tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19847)
Mitä tää tavara oikein on?
Säästättekö kaikki kämäiset kirppislöytönne?
Yök
Ostakaa laatua niin ei tuu tehtyä tarpeettomia hankintoja
Vierailija kirjoitti:
Yök
Ai mitä se kaikki tavara on? Se on esimerkiksi mummolta perittyjä vaaseja, "rönttävaatteeksi" alennettuja verkkareita ja teepaitoja, kaksi yhden hinnalla tarjouksesta ostettuja voidepurkkeja, lapsen tavaroita, joita on säästetty siltä varalta että tulee toinen, "ihan hyviä" kenkiä, joita ei kuitenkaan tule käytettyä, koska niin fiinejä juhlia ei oikein ole, tai ne vähän puristaa mutta poiskaan ei raaski laittaa koska ne maksoivat melken satasen ja se on äitiyslomalaiselle iso raha, leivontavälineitä joita tuli ostettua silloin joskus kun elätteli kuvitelmaa jokaviikonloppuisesta pullantuoksusta, kymmenen vuotta sitten väliin jäänyttä joogakurssia varten ostettu joogamatto... Tiedäthän, sellaista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kohta on hullut päivät! Sinne vaan haalimaa lisää tavaraa!
Voi kun ihmiset miettisivät vähän pidempään, tarvitsevatko uusia lakanoita pari vuotta sitten ostettujen lisäksi, tai kolmansia Niken lenkkareita, tai kymmenennet mustat kävelykengät (minulla on oikeasti työkavereita, jotka ostavat joka hullareilta kävelykengät. Niillä on töissä kaappi täynnä lähes samanlaisia kenkiä).
Katsoin kuvaston läpi eikä siellä ollut itselleni mitään mikä olisi ''pakko'' saada. Vielä pari vuotta sitten olisin ympyröinyt kuvastosta parikymmentä turhaketta, koska oli niin kiva ostaa jotain. Sitten sen tavaran voi laittaa kaappiin ja unohtaa sinne tai todeta jonkun ajan päästä, että ei tämä paita nyt niin mukava ole ja vanhallakin paistinpannulla olisi pärjännyt.
Ethän sä itsekään miettinyt pari vuotta sitten...
Jotenkin hupaisaa kun ihmiset jotka ovat itse käyttäytyneet samalla tavalla toivovat, että joku toimisi kuten he itse tällä hetkellä toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yök
Ai mitä se kaikki tavara on? Se on esimerkiksi mummolta perittyjä vaaseja, "rönttävaatteeksi" alennettuja verkkareita ja teepaitoja, kaksi yhden hinnalla tarjouksesta ostettuja voidepurkkeja, lapsen tavaroita, joita on säästetty siltä varalta että tulee toinen, "ihan hyviä" kenkiä, joita ei kuitenkaan tule käytettyä, koska niin fiinejä juhlia ei oikein ole, tai ne vähän puristaa mutta poiskaan ei raaski laittaa koska ne maksoivat melken satasen ja se on äitiyslomalaiselle iso raha, leivontavälineitä joita tuli ostettua silloin joskus kun elätteli kuvitelmaa jokaviikonloppuisesta pullantuoksusta, kymmenen vuotta sitten väliin jäänyttä joogakurssia varten ostettu joogamatto... Tiedäthän, sellaista tavaraa.
En tiedä. En säilö tuollaista kamaa.
Mummon vaasit käyttöön tai kiertoon vaikka muille sukulaisille.
Rönttävaatteita vain yhdet kerrallaan ellei ole joku raksa menossa, muut roskiin.
Voidepurkit siihen käyttöön kulumaan.
Lasten tavaroista parhaat siististi laatikoihin varastoon ja muut kiertoon.
Ihan hyvät kengät myyntiin.
Leivontavälineet myyntiin.
Joogamatto käyttöön tai myyntiin.
Äitiyslomalla luulisi olevan aikaa käydä läpi tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kohta on hullut päivät! Sinne vaan haalimaa lisää tavaraa!
