tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19828)
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 18:55"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 15:07"]
Mieti mitä jos saisit kuulla sairastavasi jotain vakavaa tautia. Elämää olisi jäljellä ehkä 5-10 vuotta. Olisiko sillä tavaralla enää väliä? Menisitkö komeroa halaamaan ja kasseja ja nyssäköitä, ja parkumaan niille kuinka et ehdi niitä lajitella ennen kuolemaasi?
[/quote]
6 alapeukuttajaa tuli vihaiseksi ajatuksesta, että sairastuisi ja joutuisi miettimään muutakin kuin nyssyköitään ja "perintökaluja". Mikä kyllä tuo esille myös sen, että roina/tavara/kamat on monelle huumetta, turvariepu ja suoja jonkin tilalle tai jotain vastaan. Ei niitä elämän suruja tarvitse kohdata eikä syvempiä miettiä kun pitää aina pohtia että mihin laittaisi uudet pestyt jogurttipurkit ja saisiko kirpputorilta 50 senttiä tuosta vaasista jonka osti eurolla eikä siitä enää niin tykkääkään, kun ei se sovi kuin mikron päälle, joka sekään ei toimi kunnolla mutta vielä ei voi varastosta hakea sitä alennuksesta ostettua varamikroa.
[/quote]
No mikä sinulla olisi ratkaisuna? Onko se nyssykätön ja perintökaluton koti jotenkin onnellisempi paikka odotella noutajaa? Jos sulla ei ole tavaraa "huumeena ja turvariepuna", oletko turvaton? Ehditkö ajattelemaan vähän liikaakin kuolemaa?
[/quote]
Laitat turvarieputavarat roskiin, lahjoitat tai myyt. Elät elämääsi rehellisen avoimena ja nauttien.
[/quote]
Oletan, että sinä olet jo heittänyt aimo kasan omaisuuttasi roskiin, eikä se vaikuta auttaneen. Mitenkähän sinut saataisin elämään elämääsi avoimena ja nauttien, sen sjaan että manaat vastoinkäymisiä toisille.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
[/quote]
Ei, enkä ole kuullut että kukaan olisi koskaan oikeasti tarvinnut niitä opiskelun aikaisia muistiinpanoja, papereita tai kirjoja.
Tieto usein vanhenee nopeasti, ja työelämä opettaa sitten taas ihan uutta ja sekin on taas työpaikkakohtaista.
Eli pois vaan kaikki.
[/quote]
Mulla on tallessa lukio- ja jatko-opintojen ranskan-, saksan- ja italiankirjat. Aina ajankohtaisia ja voi välilllä prepata kielitaitoa. Ei kaikki tieto vanhene.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 12:20"]
Mikäli sinulla on pitkä pinna niin tori on ihan ok.
Kiitos neuvoista! Pitkää pinnaa olen joutunut vuosien mittaan harjoittelemaan, mutta lisätreeni ei varmaan pahitteeksi...
Kiva kuitenkin kuulla, että suuri osa tori.fi-ostajista (ja myyjistä) on ihan kelpo porukkaa. Lupaan tulla tänne raportoimaan, miten käy.
Mielelläni tädille (eläkeläinen, joten ei leveä leipä) näistä myynneistä vähän rahaakin hankkisin, vaikka kampaajalle ja kauneushoitolaan. Mutta ei tavaraan :-)
[/quote]
Lisään vielä kuljetuksesta.
Huonekalujen ja muiden isojen tavaroiden ilmoituksiin tulee paljon vastauksia kuljetuksen kyselijöiltä. VAIKKA olisit laittanut ilmoitukseen "vain nouto." Mikäli sinulla on mahdollisuus järjestää kuljetus niin pyydä rahat tavarasta+kuljetuksesta ETUKÄTEEN tilillesi ennen kuin lähdet viemään mitään minnekään. Tämä sen takia, että näin varmistat jonkun olevan sinua vastassa kun viet tavaran ja varmistat saavasi rahat. Mikäli ostaja ei ole maksanut sinulle mitään etukäteen niin hänellä ei ole välttämättä mitään kiinnostusta olla paikalla kun viet tavaraa - ja silloin ottaa päähän kun on raahannut jonkin ison tavaran, järjestänyt kuljetuksen ja kaikki vaiva ja bensakulut menevät omaan piikkiin.
