lyödään, tönitään ja otetaan lelut käsistä
siis kaikkea inhottavaa. Poikani on vajaa 3-vuotias ja tänään puistossa tönäisi samankokoisen tytön alas liukumäen portaista!!!! Oli ihan kamalaa. Ei poika ymmärrä asian vakavuutta ja yritti näin ilmaista ettei tyttö saa tulla sinne, sanat vaan eivät riittäneet. Pojalla on pikkusiskon (4kk) syntymän jälkeen alkanut varsinainen uhma ja osa tietysti johtuu siskonkin olemassa olosta. Poika on aina ollut hymyilevä sosiaalinen, oppinut ajoissa puhumaan ja puhuu paljon. Nyt tönimisen lisäksi joskus käytössä myös nyrkit, jonkinlaisena tunneilmaisuna ilmeisesti nekin ja leluja otetaan toisilta käsistä joka näistä kuitenkin se normaalein tuon ikäisen lapsen juttu. Otetaan kun ei osata pyytää. Haluaisin vain kuulla komentteja samanikäisten lasten ja saman kokeneiden vanhemmilta....mikä auttaa että huonoista tavoista pääsee eroon?
Joosu
Kommentit (3)
Meillä on vajaa 3-vuotias poika, joka esimerkiksi viime keväänä sai kaikkien kaveri -diplomin hoidosta, mutta on nyt muuttunut varsinaiseksi äkäpussiksi. Kaikki asiat on kotona EI ja hoidossa on alkanut kavereiden lyöminen, raapiminen, töniminen, hiuksista kiskominen, lelujen kädestä vieminen jne..Lista on loputon. Puututaan kyllä kotona aina tilanteeseen ja vaaditaan anteeksipyyntö ja keskustellaan kotona mikä on sallittua ja mikä ei. Monena hoitopäivänä on tultu iltapäivällä kotiin ja juteltu rajoista. Poika kyllä tietää mikä on sallittua ja mikä kiellettyä, mutta tekee noita kaikkia juttuja silti. Toivon todella, että tämä on jokin nopeasti ohimenevä vaihe - muuten äiti ei enää viitsi näyttäytyä muiden vanhempien edessä;-) ja lapselta loppuu kaverit:-(
Meillä myös 3,5v poika joka aina välillä lyö, ottaa leluja toisten käsistä, tönii, näyttää kieltään, potkii jne jne. Lista on loputon. En edes ymmärrä mistä oppii nuo kaikki huonot tavat. Aina kun jokin jää pois niin jotain uutta keksitään. Huoh! Meilläkin on lisäksi vauva 5kk, joka varmasti on osa " syyllinen" käytökseen, mutta tätä huonoa käytöstä esiintyi aika ajoin jo ennen vauvan syntymääkin. Minulla ei siis ole antaa mitään vinkkejä sen lopettamiseen, mutta vertaistukea löytyy. Ei kai tässä auta kuin kieltää ja ohjata vaan. Meilläkin on ollut myös tarrataulu palkitsemis systeemi hyvästä käytöksestä. Jaksamista teille kaikille näiden uhmakkaiden pikkujulmureiden kanssa!!! Ja jos ei tosiaan kohta kehdata liikkua missään niin perustetaan me oma kerho niin nämä muksumme saavat tuta miltä tuollainen käytös tuntuu ja eikä meidän äitien sitten tarvitse hävetä kun kaikki muksut käyttäytyvät yhtä huonosti ;) heh heh
Meillä myös kohta 3-vuotias on yllättäen alkanut töniä ja lyödä. Olen ollut vähän hämmentynyt, koska lapsemme on aiemmin ollut päivänpaiste. Vilkas kyllä aina, mutta ei koskaan aggressiivinen. Luulen, että kuuluu uhmaikään eikä siihen auta kuin aika ja vanhempien sitkeä puuttuminen: kieltäminen ja lapsen poistaminen paikalta, toisinaan jäähykin. Meillä on myös opeteltu pyytämään anteeksi. Olen huomannut, että pelkkä rankaiseminen ei toimi, täytyy myös kehittää palkitsemissysteemi hyvästä käytöksestä. Olen juuri alkanut kokeilla tarravihkoa, johon saa tarran hyvästä käytöksestä.