Voi kun ihmiset miettisivät vähän pidempään, tarvitsevatko uusia lakanoita pari vuotta sitten ostettujen lisäksi, tai kolmansia Niken lenkkareita, tai kymmenennet mustat kävelykengät (minulla on oikeasti työkavereita, jotka ostavat joka hullareilta kävelykengät. Niillä on töissä kaappi täynnä lähes samanlaisia kenkiä).
Katsoin kuvaston läpi eikä siellä ollut itselleni mitään mikä olisi ''pakko'' saada. Vielä pari vuotta sitten olisin ympyröinyt kuvastosta parikymmentä turhaketta, koska oli niin kiva ostaa jotain. Sitten sen tavaran voi laittaa kaappiin ja unohtaa sinne tai todeta jonkun ajan päästä, että ei tämä paita nyt niin mukava ole ja vanhallakin paistinpannulla olisi pärjännyt.
Ethän sä itsekään miettinyt pari vuotta sitten...
Jotenkin hupaisaa kun ihmiset jotka ovat itse käyttäytyneet samalla tavalla toivovat, että joku toimisi kuten he itse tällä hetkellä toimivat.
Musta taas se on ihan luonnollista toivoa että muut olisivat fiksumpia kuin itse on ollut. Samalla lailla veloista selvinneet toivoo että toiset välttäisivät samat virheet, entiset narkkarit ja toipuvat alkoholistit myös, siksi meillä on ihmisiä jotka syömishäiriöistä toivuttuaan toimivat ravintoneuvojina, tai mentoreita ym.
Olin kotona 5 v ja käyttörahani koostui vain ja ainoastaan kirppistuotoista.
Lähistöllä oli itsepalvelukirppis ja omistaja antoi tyhjiä pöytiä20% provikalla.
Mulla oli pöytä siellä 2 v putkeen.
Kalleimmat myin fb.ssä ja huutiksessa ja halvimmat tuolla.
Parhaimpina viikkoina sain yli 100 e käteen.
Olihan se melkoista nappikauppaa, mutta vieläkin koti pysyy siistinä.
Tavarapaljous ahdistaa kovasti. Yhteen huoneeseen ei pääse sisälle. Olen ajatellut, että yrittäisin siitä avoimesta ovesta vetää tavaroita pikku hiljaa esille ja lajitella, mutta se ei onnistu. Nyt on tämä edessä oleva huone täynnä. En mahdu kulkemaan kummassakaan huoneessa.
Kierrätys ja lajittelu on ongelma. Kun ei ole ajoneuvoa, millä kuljettaa tavaroita pois. Ja kaikki tavaratkin ovat likaisia ja rikkinäisiä, niitä ei voi myydä, eikä kierrättää. En ymmärrä, miten pääsisin edes alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljous ahdistaa kovasti. Yhteen huoneeseen ei pääse sisälle. Olen ajatellut, että yrittäisin siitä avoimesta ovesta vetää tavaroita pikku hiljaa esille ja lajitella, mutta se ei onnistu. Nyt on tämä edessä oleva huone täynnä. En mahdu kulkemaan kummassakaan huoneessa.
Kierrätys ja lajittelu on ongelma. Kun ei ole ajoneuvoa, millä kuljettaa tavaroita pois. Ja kaikki tavaratkin ovat likaisia ja rikkinäisiä, niitä ei voi myydä, eikä kierrättää. En ymmärrä, miten pääsisin edes alkuun.
Aloita roskista. Ilmiselvät roskat ovat helppoja, mutta roskikseen kuuluvat myös rikkinäiset tavarat, joille sinulla ei ole enää käyttöä. Asianmukaisesti kuuluu kierrättää vähintään ns. vaarallinen jäte eli esim. elektroniikka, patterit, kemikaalit ja lääkkeet.
En tiedä tarkoititko kierrätyksellä roskien kierrätystä vai tavaroiden kierrätystä. Jos puhut tavaroista, niin tiedäthän, että sinnekin kelpuutetaan vain puhtaita ja ehjiä tavaroita. Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta tai jaksamista puhdistaa ja korjata kyseisiä tavaroita ennen lahjoittamista, niin silloin ne tavarat eivät kuulu lahjoitukseen vaan roskikseen tai kierrätysjätteisiin. Voihan rikkinäistäkin kamaa ilmoitella jossain "lahjoitetaan" -palstalla, esim fb tai tori.fi, josta saattaisi löytyä joku, kenellä on halua korjata.
