Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19847)

Vierailija
1941/19847 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari kannattaa lukea! Muttei kaikkea tarvitse tehdä tasantarkkaan, hyviä vinkkejä ja inspiraatiota löytyy

Vierailija
1942/19847 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fb paikka kaikelle ryhmässä on hyviä vinkkejä. Tuo perustajan kirjoittama paikka kaikelle myös silmiä avaava. Tavarataidot antaa semmosta käytännönvinkkiä kans. Konmari on fanaatikko mutta ihmiset on saaneet sillä mielettömiä tuloksia aikaan kodissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/19847 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siivous on nyssäköiden siirtelyä ja tavaran lajittelua, ja nurkassa on monta isoa ikean kassia täynnä kirppikselle viemistä, suosittelen roskiin viemistä. Ihan kylmästi vaan roskiin. Tilaa tulee ja homma helpottuu.

Just ja tämä planeetta hukkuu jo valmiiksi kaikkeen siihen ihmisen tuottamaan, myymään ja ostamaan tavaraan -> jätteeseen. Miten se helpottaa ketään? Vaikka se on poissa omista silmistä, siellä se kasvaattaa maapallon jätemäärää entisestään.

Vierailija
1944/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos siivous on nyssäköiden siirtelyä ja tavaran lajittelua, ja nurkassa on monta isoa ikean kassia täynnä kirppikselle viemistä, suosittelen roskiin viemistä. Ihan kylmästi vaan roskiin. Tilaa tulee ja homma helpottuu.

Just ja tämä planeetta hukkuu jo valmiiksi kaikkeen siihen ihmisen tuottamaan, myymään ja ostamaan tavaraan -> jätteeseen. Miten se helpottaa ketään? Vaikka se on poissa omista silmistä, siellä se kasvaattaa maapallon jätemäärää entisestään.

Roska on roskaa oli se sitten roskissa, kaatopaikalla tai komerossasi. Toki sen voi lajitella, mutta siinäpä se onkin. Et pelasta maapalloa jemmaamalla roskia komeroihisi.

Vierailija
1945/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei enää saa laittaa sekajätteeseen. Ne kuidut halutaan talteen ja uudelleen käyttöön, jotta uusia neitseellisiä kuituja ei enää tarvitsisi valmistaa.

Vaatteille ja lumpuille on omat kierrätysjärjestelmät.

Vierailija
1946/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roska on roskaa oli se sitten roskissa, kaatopaikalla tai komerossasi. Toki sen voi lajitella, mutta siinäpä se onkin. Et pelasta maapalloa jemmaamalla roskia komeroihisi.

No ainakaan täällä liputetut "tavara päivässä roskikseen" kampanjat eivät pelasta luontoa. Lakatkaa jatkuvasti ostamasta jotain uutta niin ei tarvitse koko ajan kärrätä sitä tavaraa mihinkään. Yhtä aivontonta on siirtää tavaraa kierrätykseen ja kuvitella että siten tekee jonkin hyvän teon. Kirpputorit ovatkin nykyään sellaisia kaatopaikkoja, jonne ihmiset kasaavat omaa ongelmajätettään. Tavara itsessään ei ole ongelma, vaan se mitä löytyy omistajan korvien välistä.

Vierailija
1947/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakaan täällä liputetut "tavara päivässä roskikseen" kampanjat eivät pelasta luontoa. Lakatkaa jatkuvasti ostamasta jotain uutta niin ei tarvitse koko ajan kärrätä sitä tavaraa mihinkään. Yhtä aivontonta on siirtää tavaraa kierrätykseen ja kuvitella että siten tekee jonkin hyvän teon. Kirpputorit ovatkin nykyään sellaisia kaatopaikkoja, jonne ihmiset kasaavat omaa ongelmajätettään. Tavara itsessään ei ole ongelma, vaan se mitä löytyy omistajan korvien välistä.

Se on 'roska päivässä', ei tavara. Ja sopii etenkin raivausta aloittaville, mutta ihan yleisesti muillekin esimerkiksi kerran vuodessa. Eli ei ole tarkoitus heittää ehjää roskiin.

