Stora Enson tehtaan sulkeminen hymyilyttää salaa. Olen kauhea ihminen :(
mutta kaikki tuntemani paperimiehet ovat idiootteeja, joilla pissa noussut päähän kun tienaa vähän enemmän kun muut.
Mitään koulutusta ei välttämättä edes takana, vaan suhteilla päässyt töihin.
Sitten otetaan isot lainat jne..
Ja vielä kehtasivat lakkoilla, jotta saisivat vieläkin lisää palkkaa. Ahneella taitaa olla paskanen loppu.
Anteeksi vaan, mutta en pysty tuntemaan sympatiaa. Ja kyllä voitte sanoa kateelliseksi, ei mun ammatissa moisiin ansioihin pääse.
Kommentit (67)
Vierailija:
Voittoahan kaikki tavoittelee, mutta kun osa firmoista on asettanut itselleen liian suuria tavoitteita. Nykyään kun ollaan tässä markkinataloudessa, alkaa tavotteet mennä liian koviksi suurelle osalle yrityksistä.Ja jos ajatelaan tätä Storan tapausta, niin jos ne olisi myyneet nämä tehtaan, olisivat ne saaneet niistä myyntivoittoa. Sen sijaan että nyt tulee kuluja tehtaiden alas ajossa.
Mutta parhaimman kommentin antoi yksi metsänomistaja: Luuleeko Stora jo omistavan nämä metsätkin? Kyllä vielä päätös kenelle puita myy on metsänomistajilla. Toivottavasti linja pysyy ja eivät myy Storalle.
Ei täällä ketään muitakaan hyyssätä ja valtiota huudeta apuun.
Siitä vaan talo myyntiin ja töiden perässä ja turha valitus pois.
Paperimiehet ja naiset tuntuvat olevan ihme valittajia. Olikin aika tulla jo alas sielä jalustalta meidän tavalliset työtekijöide pariin.
silti jaksa tuntea vahingoniloa tästä... Miksi tuntisin? Ei oo multa pois jos paperimiehet on onnistuneet neuvottelemaan itselleen hyvät edut. Ihan kuin ne tyypit siellä oli syyllistyneet johonkin rikolliseen, kun kehtaavat olla paperitehtaalla ja tienata hyvin?
Enemmän mietin Kemijärven kohtaloa sekä niitä ihmisiä, joiden elämään tuollainen vaikuttaa vaikka eivät itse siellä töissä olekaan. Vanhukset jäävät yksin, kun lapset joutuvat muuttamaan muualle töiden perässä, lapset jättämään rauhallisen maalaisympäristön ym. Mut hei, teillähän päivä pelastui! Vahinko kiertämään vaan, eiks joo!?
Jos muilla menee hyvin, ollaan kateellisia ja panetellaan heitä. Jos taas huonosti hykerrellään hyvillään, että saipas nenilleen nuokin.
Joskus se kapsahtaa kalikka omaankin nilkkaan..
tuloja ???? JOs paperimiehillä olisi pienemmät palkat niin omistajat saisivat enemmän. Nythän paperipuolella toiminta on tuottavaa ja kannattavaa joten tehtaita sulkemalla ja siirtämällä muualle saavat omistajat aina vaan enemmän liksaa
Kovin moni tässä ketjussa ei asioista tosiaan tiedä mitään. Mutta surullista kyllä minkälaista " tietoa" ihmisillä on paperiteollisuudesta.
Muistutan vielä siitä, että paperiteollisuus ei työsulun aikana taipunut mm. sen vuoksi, että eivät voineet hyväksyä palkatonta sairaslomaa ensimmäiseltä päivältä. Olisitko itse valmis tuohon??? Joten hyvä että taistelivat, muuten tämä olisi viety läpi muillakin aloilla. Mistään palkankorotuksista ei tasan tarkkaan taisteltu!
Ja tosiaan mistään palkoista ja paperimiesten ahneudesta ei tässä ole kyse vaan aivan muusta.
Mun mielestä SE on todella käsittämätöntä, että Kemijärven sellutehdas suljetaan, vaikka se on äärettömän kannattava tehdas ja toi paljon rahaa Stora Ensolle. Ja se on käsittämätöntä, että Summan tehtaaseen vastikään laitettiin kymmenien miljoonien eurojen investointi (useiden vuosien palkat jos suhteutetaan) ja nyt tehdas laitetaan kiinni.
Vierailija:
Ette voi olla tosissanne? Toisaalta ihan naurattaa teidän haukkujien jutut mutta toisaalta säälittää kun ette tiedä mistään mitään... Ai, että oikein palkkojen takia tehtaita suljetaan? Ja että viimeksi olivat palkkojen takia lakossa 4 viikkoa? Eikös kyse ollut työsulusta ja vähän muista jutuista? Ja että saivat oikein suuretkin korotukset? No, voihan sitä sanoa suureksi jos saa 1,9 prossaa korotuksia ;) Ja että kaikki paperialan ihmiset tienaa sen 5000 euroa? Nyt tukehdun jo nauruun! Eiku, nehän tienaa vissiin jotain 10 000 euroa kuussa ja ihan tekemättä mitään ;) Niin tietämätöntä ja typerää porukkaa täälläkin roikkuu. No se on jo kyllä aikoja sitten huomattu.Sitä en kyllä tajua että miksi ihmiset ovat näin katkeria ja kateellisia toisilleen kaikesta mahdollisesta? Jostain haisevasta tehtastyöstäkin? Ja ollaan oikein iloisia kun satoja ihmisiä joutuu työttömiksi. Aivan kuin se olisi joku hieno asia kunnille ja yksityisyrittäjille, valtiolle jne. Voi itku tätä touhua...
nyt he joutuvat maksamaan paperimiesten työttömyydestä johtuvia kuluja välillisesti..... no tuskin teidän älyllä tätä lausetta pystyy ymmärtämään.
vaikka perheiden kohtalot surettaa.
