Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriteerit synnytyssairaalaa valitessa?

19.01.2008 |

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että minkälaiset kriteerit teillä ratkaisevat synnytyssairaalan valinnan? Onko pääpaino siinä synnytyshetkessä ja vaikuttaako tutustumiskierroksella nähty synnytyssali (sen kolkkous/kodinomaisuus) - vai mietittekö enemmän sitä osastolla oloa ja esim. sitä, montako äitiä ja vauvaa majoitetaan samaan huoneeseen, millaiset tilat ovat jne.?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi ollut montakin sairaalaa, Jorvi, kättäri ja naistenklinikka. Päädyttiin sitten Jorviin, koska se on lähimpänä meitä, vain 15min ajomatka. Ja hyvä olikin että sinne halusin, en olisi kestänyt minuutinkaan ajomatkaa enempää!

Vierailija
2/13 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka kerran valitisn Kättärin ja NKL:n välillä (lähes sama matka molempiin). Kaverilla positiivinen ja hyvin hoidettu synnytyskokemus (kipulääkitys pihistelemättä) NKL:lla joten siihen kallistuin, lisänä vaakakupissa painoi Lastenklinikan läheisyys (jos jotain menisi pieleen). Minullakin tosi hyvin hoidettu synnytys NKL:lla, tosin vuodeosasto ei niin napannut (levotonta, kiireistä, 4 hengenhuone)

Nyt toinen kerta tulossa; valitsen edelleen NKL:n ihan synnytyksen hoidon vuoksi vaikka asummekin nyt lähempänä Hyvinkäätä. Kättäriltä olen tällä välin kuullut kavereilta niin monta huonoa kokemusta (pihdattuja kipulääkkeitä, vaaratilanteita, synnyttäjän tuntemuksien vähättelyä jne.) että en suin surminkaan menisi sinne. Ihan sama minkä väriset verhokapat on kunhan tunnen olevani turvassa ja että saan apua kun sitä tarvitsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle on merkannut ehdottomasti eniten etta kyseessa on yliopistotasoinen klinikka jossa myos vastasyntyneiden teho-osasto. Tallapain on ainakin sillatavalla etta taytyy kayda sen sairaalan gynella jossa aikoo synnyttaa, ja koska itse tarvitsen perinatologin ja muiden erikoislaakareiden seurantaa (perinatologi= gyne joka on erikoistunut riskiraskauksiin), ei ole oikeastaan edes tullut mieleen synnyttaa yliopistollisen ulkopuolella. Se, milta esim. synnytyssalissa nayttaa on ollut mulle aika samantekevaa, kunhan seka aiti etta lapsi selviaa kunnialla synnytyksesta, enka sita paitsi ole viela tahan mennessa koskaan edes paassyt esim. synnytysvalmennukseen kun sen alkaessa olen ollut jo vuodelevossa, saati sitten katsastamaan synnytyssaleja. Mutta varmaan normaaliraskaudessa on vahan eri kriteerit, niita en ole vaan paassyt tahan saakka pohdiskelemaan.

Vierailija
4/13 |
20.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joku jo kirjoitti, niin HUSin alueella on noita synnäreitä useampikin, ja helsinkiläisenä on kai luonnollista valita kättärin ja naikkarin väliltä. kun esikoisen synnytin -95 ei vileä saanut valita, vaan kätilöopisto oli se sairaala johon " jouduin" . no sen ekan synnytyksen jälkeen olen jatkanut kättäillä, eli siellä hoidettu toinen synnytys, kaikki ultrat, yks tuulimunna kaavinta, yks huonon papan jälkitutkimus etc. Kaiken kaikkiaan olen aina saanut hyvää hoitoa ja palvelua kättärillä, ja se on myös meitä lähimpänä. eli tässäpä mun syyt. JOS kuitenkin olisi ollut jotain ongelmia tän raskauden kanssa (kuten että esim etinen istukka ei olisi siirtynyt) niin olisin vauvan hoidon takia siirtynyt naikkarille.

