tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelin tänne vuosia sitten. Olen tyhjennellyt sukutiloja 20 vuotta ja melkein kuollut siihen. Olen varma että syöpäni johtui osin tästä stressistä. Minulla on siis ollut hallinnassa 1900-luvun alusta rakennuksia ja ne täynnä kaikkea. Kaikki säilytetty lepakonraadoista antiikkiin ja arvoesineisiin sekä suvun merkkihenkilöiden jäämistöt, päiväkirjat, ym.
Sain paljon moitteita täällä kun kerroin että luovun osasta, esim. perintöhopeista ja antiikista. Minulla ei ole varaa eikä voimia toimia museona/varastona. Samoin olen saanut moitteita muilta kun olen myynyt.
Asun nyt asunnossa jossa on kolme huonetta täynnä tätä tavaraa sekä oma varasto että vuokravarasto. Minulla ei ole varaa ylläpitää näitä varastoja, minulle riittää 2h ja keittiö asunto.
Sukua ei juuri ole joille voisi näitä antaa, näin minulle tälläkin palstalla neuvokkaat osasivat neuvoa että pitäisi antaa sukulaisille! Nyt sain vihdoin kiinni erään kaukaisen sukulaisen jonka äidin esineitä minulla on. Hänpä ei halua niitä. Miksi ihmeessä minun pitäisi näitä varastoida kun nämä eivät itsekään halua varastoida.
Palaan asiaan taas muutaman vuoden päästä tähän ketjuun, katsotaan olenko vielä elossa ja olenko päässyt asumaan järkevästi niin ettävoin elää omaa elämääni enkä museo/arkisto/raivaus/kirpputorielämää. Tuskin.
Älkää jättäkö lapsillenne tavarahelvettejä!
t. aitanraivaaja
Kuulostaa hurjalta! Kenen vuoksi siis joudut säilyttämään tavaroita, jos sukulaisiakaan ei juurikaan ole? Älä nyt ainakaan kenenkään anonyymin vauvapalstalaisen, naapurin tai epämiellyttävän tuttavan takia niitä säilö. Ja jos joku muu on tavaran myymistä tai pois laittamista vastaan, niin anna tavara heidän kontoilleen. Sehän on aivan kohtuutonta, että sinun pitää maksaa satasia kuussa siitä, että säilytät tavaraa, jota et edes halua omistaa. Kenellä on sinuun niin paljon valtaa, että voi tätä vaatia?
Mä näin fb.ssä kirjoituksen äiti oli saanut paikan vanhainkodista ja tytär yritti myydä äidin irtaimistoa. Mm tietosanakirjoja, muodin mukaisia vaatteita. Kysyin milloin tuorein vaate on ostettu. Kuulemma on muodin mukainen, on klassinen.
Ehdottomasti.
Meillä on tilaa 80 neliötä. Väitän omaisuus mahtuu alle 50 banaanilaatikkoon.
Vanhempani muuttivat muutama vuosi sitten 4 huone ja keittiö + sauna asunnosta 2 huonetta jne asuntoon. Huoneet olivat lähes tyhjiä, mutta sitten tavallaan muussa käytössä, yhdessä oli kuntopyörä, yhdessä kuunneltiin musiikkia. Kun muuton hetki tuli, olikin yllättävän paljon sitä tavaraa kaikkialla. Kaapeissa, sängyn alla, keittiön yläkaapeissa jne. Muutto itsestään meni nopeasti, mutta pakkaamiseen meni kyllä aikaa.
Vanhemmat pakkasivat omat tavarat yhteen huoneeseen ja toiseen huoneeseen kolmiosta muuttavat saivat tuoda. Kun muutto oli, minä vein nokkakärryillä laatikoita asunnoista toisiin.
Kun viimeksi kävin vanhemmillani, kylä koti oli vieläkin kovin täynnä. Mutta olen iloinen pienimmistä neliöistä. Muuttotappiokunnassa on 4 huonetta huomattavasti hankalampi myydä, kuin kaksio. tai saada vuokralaista.
Itse olen saanut parhaiten karsimisen yksinkertaisesti viemällä kirppikselle. Provikkapaikkoja kyllä löytyy, jos ei itse halua ryhtyä urakkaan.
