Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää, ettei lapsi alkaisi koskaan tupakoimaan?

Vierailija
20.01.2008 |

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja puhua suoraan siitä kotona. Näyttää ne tupakoitsijan keuhkot, kertoa kaikesta.

Vierailija
2/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen vanhemmista polttaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan tupakkaa polttavat vähiten ne nuoret, joiden omat vanhemmat eivät polta ja joiden vanhemmat asenteiltaankin ovat hyvin kielteisiä tupakointia kohtaan. Sama muuten pätee alkoholiin, että se siitä alkoholin maistattelusta lapsilla.

Vierailija
4/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös näyttää itse mallia olla polttamatta.

Vierailija
5/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia on opetettu niin hyvin, että he ovat alle kouluikäisinä jo valistaneet mummiakin lopettamaan. Vaikka sitten nikotiinipurkan avulla. :) Katsoo nyt, toivon kuitenkin etteivät ala polttamaan. Toinen on astmaatikko, olisi todella paha, jos polttaisi.

Vierailija
6/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sekä mieheni vanhemmat eivät ole ikinä polttaneet, mutta kuitenkin me kummatkin poltamme.

Vierailija
7/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrotteko lapsillenne rehellisesti tupakan haitoista? Että esim. yli puolet tupakoitsijoista kuolee tupakan aiheuttamaan sairauteen, 80% saa copd:n ym. Vai tyyliin: " Ei kannata polttaa, hampaat menee keltaisiksi ja haisee pahalta.." Ihan kuin nuo ne olennaisimmat vaarat tupakoinnissa olisivat.

Itse aion kertoa tupakan vaaroista rehellisesti, vaikka mies polttaakin jonkin verran. Itsepä saa sitten selitellä lapsille, jos jää kiinni, että miksi " tappaa itseään" pikku hiljaa!

Vierailija
8/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai eikö aiheesta ole suuremmin keskusteltu, kun kukaan ei polttanut?

Vierailija
9/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun vanhemmat olivat hyvin tupakkakielteisiä: Ovat uskovaisia.

Vierailija:

vai eikö aiheesta ole suuremmin keskusteltu, kun kukaan ei polttanut?

Vierailija
10/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä aloit polttaa? Poltatko vanhempiesi nähden? Oletko koskaan aikonut lopettaa?

Vierailija
11/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin polttamaan 18 vuotiaana, mutta satunnaisesti poltin jo 14 vuotiaana.

En polta vanhempieni nähden.

Olen jo vähentänyt huomattavasti. Kohta lopetan :)

Vierailija:

Missä iässä aloit polttaa? Poltatko vanhempiesi nähden? Oletko koskaan aikonut lopettaa?

Vierailija
12/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistut kyllä!

Vierailija
13/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti vain 1 alkoi polttamaan. Miehen vanhemmista kumpikaan ei polttanut, mies sen sijaan poltti (nyt lopettanut). Itse olemme yrittäneet kertoa tupakoinnin vaaroista, siitä miten tyhmää polttaminen on ja myös siitä, että tupakoinnista on tosi vaikea päästä eroon. Toivottavasti auttaa.

Vierailija
14/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tosi tupakkakielteistä ja puhuttiin siitä paljon, mutta aloin silti polttaa teininiä kaveriporukassa. Nikotiinista tulee nopeasti riippuvaiseksi ja poltinkin sitten yli kymmenen vuotta kunnes tulin raskaaksi ja lopetin. Mutta varmaan se vanhempien valistuneisuus vaikutti siihen, että raskauden alettua lopetin seinään enkä yhtään edes miettinyt, että jos vaikka vähän vaan röökaisi. Eli mun mielestä ei voi muuta kuin vain toivoa, ettei lapsi aloita. Mutta luulen, että rööki on menossa pois muodista ja baaritupakoinnin kieltokin vaikuttaa, joten voi olla että uudet sukupolvet ei niin paljon tupakoi.

Vierailija
15/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen erittäin erittäin tupakkavastainen ja räivin kyllä ovia kotona teininä kun isä päätti pannuhuoneessa poltella!

En voi sietää tupakanhajua ja luulen, että niin kauan kuin lapset saman katon alla kanssani asuvat, eivät tule kotiin tupakanhajuisena.. Teen siitä niille ainakin niiiin vaikeaa!

Joka kerta kaikki vaatteet pesuun ja suoraan suihkuun ja hampaiden pesuun, en siedä lainkaan tupakankatkua ja se haisee kyllä heti jos joku on ollut edes tupakoivan lähellä!

Eli en usko, että tapani on mitenkään hyväksi puoleen tai toiseen, mutta edistämään minä en tupakointia ala! Minun talossani ei tupakalle haista!

Appivanhempani polttavat ja joka kerta teen kyllä siitä hajusta niin suuren numeron, että minun lasteni kanssa yhdessä ulkoillessa ei tupakka pala! Se kun tarttuu heti vaatteisiin jne. puhumattakaan sen terveyspuolesta!

Mutta kiihkoileva olen tämän asian suhteen ja aion tosiaan kiihkoilla tupakan vaikutuksista omaan terveyteeni ihan jokaiselle, joka kerta kun tupakan minun vieressäni luulee polttavansa..

Ventovieraille en tietenkään, mutta tutuille! Lopetin baareissa käynninkin aikoinaan kun oli niin kauhea ahdistus siellä aikanaan! Nykyäänhän tilanne vois ollakin toinen!

Vierailija
16/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden omat vanhemmat ovat savuttomia ja jotka pärjäävät koulussa hyvin. Korkea koulutus vähentää tupakointiriskiä, halusipa siihen uskoa tai ei. Ehkä siinä on kyse juuri tuosta asenteesta: vaikka itse polttaisi, ymmärtää huonot puolet ja osaa valistaa omia lapsiaan niistä. Huono seurakaan ei johda niin todennäköisesti tupakoinnin aloittamiseen, jos nuorella on vahva itsetunto ja vankka tupakointikielteinen asenne sekä itsellään että kotona. Myös urheiluharrastus on omiaan vähentämään riskiä tupakoinnin aloittamiseen.

Vierailija
17/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin tupakoimaan, vaikka äitini huutaa suunnilleen " hyi" , kun näkeekin tupakan tumpin. Salaa tössyttelin vuosia ja lopetin sitten ensimmäisen lapsen myötä. Ei äiti sitä saanut tietää, kun asuin kaukana opiskelemassa ja kävin kotona harvoin, enkä tietysti silloin polttanut.

Aloitin, kun kaveritkin polttivat ja se oli coolia...

Vierailija
18/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli , Olen polttanut ehkä kuukauden , vanhempani polttavat , sekä kummatkin pappani , tosin toinen kuoli KEUHKO syöpään n . vuosi sitten .

Minua ainakin kiinnosti enemmän ja enemmän polttaminen , mitä enemmän vanhempani yrittivät estellä minua . Poltin aina välillä , ja pikku hiljaa alkoi tekemään ihan kunnolla mieli . Äitini koko ajan hokee : Aina jokainen tupakka vähentää sun mahollisuuksia saada lapsia . Ja lapsia kun rakastan niin tupakkaan en ole enää koskenut .

Vierailija
19/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opena voisin tehdä tutkimuksen, jonka tuloksena olisi satavarmasti se, että tupakoivat pärjäävät koulussa tupakoimattomia huonommin. Tupakoimaan siis aloitta keskivertoa tyhmenmpi tai tupakominen tekee tyhmäksi. Tämän olen myös kertonut lapselleni.

Vierailija
20/22 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin nopsasti ja lipsahti muutama typo.