tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19909)
Vierailija kirjoitti:
Tuon pöydillä pyörivän irtosälän saa siistimmän näköiseksi, kun vaikkapa keittiön pöydässä on jokaisella oma kori tms., johon voi laskea sen laturinjohdon, hiusdonitsin, silmälasit, kynän, jne.
Sitten nämä kopat käydään aika ajoin läpi. Nämä on myös helppo nostaa pois, jos tulee vieraita. On kumma kuinka paljon siistimmän näköistä on, jos tavarat ovat korissa vs. pitkin pöytää.
Mä en kyllä keittiöön ja ruokapöydälle kehittelisi mitään säilytyspaikkoja sälälle. Keittiö toimii parhaiten kun siellä ei ole mitään ylimääräistä enkä halua sinne mitään kodin ulkopuolella kulkevaa ja ns. likaisin käsin käsiteltävää tavaraa. Hiusdonitsi kuuluu joko vessaan tai vielä parempi makkariin, jossa ei ole kostumassa. Silmälasit kotelossaan esim. yöpöydälle, työpöydälle, makkarin kaappiin, sohvapöydälle yms. Kynä muiden konttoritarvikkeiden kanssa tai eteisessä.
Meillä mies yrittää joskus pitää avaimia yms. keittiön tasolla, mutta ne lähtee nopeasti eteiseen. Ties missä pyörivät avaimet hedelmien vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestänne sopiva määrä leluja per lapsi? Se on selvää, että meillä on liikaa, mutta lasten kanssa yhdessä vähennetään niitäkin. Kyse ei ole vain eri tyyppisten lelujen määrästä vaan myös siitä kokonaismäärästä, esim legoja meillä on n. 50kg ja siinä määrässä on pakko olla osa liikaa.
Oma kokemus on, että lapset pärjää ja voi oikein mainiosti vähillä leluilla. Väittäisin, että jopa paremmin keksivät leikkejä, jos leluja ei ole liikaa. Meillä se on ainakin mennyt niin, että lähipiirin aikuiset haluaa lahjoja leluilla, vaikka lapsi ei itse ole mitään pyytänyt. Meillä on talvella molempien lasten synttärit ja sit tietysti joulu. Huoh sanon vaan. En kai ole osannut sanoa tarpeeksi tiukasti, olen vähän tälläinen pehmo konfliktien välttelijä. Ei jotenkin meinaa mennä lähipiirille jakeluun, etteivät lapset tarvitse lahjavuorta. Sen takia en ite osta leluja omille tai muiden lapsille (pl. kirjat, joita saatan ostaa käytettynä). Lahjoja annan kyllä, leivontahetket ja metsäretket eväineen on ollu tosi suosittuja aineettomia lahjoja. Ja varsinkin vauvojen ja pienten lasten leluja oon antanu suoriltaan eteenpäin (tai no on vauva saanut leikkiä hetken laatikolla ja rapistella lahjapaperia, heh).
Lasten kanssa kannattaa varmasti yhdessä vähentää leluja. Hyvä keino on pyytää lapsia laittamaan tietyn kategorian lelut (esim pehmolelut) lattialle jonoon tärkeimmästä vähiten tärkeimpään. Sitten voi yhdessä miettiä, josko niille jonon viimeisille löytyisi koti jostain muualta.
Lelujen kierto on myös hyvä systeemi. Meillä on vaatekaapin päällä kassi, jossa on osa leluista. Kerran kuussa tai parissa kuussa otan kassin alas ja lapset valitsee sieltä mitä leluja haluaisi leikkeihinsä. Päiväuniaikaan kerään sellaisia leluja, millä ei oo paljoa leikitty ja laitan kassiin odottamaan seuraavaa kertaa. Jos joku lelu pyörii kassissa niin ettei lapset koskaan sitä valitse, niin se on helppo laittaa eteenpäin. Kannattaa kokeilla!
Meidän lelut mahtuu helposti kahteen ikeakassiin (pl. kirjat, joita on paljon koska ei asuta Suomessa joten ei voida lainata suomenkielisiä kirjoja), ja kaikki ei ole koskaan yhtä aikaa esillä. Lelut on jaoteltu niin, että olkkarissa on duplo-laatikko ja leikkihedelmä/keittiötarvikekori. Lasten kirjahylly on myös olkkarissa. Lastenhuoneessa on pienehköt korit autoille/kulkuvälineille, pehmoleluille, musisointivälineille ja sekalaisille leluille. Askarteluvälineet ovat kaapissa yhdellä hyllyllä. Meillä on siis kaksi alle kouluikäistä kotihoidossa. Eri tilanteissa varmasti eri konstit.
