tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19909)
Saattaa olla hieman tekosyy myös mutta olen miettinyt että sekin vaikuttaa miten ja missä asuu että miten tavarat varastoituvat ja miten niitä säilytetään. Esim me asumme vanhassa omakotitalossa jossa on kaikenlaisia merkillisiä säilytystiloja siellä täällä, esim kellarissa on 5 erillistä säilytystilaa, hillokellari, polttopuiden säilytystila (ei saa enää nykyään käyttää siihen tarkoitukseen palotrmurvallisuudeb vuoksi), konehuonetta, verstas ja sitten on erikseen vaatehuonetta, varastoa, vinttiä ja kattolappeiden säilytystilaa. Tupa ja olohuone on myös tupattu täyteen kiinteitä seinään upotettuja kaappeja jotka on tosin todella kivoja mutta isoja ja syviä ja joissa on hyllyjä vaikka kuinka. Näihin neliöihin ja alati rempattavaan taloon kertyy mitä kummallisemmin ja mitä erikoisempaa tarviketta. Ja kuten sanoin, tekosyy mutta mielestäni myös melko inhimillistä että näihin tiloihin kertyy ja unohtuu kaikenlaista ihan toisella tavalla varsinkin kun olemme molemmat ja lapset mukaan lukien huithapeleita. Ennen taloon muuttoa asuimme rivarissa eikä meillä siellä ollut tälläistä...
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun on aikaa, käyn joka päivä taloyhtiön hyllyllä.
Hyllylle tulee lahjoituksia usein.2 kk välein vien nämä kirppikseen, jossa on 50% sopimus.
Myymättömät vien Fidaan.
Kerralla voin viedä 5 banaanilaatikollista. Tähän asti 2 on tullut meiltä ,3 kierrätyshyllystä.
Nyt ei meiltä enää oikein irtoa mitään. Seuraavaa aikaa ei ole varattu, kun koossa on vain 3 laatikollista.
Helppous ja raha motivoi aina.
Olen tänä vuonna saanut rahaa jo 600 euroa.Aion ostaa niillä jotain itselleni, kun vaan se jokin löytyy. Odotetaan pari erää ja laitan rahat asuntolainan lyhennykseen.
FIDA ostaa myyntituloista kertyneillä rahoilla s o i j a a .
Tiesitkö sitä? Joku kai rahtaa sen sitten köyhille.
Siihen kun vielä otetaan kaikki tavara mitä saadaan ja laitetaan vieri viereen, ei voi enää puhua hyvästä sisustusmausta. Tosin myyt varmaan kirppiksellä ne näin korona-aikana.
Itse vein jätesäkillisen rikkinäisiä, likaisia, haisevia ja huonokuntoisia vaatteita uffin vaatekeräykseen. Kai sinne meni vähän liiankin likaista vaatetta. Eiköhän ne Afrikkaan kelpaa, siellä muutenkin likaista.
Sopii hyvin luonteeseesi, että likaiset jakoon. Lapsi, kun saa toruja, käyttäytyy laillasi. Aikuislapsi.
Pertti E kirjoitti:
Itse vein jätesäkillisen rikkinäisiä, likaisia, haisevia ja huonokuntoisia vaatteita uffin vaatekeräykseen. Kai sinne meni vähän liiankin likaista vaatetta. Eiköhän ne Afrikkaan kelpaa, siellä muutenkin likaista.
Nyt tekis mieli sanoa että oot tosi mulqvisti.
Toivottavasti tää oli provo.
Mutta tosi paljon näkee miutenkin sellaista et ihmiset laittaa toiset ihmiset maksamaan oman jätehuoltonsa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko helpompi kertoa mikä ei saisi sinua ahdistumaan. Koskaan ei voi luottaa sanomisiisi, teot on aina muuta, ei koske vain tavaroita.