Jos tavaroita ei käy läpi säännöllisesti, niitä kertyy valtavat määrät. Jotenkin niille sokeutuu itse ja ostaa aina vaan lisää. Sitten kun säännöllisesti käy läpi kaappeja, niin osaa käyttää olemassa olevia tavaroita.
Tyhjensin juuri avokirjahyllyn ja siirsin kirjat muualle. Nyt pitäisi keksiä mitä teen noille sisustusesineille joita siinä oli. Kolikkopurkki, tuikkuja, kukkamaljakoita, kuparipannun ja yksi säälittävä viherkasvi, jota en raaski heittää pois, kun se on ainoana säilynyt, kituen, kaikki nämä vuodet hengissä. Esineet ovat kivoja, mutta hyllyt on vaihdettu avohyllyistä suljettuihin kaappeihin.
Sitä kun yhtäkkiä huomaa olevansa lomautettu koronan vuoksi, tajuaa kuinka paljon rahaa on kiinni tavarassa.
Aloitin maaliskuussa keräämään myytävää vähänkäytettyyn , silloin meni kesävaatteet.
Nyt lähti talvivaatteet. Kesällä meni pelkkää roinaa.
Olen tehnyt yli 500 ilmoitusta vähänkäytettyyn , monessa oli monta vaatetta, tavaraa, kirjaa.
Koti on käyty läpi. Arabiat, Marimekot, Kalevala Korut ovat myyty omissa ryhmissään.
Kerään taas uutta satsia vähänkäytettyyn . Yritän tienata tällä tonnin kuussa, joka on onnistunut keskimäärin . Valitettavasti nyt myytävä alkaa loppumaan ja summat pienenee.
Kyllä syyslomaan asti töitä riittää. Sitten koti alkaa näkymään jopa minimalistiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittelin tänne vuosia sitten. Olen tyhjennellyt sukutiloja 20 vuotta ja melkein kuollut siihen. Olen varma että syöpäni johtui osin tästä stressistä. Minulla on siis ollut hallinnassa 1900-luvun alusta rakennuksia ja ne täynnä kaikkea. Kaikki säilytetty lepakonraadoista antiikkiin ja arvoesineisiin sekä suvun merkkihenkilöiden jäämistöt, päiväkirjat, ym.
Sain paljon moitteita täällä kun kerroin että luovun osasta, esim. perintöhopeista ja antiikista. Minulla ei ole varaa eikä voimia toimia museona/varastona. Samoin olen saanut moitteita muilta kun olen myynyt.
Asun nyt asunnossa jossa on kolme huonetta täynnä tätä tavaraa sekä oma varasto että vuokravarasto. Minulla ei ole varaa ylläpitää näitä varastoja, minulle riittää 2h ja keittiö asunto.
Sukua ei juuri ole joille voisi näitä antaa, näin minulle tälläkin palstalla neuvokkaat osasivat neuvoa että pitäisi antaa sukulaisille! Nyt sain vihdoin kiinni erään kaukaisen sukulaisen jonka äidin esineitä minulla on. Hänpä ei halua niitä. Miksi ihmeessä minun pitäisi näitä varastoida kun nämä eivät itsekään halua varastoida.
Palaan asiaan taas muutaman vuoden päästä tähän ketjuun, katsotaan olenko vielä elossa ja olenko päässyt asumaan järkevästi niin ettävoin elää omaa elämääni enkä museo/arkisto/raivaus/kirpputorielämää. Tuskin.
Älkää jättäkö lapsillenne tavarahelvettejä!
t. aitanraivaaja
Hei Aitanraivaaja, nyt ihan oikeesti kaikki rojut roskikseen.
Tilaa kuolinpesäntyhjentäjä tai siirtolava ja pari riuskaa ukkoa heittämään kaiken sinne lavalle ja kärräämään kaatopaikalle. Ja jos yksi lava ei riitä niin sitten tilaat niitä useampia.
Kierräytys on ihan hyvä, joo, mutta rajansa kaikella.
