerkiksi juuri vessaviestintään ja lapsen puheen, motoriikan, kuivaksi opettelun ym. taitojen opettamiseen mahdollisimman aikaisin.

Omat lapsemme oppivat kuiviksi molemmat n. yhden vuoden iässä.

t. Akateeminen äiti

Vierailija
72/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtävä on vaihtaa vaipat vaikka 5-vuotiaalle (tai sitten opettaa kuivaksi jos osaavat). Lapset ovat siellä hoidossa ja teille maksetaan palkkaa siitä, joten jos lapsi ei syystä tai toisesta ole kuiva niin kyllä ne vaipat pitää vaan vaihtaa tai sitten vaihtaa alaa - vaikka vanhusten hoitopuolelle (siellä vaihdetaan vaipat vain 2 kertaa päivässä).

En lukenut kokonaan ketjua kun näytti aika omahyväisiä mammoja olevan pullollaan.

Vierailija
73/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ääntää selvästi? Vanhemmat ei oo vissiin viitsineet/ehtineet opettaa lastaan puhumaan?

Meillä 3-vuotias kakkasi vaippaan koska hän kärsi vauvasta saakka niin kauheasta ummetuksesta että pelkäsi pottaa ja pönttöä kuollakseen. Kun oli vaippa housuissa uskalsi tehdä tarpeensa. Mutta siitähän sinä tai joku muu arvostelija ei tiedä mitään. Ja voin vakuuttaa että tässä perheessä on asian tiimoilta ehditty ja jaksettu ihan uuvuksiin asti.

Vierailija
74/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika sentään, lapsen ummetus pitää hoitaa kuntoon HETI ja siihen on todellakin olemassa tehokkaita ja hellävaraisia keinoja! Kenenkään lapsen ei tarvitse kärsiä ummetuksesta, jos vanhemmat hakevat ongelmaan apua ajoissa! Apteekeissa on myös käsikauppavalmisteita, jotka ovat turvallisia lapsille eivätkä aiheuta suolen ärsytystä tai tottumista.

Suoraan sanoen huonoja vanhempia te, jotka puolustelette vaippojen käyttöä ummetuksella, hävetkää!

Vierailija
75/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin hienoa, että jotkut pystyvät kehuskelemaan edes lapsen kuivaksioppimisella kun ei elämässä paljon muutakaan kehuttavaa ole.

Kuten täällä on jo ainakin 50 kertaa todettu niin kovin yksilöllistä on kuivaksi oppiminen. Meidänkin ummetuksesta kärsinyt oppi kuivaksi vasta reilusti yli 3 vuotiaana. Joskus kakka oli niin jumissa, ettei pissakaan tullut ennenkuin vietiin yli vuorokauden päästä lääkäriin. Joskus lähdin kesken päivän töistä lasta hoitamaan kun pph ei saanut kakkaa tai pissaa tulemaan vaikka oli kovat tuskat lapsella. Tämä lapsi teki tarpeensa vaippaan, potta oli kauhistus pitkään.

Vierailija
76/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luuletko sinä ettemme ole käyttäneet apteekin vatsanpehmennystuotteita tai käyneet lääkärissä? Kyllä olemme kuulleet ruokavaliostakin MUTTA JOILLAKIN ON VAIN SELLAINEN SUOLI ETTEI SE TOIMI. ENKÄ SUOSTU HÄPEÄMÄÄN!

Vierailija
77/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika... Itse kasvatustieteiden maisterina, erityisopettajana ja paljon kaikenlaisten lasten kanssa työskennelleenä, voin vain todeta että huh huh!! Lasten kuivaksi opettelusta on tehty liian iso numero. Kukin oppii kuivaksi ajallaan, vailla painostusta. Tämä hössötys vaippa-asioiden ympärillä vain pahentaa tilannetta ja luo pienelle lapselle tarpeetonta stressiä. Toki kolmivuotiasta voi ja pitääkin ohjata vaipattomuuteen, mutta jos pytty tai potta ahdistaa, suosittelen unohtamaan koko homman esimerkiksi pariksi viikoksi ja kokeilemaan taas uudeleen. Asiasta voi jutella alustavasti, esim. Kahden yön päästä ei enää laiteta vaippaa, vaan tehdään pisut ja kakat pottaan. Yövaipasta voi sitten luopua muutaman kuukauden kuluttua tai kun lapsi tuntuu kypsältä.