nro 1371
On kyllä aihepiiriin kuuluvaa keskustelua, mutta onko tästä viikko pari, kun keskustelu ryöstäytyi täysin lapasesta tuon roskiin vs. kierrätys teemoilta. Se meni jankkaamiseksi ja lainaamisen lainaamiseksi. Tämä on kiva ja motivoiva ketju. Pidetään se sellaisena, ettei aihepiirin ydin huku kinasteluun. Kyllä sen teoriassa pitäisi olla kaikille selvää, että kierrätystä tulisi suosia. Jos joukkoon mahtuu heitä, jotka väkisin haluavat heittää tavaraa roskiin, niin huono sille on mitään tehdä.
Mikä koti sellainen on jossa ei saa olla yhtään koriste-esineitä, kirjoja, lehtiä, dvd-levyjä, cd-levyjä yms.? Ei ainakaan kovin lämpöinen
Hinnoittelin kassillisen kirppiskamaa, ja tulin miettineeksi että laitoin laatikkoon matkamuistoja = tympeitä koriste-esineitä (en juuri pidä niistä, mutta säilyttelin niitä vuosia, koska "se on muisto matkasta") ja heivasin ne nytten kirppiskamoihin :D Ennen en olisi tehnyt tätä! Jotain ajattelutavassa täytyy olla muuttunut..
-KirppariKalle
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 19:53"]
Hinnoittelin kassillisen kirppiskamaa, ja tulin miettineeksi että laitoin laatikkoon matkamuistoja = tympeitä koriste-esineitä (en juuri pidä niistä, mutta säilyttelin niitä vuosia, koska "se on muisto matkasta") ja heivasin ne nytten kirppiskamoihin :D Ennen en olisi tehnyt tätä! Jotain ajattelutavassa täytyy olla muuttunut.. -KirppariKalle
[/quote]
Ajattelitko oikeasti, että joku ostaa sun kälysiä matkamuistoja tai tympeitä koriste-esineitä, joista et itsekään pidä? Ihan ystävyydellä kyselen...
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2015 klo 19:53"]
Hinnoittelin kassillisen kirppiskamaa, ja tulin miettineeksi että laitoin laatikkoon matkamuistoja = tympeitä koriste-esineitä (en juuri pidä niistä, mutta säilyttelin niitä vuosia, koska "se on muisto matkasta") ja heivasin ne nytten kirppiskamoihin :D Ennen en olisi tehnyt tätä! Jotain ajattelutavassa täytyy olla muuttunut.. -KirppariKalle
[/quote]
Ajattelitko oikeasti, että joku ostaa sun kälysiä matkamuistoja tai tympeitä koriste-esineitä, joista et itsekään pidä? Ihan ystävyydellä kyselen...
[/quote]
Hyi kun rumasti kommentoit. Ihan vaan tiedoksi, että kirppareilla menee vaikka mikä tavara kaupaksi - usein just ne tavarat, joita et itse arvosta.
"Keräilemme, ainakin useat meistä, erilaisia asioita, kuten dvd - tai cd-levyjä tai vaikka kirjoja (kuten itselläni oli tapana), mutta asioita on lukuisia näiden lisäksi. Mikä on omasi? Ostamme niitä pikkuhiljaa vuosien saatossa, joten ostokset eivät tunnu merkittäviltä. Mutta jos katsomme nyt hyllyyn ja laskemme summan yhteen, olisi harva meistä valmis maksamaan sen tällä hetkellä tuosta kokonaisuudesta. Itseasiassa keksisimme lukuisia muita käyttötapoja tuolle rahasummalle.
-
Se saa meidät miettimään tuota sijoitusta tarkemmin. Kuinka paljon iloa siitä meille todella on. Kuinka usein luemme/katsomme/hyödynnämme näitä tavaroita? Lisäänkö kokoelmaan vielä lisää ja mitä se maksaa? Mitä ylläpitäminen maksaa ja joudunko korjaamaan jotain?