Vierailija
1948/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei sano ei kun joku sukulainen haluaa tyhjentää kamansa heille?

Voi sanoa KIITOS..MUTTA EI MAHDU

Vierailija
1949/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarakaaos on vaikea kesyttää. Kun luonto ei anna periksi heittää mitään roskiin. Tulee syyllinen olo, kun dumppaan tavarani luonnon kiusaksi. Onko se vain ongelman siirtämistä, jos hävitän tavaroita?

Minulla on esim. kymmeniä omia ja lasten takkeja, joista on vetoketju rikki. Jospa kuitenkin joskus korjaan vetoketjun..

Ja olen maksanut näistä tavaroista aikanaan kuitenkin. En voi hävittää näitä siksi. Silloin raha olisi mennyt hukkaan.

Täällä asuinseudullani ei ole järjestetty lumppukeräystä. Muovijätteeseen ei saa laittaa lumppuja. Mattojakin on nurkat täynnä. Likaisia ja rikkinäisiä.

Ja ostaminen on niin helppoa kirppiksellä. Säälin esim. rikkinäistä valaisinta. Ostan sen hoiviini. Jospa saisin sen vanhaan loistoonsa. Jne. jne.

Vierailija
1950/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarakaaos on vaikea kesyttää. Kun luonto ei anna periksi heittää mitään roskiin. Tulee syyllinen olo, kun dumppaan tavarani luonnon kiusaksi. Onko se vain ongelman siirtämistä, jos hävitän tavaroita?

Minulla on esim. kymmeniä omia ja lasten takkeja, joista on vetoketju rikki. Jospa kuitenkin joskus korjaan vetoketjun..

Ja olen maksanut näistä tavaroista aikanaan kuitenkin. En voi hävittää näitä siksi. Silloin raha olisi mennyt hukkaan.

Täällä asuinseudullani ei ole järjestetty lumppukeräystä. Muovijätteeseen ei saa laittaa lumppuja. Mattojakin on nurkat täynnä. Likaisia ja rikkinäisiä.

Ja ostaminen on niin helppoa kirppiksellä. Säälin esim. rikkinäistä valaisinta. Ostan sen hoiviini. Jospa saisin sen vanhaan loistoonsa. Jne. jne.

Ymmärrän tuon niin hyvin. Itsekin "säälin" kaikkea vanhaa ja rikkinäistä (mutta silti korjattavissa/kunnostettavissa olevaa tietysti).

Parempi olisi olla ostamatta mitään, mutta olen ajatellut vähän niin, että jos on "pakko" ostaa jotain, niin mieluummin sitten jotain tällaista. Minulla olisi kova tarve tehdä hyödyttömästä taas hyödyllistä.

Omassa tapauksessani se ongelma ei ole itse tavara vaan toimeliaisuuden puute. Minä en ainakaan lähde haukkumaan antiikkinojatuolia roskaksi vain siksi, etten itse ole saanut aikaiseksi sitä kunnostaa. Ja itse siis tykkään puuhastella, joten ei ole siitä kyse, että pelkästä syyllisyydentunnosta raahaan mukanani romua josta ei ikinä tule mitään.

Ajankäyttö tässä on ongelma. Se pitäisi marittaa :)

Vierailija
1951/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on 'roska päivässä', ei tavara. Ja sopii etenkin raivausta aloittaville, mutta ihan yleisesti muillekin esimerkiksi kerran vuodessa. Eli ei ole tarkoitus heittää ehjää roskiin.

Oliko tämä siis roskapaljous- vai tavarapaljousketju? Kummasti nämä kaksi käsitettä täällä liukuvat ja vaihtavat paikkaa. Milloin tavara on roska ja miten tyhjyys joka on raivattu tavaroista eroaa tyhjyydestä joka on raivattu roskista? Siinä teille pohdittavaa.

Vierailija
1952/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tämä siis roskapaljous- vai tavarapaljousketju? Kummasti nämä kaksi käsitettä täällä liukuvat ja vaihtavat paikkaa. Milloin tavara on roska ja miten tyhjyys joka on raivattu tavaroista eroaa tyhjyydestä joka on raivattu roskista? Siinä teille pohdittavaa.