Vierailija kirjoitti:
Yhden idean adoptoin tuosta joka paikasta tunkevasta The Home Editistä. Lazy Susan tai spinning tray nimellä olevat tarjottimet. Lyhyelle tosi näppäriä kun ei tarvitse kurotella ylähyllyjen perukoille vaan senkun käännät tarjotinta ja yletät haluamaasi asiaan. Ja nurkkakaappeihin ja hyllyihin myös mahtavat. Jos joku tietää mistä Suomessa saisi halkaisijaltaan 15-20 cm niin ilmoitelkaa. Omat on Clasulta ja sen verran isoja ettei niitä mahdu ihan kaikkialle minne tahtoisin.
Ikeassa on sellainen jonka saa kiinnitettyä kaappiin/hyllyyn, sekin on ihan kätevä, jos on joku mihin kiinnittää. Ei tartte olla sitä ikean sarjaa, vaan menee lähes mihin vaan, jos saa kiinni ja mitta toimii. Enhet pyörivä hyllysisuste.
Joskus oli mun mielestä ikeassa pöytämallinen pienempikin, mutta nykyään on vaan 40cm.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on mielestänne sopiva määrä leluja per lapsi? Se on selvää, että meillä on liikaa, mutta lasten kanssa yhdessä vähennetään niitäkin. Kyse ei ole vain eri tyyppisten lelujen määrästä vaan myös siitä kokonaismäärästä, esim legoja meillä on n. 50kg ja siinä määrässä on pakko olla osa liikaa.
Jos teillä on liikaa legoja niin meille mahtuu aina!
Mä tein itse lazy susaneja (spinning tray), kun oli muuten tarpeettomia pyöreitä pikkutarjottimia ja tarpeettomia pyöreitä helmiä ja pieniä kuulia. Eli otetaan tarjotin, sen päälle ne helmet ja päällimmäiseksi toinen tarjotin. Olen nähnyt jenkkikodeissa tällaisia DIY-lazy susaneja ja hyvin toimi meilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Se määrä millä lapset leikkii. Meillä toinen rakentaa vaan Legoilla, mutta toinen leikkii milloin milläkin. Toiselle siis riittäisi, jos olisi niitä legoja ja varmasti käyttäisi kaikkea 50 kilosta. Mutta toinen tarvitsee vähän legoa, vähän nukkeja, vähän junia , vähän poneja, vähän pikku krääsää ja vähän kaikkea muuta. Häneltä jos kysyy suosikki lelua, saa kymmenen minuutin luennon hyvistä ja huonoista puolista kaikista leluista.
Meillä on sovittu tila mihin lelut mahtuu ja kun tulee uusia yhdessä lapsien kanssa päätetään mitkä menee pois. Lähinnä siis synttärien ja joulun jälkeen on siivoustalkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus on, että lapset pärjää ja voi oikein mainiosti vähillä leluilla. Väittäisin, että jopa paremmin keksivät leikkejä, jos leluja ei ole liikaa. Meillä se on ainakin mennyt niin, että lähipiirin aikuiset haluaa lahjoja leluilla, vaikka lapsi ei itse ole mitään pyytänyt. Meillä on talvella molempien lasten synttärit ja sit tietysti joulu. Huoh sanon vaan. En kai ole osannut sanoa tarpeeksi tiukasti, olen vähän tälläinen pehmo konfliktien välttelijä. Ei jotenkin meinaa mennä lähipiirille jakeluun, etteivät lapset tarvitse lahjavuorta. Sen takia en ite osta leluja omille tai muiden lapsille (pl. kirjat, joita saatan ostaa käytettynä). Lahjoja annan kyllä, leivontahetket ja metsäretket eväineen on ollu tosi suosittuja aineettomia lahjoja. Ja varsinkin vauvojen ja pienten lasten leluja oon antanu suoriltaan eteenpäin (tai no on vauva saanut leikkiä hetken laatikolla ja rapistella lahjapaperia, heh).
Lasten kanssa kannattaa varmasti yhdessä vähentää leluja. Hyvä keino on pyytää lapsia laittamaan tietyn kategorian lelut (esim pehmolelut) lattialle jonoon tärkeimmästä vähiten tärkeimpään. Sitten voi yhdessä miettiä, josko niille jonon viimeisille löytyisi koti jostain muualta.
Lelujen kierto on myös hyvä systeemi. Meillä on vaatekaapin päällä kassi, jossa on osa leluista. Kerran kuussa tai parissa kuussa otan kassin alas ja lapset valitsee sieltä mitä leluja haluaisi leikkeihinsä. Päiväuniaikaan kerään sellaisia leluja, millä ei oo paljoa leikitty ja laitan kassiin odottamaan seuraavaa kertaa. Jos joku lelu pyörii kassissa niin ettei lapset koskaan sitä valitse, niin se on helppo laittaa eteenpäin. Kannattaa kokeilla!