-
Joissain tapauksissa keräily on ollut kannattava sijoitus. Joissain ei. Aluksi saatamme harmitella kadonnutta rahasummaa. Seuraavaksi yritämme pitää kiinni tavaroista, koska emme halua myöntää tehneemme huonoa sijoitusta aikoinaan. Se on ymmärrettävää.
-
Jos et kuitenkaan enää tarvitse tai nauti niistä, anna ne jollekin kuka nauttii tai tarvitsee. Luovu niistä, mutta älä jää harmittelemaan menetystä. Parasta mitä voit on lopettaa niiden ostamisen ja säilyttämisen nyt. Mennyttä et voi muuttaa.
-
Usein meille jää vaihde päälle. Olemme tehneet joskus asioita, joiden annamme määritellä meidät vieläkin. Ja on helppoa yrittää määritellä itseä tavaroilla. Pelasin vuosia sitten tietokonepelejä ja kokosin itse tietokoneeni. Luonnollisesti minulla oli paljon aiheeseen liittyvää tavaraa, kallista sellaista. Annoin vanhojen tekojen ja säilyttämieni tavaroiden määritellä minua. Kunnes ymmärsin, että pelaaminen ja koneiden kokoaminen olivat vain asioita mitä tein, en minä itse. Tajusin, että voin luopua tavaroista muuttamatta itseäni.
-
Pitkällä aikavälillä tavarat maksavat paljon enemmän kuin hintalapun, mikä niille laitettiin kaupassa. Toki niistä maksettiin rahaa, mutta olet myös antanut paljon aikaa ja huomiota tavaroille. Jos huomaat, että sinulle on jäänyt vaihde päälle, on nyt hyvä aika pysähtyä ja lopettaa.
-
Nämä asiat tapahtuvat pikkuhiljaa, ilman että niitä huomaa helposti ennen kuin joskus pysähtyy tai joku kertoo niiden tapahtuneen. Ja se on ymmärrettävää. Kuten alun esimerkistä voidaan katsoa niin harva meistä on ensimmäistä kirjaa, levyä tai mitä tahansa ostaessa älynnyt sen vaikutusta vuosien päähän. Jos taas se vuosien aikana kerääntynyt määrä tipahtaisi syliimme yhdessä yössä, pelästyisimme emmekä haluaisi sitä, ainakaan mukana tulevan hintalapun kanssa.
-
Mietitään asiaa vielä toisestä näkökulmasta.
Edes ilmaiset tavarat eivät ole ilmaisia. Ehkä et joudu vaihtamaan niitä rahaan, mutta joudut kustantamaan niiden kuljetuksen, säilytyksen ja ylläpidon.
-
Mitä enemmän on tavaraa, sitä enemmän tarvitset tilaa. Enemmän tilaa tarkoittaa isompaa kotia tai vuokrattua varastoa. Meidän pitää kuljettaa tavaroita. Siivota tiloja. Hoitaa tavaroita. Jos joku menee rikki, maksamme sen korjauksesta, vaikka emme edes käyttäisi sitä. Ehkä tavaraa on niin paljon, että tarpeelliset tavarat hukkuvat turhan sekaan. Emme löydä jotain mitä etsimme ja joudumme ostamaan uuden. Jos joskus haluat muuttaa, tarvitset vähintään rekan kuljetukseen.
-
Kaikki tämä tarvitsee aikaa, huomattavan paljon aikaa ylläpitoon ja siivoukseen. Se tarkoittaa myös lisää rahaa. Enemmän tilaa kotona tai isompi talo tarkoittaa kalliimpaa vuokraa tai ostohintaa. Se tarkoittaa myös lisää lämmityskuluja, sähkönkulutusta ja ylläpitokuluja.
-
Ehkä nämä kaikki tuntuvat vielä pieniltä asioilta, mutta ne kerääntyvät yhteen ja kasvavat korkoa. Harva meistä on suunnitellut käyttävänsä niin paljon aikaa tai rahaa tavaroihin niiden ostamisen jälkeen.