Näillä näkymin siis kolmannen kerran synnyttymään ehkä jo parin viikon kuluttua :-)

sokeritoppa 35+5

Vierailija
5/13 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin kätilöopiston taas, vaikka en ihan tyytyväinen ollut siellä vuonna 2000 tehdyn sektion jälkeiseen hoitoon ( kipulääkkeitä todella pihdattiin,omat mukaan!). Kättäristä ja naistenklinikasta tuntuu olevan yhtä paljon hyviä ja huonoja kokemuksia ihmisillä, joten riippuu kai ihan siitä kuka sattuu kätilöksi jne. Nyt oli normaali synnytys ja kaikki meni hyvin. Olin tosi tyytyväinen, että valitsin lähimmän sairaalan, koska jouduin siellä useasti käymään ennen synnytystä ja myös jälkeenpäin ( epäiltiin, että jotain jäänyt kohtuun). Myös vierailut on tosiaan helpompia, kun on lähellä. Olen moniin asioihin tyytyväinen kättärin toiminnassa, kuten se että molemmilta lapsilta on katkaistu kielijänne ( todettu kireäksi) heti lähtötarkastuksessa, kun luin täältä että monilla vasta myöhemmin, neuvoloissa ym, on alettu sitä miettiä. Sain myös epiduraalin heti kun halusin ja se pistettiinkin tosi ammattitaidolla, supistusten välissä, ehkä n. 30 sekunnissa, en edes tuntenut sitä. Paljon muitakin hyviä puolia.

Vierailija
6/13 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani oli ollut hyviä kokemuksia. Halusin mahdollisimman " turvalliseen" paikkaan lääketieteellisesti, mikäli jokin menisi vikaan. Enkä halunnut että kivunlievityksissä pihistellään..

Kodinomaisuus, esim. verhot ikkunoissa tai muu rekvisiitta oli minulle ihan toisarvoista, eipä niitä juuri ehdi siellä ihailemaan.

Esikoisen synnytys menikin ihan hyvin,vaikka oli pitkä. Onneksi sain riittävästi kivunlievitystä.

Toinen lapsi syntyikin sitten täysin yllättäen rv33 (eli olisimme päätyneet NKL:lle joka tapauksessa..). Ja oli todellakin onni että olimme siellä ja Lastenklinikan teho-hoito ja osaaminen lähellä, muuten ei meidän vauvaa enää olisi.. :(

Sanoi henkilökuntakin suoraan että jo Kättäri olisi ollut liian kaukana.

Eli jos vielä synnyttäisin valitsisin ihan ehdottomasti NKL:n. Turvallisuus ja lääketieteellinen osaaminen menee kaiken muun edelle.

Vierailija
7/13 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen haettiin kättäriltä, se oli silloin lähimpänä ja Haikaranpesä houkutteli mm kodinomaisuuden takia. Sen jälkeen on ollut muissa asioissa vähän nuivat kokemukset sekä naikkarista että jorvista, joten kättärille on päädytty. Nyt kolmannella kerralla olisi jorvi lähin, mutta kättärille siis mennään taas.

Vierailija
8/13 |
22.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka en varsinainen riskitapaus ollutkaan, silti halusin maksimaalisen turvallisuuden itselleni ja vauvalleni. Toissijaisena se, että mahtuu huoneeseen ja synnytyssaliin, ettei käytävällä tarvitse synnyttää ja toipua.

Vierailija
9/13 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni valittavana useasta paikasta HUS-alueella. Hyvinkää lähin, mutta sieltä olen kuullut niin paljon pitkittyneitä ja epäonnistuneita synnytyksiä, että en mene sinne.

Suuntaan todennäköisesti Kättärille ja jos jotakin kummallista ilmenee gyneni lähettää minut tod.näk. Naikkarille.

Tammisaari ei kiinnosta, koska en ole luomu-ihminen, Jorvista ei kokemuksia tuttavapiirissä. Porvoo, Lohja - synnytetäänkö siellä vielä?

Pienissä sairaaloissa varmaan panostettu huoneiden sisustukseen ja henkilökuntaan, mutta oman kokemukseni (2 synn) mukaan se on toisarvoista kun ollaan tositoimissa. Kaikki salit näyttää samalta ja osastollakaan ei tarvii viihtyä kuin max 4-5 päivää. Kyllä sen kestää.

Vierailija
10/13 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Lohjalla synnytetään vielä. On melko pieni sairaala, ja koska lasten tehohoitoa ei ole, riskisynnytykset hoidetaan naistenklinikalla. Jos esim. synnytys käynnistyy ennen rv 36:ta, joutuu automaattisesti Naistenklinikalle tai jos jo raskauden aikana on ilmennyt jotain poikkeavaa.