Meidän lelut mahtuu helposti kahteen ikeakassiin (pl. kirjat, joita on paljon koska ei asuta Suomessa joten ei voida lainata suomenkielisiä kirjoja), ja kaikki ei ole koskaan yhtä aikaa esillä. Lelut on jaoteltu niin, että olkkarissa on duplo-laatikko ja leikkihedelmä/keittiötarvikekori. Lasten kirjahylly on myös olkkarissa. Lastenhuoneessa on pienehköt korit autoille/kulkuvälineille, pehmoleluille, musisointivälineille ja sekalaisille leluille. Askarteluvälineet ovat kaapissa yhdellä hyllyllä. Meillä on siis kaksi alle kouluikäistä kotihoidossa. Eri tilanteissa varmasti eri konstit.
Loistava toi systeemi lelujen kiertoon! Otan käyttöön, kiitos kun jaoit!
Vierailija kirjoitti:
Minä vaan laittaisin jonkun muun tekemään ne ilmoitukset, jos on lapset jo teinejä niin heille maksaa siitä tai sitten joku tuttu % palkkiolla. Itse tykkään tosi paljon ostaa ja myydä käytettyä netissä, minulle on esim maksettu siitä, että etsin ja ostan kaverille käytetyn pyörän. Vielä en ole ilmoituksia laatinut palkkiota vastaan, mutta olen kyllä ostanut pilkkahinnalla semmoista kamaa mitä ei sukulaiset ja kaverit jaksa itse myydä. Koko päivähän siinä meni kun silitin, kuvasin, pakkasin, hinnoittelin ja kuvailin kaikki vaatteet, mutta minusta se on kivaa. En usko olevani ainoa, varmasti löytyy joku, kellä on liikaa aikaa ja hieman omituisempia kiinnostuksenkohteita.
Toki kamat voi myös lahjoittaa, jollekin lahjoitetusta tavarasta voi tulla tosi hyvä mieli. Tai jos välttämättä haluaa myydä, niin kokeilkaa tehdä saman kokoisista ja tyylisistä vaatteista ja muista tarvikkeista pakkauksia, esim 5 samankokoista t-paitaa tai lapselle housut + paita, tulee vähemmän ilmoituksia ja saa yhdelle tuotteelle ns enemmän arvoa, onhan se helpompi myydä just vaikka 5 paitaa hintaan 25€ pakettina kun että viidelle eri ihmiselle paidan viidellä eurolla, tulee sama määrä rahaa mutta vähemmän vaivaa.
Sittenhän sulle sopii homma, jonka Vähänkäytetty.fi on juuri aloittanut: panet myyntiin toisten tavaroita ja saat osuuden tuotosta. Kts. kirppismestari.fi.
Kävin srk-kirpparilla ja ostin Aarikan kaulakorun, maksoi 50 centtiä.
Siitä huonoa omaatuntoa paikatakseni vähensin korujani puolen apteekin pussillisen verran. Vien ne ensi viikolla kierrätykseen muun karsitun tavaran kanssa.
Se on hyvä tunne, kun löytää jonkun todella hyvän tuotteen ja voi kipata ne huonot kotoa pois. Minulla on esimerkiksi 4 huonoa mustaa mekkoa, yksi on ollut todella hyvä, mutta on jo kauhtunut. Tasaisin väliajoin löydän netistä muka korvaavan, mutta aina se on jotenkin huono ja sekä ne huonot, että se kauhtunut vanha asuu kaapissa ja on välillä päällä. Tykkään laittaa joko mustan mekon ja kirjavat leggingsit ja villatakin tai kirjavan mekon kanssa mustat. Jos mustaa mekkoa ei ole, en pääse ikinä käyttämään kirjavia legginssejä tai villatakkeja, siksi niitä huonompiakin tulee käytettyä. Osasta vaatteista ei myöskään tajua, ettei se olekaan hyvä ennen kuin se on ollut päivän käytössä. Odotan sitä, kun löydän kunnollisen uuden ja voin heittää kaikki vanhat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä on liikaa legoja niin meille mahtuu aina!
Laita yhteystiedot niin sovitaan hinnat. Kyllä olen ajatellut niitä laittaa myyntiin.
(Mun) ratkaisu pienen tilpehöörin järjestykseen. Ostin 20-30 pahvista kauniskuosista laatikkoa, tosi pienistä suurempiin kotilaatikoihin.