Äläkä kuuntele mitä porukka täällä palstalla länkyttää. Tilanteet on niin erilaisia.
t. Kyllä lähtee
Yhdistän tänä syksynä vaatteiden raivaamisen ja kuntoilun. Mulla on valtavat vuoret huonoja sukkia, alusvaatteita ja t-paitoja. Alan tehdä niin, että aina lenkille lähteissä puen yhden tällaisen huonon sukkaparin, huonot alkkarit, huonon t-paidan lenkkeilyvaatteideni alle. Kunnon hikilenkki ja kotiin tultua nämä huonot vaatteet suoraan roskiin.
Ne voisi heittää roskiin suoraankin, mutta jotenkin kaipaan tällaista konkreettista visuaalista palautetta kuntoilustani. Mitä matalammaksi huonojen vaatteiden vuori hupenee, sen enemmän tiedän lenkkeilleeni.
Perheen kanssa ollaan raivattu keittiöstä hirvittävät määrät risoja kuppeja ja aikoinaan lastenjuhliin hankittuja kertakäyttölautasia samalla menetelmällä. Syödään porukalla kertakäyttöastioista ja käytön jälkeen roskiin. Otetaan kaikki risaan kuppiin kahvia/teetä, mennään pihalle istuskelemaan, kun kahvi on juotu, kupit huis roskikseen. Astiakaappi tyhjenee ja siitä näkee, miten paljon ollaan vietetty aikaa yhdessä aterioiden ja kahvitellen, tämä kiireinen perhe.
Kuulostaa hullulta mutta tuntuu sopivalta!
Vierailija kirjoitti:
Sitä kun yhtäkkiä huomaa olevansa lomautettu koronan vuoksi, tajuaa kuinka paljon rahaa on kiinni tavarassa.
Aloitin maaliskuussa keräämään myytävää vähänkäytettyyn , silloin meni kesävaatteet.
Nyt lähti talvivaatteet. Kesällä meni pelkkää roinaa.Olen tehnyt yli 500 ilmoitusta vähänkäytettyyn , monessa oli monta vaatetta, tavaraa, kirjaa.
Koti on käyty läpi. Arabiat, Marimekot, Kalevala Korut ovat myyty omissa ryhmissään.
Kerään taas uutta satsia vähänkäytettyyn . Yritän tienata tällä tonnin kuussa, joka on onnistunut keskimäärin . Valitettavasti nyt myytävä alkaa loppumaan ja summat pienenee.
Kyllä syyslomaan asti töitä riittää. Sitten koti alkaa näkymään jopa minimalistiselta.
Vähänkäytetty sivusto on täynnä aivan käsittämätöntä roinaa ylihinnoiteltuna:
https://vahankaytetty.fi/softshell-takki-crivit-sports-m.html - lidlin valikoimista käytettynä
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/koriste-14141…; - tekohedelmiä kuka tarvitsee?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/rasia-tuntema… - onpas ihku rasia, mikähän on liiskattu tiiliseinään?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/kori-muu-merk…; -vähän käytetty kanamunakori kympillä
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/kranssi-13791… -kalukoriste miehelle?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/saastolipas-t… - ällötys sentään 8 egee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt lähti talvivaatteet. Kesällä meni pelkkää roinaa.Olen tehnyt yli 500 ilmoitusta vähänkäytettyyn , monessa oli monta vaatetta, tavaraa, kirjaa.
Vähänkäytetty sivusto on täynnä aivan käsittämätöntä roinaa ylihinnoiteltuna:
https://vahankaytetty.fi/softshell-takki-crivit-sports-m.html - lidlin valikoimista käytettynä
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/koriste-14141…; - tekohedelmiä kuka tarvitsee?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/rasia-tuntema… - onpas ihku rasia, mikähän on liiskattu tiiliseinään?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/kori-muu-merk…; -vähän käytetty kanamunakori kympillä
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/kranssi-13791… -kalukoriste miehelle?
https://vahankaytetty.fi/koti-ja-asuminen/koriste-esineet/saastolipas-t… - ällötys sentään 8 egee
Joku voi hyvinkin haluta näitä. Esim. tuo valkoinen kananmunakori on kuin just sellaiseen valkoiseen maalaisromanttiseen sisustukseen sopiva. Täällä taisi joskus olla "pas*at kirppislöydöt" -keskustelu, minne ehkä tämmöiset kuuluisi paremmin.
