tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19821)
Ihan totta tuo karppaamiseen vertaus. Itse suosin ennemmin kaappi kerrallaan siivousta periaatteella 'ensi vuonna uusiksi'. Eli ei yritetäkään päästä kaikesta eroon heti vain selkeästä ylijäämästä ja roskasta. Toisaalta ei osteta uuttakaan. Muutaman vuoden päästä poispantavaa on enää korkeintaan muutama hassu vaate tai lapsen lelu kierrätykseen.
Unohdetaan tosiaan jankkaus jookos, jokainen saa ilmaista mielipiteensä mutta eriävistä näkemyksistä on turhaa lähteä taistelemaan. Itse en ole yllä mainittua minimalismi- villitystä havainnut ketjussa vielä, ehkä en ole niihin sen kummemmin pysähtynyt sitten. Toivon kovasti että ketju saadaan pidettyä asiallisena, tämä on ainakin minulle ollut tärkeä motivaattori projektin aikana. On paljon palkitsevampaa jakaa tunteita raivaamisesta ja kulutuksen muuttamisesta saman henkisille ja saada samalla itse vinkkejä muilta.
-cxel taulukko
korjaus edellisen kommentin nimimerkkiin: excel taulukko
Tuo "suosittelen Lidlin paperisilppuria" sai mut hymyilemään. Olen se muutaman sivun takainen henkilö, joka sai aika paljon vastalauseita kertoessaan luopuneensa matoista ja verhoista. Paperisilppurista en ole ikinä uneksinutkaan, enkä aio tästä ketjusta uusia tarpeita itselleni kehittää. Vanhat pankkikortit leikkaan saksilla silpuksi, laskut ja tiliotteet sun muut olen vaihtanut sähköisiksi, ne mitä paperilla tulee, repäisen muutamaan kertaan kahtia jos jaksan.
Täällä on väännetty aika tavalla monestakin asiasta. Mielestäni se ei kuitenkaan ole pelkästään huono asia. Jos halutaan vähentää tavaraa, on aivan olennaista keskustella siitä, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Ja olisi tosi outoa, jos kaikille olisivat samat asiat tarpeellisia.
Niin ja mulla päivän tavoitteena raivata pieniksi käyneitä lastenvaatteita kiertoon, vaihtaa syysvaatteet naulakkoon ja samalla kuljetella kodin pikkuesineitä omille paikoilleen. Hyvät uutiset: sekalaista sälää lajittelemalla sain tyhjäksi kokonaisen hyllyn ja pari irtokoria. Huonot uutiset: meillä on neljät kynsisakset! Kärvistelen parittomien sukkien vuoren kanssa. Nyt ideoita kehiin, kenkienkiillotuslaatikossa on jo riittävästi sukkia.
T. Ilman verhoja.
Itse tarkastaisin ensin, onko sukissa sellaisia jotka menisivät parina kuitenkin. Itse esimerkiksi laitan kaksi paritonta mustaa yhteen jne, mahdolliset kuviot ei kuitenkaan näy lahkeen alta arkikäytösä. Seuraavaksi heittäisin sukat siivouskaappiin, josta ne päätyisivät pölyjen pyyhiintään ja tästä aikanaan roskiin.
Toki kriittinen keskustelu on hyvästä myös, parhaimmillaan se saa jonkun silloin tällöin kyseenalaistamaan oman käyttäytymisentä ja toimintamallinsa. Ääripäistä vänkääminen on kuitenkin hyvin hedelmätöntä, esimerkiksi antiikkisohva-ikea sohva- asettelu perustui kyllä hyvään ajatukseen, mutta edustaa lopulta aivan eri tarkoitusperiä. Näiden kahden sohvan kannattajat kun arvostavat eri asioita, eikä siihen ole helppo mennä kenenkään sanomaan kumpi olisi enemmän oikeammassa.
excel taulukko
Sukista voi tehdä sukkanutturan :)
Parittomien sukkien käyttöideoita:
-vie autoon ja pyyhi ikkunasta kosteus pois, jos tullut lasin sisäpuolelle
-kiillota auton vanteet, kengät tms.
-pujota kaksi sukkaa lattiakuivaimen terään ja pyyhi kostutetulla uskalla lattialistat
-parittomasta sukasta tulee keppihevosen pää, hernepussi, kissanlelu, koiranlelu tai tennispallopussi
-sukkia voi käyttää pehmolelujen täytteeksi
-sukkien varsia toisiinsa ompelemalla voi tehdä pitkän madon tai tuhatjalkaisen leluksi, täytteeksi sukan teräosat
-käytä astioiden pehmusteena muutossa, säilytyksessä tai jos lähetät vaikka mukin, jonka olet myynyt huutonetissä
-laita kolme tai useampi sukka päällekkäin ja käytä uunikinttaana tai suojana saunan luukkua avatessa, mökillä tai muussa kuumassa paikassa uuninluukkujen kanssa
-joulukuusenpallojen säilytykseen sopii pitkävartinen sukka
-värikkäistä sukista voi askarrella joulusukkajoulukalenterin 24 yllätyspussia
-jotakin muuta, mitä?