Tämä palsta antaa kyllä oivan tilaisuuden ilkeämielisille ihmiselle tulla kauhistelemaan asioita, joista he eivät todellisuudessa tiedä tuon taivaallista! Täältä palstalta ei kannata poimia mielipiteitä, joiden selvä tarkoitus on vain provosoida ja tuottaa pahaa mieltä. Harmillista, että tähän ilkeämielisyyteen on kytketty näinkin tiiviisti ihastuttavan viattomat olennot: rakkaat lapsemme.

Vierailija
78/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kuitenkin hienoa, että jotkut pystyvät kehuskelemaan edes lapsen kuivaksioppimisella kun ei elämässä paljon muutakaan kehuttavaa ole.

Ja mistä ihmeestä niin päättelet???

Itselläni riittäisi kehumista ja ylpeydenaiheita vaikka mistä! Se että lapseni oppi kuivaksi 1-vuotiaana ei niihin edes lukeudu, koska en ole koskaan pitänyt sitä minään ylpeilemisen arvoisena asiana.

Vierailija
79/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nykyisin monet lapset oppivat kuivaksi vasta yli kolmevuotiaina.

Mun äitini jaksoi aina ihmetellä, miten mun lapset oppivat kuiviksi vasta 2,5-vuotiaina (suunnilleen), kun itse olin oppinut jo vuotta aiemmin!

En istuttanut lapsiani (3) potalla systemaattisesti ihan pienestä. Tässä pidän itseäni kyllä laiskana. Vasta lähempänä kahta vuotta alettiin kokeilla tuota kuivaksi opettelua. Jonkun kanssa pistettiin touhu hetkeksi jäihin, kun ei tuntunut sujuvan. Muutaman kuukaden kuluttua kokeiltiin uudestaan ja systeemi sujui paremmin. Oon vienyt kaikki tarhaan yli kolme vuotiaina. Tuo tarhaan meno oli sellainen, etten halunnut lapsiani sinne vaipoissa viedä. Siinä oli myös kimmoketta kuivaksi opetteluun. Ja kaikki oppivat n. 2,5-2,8-vuotiaina kuiviksi. Yhdellä oli yövaippa kolmavuotiaana, koska hän sikeäunisena kasteli yöllä. Hän myöskin vierasti outoja vessoja ja matkoilla ym. vessassa käymiseen sai vanhempi enemmän kiinnittää huomiota.

Mitään showta tuosta vessassa käymisestä ei olla kuitenkaan tehty ja kaikki ovat oppineet vessassa käymään : o

Huvittavaa, että tässä ketjussa ihmiset väittävät, että lastentarhan työntekijöillä ei ole mitään tietoa lasten kehityksestä! Näinkö puolustelette itseänne!

Heistähän monet ovat äitejä ja monet toimineet kauan alallaan. Olen itsekin nyt nuorimmaista tarhaan viedessä ihmetellyt, miten siellä on alkanut 3-vuotialla näkyä vaippapaketteja. Tosin monet tarhan aloittamisen jälkeen ovat hyvin nopeasti oppineet kuiviksi, kun paketit on häipyneet!

Suurin syy lapsen 3-vuotiaana vaipoissa olemiselle on äiti.

T. äiti, joka ei tiedä lastenkasvatuksesta mitään eikä ainakaan kehityksestä

Vierailija
80/86 |
21.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin muihinkin asioihin, siihen saattaa olla syy josta joku taivastelija ei tiedä mitään. Ei liity oppimiseen tai laiskuuteen, vaan fyysiseen kehitykseen ja hormonitoimintaan. Tässä kohtaa aletaan kyllä harkita varmaan lääkehoitoa.