Jos puhut roskista, eli esimerkiksi lasi- ja pakkauspahvista, eikä sinulla ole jaksamista tai mahdollisuuksia kierrättää, niin silloin et kierrätä.
gerbiiiiili kirjoitti:
"Samaan aikaan minulla oli säilössä muutamat raskausleggarit odottamassa mahdollista uutta raskautta"
-tuossahan kiteytyy asian ydin. Ei sitä tiedä jos tarttee niitä suksia millä ei ole hiihdetty 10 vuoteen yms.
Itse laitan pois jos en ole vuoteen käyttänyt, oli se tavara mitä hyvänsä, kierrätykseen vaan.
Ostan sitte uutta jos tarvii, eikä ole tarvinnut ostaa uutta fillaria, tai niitä lumikenkiä,,,,
Kyllä, tavallaan olet aivan oikeassa. Mutta mikäli tätä keskustelua olet seurannut pidempään, niin meitä on monia, ketkä yrittävät ratkaista näitä tavaraongelmia ekologisuus mielessä pitäen. Tavaran vähentäminenhän on erittäin helppoa, mikäli ekologisuus ei ole kovin tärkeää ja on käytössä riittävästi rahaa tavaran uudelleen ostamiseen. Kierrätykseen laittamisessahan on se ongelma, että läheskään kaikki tavara ei oikeasti päädy käyttöön, vaan menee joko suoraan roskiin tai aikansa systeemeissä pyörittyään päätyy poistoon. Toki jos se ei oikeasti itselläkään koskaan päädy käyttöön, niin silloin sen säilyttäminen ei ratkaise ongelmaa.
Nämä kyseiset leggingsit olivat sitä osastoa, että en todellakaan usko, että näitä olisi kukaan toinen halunnut. Säilössä ehtivät olla alle vuoden ja perheenlisäys olisi vielä haaveissa, mutta sen enempää syihin menemättä, en tiedä onko se meille enää mahdollista. En nyt katsoisi, että nämä vielä menisivät samaan kategoriaan 10v hiihtämättä olleiden suksien kanssa.
Minäkin toivoisin tämän keskustelun jatkuvan kannustavana ja toisia kunnioittavana. Jokainen kuitenkin tekee tässäkin kohtaa sitä omaa suoritustaan. Jokaisella meillä on erilainen lähtötilanne, voimavarat, taloustilanne ja toiveet lopputuloksellekin.
Jos siivous on nyssäköiden siirtelyä ja tavaran lajittelua, ja nurkassa on monta isoa ikean kassia täynnä kirppikselle viemistä, suosittelen roskiin viemistä. Ihan kylmästi vaan roskiin. Tilaa tulee ja homma helpottuu.
Huomenta! Meinaatteko tänään raivailla kaappeja ja karsia tavaraa?
Ala myymään vaan sitä tavaraa. Sitten teette perheen kanssa jotain kivaa sillä rahalla. Kun karsimisessa alkuun pääsee, se onkin sitten hauskaa loppuenlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta! Meinaatteko tänään raivailla kaappeja ja karsia tavaraa?
Joo. Katsoin itseäni peilistä salilla ja säikähdin kulahtaneita housuja. Tuskin mukavat miehenkään kannalta, kun käytän usein kotona. Käyn läpi treenivaatteet ja poistan huonokuntoiset.
Ei töissä käytettävien vaatteiden kunnolle tulee usein sokeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Likaiset ja rikkinäiset tavarat kuuluvat roskiin. Ota selvää paikkakuntasi kierrätysohjeista, lajittele tavarat sen mukaisesti, vuokraa pakettiauto (ja tarvittaessa kuski) ja vie suoraan pienjäteasemalle. Ja kyllä, pakettiauto maksaa ja jäteasema ottaa maksun, mutta laskepa, kuinka paljon maksat vuodessa huoneen neliöistä... ei niistä kannata roskien vuoksi maksaa. Jos huone on todella sellasessa kunnossa, että ei sisälle pääse, se on jo terveyshaitta (pöly, tuholaiset, jopa hiiret).
