tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19830)
Tsemppiä kaikille raivaajille ja siivoajille! Olen seurannut aina joskus keskustelua ja ajatellut, että vielä minäkin joskus saan järjesteltyä tavaroita. Innostuin tällä viikolla kantamaan olohuoneeseen kankaitani kymmenen laatikoa ja pari koria sekä tarvikkeita ja järjestin ne materiaalien mukaan. Yhden muovikassillisen paloja laitoin räteiksi, mutta lopulta muut tavarat menivät kuuteen laatikkon ja pystyviikkasin kankaat, että näen mitä minulla on. Nyt on ilo ommella!
Pitäisi siivota siivouskaappi. Mun minimalistifantasioissani siellä on vain imuri, moppi ja yleispuhdistusaine. Mutta ei, todellisuus sanelee vastaan ja siellähän on noiden lisäksi pari hyllyllistä erilaisia sieniä, suihkeita, lasta, pölyhuiskuja, kumihanskoja, etikkapulloja, vanhoja vaatteita joista on tulossa riepuja ikkunanpesuun yms. Inhoan kyseistä paikkaa, joka kaiken lisäksi on paraatipaikalla eteisessä ja kyseisen kaapin hyllyistä haluaisin tehdä jotain järkevämpää, kuten laskutilan avaimille ja käsilaukulle yms. Eli ehdottomasti siivoustarvikemäärää on pakko vähentää vaikka kaikki on kyllä käytössä. Paljonko teillä muilla on siivoustarvikkeita ja miten niitä säilytätte? Meillä on lapsia, joten kaikki vaaralliset ja myrkylliset pitää säilyttää korkealla ja sitten taas kylpyhuoneen lavuaarikaappi, joka olisi oivallinen siivoustarvikkeiden säilytykseen, lumiseen tyhjyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi siivota siivouskaappi. Mun minimalistifantasioissani siellä on vain imuri, moppi ja yleispuhdistusaine. Mutta ei, todellisuus sanelee vastaan ja siellähän on noiden lisäksi pari hyllyllistä erilaisia sieniä, suihkeita, lasta, pölyhuiskuja, kumihanskoja, etikkapulloja, vanhoja vaatteita joista on tulossa riepuja ikkunanpesuun yms. Inhoan kyseistä paikkaa, joka kaiken lisäksi on paraatipaikalla eteisessä ja kyseisen kaapin hyllyistä haluaisin tehdä jotain järkevämpää, kuten laskutilan avaimille ja käsilaukulle yms. Eli ehdottomasti siivoustarvikemäärää on pakko vähentää vaikka kaikki on kyllä käytössä. Paljonko teillä muilla on siivoustarvikkeita ja miten niitä säilytätte? Meillä on lapsia, joten kaikki vaaralliset ja myrkylliset pitää säilyttää korkealla ja sitten taas kylpyhuoneen lavuaarikaappi, joka olisi oivallinen siivoustarvikkeiden säilytykseen, lumiseen tyhjyyttään.
Mun siivouskaappi on ihan hirveässä kunnossa. Se on tosi kapea eikä sinne mahdu paljon mitään ja se on aina sekaisin. Minusta on tullut yksi niistä joilla imuri on aina esillä, vaikka inhoan sitä. En vain jaksa purkaa puolta kaappia aina jotta imurin saa kaapista ja takaisin siivouksen jälkeen. Kaapissa on siivousliinat, tahranpoistoaine, kertakäyttöhanskoja, sieniä, ikkunanpesuaine, kasvilannoite, ikkunanpesulasta, varatiskiharjat, paristot ja kaikenlaista roinaa. Pakko siivota se lähiaikoina.
Jaa, no sitten... ajattelin, ettei ihminen tarvitse kuin fairyn ja pytyn pesuaineen. Fairylla voi pestä kaiken ikkunoista lattiaan annosmääriä vaihdellen kohteen mukaan, mutta kait sitä tarvii uuniin oman aineen sekä kalkinpoistoon kylppäriin omansa. Niistä ei vielä kaappi täyty. Muutama hyvä mikroliina sekä jokin hyvä lattianpesuun. Onhan noi kaapit pieniä, kun pitää imurikin sinne tunkea ja se lattianpesin, ehkä harjakin tai rikkaimuri. Etikat sun muut, kyllä jättäisin pois sekä kaikki markettien supersuihkeet missä myydään lähinnä vettä sisältäen 2% jtn varsinaista ainetta. Ennemmin kannattaisi ostaa tiivisteitä, jos jotain lisää kaipaa noiden mainitsemieni lisäksi.
Fairysta voi tehdä jopa vaahtoa huonekalujen tahroihin, joten ei välttämättä tarvitse kuivapesusuihkeita erikseen.