En ole tuo lainaamasi, mutta uskoisin useimmilta löytyvän kaapeista edes jotain roskaksi luokiteltavaa. Etenkin niiltä, jotka vasta aloittelevat suurempaa raivausta ja/tai elävät ruuhkavuosiaan. Se tavara ei monesti alunperin ole ollut roska, sillä harva säilyttänee likaisia nenäliinoja tai tyhjiä pitsalaatikoita kaapissa. Mutta monikin saattaa säilyttää korjausta odottavia vaatteita tai esineitä, kierrätysmateriaaleja askarteluja varten tai pakkauslaatikoita. Leluista saattaa kadota osia tai sukilta puuttua pari.

Meillä on esimerkiksi useampiakin pikkuisen revittyjä vauvakirjoja, jotka kuitenkin vielä juuri nyt välttävät käytössä, koska ovat iänmukaisia ja lapsi on joka tapauksessa siinä iässä, että repii kirjoja. Kun lapsi kasvaa näistä kirjoista ohi, lähtevät poistoon. Mutta jos en silloin ole skarppina ja poista näitä kirjoja kirjahyllystä, niin silloin ne minun mielestäni muuttuvat roskaksi, joka on jäänyt pyörimään. Eli ovat rikki, eikä niillä ole enää käyttöarvoa.

Vierailija
1953/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuon niin hyvin. Itsekin "säälin" kaikkea vanhaa ja rikkinäistä (mutta silti korjattavissa/kunnostettavissa olevaa tietysti).

Parempi olisi olla ostamatta mitään, mutta olen ajatellut vähän niin, että jos on "pakko" ostaa jotain, niin mieluummin sitten jotain tällaista. Minulla olisi kova tarve tehdä hyödyttömästä taas hyödyllistä.

Omassa tapauksessani se ongelma ei ole itse tavara vaan toimeliaisuuden puute. Minä en ainakaan lähde haukkumaan antiikkinojatuolia roskaksi vain siksi, etten itse ole saanut aikaiseksi sitä kunnostaa. Ja itse siis tykkään puuhastella, joten ei ole siitä kyse, että pelkästä syyllisyydentunnosta raahaan mukanani romua josta ei ikinä tule mitään.

Ajankäyttö tässä on ongelma. Se pitäisi marittaa :)

Minulla on ollut hieman samaa ongelmaa, mutta ei vanhojen tavaroiden korjaamisen, vaan käsitöiden kanssa. Ratkaisuksi tähän olen ottanut sen, etten salli itseni sen enempää ostaa lisää tarvikkeita kuin aloittaa uusia projektejakaan ennen kuin jotain aiemmin aloitettua on saatettu loppuun. Materiaaleja on vieläkin melko paljon varastossa, mutta näin saan ainakin pikkuhiljaa vähennettyä niitä.

Pitipä ihan miettiä, että montako käsityöprojektia minulla yhteensä on kesken kaikki tekotavat huomioon ottaen. Äkkiseltään sanoisin, että seitsemän: yksi ompelus, 2 virkkausta ja 4 neulomusta. Tämä on minusta aivan liian monta, ja siksi olenkin ajatellut pyrkiä noin kolmeen keskeneräiseen työhön kerrallaan.

Mielessä olisi varmaan kymmenkunta ideaa jo olemassa olevista materiaaleista ja lisäksi korjausompelulle pitäisi löytää aikaa. Mutta yritän malttaa mieleni ja tehdä sieltä ensin, missä on suurin tarve.

Vierailija
1954/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään vietyä Konttiin viikonlopun raivauksen tulokset: 5kassillista vaatetta ja kodin tekstiilejä, laatikollisen keittiötavaraa, kolme taulua ja yhden hyllyn. Suurin osa kamoista oli aiemmin jo käytetty kirppispöydässä, joten tilan raivaaminen varastoon tuntui pieneltä onnistumiselta. Illalla keräsin vielä kolme muovikassillista vaatteita valmiiksi odottamaan seuraavaa reissua. Kaksi banaanilaatikkoa on vielä täynnä esineitä, joita voisin kirppispöytään laittaa, jos sellaisen hankin. Vaatteet eivät tunnu liikkuvan.