-rikkinäiset roskiin
-jatkossa ostetaan vain samanlaisia sukkia, niin eivät jää parittomaksi ja aina löytyy varapari särkyneille sukalle
Minä käyttäisin ne ehjät parittomat sitten epäparisina sukkina, sukkien yhteensopivuudesta (ja töistä tai koulusta) riippuen joko näkyvinä - joillekin esimerkiksi vihreä ja keltainen sukka voi olla kantaaottava tyylikysymys - tai piilossa pitkävartisten kenkien alla. Tai sitten kotisukkina, jos ei muualla kehtaa.
Nämä olivat myös aika kivoja ideoita, jos käyttää muutenkin jouluna erityistä joulukamaa:
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:48"]
[/quote]
Mieheni heittäisi minut autosta ulos, jos koskisin ikkunoihin jollain vanhalla sukalla.. auto on niin tärkeä hänelle, että joka toimenpiteelle on oma väline ja aine.
Sama tässä. Kenkien huoltoon mulla on harjat ja sienet yms omassa laatikossa KonMarin ohjeen mukaan.
-pujota kaksi sukkaa lattiakuivaimen terään ja pyyhi kostutetulla uskalla lattialistat
Minulla ei ole lattiakuivainta enkä edes tiedä mikä se on? Parketteja kun ei pestä.
-parittomasta sukasta tulee keppihevosen pää, hernepussi, kissanlelu, koiranlelu tai tennispallopussi
Ei ole lapsia ja kissoilla on jo leluja liikaakin.
Mitä tekisin pehmoleluilla? En askartele.
-sukkien varsia toisiinsa ompelemalla voi tehdä pitkän madon tai tuhatjalkaisen leluksi, täytteeksi sukan teräosat
Mitä ihmettä tekisin sukka-tuhatjalkaisella?!
-käytä astioiden pehmusteena muutossa, säilytyksessä tai jos lähetät vaikka mukin, jonka olet myynyt huutonetissä
Ei ole myytäviä mukeja ja "säilytyksessä" ei ole mitään, kaikkea käytetään. Muutoissa pehmustan ilmaisjakelulehdillä.
-laita kolme tai useampi sukka päällekkäin ja käytä uunikinttaana tai suojana saunan luukkua avatessa, mökillä tai muussa kuumassa paikassa uuninluukkujen kanssa
Minulla on uuninkintaat tätä varten..
Pallot ovat omassa rasiassa muiden joulukoristeiden kanssa.
-värikkäistä sukista voi askarrella joulusukkajoulukalenterin..
En askartele enkä haluaisi kiusata ketään antamalla moista eriparisukkaviritelmää lahjaksi..
Kiva saatiin keskustelu takaisin oikeille raiteille, minultakin on mennyt ohi nuo sisustusbloggaajakommentit (heitä pois, osta uusi) jos sellaisia täällä on ollutkaan. Olen nimimerkin Ilman verhoja kanssa samalla vähän ehkä tiukemmalla minimalismin linjalla eli pyrin siihen, että suhtaudun kyseenalaistaen elämää helpottaviin laitteisiin eli menen mieluummin vähän vaikeamman kautta jotta tavaran määrä ei lisääntyisi. Esimerkiksi monet keittiövälineet eivät ole välttämättömiä ja jäävät helposti vähälle käytölle voileipägrillistä valkosipulikynnenmurskaimeen.
---
Sisustuksen puolella pyrin siihen, että kaikella tavaralla on funktio. Sisustustarrat, ylimääräiset tyynyt ja lamput ym. eivät löydä kotiini. Kallis design-lamppu on turha jos en tarvitse lisävaloa. En osta halpaa enkä kallista. Ilmaistakaan en ota ellei ole oikeaa tarvetta. Sohvapöytäni on roskalavalöytö, elin kymmenen vuotta ilman sellaista. Toistaiseksi se sai jäädä, mutta jos muutan pienempään asuntoon se lähtee ensimmäisenä kiertoon.
Aura
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:15"]-vie autoon ja pyyhi ikkunasta kosteus pois, jos tullut lasin sisäpuolelle
Mieheni heittäisi minut autosta ulos, jos koskisin ikkunoihin jollain vanhalla sukalla.. auto on niin tärkeä hänelle, että joka toimenpiteelle on oma väline ja aine.