Mihin viestiin viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla hieman tekosyy myös mutta olen miettinyt että sekin vaikuttaa miten ja missä asuu että miten tavarat varastoituvat ja miten niitä säilytetään. Esim me asumme vanhassa omakotitalossa jossa on kaikenlaisia merkillisiä säilytystiloja siellä täällä, esim kellarissa on 5 erillistä säilytystilaa, hillokellari, polttopuiden säilytystila (ei saa enää nykyään käyttää siihen tarkoitukseen palotrmurvallisuudeb vuoksi), konehuonetta, verstas ja sitten on erikseen vaatehuonetta, varastoa, vinttiä ja kattolappeiden säilytystilaa. Tupa ja olohuone on myös tupattu täyteen kiinteitä seinään upotettuja kaappeja jotka on tosin todella kivoja mutta isoja ja syviä ja joissa on hyllyjä vaikka kuinka. Näihin neliöihin ja alati rempattavaan taloon kertyy mitä kummallisemmin ja mitä erikoisempaa tarviketta. Ja kuten sanoin, tekosyy mutta mielestäni myös melko inhimillistä että näihin tiloihin kertyy ja unohtuu kaikenlaista ihan toisella tavalla varsinkin kun olemme molemmat ja lapset mukaan lukien huithapeleita. Ennen taloon muuttoa asuimme rivarissa eikä meillä siellä ollut tälläistä...
Tyhjä tila täyttyy, pitäkää varanne.
Vierailija kirjoitti:
Siihen kun vielä otetaan kaikki tavara mitä saadaan ja laitetaan vieri viereen, ei voi enää puhua hyvästä sisustusmausta. Tosin myyt varmaan kirppiksellä ne näin korona-aikana.
Sisustusmaku on kyllä sivuseikka tässä asiassa, kun ei ole kyse huonekalukaupasta!
Itse en laittaisi mitään mustavalkoista kotiini, vaikka sitä näyttää olevan kaupoissa paljon. Se on mun maun mukainen valinta, sulla varmaan erilainen? Vieriviereen viikatut vaatteet laatikostossa ovat kyllä ihanat, mutta laitapa cd- levyt värisuoralle - siinä menee hauskasti montakin tuntia ja lopputulos ON ihana. Mut makuasia, eikä edes "sisustusmakua".
Vierailija kirjoitti:
Tavaran kerääminen ja kertyminen on inhimillistä. Tilat vaikuttaa siihen tietenkin ja kuten sanoit se on vain yksi tekosyy muiden joukossa. Tavarat saa raivattua myös näissä tiloissa missä on paljon säilytystilaa. Sitten ne säilytystilat jää parhaimmillaan jopa mekko tyhjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjä tila täyttyy, pitäkää varanne.
Taitaa olla totta. Osa noiden vanhojen talojen tiloista on tosin sellaisia joihin ei välttämättä edes päivittäin ole asiaa. Ne kannattaa siivota ja sitten pitää siistinä. Eli ajatuksena sellainen ettei viedä sinne mitään mikä ei tilaan kuulu tai mitä ei aiota säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Pertti E kirjoitti:
Mutta tosi paljon näkee miutenkin sellaista et ihmiset laittaa toiset ihmiset maksamaan oman jätehuoltonsa.
Nykyään ei saa heittää vaatteita sekajätteeseen joten täysin ymmärrettävä juttu minusta että laittaa kierrätykseen. Ja mikä sit on huonoa ja mikä ei niin varmaan aika subjektiivinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei saa heittää vaatteita sekajätteeseen joten täysin ymmärrettävä juttu minusta että laittaa kierrätykseen. Ja mikä sit on huonoa ja mikä ei niin varmaan aika subjektiivinen juttu.
Kannattaa päivittää tietonsa. Todellakin sekajäte on oikea paikka risoille ja kulahtaneille vaatteille. Sekoitatko kenties tietosi muutama vuosi sitten tulleeseen kieltoon, jossa vaatteet ei saa päätyä kaatopaikoille?
Nyt kaikille, jotka ovat pitkin ketjua tuskailleet, että haluaisi myydä tavaraa, muttei ehdi: Vähänkäytetylle tuli uudistuksen myötä myyntipalvelu. Sinne voi laittaa vaatteita, kenkiä ja asusteita. Ei tarvitse olla merkkivaatteita.
