Minkä ihmeen takia opettaja pitäisi saada kiinni aikaisin
aamulla tai illalla koulun päättymisen jälkeen? Mikä asia on niin tärkeä, ettei se voi odottaa kouluaikaa?
Kommentit (31)
annoin oman numeroni oppilaiden vanhemmille. Mulle ei tullut suoranaisia häirintäsoittoja, mutta työkaveriani on häiritty olemattomilla ja asiaankuulumattomilla soitoilla jopa klo 23. Mulle lähinnä soittelivat oppilaat ja kysyivät läksyjä.
Myöhemmin tulin siihen johtopäätökseen, että numeroani en enää anna. Esim. läksyjä ei multa tarvitse illalla kysellä, jos oppilas ei niitä ole merkinnyt tunnilla ylös. Mut saa kiinni s-postilla ja soittamalla koululle ja jättämällä mahdollisesti soittopyynnön. Se todellakin riittää.
Jos sinulla sen sijaan on vaikka 5 ylityötuntia, joka on kuvitteellisesti vaikka 25% ylitöitä, niin silloin sinun pitää istua päivystyksessä ja opetustyössä yhteensä 50 tuntia/vko. Entäs ne lomat? Eikös nekin tule siitä työtaakasta vähän kuin liukumina!
Sairaanhoitajilla, lääkäreillä ja sossutädeillä on aika paljon tiukemmat työajat kuin opettajilla lomista puhumattakaan. Siksi opettajien vapaa-ajan käsite on häälyvämpi ja rajaa on vaikea vetää. Itse muuten lähtisin mielellään joka päivä kotiin kahdelta, jos pystyisin kuittaamaan loppupäivän parilla iltapuhelulla viikossa!
Vierailija:
ja täytyy myöntää, etten oikeasti ole niin kiinnostunut lasten vapaa-ajan kaveriongelmista, kadonneista kengistä, sairauksista ym. kuin vanhemmat odottavat.Vastaan lasten opetuksesta, ja tuen vanhempia heidän kasvatustyössään, 37,5h/vk
yhteystiedot (koulun nro ja opettajien s-postit) vanhemmille erillisellä tiedotteella ja vanhempainillassa. Eri asia sitten, päätyvätkö tiedot vanhemmille koskaan, se riippuu mukuloittenne huolellisuudesta. 28
Vaikka eipä opettaja ole edes puhelinnumeroaan antanut ja hyvä niin.
Olen laittanut viestiä reissuvihkoon ja kirjoittanut sähköpostia, jos on ollut kysyttävää. Hyvin on toiminut niinkin. Opettaja vastaa yleensä aina samana päivänä/iltana.
Olen itse yläasteen opettaja eikä kukaan valvontaluokkalaiseni vanhemmista ole koskaan ottanut minuun yhteyttä puhelimitse virka-ajan ulkopuolella. Soittavat asiallisesti opettajanhuoneeseen ja jättävät soittopyynnön akuuteimmissa ja vakavimmissa tapauksissa ja vähemmän kiireellisissä asioissa laittavat sähköpostia. Vastaan kyllä soittopyyntöön heti kun vain ehdin. Opetan 25 tuntia viikossa eikä minulla ole yhtään hyppytuntia, joten juuri oleile koululla kuin sen 25 tuntia viikossa, joten voi olla, että joskus puolen päivän aikaan jätettyyn soittopyyntöön vastaan vasta seuraavana päivänä, mutta sähköpostit luen kyllä ihan varmasti joka ikinen iltapäivä ja ilta ja myös vastaan heti.
opetusvelvollisuus x tuntia
suunnittelu, valmistelu, jälkityöt +0,5xopetusvelvollisuus
3h yt-aikaa, eli yhteistyö mm. kodin ja koulun välillä
luokanope 24h + 12h suunnittelua +3h yt-aikaa
=39h töitä
että siitä pitää HETI vaikkapa iltayhdeksältä opettajalle soittaa...???
Saisinko edes yhden ihan konkreettisen esimerkin; " Minun oli PAKKO soittaa opettajalle illalla koska-----" !
Ja noista onko luistelua vai sisäjumppaa, mitä tuli läksyksi jne. asioista on ainakin täällä päin (ja myös omassa lapsuudessani) tapana soittaa kaverille, ei opettajalle.
Jos oma kullamuru sattuu unohtamaan läksynsä, niin yleensä ne selviävät soitolla kaverille. Ja lapsethan nyt yleensä ovat vapaa-ajalla tekemisissä keskenään, eli läksyt voi kysyä samalla kun kyläilee kaverin luona (tai soittamalla/mesen kautta kotoa käsin)
Soittelen jopa opettajalle joskus, mutta AINA virka-aikana eli klo 8-16. Opettajallakin on perhe ja pieniä lapsia, joilla on oikeus äitiinsä.
Terv. yläkoulun ope, joka ei anna henkilökohtaista numeroaan oppilaille, mutta muuten on tavattavissa mm. sähköisesti eli on sp. ja Wilma
jos oppilas ei aamulla tule kouluun, en usko, että opettaja soittaa heti samantien oppilaan kotiin ja tiedustelee, missä oppilas on.
Opettaja on antanut numeronsa, mitä käytetään, jos asiaa tulee. Välillä törmätään kaupassa, välillä iltakävelyllä ja vaihdetaan siinä sivussa muutama sana. Aina ei kouluasioista edes.
Yhteistyö sujuu. Miten se sujuisi, jos kaikki pitäisi kirjailla reissuvihkoon ? Minä en haluaisi yhteistä kasvatusvastuuta ihmisen kanssa, joka haluaa ehkä lukea kommenttini jostain pienestä vihkosta.
Tekeekö sossut, lääkärit ja sairaanhoitajat jne vastaavaa??? Ainoa ammatti kaiketi, jolla on " aina " työaika on pappi. En ainakaan sairaanhoitajana ole potilaideni tai heidän omaistensa käytettävissä työajan ulkopuolella. Eikä todellakaan yksityisnumeroni ole heidän tiedossaan.