Varastaminen työpaikalta
Kommentit (135)
Kopiopaperia olen ottanut, koska joudun printtaaminen työjuttuja kotona. Työnantajan pakolla antamaa tietokonetta käytän myös kotona ihan nettisurfailuun.
Mitäpä nuo on verrattuna siihen, että työnantaja varastaa koko elämäsi, usein vielä huonolla palkalla. Turha potea huonoa omatuntoa mistään edellä kuvatuista.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon varastanut vessapaperia, mustekyniä ja muutaman vihkon.
Eniten "varastin" aikaa, eli tulin ja menin vähän omiin aikoihin, palkan sain silti täydestä ajasta. Välillä lähdin parikin tuntia etuajassa (olin kumminkon tehnyt kaikkia työt, ja ei ollut kiinnijäämisen vaaraa, sen verran tarkka olin)
On niin typerää istua tyhjänpanttina jos kaikki työ on jo tehty. Fiksu työnantaja ei nykypäivänä tuollaista edes odota.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun oli se pehmopaperilakko ja mammat sekä mummot hamstrasi kaupoista kaikki vessapaperit, otin töistä vajaita roskiin muuten päätyviä rullia kotiin. Silloisessa työkohteessa todella tehtiin niin, että kun siivottiin, piti vaihtaa uusi rulla vaikka vanhassa olisi hyvin paperia jäljellä. Ne vajaat päätyivät roskiin.
Meillä pomo huusi, jos vajaita rullia säästi. Olivat mukamas epäsiistin näköisiä jos kärryssä oli yksi tai kaksi sellaista. Todellisuudessa asiakkaat eivät edes kiinnittäneet niihin huomiota.
Parin aapisen opeoppaat ovat jääneet itselle vahingossa. Ei niitä kukaan kaipaa kun siellä entisen työpaikan hyllyssä niitä oli silti 20.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun oli se pehmopaperilakko ja mammat sekä mummot hamstrasi kaupoista kaikki vessapaperit, otin töistä vajaita roskiin muuten päätyviä rullia kotiin. Silloisessa työkohteessa todella tehtiin niin, että kun siivottiin, piti vaihtaa uusi rulla vaikka vanhassa olisi hyvin paperia jäljellä. Ne vajaat päätyivät roskiin.
Tämä oli vain ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupoissa varastamista on jopa jätteen vieminen kotiin/syöminen, vaikka olisi ihan syömäkelpoista ja roskiin kuitenkin menossa.
Suoraan sanottuna ei kuule huvita pölliä sitä mätää p*skaa, kun joutuu liiaksi asti sitä töissä pyörittämään. Teen aivan päinvastaista. Ostan aina kaikkein tuoreinta ruuaksi. Tsekkaan todella tarkkaan Parasta ennen käyttöpäivät ruokaostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä varastamista?
Työkaverini kerää kaiken mahdollisen taskuun kahvilla käydessä. Useita paloja sokeria, kertakäyttölusikoita yms. kaikkea mitä irti saa. Sanoo, että olisi voinut käyttää sitä kahvissa kuitenkin.
Lisäksi työruokalassa on teepusseja tarjolla, niin laittaa taskuun, eikä käytä niitä töissä vaan vie kotiin. Ihme ettei ota maitoakin omaan pulloon ja sano, että olisi voinut juoda lasin maitoa .. ja lasin mehua myöskin tietenkin.
Onko tällainen kaikki irti mentaliteetti varastamista?
Teepussien pölliminen tasaantuu sillä, että jotkut (esim. minä) tuo omat teet työhön, kun juo vain yhtä tiettyä sorttia.
Vakoilkaajakuunnelkaa kirjoitti:
Varokaa yrittäjät. Varkaudet työpaikoilta tulevat lisääntymään ennennäkemättömällä tahdilla. Asentakaa kamerat ja salakuuntelulaitteet. Maksavat itsensä pitkän päälle takaisin. Lisäksi saatte tyydytystä, kun katselette videolta, miten työläinen varastaa nälkäänsä kuulakärkikyniä.
Meinaatko ettei näistä mitä puhutaan ja tehdään olisi tiedetty jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajana toimiva nainen varautuu aina festari/bilereissuihin ottamalla osastolta kunnon krapulapakkauksen mukaan, sisältäen kaiken mahdollisen aina tikkausvälineistä nesteytystippapusseihin asti. On aika hulvattomia ne toisen päivän kuvat kun jengi makaa rivissä huonovointisena ja jokaisella tippa tippumassa.