Todellakin meille kelpaisi vanhat Aku Ankat. Lapsella on massiivinen Aku-vaihe. Ja kun se vaihe menee ohi, antaisin eteenpäin. Taas pakko heittää roskiin? 🙄
Saakohan Aku Ankan taskukirjoja myytyä missään? Divarit ei ota. Kirpparilla ei mennyt kaupaksi 1€/kpl. Niitä on noin 250kpl, joten olisi kiva jos muutaman kympin saisi.
Vierailija kirjoitti:
Saakohan Aku Ankan taskukirjoja myytyä missään? Divarit ei ota. Kirpparilla ei mennyt kaupaksi 1€/kpl. Niitä on noin 250kpl, joten olisi kiva jos muutaman kympin saisi.
Ei niistä kyllä makseta mitään, kirjat ei yleensä muutenkaan liiku juuri ollenkaan. Akkareille sentää yleensä löytyy ottaja, jos ilmaiseksi antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kyllä makseta mitään, kirjat ei yleensä muutenkaan liiku juuri ollenkaan. Akkareille sentää yleensä löytyy ottaja, jos ilmaiseksi antaa.
Osa kirjoista liikkuu kyllä hyvin, myin juuri ison kasan vanhempaa Stephen Kingiä ja muuta. Ilmeisesti Akkarit sitten ei, pitänee harkita lahjoittamista.
Ihanaa inspiraatiota tavarapaljouden purkuun ja järkkäilyyn tarjoaa Get Organized Netflixissä ja heidän aiempi minisarja Master the Mess Youtubesta. Ja kun noita katsoi niin suositteluihin ilmestyi Tubessa vaikka mitä ihanaa. Koti on jo viikon jälkeen paljon selkeämpi ja siistimpi, kivoja ajatuksia ja ideoita.
"Jos tavaroita ei käy läpi säännöllisesti, niitä kertyy valtavat määrät."
Siis voi elämä. Tärkeämpää, kuin se raivaaminen, on huolehtia ettei tuo lisää rojua raivattujen tilalle!
Epäekologisinta ja vastuuttominta se jatkuva uuden ostaminen. Kun sen lopettaa, se tavaran läpikäyminen helpottuu koko ajan. Tietysti aina jotain uutta pitää jossain vaiheessa ostaa ja vanhoista luopua, mutta se tavararalli pitää saada pysäytettyä. Se ei pysähdy poistamalla tavaraa, vaan sieltä toisesta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa inspiraatiota tavarapaljouden purkuun ja järkkäilyyn tarjoaa Get Organized Netflixissä ja heidän aiempi minisarja Master the Mess Youtubesta. Ja kun noita katsoi niin suositteluihin ilmestyi Tubessa vaikka mitä ihanaa. Koti on jo viikon jälkeen paljon selkeämpi ja siistimpi, kivoja ajatuksia ja ideoita.
Katsoin muutaman jakson tuota Get Organized, mutta ajattelin että ihan uskomstonta kuraa. En kestä katsoa sitä romppeen, vaatteiden ja krääsän määrää mitä niissä kodeissa on. Ainakin niissä jaksoissa mitä jaksoin katsoa. Saahan he järjestykseen ne komerot, mutta jotenkin todella kiillotettua jenkkihöttöä, ei siinä oikein sellaista oikeaa asiaa ole ollenkaan, eikä yhtään kyseenalaisteta sitä tavaran olemassa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myin noin 8 vuotta sitten vanhoja Aku Ankan taskukirjoja Huutonetissä. Ykköspainoksille oli kysyntää - uudemmille painoksille ei ollut.
Täällä yks ikuisuusraivaaja on tyytyväinen kun sain vihdoinkin hinattua varastossa pitkään lojuneet kierrätyskamat eteenpäin. Harvoin asiaa lähimmälle, mutta kovin etäällä olevalle ser keräyspisteelle. Joten oli kertynyt iso romukasa. Nyt kun oli muutakin asiaa siellä päin niin päätin toimia. Ei lopulta edes vienyt niin kauan kuin epäilin.