Projekti jatkuu lastenvaatteiden ja kestovaippojen parissa.

Vierailija
1955/19847 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen on ihan jatkuvaa. Kärsin isosta rahapulasta avioeron jälkeen. Ostokset ovat vielä tänä päivänäkin pannassa.

Olen saanut lahjoituksena vuosien varrella isoja kasoja kirpparitavaroita.

Tänä päivänä minulla on todella helppo kaava. Koti on jaettu 6 osaan ja joka kk käyn yhden alueen läpi. Jokainen tavara kulkee käsieni läpi2 x vuodessa.

Lisäksi minulla on 10 banaanilaatikon kiintiö. 2 x vuodessa kotoani haetaan kirppistavarat. Ne hinnoitellaa, myydään ja rahat tilitetään 2 x vuodessa.

Meiltä tulee myytävä todella vähän, mutta saan ystäviltäni, työkavereilta heille tarpeetonta.

Nyt sain mm 7 pissilakanaa. Minulla on 5 pussilakanaa, joista kaikista tykkään. Ne kestävät väh 5 vuotta. Kaikki saadut kiertoon.

Tavaroiden läpimenemiseen menee aikaa kunnolla. Joka kk väh 2 h, helposti menee paljon, paljon enemmän. Lasten huoneissa menee ehkä 2 vrk. Niistä löytyy myös eniten karsittavaa.

Tiedän missä on jokaisen tavaran paikka. Ns pintasiivoukseen menee alle vartti päivässä.

Tämä piste, missä olen, tähän kesti kausn saavuttaa.

Vierailija
1956/19847 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasin kirpputorilta pöydän toukokuulle, toivottavasti pääsen ainakin puolesta ylimääräisistä tavaroista eroon! Loput vien sitten Fidaan. Olen karsinut kirjoja, kosmetiikkaa, kenkiä, vaatteita, laukkuja, vanhoja papereita, keittiötavaraa, kyniä, muistilappuja, siivousvälineitä ja astioita. Se mikä tuntuu käsittämättömältä ja vähän ahdistavalta, vaikka olen karsinut usean kassillisen ja roskapussin verran kamaa, lukumäärällisesti tuhannen pintaan, se ei näy missään! Ok, kaapit eivät enää tursuile ja kirjahyllyssä ei ole kirjoja monessa kerroksessa, mutta täynnä ne ovat silti, edelleen. Että miten paljon sitä turhaa tavaraa onkaan hillonnut kaapeissaan vuosikaudet ja miten paljon sitä on edelleen jäljellä!

Vierailija
1957/19847 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja kamaa kertyy pakostakin. Vaatekaaos on pysynyt hyvin hallinnassa pitämällä kerralla käytössä vain 5-10 vaatekappaletta. Esim. pojalla on nyt 7 housut ja 10 paitaa. Kun jäävät pieneksi niin eteenpäin heti ja rikkinäiset roskiin. Kenkiä on vain 1/keli. Ongelmaa tuottaa eniten ehkä ulkovaatteiden määrä, koska kelit on mitä on ja meillä ulkoillaan paljon. En haluaisi pitää mitään varahaalareita ym mutta pakkohan se on kun vaatteet välillä kastuvat. Leluja ja kirjoja olen yrittänyt pistää eteenpäin myös pari kertaa vuodessa ettei pääse kertymään nurkkiin.. Sama koskee harrastusvälineitä. Pienet luistimet heti kiertoon, ei jemmata niitä mihinkään varaston perälle. Sen olen myös huomannut että lapset oppivat pitämään paremmin vaatteistaan ja tavaroistaan huolta kun niitä on vähemmän. Ja yllättävän vähän heiltä on myös unohtunut mitään hanskoja ym mihinkään. Ja paremmin pidetyt vaatteet voi myös myydä eteenpäin. Koriste-esineitä ym olen aina inhonnut, samoin kirjahyllyjä. Kaikki kamat pitäis laittaa umpinaisiin kaappeihin/vitriineihin, ei missään nimesssä avohyllyihin. Keräävät pölyä ja ovat niin kettumaisia siivota.. Eli oma neuvoni on pitää tavaraa mahdollisimman vähän kerrallaan käytössä ja kierrättää tarpeeton samantien. Välttyy kaaokselta ja suursiivouksilta vallan.