-
Ei, haluamme tehdä jotain muuta. Ehkä haluaisimme viettää aikaa lastemme kanssa, harrastaa, ulkoilla, kirjoittaa kirjaa tai matkustaa. Ostamalla ja ylläpitämällä turhaa rakennamme esteitä monille asioilla ja monilla tavoilla. Useimmat asiat mitä haluamme tehdä ovat ilmaisia tai ne vaativat vähän aikaa tai ovat halvempia kuin annamme itsemme uskoa. Siltikään emme voi toteuttaa niitä, jos ohjaamme kaiken ajan ja ison osan rahoista turhaan. Haluatko todella omistaa paljon tavaroita ja unohtaa muut asiat mitä voisit tehdä?
-
Ensi kerralla kun mietit jonkun ostamista, harkitse voisitko lainata tai vuokrata sen sijaan."
Tämä on minimalismi.fi sivulta tilattu tavarankarsimiskirje joka tulee osissa joka aamu 30pv ajan :) Musta tää oli todella hyvä viesti!
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"] Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat? [/quote] Ei, enkä ole kuullut että kukaan olisi koskaan oikeasti tarvinnut niitä opiskelun aikaisia muistiinpanoja, papereita tai kirjoja. Tieto usein vanhenee nopeasti, ja työelämä opettaa sitten taas ihan uutta ja sekin on taas työpaikkakohtaista. Eli pois vaan kaikki. [/quote] Mulla on tallessa lukio- ja jatko-opintojen ranskan-, saksan- ja italiankirjat. Aina ajankohtaisia ja voi välilllä prepata kielitaitoa. Ei kaikki tieto vanhene. [/quote] Mullakin oli tallessa n. 20 vuotta, kunnes totesin, että ei tule prepattua. Nyt voisi prepata jo lasten koulukirjoista. [/quote] Nykyaikana on netti täynnä uusia, interaktiivisia metodologioita kielten opiskeluun. Vanhoista kirjoista yksin tankkaaminen kuulostaa hitaalta metodilta.
[/quote]
Tosin jotkut meistä (esim. minä) oppivat kieliä parhaiten juuri lukemalla.
Oletko kokeillut muita tapoja? Uskallan väittää, että kielen puhuminen ja kirjoittaminen on aina paras tapa.
Lukemisenkin voi silti tehdä netissä. Ennemmin kuin säilöä kasaa kirjoja periaatteella "jos joskus". Kommentin lähtökohtana ketjun alkuperäinen aihe.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
[/quote]
Ei, enkä ole kuullut että kukaan olisi koskaan oikeasti tarvinnut niitä opiskelun aikaisia muistiinpanoja, papereita tai kirjoja.
Tieto usein vanhenee nopeasti, ja työelämä opettaa sitten taas ihan uutta ja sekin on taas työpaikkakohtaista.
Eli pois vaan kaikki.
[/quote]
Mulla on tallessa lukio- ja jatko-opintojen ranskan-, saksan- ja italiankirjat. Aina ajankohtaisia ja voi välilllä prepata kielitaitoa. Ei kaikki tieto vanhene.
[/quote]
Mullakin oli tallessa n. 20 vuotta, kunnes totesin, että ei tule prepattua. Nyt voisi prepata jo lasten koulukirjoista.
[/quote]
Nykyaikana on netti täynnä uusia, interaktiivisia metodologioita kielten opiskeluun. Vanhoista kirjoista yksin tankkaaminen kuulostaa hitaalta metodilta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"] Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat? [/quote] Ei, enkä ole kuullut että kukaan olisi koskaan oikeasti tarvinnut niitä opiskelun aikaisia muistiinpanoja, papereita tai kirjoja. Tieto usein vanhenee nopeasti, ja työelämä opettaa sitten taas ihan uutta ja sekin on taas työpaikkakohtaista. Eli pois vaan kaikki. [/quote] Mulla on tallessa lukio- ja jatko-opintojen ranskan-, saksan- ja italiankirjat. Aina ajankohtaisia ja voi välilllä prepata kielitaitoa. Ei kaikki tieto vanhene. [/quote] Mullakin oli tallessa n. 20 vuotta, kunnes totesin, että ei tule prepattua. Nyt voisi prepata jo lasten koulukirjoista. [/quote] Nykyaikana on netti täynnä uusia, interaktiivisia metodologioita kielten opiskeluun. Vanhoista kirjoista yksin tankkaaminen kuulostaa hitaalta metodilta.