Marseillesaippuaa voi tarvita arkoihin kohteisiin, mutta viekö paljon tilaa sekään. No kaikki tietty yhdessä....
Mulla on siivouskomerossa teräväkuivain puolipitkällä varrella. Vetelen sillä pölyt päivittäin lattioilta. Luovuin imurista, koska se kuluttaa sähköä ja toisekseen sen metelistä ei tykkää kukaan. Lattialasta ja siihen mikropesin. Sitten siellä on pullo Tolua. Pyykinpesupulverit valko-ja kirjopyykille. Muutama mikroliina. Lattiokaivon putsausta varten tiskiharja. Suihkepullo ja lannoitetikut kasveja varten. Tulitikkuja. Hautakynttilöitä. Lyhtykynttilöitä. Ikkunanaukaisimet. Taskulamppu. Pattereita. Alahyllyllä muutamia työkaluja pieniä korjailuja varten, suurin osa niistä varastossa.
Keittiön tiskipöydän kaapista löytyy tiskikoneen pesutabletit, Fairy, tiskiharja, karhunkieli ja biojätepusseja biojätteitä varten. Roskapusseins käytän pelkästään sämpylä ja leipäpusseja ja muita vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siivouskomerossa teräväkuivain puolipitkällä varrella. Vetelen sillä pölyt päivittäin lattioilta. Luovuin imurista, koska se kuluttaa sähköä ja toisekseen sen metelistä ei tykkää kukaan. Lattialasta ja siihen mikropesin. Sitten siellä on pullo Tolua. Pyykinpesupulverit valko-ja kirjopyykille. Muutama mikroliina. Lattiokaivon putsausta varten tiskiharja. Suihkepullo ja lannoitetikut kasveja varten. Tulitikkuja. Hautakynttilöitä. Lyhtykynttilöitä. Ikkunanaukaisimet. Taskulamppu. Pattereita. Alahyllyllä muutamia työkaluja pieniä korjailuja varten, suurin osa niistä varastossa.
Keittiön tiskipöydän kaapista löytyy tiskikoneen pesutabletit, Fairy, tiskiharja, karhunkieli ja biojätepusseja biojätteitä varten. Roskapusseins käytän pelkästään sämpylä ja leipäpusseja ja muita vastaavia.
Millaisia liinoja sulla on tuohon lattialastaan? Kiinnostaisi itsekin vähentää imuria ja käyttää enemmän noita lattialastoja. En vain tiedä millä saa yhtä tehokkaasti hiekat, koiran karvat ja useamman pitkähiuksisen hiukset lattioilta pois.
Käytän lattioilta irtoroskien ja pölyn vetämiseen siis ihan sitä samaa teräväkuivainta, jolla kylppärin lattiakin kuivataan. Oon huomannu käytännössä parhaaksi kolmiteräisen mallin. Lisäksi oon laittanut siihen erikseen ostettavan nivelosan, jotta saan pölyt helposti myös huonekalujen alta ja sitä on näppärämpi käyttää nivelen ansiosta muutenkin.
Tämän teräväkuivaimella vetelyn lisäksi käytän sillon tällön lattialastaa, johon laitan tarranauhalla kiinnittyvän mikrokuituisen pesimen. Sen nihkeytän toluvedessä, jonka suihkutan suoraan pesimeen.
Varmaan löytyy monista sarjoista näitä vastaavia, mutta itse oon huomannut Sinin välineet kestäviksi.
Imuria en todellakaan kaipaa ollenkaan.
Yritin laittaa viestiä jo aiemmin, mutta viestit eivät lähteneet jostain syystä.
Miten te imurittomat puhdistatte matot vai eikö teillä ole niitä? Meillä on lähes joka huoneessa iso matto, pelkällä lastalla tai mopilla ei pärjäisi mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten te imurittomat puhdistatte matot vai eikö teillä ole niitä? Meillä on lähes joka huoneessa iso matto, pelkällä lastalla tai mopilla ei pärjäisi mitenkään.
Vastaan vaikka mulla on imuri, mutta kyllähän matot on helppo vaan puistella ulkona. Sen sijaan sängyn ja sohvan tykkään imuroida säännöllisesti. En tiedä puhdistuisiko ne yhtä hyvin vain pöllyyttämällä.