Vähänkäytetystä olen tykännyt juuri siksi, kun ei tarvitse pitää myytäviä tavaroitaan omissa nurkissaan. Tiedot koneelle, tavarat laatikkoon, laatikko postiin ja aah kun on kiva tunne kantaa laatikoita ulos ovesta. En ole halunnut ottaa takaisin myymättömiä tavaroita, mikä mahdollisuus myöskin on. Mutta itse olen tykännyt vapautua niistä kerralla kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikille, jotka ovat pitkin ketjua tuskailleet, että haluaisi myydä tavaraa, muttei ehdi: Vähänkäytetylle tuli uudistuksen myötä myyntipalvelu. Sinne voi laittaa vaatteita, kenkiä ja asusteita. Ei tarvitse olla merkkivaatteita.
Vähänkäytetystä olen tykännyt juuri siksi, kun ei tarvitse pitää myytäviä tavaroitaan omissa nurkissaan. Tiedot koneelle, tavarat laatikkoon, laatikko postiin ja aah kun on kiva tunne kantaa laatikoita ulos ovesta. En ole halunnut ottaa takaisin myymättömiä tavaroita, mikä mahdollisuus myöskin on. Mutta itse olen tykännyt vapautua niistä kerralla kokonaan.
Vähänkäytetyssä on muutama huono puoli: uudistuksen jälkeen huonosti myyviä kategorioita vähennetään eli pääasiassa vain vaatteita saa lähettää myyntiin ja lastentarvikkeita (lelut ym). Minulla taas vaatteita ei jää myytäväksi saakka sillä käytän kaikki loppuun saakka, en tee heräteostoja joiden vuoksi vaatteita jäisi käyttämättä. Muita tavaroita ei voi enää lähettää eli niitä mistä on eniten ongelmaa meillä. Asiakkuuteni siis päättyy siellä. Huvittavaa sinänsä että muut myyjät ovat saaneet aikaan tämän: tavarat on hinnoiteltu niin järkyttävän kalliiksi että kaupasta saa uuden edullisemmin. Käsityötarvikkeista ostaisin useinkin jos hinta olis puolet edullisempi eli kaupan hintaa edullisempi. Hyvä puoli oli ainoastaan tuo että tavaroista pääsi heti eroon. Uudet sivut näyttää toimivan nyt nopeasti eli parannus oli aiheellinen ja toivottu. En tiedä miten sitten ilmoitusten tekeminen toimii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän säilytystilaa, sen enemmän tuppaa olemaan säilytettävää. Tyhjä tila täyttyy. Siksi kannattaa olla rehellinen itselleen kun virittelee kaikenlaisia laatikko- ja korisysteemejä, ettei vain vahvista sisäistä hamsteriaan.
Ja en siis tarkoita että sälän pitäisi pyöriä pitkin pöytiä ja nurkkia.
Ihminen on vaan taitava pettämään itseään, vertaa syyt miksi ei syö terveellisesti tai liiku enemmän.
Minäkin kyhjötän tässä sohvannurkassa jakelemassa mielestäni hyviä ideoita sen sijaan että lähtisin aamukävelylle raikkaaseen syysilmaan. ;)
Itselläni toimii kun säilytystiloilla on selkeä kategoria. Tuossa kaapissa on kaksi laatikkoa joista toisessa askartelutarvikkeet ja toisessa työkalut. Toisessa kaapissa kori missä on lapaset ja kaulaliinat, laatikko jossa on talviurheiluvälineitä. Näin on helppo pitää tavaramäärä ojennuksessa, kun näkee kerralla että lapasia on tarpeeksi, eikä niitä tarvitse hankkia lisää. Jos jätän "tyhjää" säilytystilaa, se imee puoleensa kuin magneetti kaikenlaista sekalaista roinaa, jonka setviminen on raskasta. Kun sekalaiselle roinalle ei ole tilaa, joka tavaralla on keksittävä oma paikka/kori tai laitettava tavara pois. Minulla siis korisysteemit auttavat, mutta jollain toisella voi tietysti toimia erilaiset keinot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pertti E kirjoitti:
Mutta tosi paljon näkee miutenkin sellaista et ihmiset laittaa toiset ihmiset maksamaan oman jätehuoltonsa.Nykyään ei saa heittää vaatteita sekajätteeseen joten täysin ymmärrettävä juttu minusta että laittaa kierrätykseen. Ja mikä sit on huonoa ja mikä ei niin varmaan aika subjektiivinen juttu.