[/quote]
[/quote]
Hyvät korkeakouluopiskelijoille suunnatut opikirjat + niihin kuuluva audio on IMHO paras alku uuden kielen oppimiselle jos haluaa nopeasti edetä käyttämään kieltä. Niin minä opin uuden kielen sille tasolle että saatoin alkaa kirjojen ja nettilehtien lukemisen, foorumeille osallistumisen, tv:n katsomisen jne.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 16:49"]
[/quote]
[/quote]
Hyvät korkeakouluopiskelijoille suunnatut opikirjat + niihin kuuluva audio on IMHO paras alku uuden kielen oppimiselle jos haluaa nopeasti edetä käyttämään kieltä. Niin minä opin uuden kielen sille tasolle että saatoin alkaa kirjojen ja nettilehtien lukemisen, foorumeille osallistumisen, tv:n katsomisen jne.
[/quote] Ja edellinen kirjoittaja lisää vielä: natiivien kanssa puhuminenkin sujuu :) Yksi parjhaita kielenoppimismetodeita on lukea ja kuunnella perussanavaraston tarjoavat tekstit niin "hyvin" (s.o. usein) että ne osaa melkein ulkoa. Ei ole oikeasti vaikeaa eikä kestä kauan.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:13"]
Olen tässä miettinyt laittaisnko kerrostalon alarappuun pahvilaatikon, josta naapurit saavat ilmaiseksi ottaa tavaraa. Kotoa löytyy esimerkiksi jatkojohtoja ja muitakin piuhoja, joilla ei ole tarvetta. Tietenkin kävisin loput tavarat noutamassa muutaman päivän kuluttua.
[/quote]
Kiva idea. Muista vaan jättää lappuun päivämäärä koska jätit tavarat ja koska haet ne pois. Ettei kukaan ala valittaa talon kaatopaikalta.
Asun isossa Euroopan kaupungissa ja meillä usein naapuri jättää lehtiä ja DVDeitä aidalleen ohikulkikijoiden otettavaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:13"]
Oletko kokeillut muita tapoja? Uskallan väittää, että kielen puhuminen ja kirjoittaminen on aina paras tapa. Lukemisenkin voi silti tehdä netissä. Ennemmin kuin säilöä kasaa kirjoja periaatteella "jos joskus". Kommentin lähtökohtana ketjun alkuperäinen aihe.
[/quote]Olen ihan oikeasti itseopiskellut kieliä erinomaiselle tasolle, enkä voi ymmärtää niitä, jotka väittävät että kielen oppimisen voi aloittaa puhumalla ja kirjoittamalla. Ei käy järkeen niinsanotusti.
Tori on aika kuollut paikka Huuto.netiin verrattuna. En muista koskaan saaneeni siellä myytyä yhtään mitään (mutta ne samat jutut ovat kyllä käyneet kaupaksi Huuto.netissä). Koska siellä ei anneta palautteita, noita jo muidenkin mainitsemia turhankyselijöitä ja -varaajia on aivan järkyttävän paljon. Suosittelen ehdottomasti Huuto.netiä ennemmin. Miksi koet sen niin vaikeaksi? Ja Huuto.net on myös täysin ilmainen myyntipaikka, kunhan ei myy yli 50 kohdetta kalenterivuoden aikana. (Tunnistautumista ei tietenkään kannata ottaa, se on paitsi turha myös maksullinen.)