Vierailija
1958/19847 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että kaikki muutkin haluaa tavaroistaa eroon, eli kierrätettäviä saa säilöä ja yrittää pikkurahalla myydä eri kanavia pitkin ja sitten lopulta antaa ne ilmaiseksi (varmaan jollekin hamsterille, harva kai enää tarpeeseen), joka on ongelman siirtämistä toiselle.

Vierailija
1959/19847 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni Sarraksen muutenkin erinomaisessa Tavarataidot-kirjassa oli minulle tärkeä ajatus. Aina puhutaan, kuinka ennen osattiin kunnioittaa tavaraa, korjata vanhaa, huoltaa tekstiilejä jne. Mutta jos entisaikaan jollakulla oli sellainen tavaramäärä kuin nykyään tavallisella perheellä, oli hänellä myös palvelusväkeä huoltamassa tavaroita.

Meillä kaikilla on vain yksi ainutkertainen elämä, joka itselläni alkaa olla kohta puolivälissä. Niinpä on syytä miettiä, millaisiin asioihin sen haluaa käyttää. Tavaroihin ja niiden huoltoon on mielestäni lupa käyttää aikaa ja vaivaa, kunhan tiedostaa, mistä tekemisestä oikeasti tykkää ja mistä ei, tai mistä on luonnolle oikeasti hyötyä tai haittaa. Eli tässäkin on kyse itsetuntemuksesta.

Minulle neulonta ja ompelu on ihanaa itseni toteutusta ja järjestyksen luomista kaaokseen. Saan mielihyvää, kun voin täyttää pehmolelun ompelujätteilläni. Lapset rakastavat "aarrearkkua", jossa käsityö- ja askartelutarvikkeeni ovat. Ei tule vahinkoa tai stressiä, jos säästän joka langanpätkän.

Samoin tykkään korjata huonekaluja. Siinäkään ei ole mitään pahaa, kunhan projekteja ei kerry liikaa. Koko maailman hienoja roinia ei voi pelastaa ja korjata.

Korjausompelusta en tykkää yhtään, mutta yritän harrastaa sitä, koska se on arvojeni mukaista ja siinä säästää pitkän pennin. Olen vetänyt rajan ulkovaatteiden vetoketjun vaihtoon. Sen saa tehdä ammattilainen, tai sitten saa jäädä tekemättä.

Tavaroiden myymistä inhoan. Inhoan hinnoittelua, tavaroiden kuskausta ja kaikkea vaivaa. Minulle raha ei ole riittävä motivaatio myymiseen. Lahjoitan kaiken turhan hyväntekeväisyyteen, tosin nurkissa pyörii joitakin design-vaatteita ja -kenkiä, myös vintagea, joita en halua lahjoittaa. Kotikaupungissani ei ole juuri nyt sellaista second hand -kauppaa, joka voisi ne ottaa, enkä halua että ne menevät asiasta ymmärtämättömille tai trokareille. Jos jollakulla on tähän ratkaisu, kertokaa.

Uuden ostamista inhoan myös. Niinpä kolmen lapsen äitinä kierrätän perheen sisällä kaiken mahdollisen. Sukset, luistimet, kengät, vaatteet, kirjat, lelut. Pakkaan kaiken varastoon joka syksy ja kevät. Rikkinäiset ja kuopuksen pienet poistan, kaiken muun säilytän. Kirjoitan joka laatikkoon, mitä se sisältää.

Siivoamista vastaan minulla ei sinänsä ole mitään, mutta vihaan ja inhoan sitä tunnetta, kun tarpeelliset tavarat eivät löydy. Eli asioiden etsiskelyyn en halua tätä kallisarvoista elämää käyttää yhtään.

T. Ilman verhoja.

Vierailija
1960/19847 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta, mistä se kaikki tavara on tullut? olette rikkaita ja shoppailette  jatkuvasti?

itse olen köyhä enkä ymmärrä miten voi olla liikaa tavaraa,kun ei saa itse ostettua juuri mitään.