Jatkossa laitat rikki menneet ja pysyvästi likaiset vaatteet suoraan roskiin. Mitään ei kannata hillota, ei se niitä korjaa tai puhdista. Myös myyntiin kannattaa suhtautua varauksella (ainakin sellaiseen siitten joskus kun otan kirpparipöydän...). Perustrikoolla ei kummoisia summia saa.
Jos urakka tuntuu mahdottomalta, kannattaa harkita ammattijärjestäjän palkkaamista tueksi.
Jos sälää on paljon voi ottaa jonkin tempauksen avuksi. Esim. seuraavan 30 päivän aikana viedään x määrä tavaraa per päivä roskiin. Esim. päivä 1 - 1 tavara roskiin, päivä 2 - 2 tavaraa roskiin jne. Tai jos pelottaa, ettei pysty siihen loppurutistukseen kun pitäisi viedä yli 10 tavaraa niin ota yksi päivä ja etsi tasan 30 tavaraa, jotka viet pois.
Olen karsinut tavaraa järjestelmällisesti noin neljä vuotta.
Kirppispöytä keväällä ja kesällä, olen myynyt myös Torissa ja huuto.netissä, sekä Facebook-kirppiksellä. Kaksi pientä lasta tuovat mukanaan uskomattoman määrän tavaraa: vaatteita, leluja, suksia, pulkat, polkupyörät jne. Lisäksi kun lapset kasvavat, on pakko ostaa uutta vaatetta ym. jatkuvasti.
Teen joka viikko kierroksen kotona: rikkinäiset lelut ja tavarat roskiin, pieneksi jääneet vaatteet joko myyntiin tai UFF:in laatikkoon jne. Lisäksi silmäilen kotia: tarvitaanko sitä ja tätä vai voidaanko luopua. Toimii, mutta vaatii viitseliäisyyttä. Koti on näin aina perussiisti ja suht. järjestyksessä.
Autocorrect korjasi viime viestissä muutama sanan mutta eiköhän siitä saa jotain selvää (taaleri on muuten taapero 😁)
Raivasin ulkovaraston. Yksi vanha matto ja lapsen vanha turvakaukalo lähti kaatikselle. Pari lapsen pieneksi jäänyttä tavaraa laitoin paikalliseen roskalava-ryhmään ja vartin sisällä olin päässyt niistä jo eroon!
Yritän saada puhtia ja viedä ensi viikolla kaikki nyssäkät oikeisiin paikkoihinsa: konttiin, tekstiilikeräykseen, kirppikselle ja kierrätysasemalle. Saisi nuo nyssäkät jaloista pyörimästä ja aloitettua perusteellisen siivouksen kevään kunniaksi.
Tsemppiä muillekin!!
Oon parin viikon aikana lukenu ketjua läpi ja nyt on ontto olo kun pääsi loppuun :D Karsin siinä sivussa reippaasti omiakin tavaroita, muutama vaatekassillinen ja yksi laatikollinen tavaraa odottaa keräykseen vientiä.
Pystyn nyt ylläpitämään kämpän siisteyttä kun tavaraa ei pursuile, ja jotenkin karsiminen on muuttanut koko ajatusmaailmaa. En osta tai himoitse turhaa yhtä paljoa (Lidl on tosin aika vaarallinen, siellä kun on aina uutta kivaa...) ja kiinnitän huomiota ekologisuuteen.
Luin Hyvän mielen vaatekaapin, oli aika ajatuksia herättävä kirja. Innostuin varaamaan myös Paikka kaikelle -kirjan, en malta odottaa että pääsen lukemaan.
Minua ärsyttää, että tavara ei mahdu kiinteisiin kaappeihin kunnolla, joten pitkin poikin on erilaisia laatikkopinoja, pusseja ja pieniä lipastoja, joita joutuu siirtelemään siivouksen tieltä. Keräävät pölyäkin niin hitsisti. Nyt lähtee onneksi kolme Ikea-kassillista tavaraa hyväntekeväisyyskirpparille.