Jokaisessa erikseen esim. muistilaput/pienet muistivihkot, hehkulamput, kuitit/takuukuitit, lääkkeet, hammashoitovälineet, epilaattori, meikkinäytteet, kaikenlaiset teipit, korut/kellot, suureet lehtiöt/paperit, puhelintarvikkeet, kameratarvikkeet, kynät(käytössä olevat pöydällä kynätelineessä), jne. jne.
kaikki omissa pienissä laatikoissaan, laatikot nättejä joten niitä voi pitää avohyllyillä ja niihin laitto ja otto käy helposti, voi pinota päällekkäin ja kaikkiin teksti päälle mitä sisältää.
Se hirveä siivousurakka joskus aikoinaan kävi kivasti kun oli laatikot valmiina, ja aina kun löytyi joku muistilehtiö, kyniä, teippejä ym. ym. niin oli se paikka valmiina mihin sen kiikuttaa.
tarpeellisia kaikki kirjoitti:
(Mun) ratkaisu pienen tilpehöörin järjestykseen. Ostin 20-30 pahvista kauniskuosista laatikkoa, tosi pienistä suurempiin kotilaatikoihin.
Jokaisessa erikseen esim. muistilaput/pienet muistivihkot, hehkulamput, kuitit/takuukuitit, lääkkeet, hammashoitovälineet, epilaattori, meikkinäytteet, kaikenlaiset teipit, korut/kellot, suureet lehtiöt/paperit, puhelintarvikkeet, kameratarvikkeet, kynät(käytössä olevat pöydällä kynätelineessä), jne. jne.
kaikki omissa pienissä laatikoissaan, laatikot nättejä joten niitä voi pitää avohyllyillä ja niihin laitto ja otto käy helposti, voi pinota päällekkäin ja kaikkiin teksti päälle mitä sisältää.
Se hirveä siivousurakka joskus aikoinaan kävi kivasti kun oli laatikot valmiina, ja aina kun löytyi joku muistilehtiö, kyniä, teippejä ym. ym. niin oli se paikka valmiina mihin sen kiikuttaa.
Idea on hyvä, mutta määrä tuntuu aika isolta jos noin monta laatikkoa. Itse olen pitänyt helpompana, että se yks "kategoria" on yhdessä paikassa. Eli yhdessä kaapissa tai lipastossa niin osaa sieltä oikeasta paikasta aina etsiä. Kun on tarpeeksi säilytystilaa, niin ei tarvitse erikseen irrallisia säilytyslaatikoita, ainakaan kovin montaa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että ne parit sälälaatikot pitää ne kynät, laturit ja huulirasvat hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Idea on hyvä, mutta määrä tuntuu aika isolta jos noin monta laatikkoa. Itse olen pitänyt helpompana, että se yks "kategoria" on yhdessä paikassa. Eli yhdessä kaapissa tai lipastossa niin osaa sieltä oikeasta paikasta aina etsiä. Kun on tarpeeksi säilytystilaa, niin ei tarvitse erikseen irrallisia säilytyslaatikoita, ainakaan kovin montaa. Mutta siitä olen samaa mieltä, että ne parit sälälaatikot pitää ne kynät, laturit ja huulirasvat hallinnassa.
Joka ikinen laatikko on "täpö"täynnä, eli jos karsisin laatikoiden määrää se tarkoittaisi että laittaisin vain sitten taas johonkin isoon laatikkoon kaikki sekaisin ja mitään ei koskaan löytäisi nopeasti kun saisi etsiä sieltä sälän seasta sitä jotain tiettyä.
Kokonaisuudessa vie muuten vähemmän tilaakin kun voi pakata ne pikkulaatikot "tiukkaan" kun niistä löytyy kaikki niin helposti eriteltynä.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä tunne, kun löytää jonkun todella hyvän tuotteen ja voi kipata ne huonot kotoa pois. Minulla on esimerkiksi 4 huonoa mustaa mekkoa, yksi on ollut todella hyvä, mutta on jo kauhtunut. Tasaisin väliajoin löydän netistä muka korvaavan, mutta aina se on jotenkin huono ja sekä ne huonot, että se kauhtunut vanha asuu kaapissa ja on välillä päällä. Tykkään laittaa joko mustan mekon ja kirjavat leggingsit ja villatakin tai kirjavan mekon kanssa mustat. Jos mustaa mekkoa ei ole, en pääse ikinä käyttämään kirjavia legginssejä tai villatakkeja, siksi niitä huonompiakin tulee käytettyä. Osasta vaatteista ei myöskään tajua, ettei se olekaan hyvä ennen kuin se on ollut päivän käytössä. Odotan sitä, kun löydän kunnollisen uuden ja voin heittää kaikki vanhat pois.