Mua vaan ärsyttää yleensäkin tyypit jotka leveilee vakituisilla työsuhteillaan ja kuvittelevat niiden perusteella olevansa parempia ihmisiä kuin pätkätöitä tekevät >:(
Lapsellista ilkkua toisten ahdingolle, kun ei tajuta edes sitä että KUKA lopulta maksaa tämänkin homman loppulaskun. Veronmaksajat, siis me, sinä ja minä.
Alihankkijat joutuvat lopettamaan pajansa, kulutus laskee paikkakunnalla, joten palvelualan työpaikkoja karsitaan kovalla kädellä. Ja mihin nämä kaikki ihmiset selluäijien kanssa menevät? Juu, työkkäriin ja sitten aletaan nostaa työttömyyskorvauksia oikein porukalla. Ja kuka maksaa? Me työssä olevat.
Että se siitä salaa hymyilemisestä sitten.
Suorastaan tuntuu, että viiraako teillä päästä.
Siis näillä ihmisillähän on perheet, jotka kärsii tästä. Ja kun tehdas lakkautetaan, se vaikuttaa koko alueeseen, kuka niitä palveluista enään siellä tarvii/on vara maksaa. Lisäksi huolestuttaa suomen puolesta, veronmaksajat vähenee jne. :(
ei sympatioita tipu. Moni muukin joutuu työttömäksi ja pärjättävä on! ei papaerimies ole yhtään sen parempi
Eli koko muu maa olisi tyhjä ja kaikki asuis Helsingissä :-)
Ei se Helsinkikään voi kaikille työtä tarjota. Muuttaahan sieltäkin tehtaita halvempiin maihin. Tällä hetkellä kun trendi on se, että tuotantolaitokset lähtevät pois Suomesta ja tämä on todellinen ongelma.
Pieni piiri ei pyöri, jos se ei saa rahaa mistään. Silloin alkaa tippumaan myös muita työpaikkoja.
Oikeasti oon tyytyväinen vaan silloin kun jollakin menee yhtä huonosti kuin mulla tai vaikka vielä huonomminkin! Viimeksi eilen nauratti ihan kauheesti, kun kuulin että naapurin miehen vaimo lähti lasten kanssa kun sillä miehellä oli ensin mennyt työ ja oli alkanut juomaan! Sillä olikin niin hyväpalkkainen duuni ennen potkujaan, että siitäs sai!
Palkka runsas 5000,-. Päivät pitkät istuu tietokoneen äärellä ja seuraa prosseja ruudulta. Todella raskasta työtä. Ja joulunpyhien ja juhannuksen työstä saa TODELLA isot korvaukset. Mitkään 200 % ei riitä.
Vähäsen olen vahingoniloinen näistä Stora enson ilmoituksista. Hoitajien suurista korotuksista naristiin ettei valtiovallan rahat riitä. Miksi nyt sitten kuitenkin yrityksen pitäisi suostua pitämään pakosta työtekijöitä jos yrityksen johdon mielestä ei järkevää. Markkinatalous ikävä kyllä toimii juuri niin, että kannattamattomat yritykset laittavat lapun luukulle ja toiminta siirtyy sinne missä on edellytykset toimia.
Jos eivät itse halua maksaa, mutta joku muu olisi ollut valmis siihen, niin miksi se ei myynyt sitä?
että joku voi olla iloinen satojen perheiden ahdingosta.
Paikkakunnalta menetetään iso osa työpaikoista, ja ei se työn perässä muualle muuttaminenkaan aina niin helppoa ole, kun toisella saattaa kuitenkin työ olla sillä paikkakunnalla.
Kyllä on taas empatiakyky av:lla kohdallaan :-(
irtisanottu mitään säälipisteitä saa. Sossuun hakemaan vaan avustusta tai menemään työn perässä sinne missä sitä on. Itsekin olisin työttömänä jos kotinurkilta työtäni olisin etsinyt. En antanut haastatteluja lehtiin että voi kauheaa, mä oon työtön. Vaan hain työtä ja sen takia ajankin pitkät työmatkat, joka päivä 150 km. Mielummin teen työtä kun huudan valtiota ja Ahosta apuun.
ajaa tuotannon pois Suomesta. Erittäin pahoillani olen niiden pienpalkkaisten paperilaisten takia, sillä hekin tässä menettävät työpaikkansa.
Omalta opiskeluajaltani muuten muistan sellaisen kesätyöpaikanhakutilanteen, että soittaessani paperitehtaalle kysyi rekrytoija ensimmäiseki onko minulla sukulaisia tehtaalla töissä. Kun ei ollut, niin opiskelualanikaan ei kiinnostanut, vaan keskustelu päättyi siihen.
Että tällaista meininkiä...
Vierailija:
Mitään koulutusta ei välttämättä edes takana, vaan suhteilla päässyt töihin.
Sitten otetaan isot lainat jne..
Ja vielä kehtasivat lakkoilla, jotta saisivat vieläkin lisää palkkaa. Ahneella taitaa olla paskanen loppu.Anteeksi vaan, mutta en pysty tuntemaan sympatiaa. Ja kyllä voitte sanoa kateelliseksi, ei mun ammatissa moisiin ansioihin pääse.
Tervetuloa tavallisten ihmisten kerhoon - Helsinkiin vain töitten perässä ja omakotitalosta turha haaveilla.
Samat valinnat tehtävä kuin meidän muidenkin.