Huutista :D t. sh
En koe varastaneeni, mutta ollessani kesätyössä vanhainkodissa vein leipää kotiin, jota ei voinut tarjota enää asukkaille. Leipä oli täysin syömäkelpoista, mutta parasta ennen -päiväysten kanssa piti olla tarkkoja, eikä edes päivän vanhaa leipää saanut tarjota. Leipä olisi mennyt muuten biojäteastiaan.
Etätyöaikana olen tehnyt paljon omia hommia ja jopa nukkunut työajalla. Toisaalta työantaja on itse pelannut vilunkia minua kohtaan joten otetaan ihan omia takaisin. En muuten tekisi niin.
Työpaikalta, työnantajalta vai työkavereilta?
Valtiolla töissä, varastamme koko ajan veronmaksajilta.
Toivottavasti et sitä kuuluisaa imuria kuitenkaan vienyt mennessään.
Sain haavan sormeeni työaikana. Otin työpaikan laastaria kotiini koska omani ovat surkean pieniä.
Joku klemmarien yms. konttoritarvikkeiden pölliminen ei kiinnosta, mutta tuli aikoinaan nuorempana ennen rajattomia liittymien aikaa soiteltua yksityisiä kaukopuheluja töistä ja myös kellokortin saldojen kanssa tuli kikkailtua eli varastin aikaa. Nykyään pyrin rehellisyyteen kaikessa.
Olen ollut monessa paikassa töissä mutta en ole ikinä varastanut mitään. Olen aina kysynyt, saako tästä ottaa. Ja aina on saanut. Tai on varta vasten annettu.
Eka kesätyöpaikka oli maahantuojan varasto, jossa pakattiin kaikenlaista toimistotarviketta ja tein sitä kuumapakkausta eli asettelin esim. kynät pahville ja sulatin muovit päälle, että kamat oli hyllytyskelpoisia. No lukiolaisena oli tietty tarvetta vähän yhdelle ja toisellekin jutulle. Kun kesä sitten oli ohi, toimitusjohtaja toi työtodistuksen ja kassillisen toimistotavaraa taskulaskinta myöten. Oli kansiota, kynää, rei'ittäjä, nitoja, paperia.
Leipomoa iltasiivotessani siellä oli aina viikottain siivoojalle kassi täynnä tavaraa: leipää ja pullaa ja monesti oli leivoskin ja kahvia termarissa odottamassa tyhjässä keittiössä, päällä lappu: siivoojalle. Tein ilmeisesti aika hyvää työtä.
VR:llä olin kesätöissä siivoojana (siihen aikaan oli omat siivoojat) ja saimme viedä kaikki pullot mitä löytyi. Muistaakseni talo tarjosi myös ilmaiset aamukahvit.
Siivosin myös yhtä ravintolaa yötöikseni 90-luvulla, ja siellä oli aina siivoojalle ruoka pakattuna styroksilaatikkoon. Tuota, että ylijäänyt käyttökelpoinen ruoka laitetaan mieluummin biojätteisiin kuin jaetaan työntekijöille, en oikein ymmärrä. Maksetaanko siis mieluummin jätemaksua siitä bioastiasta kuin että ylijäänyt ruoka syötäisiin..?
Kukkakaupassa sai ottaa luvan kanssa, mieluummin kuin roskiin, sanoi omistaja. "Jätemaksua siitäkin menee", hän sanoi.
Isännöitsijäntoimistossa oli käteiskassa, ja kassasta sai lainata enintään 400 markkaa rahaa, kunhan jätti lapun että milloin ja mitä. Isännöitsijän mielestä se oli kätevämpi systeemi kuin maksaa palkkaennakkoa, joka vaati aina palkanlaskijan työaikaa ym. Käteiskassa täsmäsi aina.
Olen ollut myös postilla töissä, ja siellä ei luonnollisestikaan saanut ottaa mitään, ei postimerkkiäkään. Yksi työkaveri poisti postarimyyntejä kassasta jälkikäteen ja piti rahat, ja kärähti, kun yksi asiakas tuli tiedustelemaan kuittia isosta ostostaan. Joutikin kärähtää.
Mun mielestäni on kivempi pitää työpaikka kuin menettää se jonkun pikkuvarkauden takia.