Sama tässä. Kenkien huoltoon mulla on harjat ja sienet yms omassa laatikossa KonMarin ohjeen mukaan.
Minulla ei ole lattiakuivainta enkä edes tiedä mikä se on? Parketteja kun ei pestä.
Ei ole myytäviä mukeja ja "säilytyksessä" ei ole mitään, kaikkea käytetään. Muutoissa pehmustan ilmaisjakelulehdillä.
En askartele enkä haluaisi kiusata ketään antamalla moista eriparisukkaviritelmää lahjaksi..
[/quote]
Olen samaa mieltä kanssasi... En säilytä paritonta tai rikkinäistä sukkaa missään olomuodossa vaan kyllä se saa lähteä roskiin. Toki kissan oksennuksen voin sillä pyyhkäistä, mutta siihen se jääkin. Sukkatuhatjalkaisen muodossa se vaan jatkaisi elämäänsä turhakkeena. Joulupallojakaan en omista.
Loistava idea. Olen nakannut tässä kuussa jo varmaan kymmenen jätesäkillistä tavaraa roskiin. Välillä oli taloyhtiön molokki niin täynnä että piti odottaa yli viikko tyhjentämistä ennen kuin mahtuis roskiin taas lisää. Jotenkin innostuin tästä niin, että tekisi mieli nakata roskiin oikeastaan lähes kaikki. Alkaisikohan kaduttaa
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:48"]
Parittomien sukkien käyttöideoita:
-jotakin muuta, mitä?
-rikkinäiset roskiin
-jatkossa ostetaan vain samanlaisia sukkia, niin eivät jää parittomaksi ja aina löytyy varapari särkyneille sukalle
[/quote]
Ai kamala, ei tota huutisjuttua! Olisi kamalaa saada muki postissa jonkun vieraan ihmisen vanhaan sukkaan pakattuna, hyi. Olen tosin ihan samaa mieltä siitä, että kannattaa suosia samantyylisiä sukkia, niin menee tarvittaessa eriparisinakin. Mulla suurin osa sukista mustia, ja käytän eriparisina parittomia.
Pyydä jotakuta raivamaan puolestasi. On helpompaa tulla kotiin ilman järkyttäviä tavarakasoja joka puolella, kuin yrittää pähkäillä mitä voisit antaa pois.
Tavaramäärän lisääntymisen estämiseksi, keksittäisiinkö porukalla hyviä ideoita jouluisen tunnelman luomiseen ilman varsinaisia joulukoristeita? Tervetulleita olisi myös ideat tee-se-itse koristeisiin, joita voisi tehdä luonnonmateriaaleista tai muutoin roskikseen menevistä tavaroista. Meillä ei vielä ole paljoa kertynyt joulukoristeita, emmekä oikeastaan haluakaan niin vahvasti sesonkiluonteista tavaraa kovinkaan paljon. Toki joulun tunnelma on ihan muusta kuin puitteista kiinni, mutta olisi kuitenkin kiva luoda jouluista tunnelmaa myös visuaalisesti.
Omia ideoita:
# joulukukat
# suklaakoristeita kuuseen
# lapselle kankainen joulukalenteri omista kierrätysmateriaaleista ommeltuna (ja yllätykset voisi olla joko herkkuja, loruja tai lupaus sinä päivänä tehtävästä vähän hauskemmasta asiasta, kuten esim. koko perheen eväsretki, pullan leipominen tai uintireissu)
# esille voisi ripustaa vaikka sellofaaniin käärittyjä (jotta säilyisivät syötävinä) koristeltuja isoja pipareita
# jos sellaiset omistaa, niin valkoisten kaunoluistimien ripustaminen seinälle
Heitelkäähän ideoita! :)
Itsetehdyn havukranssin tai muun oksakranssin voi pistää sesongin jälkeen uuniin tai kompostiin. Ei jää nurkkiin lojumaan. Joulukalenterin voi tehdä syötävistä jutuista esim. ripustaa narulle pyykkipojilla paperipäällysteisiä herkkuja tai pieniä paperipusseja, joissa on namiyllätys.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 22:15"]
[/quote]
Jos nämä neuvot eivät hyödyttäneen juuri sinua, niin jotain muuta ne voivat hyödyttää. Olisit itse voinut laittaa lisää vinkkejä sen sijaan että pyrit mollaamaan toista. Lisää innovatiivisuutta, vähemmän negatiivisuutta!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 23:07"]
Tavaramäärän lisääntymisen estämiseksi, keksittäisiinkö porukalla hyviä ideoita jouluisen tunnelman luomiseen ilman varsinaisia joulukoristeita? Tervetulleita olisi myös ideat tee-se-itse koristeisiin, joita voisi tehdä luonnonmateriaaleista tai muutoin roskikseen menevistä tavaroista. Meillä ei vielä ole paljoa kertynyt joulukoristeita, emmekä oikeastaan haluakaan niin vahvasti sesonkiluonteista tavaraa kovinkaan paljon. Toki joulun tunnelma on ihan muusta kuin puitteista kiinni, mutta olisi kuitenkin kiva luoda jouluista tunnelmaa myös visuaalisesti.