Olen tämä, jolla ei ole enää imuria. No vastaus on tosiaan tuo, että meillä ei ole enää isoja mattoja. Luovuttiin matoista samalla kun meille laitettiin kauniit tosi vaaleat laminaatit. Nyt on vain eteisen kynnysmatto ja toinen pieni matto naulakon edessä, joka on helppo pöllyttää. Meillä on sohvassa pellavapäälliset, jotka helppo irrottaa pesuun, jos tulisi tarvetta. Välillä vien tyynyt ulos raikastumaan. Teippiharja, jolla harjaan villakankaisista vaatteista hiukset talvisin on tosi kätevä sohvan irtoroskien ja pölyn pyydystin. Meillä pienin lapsista tykkää hommasta. Vuodevaatteita käytän myös usein ulkona. En siis koe tarvitsevani imuria noissakaan kotitöissä. Pölyn määrä muutes väheni aivan valtavasti, kun luovuttiin matoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan vaikka mulla on imuri, mutta kyllähän matot on helppo vaan puistella ulkona. Sen sijaan sängyn ja sohvan tykkään imuroida säännöllisesti. En tiedä puhdistuisiko ne yhtä hyvin vain pöllyyttämällä.
Riippuu mston kolosta, esim isot ja painavat 2x3metriä tms matot niin ovat kovin työläitä viedä ulos. Eli meillä esim siksi imuri ihan välttämätön. Ja varsinkin kun on 2 kerroksinen talo niin yläkerran joka huoneen mattojen roudaa alakertaan ja ulos ei ehkä meillä toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mston koosta, esim isot ja painavat 2x3metriä tms matot niin ovat kovin työläitä viedä ulos. Eli meillä esim siksi imuri ihan välttämätön. Ja varsinkin kun on 2 kerroksinen talo niin yläkerran joka huoneen mattojen roudaa alakertaan ja ulos ei ehkä meillä toimisi.
Arvelinkin, ettei mattoja sitten ole. Meillä tosiaan 2x3 metrisiä mattoja jokaisessa makuuhuoneessa sekä olohuoneessa ja kaikissa kalusteita päällä joten on ihan jotain muuta kuin näppärää vähän puistella niitä kuistilla. Imuroin päivittäin. Eikö ilman mattoja ole vähän kalsa tunnelma kotona? Meillä on kaunis ja pehmeä valkokuultoinen tammiparketti koko kodin laajuudelta muttei tulisi mieleenkään olla ilman mattoja.
En kaipaa mattoja. Ilman mattoja koti on nimenomaan ihanan acaran näköinen. Kaikki sanovat sadan neliön kotiamme paljon suuremman näköiseksi ja heti perään toteavat, että se johtuu just varmaan mattojen puuttumisesta. Ei oo ollenkaan kalsea tunnelma, päinvastoin raikas ja ilmava. On meillä varastossa pari arvokasta mattoa rullalla, jos nyt haluaisi joskus laittaa lattialle, mutta en usko että laitetaan. Keittiön tiskipöydän edusta on ainut paikka, johon ehkä voisin harkita jotain pientä maton pätkää.
Siis ei minkään acaran, vaan avaran näköinen ;D
Meillä ei ole lattialämmitystä joten matot ovat hyvin tarpeellisia 9 kuukautta vuodessa, kun lattiat ovat koleat.
Meillä on sellainen tilanne, että saatiin oma talo myytyä, mutta joudutaan hetki odottamaan uuden talon vapautumista. Tavarat piti siis järjestellä ja karsia varastoon tämän evakon ajaksi. Tavarapaljous ei aivan kohtuuton ollut alun perinkään, mutta monta kassillista sain vietyä kierrätyskeskukseen pakkaamisen edetessä. Harmittaa kuitenkin, kun loppua kohden aloin väsymään ja loput tavarat tuli vaan heiteltyä laatikoihin sen kummemmin ajattelematta.
Siellä ne nyt kuitenkin on neljän hengen (+kissa) talouden tavarat 12 neliön vuokrakopissa. Kauniina ajatuksenani olisi purkaa muuttokuormaa sitten uuteen kotiin pikku hiljaa, ikään kuin tarpeen mukaan. Silloin voisi aidosti päästä näkemään, mitä tavaroita tulee käytettyä. Haasteena on vielä, että miten markkinoisin tämän pahvilaatikoiden kanssa elämisen perheelle :D
Vierailija kirjoitti:
Siellä ne nyt kuitenkin on neljän hengen (+kissa) talouden tavarat 12 neliön vuokrakopissa. Kauniina ajatuksenani olisi purkaa muuttokuormaa sitten uuteen kotiin pikku hiljaa, ikään kuin tarpeen mukaan. Silloin voisi aidosti päästä näkemään, mitä tavaroita tulee käytettyä. Haasteena on vielä, että miten markkinoisin tämän pahvilaatikoiden kanssa elämisen perheelle :D
Onnistuisiko pitää varastoa vielä hetken muuton jälkeen? Jos sieltä hakisi ensin vain välttämättömän ja loput tarpeen mukaan? Ne mitä ei ole kaivannut ja halunnut, niin poistoon?
Ai se oli näin! En ole kerennyt kaikkea lukemaan ketjussa vielä. Luulin, että joku oikeasti on kinunnut ja kerjännyt kaikkea ilmaiseksi.
T. 15107