Vaati viitseliäisyyttä pakata auto täyteen, mutta nyt on hyvä fiilis ja saan pyörän varaston suojiin talveksi. Muutoksen jopa näkee. Ensin ihmettelin että mitä teen kaikilla tyhjillä kestokasseilla, mutta eiköhän uusi raivauskierros ne pian täytä. Ja pidän lupauksen etten uutta roinaa tänne ota. Tsemppiä muille raivaajille!
Eilen siirsin kaikki Torissa ja muualla netissä myytävänä olevat tavarat samaan laatikkoon. Tämä helpottaa tosi paljon, koska ehti jo mennä hermot siellä täällä oleviin ylimääräisiin esineisiin ja vaatteisiin. Nyt ne ovat selkeästi omassa kasassaan ja on iisimpää miettiä jääville tavaroille oikeita ja järkeviä paikkoja. Eiköhän tämä tästä!
Vierailija kirjoitti:
"Jos tavaroita ei käy läpi säännöllisesti, niitä kertyy valtavat määrät."
Siis voi elämä. Tärkeämpää, kuin se raivaaminen, on huolehtia ettei tuo lisää rojua raivattujen tilalle!
Epäekologisinta ja vastuuttominta se jatkuva uuden ostaminen. Kun sen lopettaa, se tavaran läpikäyminen helpottuu koko ajan. Tietysti aina jotain uutta pitää jossain vaiheessa ostaa ja vanhoista luopua, mutta se tavararalli pitää saada pysäytettyä. Se ei pysähdy poistamalla tavaraa, vaan sieltä toisesta päästä.
Käyn tavaroita noin kerran kuussa läpi ja kyllä niitä usein tulee paljon. Sisään tavaraa tulee harkittuina ostoksina ja meillä lapsiperheessä joka vuosi osuu kohdalle synttäreitä, nimppareita ja joulua, milloin sitä vaan tulee lisää. Samoin lapsille pitää jatkuvasti hommata vaatteita, luistimia, suksia, mailoja, palloja ja muuta vastaavaa kun edellisen kauden ovat pieniä tai rikkinäisiä.
Esimerkkinä eilen kävin läpi kaappeja ja tuli vastaan tämmöisiä tavaroita:
Rikkinäisiä astioita muutamia
Huonoja eväsrasioita (käytetään jäätelö/Raejuusto tms rasioita)
Rikkinäisiä muovipusseja
Tyhjiä siivousainepulloja (osan yhdistelin samanlaisten kanssa)
Huonoja rättejä yms.
Tyhjiä pahvipakkauksia (lamppuja/kyniä/paristoja)
Kattila jota ei ikinä käytetä
Vanhoja lasten muoviastioita ja aterimia, jotka on meillä jo turhia, en aiemmin ole raaskinut heittää pois.
Toimimattomia kyniä
Täysiä vihkoja ja värityskirjoja
Kortteja
Lankoja ja kankaita, joista en ole vuosiin tehnyt mitään, suurin osa tosin jäi odottamaan inspiraatiota
Turha ja ruma koristetyyny
Tyhjiä Saippua purkkeja
Vanhentunutta kosmetiikkaa
Muutama huono kirja
Rispaantuneita johtoja
Rikkinäiset kuulokkeet
Huono kansio
Rikkinäisiä muovitaskuja
Liian pieni sählymaila
Koripallo, jossa reikä
Roskaa
Nuo kaikki oli meidän kaapeissa viemässä tilaa ja jos en olisi käynyt läpi, niin luultavasti olisivat siellä vielä vuosia. Vielä pitäisi jaksaa käydä lasten huoneet, eteinen ja vaatteet läpi. Ja lasten viime vuoden koulutyöt ja muut askartelut. Mutta ehkä joku toinen kerta
Nyt otat yhteyttä johonkin kuolinpesäfirmaan joka hakee kotoa kaiken. Ne mitä ei halua, otat yhteyttä kierrätyskeskukseen. Sitten lahjoitat hyväntekeväisyyspaikalle loput, Ihan roskimmat heität vaan pois. Homma hoidettu, Yritit jo parhaasi! Älä edes kerro enää muille asiasta niin eivät voi tuomita. Varsink8n kun kysyit jo sukulaisilta eikä halua