Mutta onhan se etsiminenkin niin ihanaa! Ja ilman muuta kannattaa ostaa netistä, muutenhan sitä saattaisi oikeasti löytää kerralla hyvän kun ihan kaupasta ostaisi. Paljon ihanaa karsimisen varjolla tapahtuvaa kulutusta ja siitä haaveilua jäisi kokematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen laatikko on "täpö"täynnä, eli jos karsisin laatikoiden määrää se tarkoittaisi että laittaisin vain sitten taas johonkin isoon laatikkoon kaikki sekaisin ja mitään ei koskaan löytäisi nopeasti kun saisi etsiä sieltä sälän seasta sitä jotain tiettyä.
Kokonaisuudessa vie muuten vähemmän tilaakin kun voi pakata ne pikkulaatikot "tiukkaan" kun niistä löytyy kaikki niin helposti eriteltynä.
Itse lähtisin ensin karsimaan tavaraa, enkä ostamaan valtavaa määrää säilytyslaatikoita, jotka ovat täpötäynnä. Kuulostaa tosi isolta määrältä tavaraa.
Vaikka täällä konmaria haukutaan, siinä on pari hyvää pointtia: ensin raivataan, ja katsotaan mitä säilytetään ja ostetaan vasta tarpeen vaatiessa uusia säilytyslaatikoita. Toiseksi, tavaran säilytyksen optimointi erilaisia säilytysratkaisuilla (isoa määrää tavaraa yrietään saada haltuun erilaisilla säilytystuotteilla), on ennemminkin hoardaamista ja sen merkki, kuin aitoa järjestämiseen pyrkimistä.
Mitä enemmän säilytystilaa, sen enemmän tuppaa olemaan säilytettävää. Tyhjä tila täyttyy. Siksi kannattaa olla rehellinen itselleen kun virittelee kaikenlaisia laatikko- ja korisysteemejä, ettei vain vahvista sisäistä hamsteriaan.
Ja en siis tarkoita että sälän pitäisi pyöriä pitkin pöytiä ja nurkkia.
Ihminen on vaan taitava pettämään itseään, vertaa syyt miksi ei syö terveellisesti tai liiku enemmän.
Minäkin kyhjötän tässä sohvannurkassa jakelemassa mielestäni hyviä ideoita sen sijaan että lähtisin aamukävelylle raikkaaseen syysilmaan. ;)
Nyt, kun on aikaa, käyn joka päivä taloyhtiön hyllyllä.
Hyllylle tulee lahjoituksia usein.
2 kk välein vien nämä kirppikseen, jossa on 50% sopimus.
Myymättömät vien Fidaan.
Kerralla voin viedä 5 banaanilaatikollista. Tähän asti 2 on tullut meiltä ,3 kierrätyshyllystä.
Nyt ei meiltä enää oikein irtoa mitään. Seuraavaa aikaa ei ole varattu, kun koossa on vain 3 laatikollista.
Helppous ja raha motivoi aina.
Olen tänä vuonna saanut rahaa jo 600 euroa.
Aion ostaa niillä jotain itselleni, kun vaan se jokin löytyy. Odotetaan pari erää ja laitan rahat asuntolainan lyhennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt, kun on aikaa, käyn joka päivä taloyhtiön hyllyllä.
Hyllylle tulee lahjoituksia usein.2 kk välein vien nämä kirppikseen, jossa on 50% sopimus.
Myymättömät vien Fidaan.
Kerralla voin viedä 5 banaanilaatikollista. Tähän asti 2 on tullut meiltä ,3 kierrätyshyllystä.
Nyt ei meiltä enää oikein irtoa mitään. Seuraavaa aikaa ei ole varattu, kun koossa on vain 3 laatikollista.
Helppous ja raha motivoi aina.
Olen tänä vuonna saanut rahaa jo 600 euroa.Aion ostaa niillä jotain itselleni, kun vaan se jokin löytyy. Odotetaan pari erää ja laitan rahat asuntolainan lyhennykseen.
Miksi alapeukutatte kun joku omalla ajallaan siivoaa taloyhtiön rappua tai varastotilaa, missä toisten ihmisten turha tavarat vievät tilaa?
Karsinut tavaraa täälläkin, suurin osa euron tai kahden kamaa. Suoraan olen vienyt Konttiin, ei aika riitä av-yv-tulen huomenna- tai kirpparipöydän järjestelyyn. Ja se raha, mikä ehkä tulisi tavaroista, menisi noin laskennallisesti fifty/sixty..