Itse synnytin keväällä Lohjan sairaalassa ja vaikka alussa pohdinkin eri vaihtoehtoja, olen enemmän kuin tyytyväinen valintaani. Synnytykseni ei mennyt ollenkaan oppikirjan mukaan. Lähes vuorokauden synnytyssaliurakan jälkeen, kohdunsuun ollessa täysin auki, jouduttiinkin päätymään sektioon.

Sektiopäätöksen tultua toiminta oli uskomattoman tehokasta ja ripeää, vaikka oli sunnuntaipäivä, ja leikkauksen avustajat hälytettiin kotoa. Jos on tosi kiire, kätilöillä on koulutus avustaa leikkauksessa. Minulle tehtiin siis vain kiireellinen sektio. Lääkäri, joka minut leikkasi, oli talossa, sillä päivystävä erikoislääkäri on aina paikalla, samoin anestesialääkäri on aina talossa. Ja toisin kuin isossa sairaalassa, he ovat lähes kaiken aikaa synnyttäjän saatavilla, sillä synnyttäjiä on on vähän.

Minullakin koko pitkän synnytyksen ajan lääkäri kävi lähes yhtä usein salissa kuin kätilökin. Minulla tai vauvalla ei avautimisvaiheessa ollut mitään hätää, hän vain muuten kävi katselemassa ja kyselemässä vointiani. Vauvan odotettiin koko ajan korjaavan hieman virheellisen asentonsa, ja minulla oli kokeneen lääkärin ja upeiden kätilöiden ansiosta todella turvallinen olo. En voi edelleenkään kuin ihmetellä, kuinka hienosti kaikki hoidettiinkaan.

Nyt vauva on jo yli puolivuotias ja edelleen muistelen lämmöllä kätilöitä ja lääkäreitä, joiden kanssa olimme tekemisissä. Joku voi ajatella, että helppo minun on puhua, kun kaikki lopulta meni hyvin. Synnytyksestä ei kuitenkaan koskaan saa täysin riskitöntä, ja haluan vain sanoa, että pienessäkin sairaalassa on kaikki edellytykset onnistua, vaikka synnytys olisi vaikeakin!

Vierailija
11/13 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon pääseväni taas naistenklinikalle vaikka sinne on vähän pidempi matka kuin kättärille koska:

- eka joutui valvontaosastolle pariksi päiväksi (tosi hyvä hoito)

- olen kuullut huhuja kättärin " vauvamyönteisyydestä" (tiedän, että eivät välttämättä pidä paikkansa). Mä en halua perhehuonetta (koska pari lasta kotona ja miehen pitäisi hoitaa niitä) vaan tarvittaessa helposti kivunlievitystä, unilääkkeitä (molemmilla aiemmilla kerroilla kärsin pahasta loppuraskauden unettomuudesta ja haluaisin nukkua edes yön/kaksi ennen kun tulen vauvan kanssa kotiin jotta en olisi ihan rätti) ja mahdollisuus saada vauva yöhoitoon (nukkuminen) + en halua liiallista imetyspainostusta.

Vierailija
12/13 |
30.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös HUS-alueelta, ja mun valintani on Kättäri, ja siellä Haikaranpesä. Kaksi kertaa ollaan siellä oltu, ja ollaan oltu todella tyytyväisiä.

Mulle synnytyksessä on tärkeintä se, että mua kuunnellaan, synnytykseen ei suhtauduta lääketieteellisenä vaan enemmänkin luonnollisena tapahtumana, ja saan synnyttää stressittömässä ympäristössä. Mä olen myös enemmän aktiivisen ja mahdollisimman vähän lääkityn synnytyksen kannalla, ja siihen taas osaa Haikaranpesän kätilöt antaa hyvin tukea.

Ei se siis todellakaan ole mikään " verhot on kivan väriset" - juttu, vaan paljon suurempi kokonaisuus mistä puhutaan, kun puhutaan kodinomaisesta ja rauhallisesta ympäristöstä. Johan se on tutkittukin, että sairaalamainen ympäristö lisää ihmisten kiputuntemuksia.

Meistä on myös ollut kivaa olla perhehuoneessa, isommat lapset menevät taas isovanhemmille synnytyksen ajaksi, ja jos kaikki menee hyvin, viivymme sairaalassa vain sen 1-2 päivää.

Tällaiset kriteerit minulla.

Vierailija
13/13 |
01.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syy: hyvä ja turvallinen (apu lähellä) paikka synnyttää.

kipulääkitystä ei pihistellä.

takana 2 synnytystä siellä.