Lumppukeräykset on erikseen, näihin saa viedä myös rikkinäistä vaatetta. Monet vaatekaupat ottavat lumppua vastaan, esim H&M
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pertti E kirjoitti:
Mutta tosi paljon näkee miutenkin sellaista et ihmiset laittaa toiset ihmiset maksamaan oman jätehuoltonsa.Nykyään ei saa heittää vaatteita sekajätteeseen joten täysin ymmärrettävä juttu minusta että laittaa kierrätykseen. Ja mikä sit on huonoa ja mikä ei niin varmaan aika subjektiivinen juttu.
Lumppukeräykset on erikseen, näihin saa viedä myös rikkinäistä vaatetta. Monet vaatekaupat ottavat lumppua vastaan, esim H&M
Lähimpään H&Mään on matkaa melkein 200km. 🤠
Omalla kohdallani yksi tärkeä oivallus on ollut ettei kaikelle tavaralle ole pakko keksiä uusiokäyttöä. Joskus on ihan ok laittaa periaatteessa käyttökelpoistakin tavaraa pois jos se ei kenellekään kelpaa edes ilmaiseksi eikä itse keksi järkevää käyttöä. Kierräysjätteeseen mitä on kierrätettävissä ja muut sekajätteeseen.
Havahduin tähän kun tajusin itse hillovani kaikenlaista tavaraa, mitä en ole osannut laittaa roskiin kun niille voi periaatteessa löytyä vielä käyttöä. Piinaavat kaapissa, vievät tilaa ja aiheuttavat huonoa omaatuntoa, kun en keksi uusiokäyttöä enkä saa myytyä tai lahjoitettua.
Tässä muutamia esimerkkejä:
- Vanhoja kynsiharjoja ja juuriharjoja, joilla jynssään helposti likaantuvia laattasaumoja. Laitoin vanhat, kuluneet harjat roskiin ja ostin yhden tarkoitukseensa sopivan harjan (Sinin saumajynssäri tms). Voi että on helpompi ja mukavampi siivota kun on kunnon välineet ja vie tilaakin paljon vähemmän.
- Vanhaa kosmetiikkaa, virheostoksia ja sellaisia joiden käyttötarkoitus ei ole enää aiheellinen. Esimerkiksi pahanhajuista käsivoidetta, sen voi käyttää joskus jalkavoiteena. Mutta kun en halua jalkojenikaan haisevan kitkerälle, niin eihän se tule käytettyä. Osan vähän käytetystä kosmetiikasta olen antanut tutuille, mutta ei kaikelle löydy ottajaa. Loput roskiin, ei ole järkeä pitää kaapissa viemässä säilytystilaa.
- Vaatteita joissa on pientä korjattavaa, vetoketjun vaihtoa ja muuta. En saa koskaan aikaiseksi, ja näitä hilloutuu kaappiin läjä. Ei voi lahjoittaakaan, koska ei ole ehjä. Laitan tekstiilikeräykseen.
- Elekroniikkaa joka toimii, mutta jonka olen syystä tai toisesta korvannut uudella ja vanha on jo niin nuhjaantunutta ettei kelpaa kenellekään. Esimerkiksi uusin vedenkeittimen isompaan, vanha on vielä toimiva mutta kulunut, eikä kukaan kaipaa edes mökille. Vien elektroniikkajätteen keräykseen.
Olisiko helpompi kertoa mikä ei saisi sinua ahdistumaan. Koskaan ei voi luottaa sanomisiisi, teot on aina muuta, ei koske vain tavaroita.