Omia ideoita:
# joulukukat
# suklaakoristeita kuuseen
# lapselle kankainen joulukalenteri omista kierrätysmateriaaleista ommeltuna (ja yllätykset voisi olla joko herkkuja, loruja tai lupaus sinä päivänä tehtävästä vähän hauskemmasta asiasta, kuten esim. koko perheen eväsretki, pullan leipominen tai uintireissu)
# esille voisi ripustaa vaikka sellofaaniin käärittyjä (jotta säilyisivät syötävinä) koristeltuja isoja pipareita
# jos sellaiset omistaa, niin valkoisten kaunoluistimien ripustaminen seinälle
Heitelkäähän ideoita! :)
[/quote]
"# jos sellaiset omistaa, niin valkoisten kaunoluistimien ripustaminen seinälle"
Tämä kuulostaa vähän vaaralliselta idealta, ainnakin lapsiperheessä!
Minun mielestäni itsetehty krääsä on krääsää siinä missä muukin, eikä välttämättä yhtään parempi ratkaisu kuin ostotavara. Itse tehdyt olisi minulle samanlainen harmistus kuin ostetutkin, siis silloin kun kyseessä on lahja jolle ei ole käyttöä eikä se tule ollenkaan tarpeeseen. Toki kierrätystähän tuokin että siinä mielessä järkevää, hyvä jos vinkit ovat muille mieleen:)
Pienenä sivukommenttina vielä sen verran että eihän tehdä tästä kuitenkaan mitään askarteluketjua, etenkin kun jouluun on vielä jokunen kuukausi aikaa.
excel taulukko
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:04"]
Mikä ihme siinä nyt on että koko ketju on mennyt viime aikoina ihan turhaan jankkaamiseen? Tämä oli ennen koko AV:n paras ketju. Nyt alkaa jo ärsyttää tulla lukemaan mitä turhaa täällä taas väännetään. Ettekö te perusnegatiiviset valittajat ja tarkoitushakuisesti väärinymmärtävät voisi poistua ketjusta ja terrorisoida muita, turhempia aiheita?
- 1182
[/quote]
Älä murehdi, minä ainakin poistun tästä ketjusta "jankkaamasta". Minustakin tämä oli aiemmin oikein hyvä ketju, ja seurasin tätä suurella mielenkiinnolla. Sittemmin tästä on tullut sellaista "minimalististen sisustusbloggaajien kokoontumisajot" -henkistä pikkusievistelyä, joka osoittaa, ettei suurimmalla osalla kirjoittajista oikeasti taida ollakaan mitään mielenkiintoa muuttaa ajattelu- ja elintapojaan: kunhan vain etsivät syitä, että voivat hyvällä omallatunnolla hankkiutua eroon tavaroista jotka kyllästyttävät ja hankkia tilalle niitä, jotka tuottavat taas jonkin aikaa "iloa". Minimalistisissa vaateblogeissa on vähän sama ilmiö: minimalismi on oiva syy ostaa juuri se täydellinen mekko tulevalle keväälle, juuri se täydellinen kallis laukku, ja niin edelleen, ja loppujen lopuksi hyvänä alkanut blogi muuttuukin shoppailublogiksi. Ainoa ero keskivertoshoppailublogeihin on se, että shoppaillaan vain määrällisesti vähemmän ja rahallisesti kalliimpia tuotteita. Yhtä lailla shoppailu - ja nimenomaan täydellisten tuotteiden metsästys - ohjaa kuitenkin ajattelua.
Tässä ketjussa nuo täydelliset kalliit laukut voi korvata vaikka täydellisillä teelusikoilla tai täydellisellä tiskirätillä. Ajatusmaailma on silti samankaltainen.
Olin myös aluksi itse KonMarista innostunut, ja onhan siinä kirjassa paljon hyödyllisiä ideoita. Sitten luin kyseisen kirjan uudelleen kriittisemmin silmin ja tajusin, miten helppo sitä on lukea kuin piru raamattua.
Tavaroiden karsiminen on nykyään kuin kulutusyhteiskunnan karppaamista. Pieni prosentti karppaa onnistuneesti, ja jokaista onnistunutta karppaajaa kohtaan on niitä, jotka vetävät pari kuukautta kaksin käsin pekonia ja sitten retkahtavat taas pullaan, kunnes aloittavat taas pekonin vetämisen.