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.09.2015 klo 11:26"]
Hyväkuntoiset kirjat voi lahjoittaa lähimpään kirjastoon. Ovat aina ottaneet mielellään vastaan. Jos heillä ei ole niille tarvetta eivätkä ne päädy hyllyyn asti, ne menevät kirjaston kirjakirppikselle myyntiin, ainakin täällä. Eivät ainakaan päädy turhaan roskiin.
Yllättävän moni minun lahjoittamistani kirjoista on päätynyt kuitenkin kirjaston hyllyynkin :) Siitä tulee hyvä mieli.
[/quote]
Missä päin? Olin viemässä hyväkuntoisia kirjoja lähikirjastooni niin minulle tiuskastiin, ettei tuollaisia kirjoja kukaan tarvitse ja ne menee meillä suoraan roskiin.
Olin viemässä ihan hyväkuntoisia kirjoja, joiden kirjoittajina mm. Laila Hirvisaari, Ilkka Remes, Robin Cook, Mika Waltarin Sinuhe jne sekä ihan puolen vuoden sisällä ostettuja pokkareita. Kaikki siis hyväkuntoisia ja sellaisia, jotka olin lukenut/perheestämme joku oli lukenut viimeisen vuoden aikana.
Ei kelvannut. Otin kirjat takaisin, revin niistä kannet irti ja heitin läheiseen paperin- ja kartonginkeräykseen. Joten ihan turha tyrkyttää kirjastoille kirjoja, ei kelpaa. (pk-seutu)
[/quote]
Ainakin pääkaupunkiseudulla, eli Helsingissä, kirjastot ottavat vastaan kirjoja. Jos heille itsellään ei ole tarvetta jollekin niteelle se menee ilmaishyllyyn josta kuka tahansa kirjaston käyttäjä sen saa ottaa itselleen. Ja siihen kierrätyshyllyyn voi viedä kirjoja ihan suoraankin, tarjoamatta kirjoja ensin kirjastolle.
Se kierrätyshylly on muuten mainio ja erittäin toimiva systeemi. Olen sinne kantanut itse kirjoja ja välillä ottanut itsekin siitä jotain (lähinnä vain luettavaksi ja sitten laittanut takaisin kiertoon). Viimeksi siitä löytyi Konmari uudenveroisena...
Mihin tunkea rikkinäinen laukku??? Vetoketju rikki, revennyt yhdestä kohtaa. Sekajätteeseen?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 13:56"]
Mulla nyt tuntuu raivaaminen jumahtaneen nimenomaan siihen, kun kuvittelen saavani turhista tavaroista vähän rahaa myymällä ne, mutta sitten kuitenkaan en saa tätä aikaiseksi tai sitten tavara ei mene kaupaksi. Arvokkaammat tavarat toki, mutta tuon sälän voisi aivan hyvin lahjoittaakin - kun vaan saisi itsestään irti.
Jäin muuten miettimään tuon lakanakeskustelun innoittamana sitä, että vaikka periaatteessa pärjää hyvin 2 lakanasettiä/henkilö, niin mielestäni ylimääräisten lakanoiden pois antaminen on silti vähän hassua, kun ennemmin tai myöhemmin ne käytössä olevat lakanat kuitenkin kuluvat ja menevät rikki. Sitten olisi mistä ottaa. Toki jos lakanoita on tosi paljon tai säilytystilat muuten erittäin rajalliset.
[/quote]
Olen asunut itsenäisesti 20 vuotta, enkä ole koskaan saanut lakanoita, pussilakanoita tai tyynyliinoja kulutettua rikki. Kauimmin omistamani on olleet käytössä varmaan sen 10 vuotta, eikä ne juuri ole kuluneet. Kyllästymisen vuoksi niistä on tullut luovuttua. Kuinkahan kauan niitä oikein pitäisi käyttää, että menisivät siihen kuntoon että kulumisen takia joutuu poistamaan, 20 tai 30 vuotta? Ei niin pitkää aikaa varten kannata mitään säilyttää.
[/quote]
Meillä on aluslakanat (laadukkaat) kuluneet puhki n 15-vuodessa. Kahdet lakanat / henkilö käytössä.