tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
Tähän väliin pikakysely: kuinka moni on lukenut koko ketjun?
Yläpeukku: olen lukenut, alapeukku: en ole.
Itse luin ketjun läpi ekaa kertaa, kun siinä oli ”vain” noin 100 sivua, ja sen jälkeen olen seurannut säännöllisesti😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon jakanut kodin 8 osaan ja joka kk käyn tietyn osan kodista läpi.
Helmi- ja elokuussa on lasten huoneet ja itse asiassa ne aloitettiin jo joululomalla.
Esikoinen jouluna rakensi legoja ja laittoi myyntiin. Esim joululahjaksi sai 5 pakettia, kaikki vaatteita.Meillä on aina mennyt monta päivää siivoamisessa, nyt selvittiin yhdessä lauantaipäivässä.
Yhtennsä roskaa tuli 2 huoneesta jätesäkillinen ja mulle kirppiskasaan kestokassillinen.Kesällä myin vikat kivituikut. Nyt on jäljellä enää kastehelmiä.
Itse teen tällä hetkellä neulekoneella joulutonttuja.
Ma-pe teen niitä 10 per pv ja la-su päättelen, teen loppuun jne.Urakka loppuu viimeistään ensi vuoden lopussa.
Uusi lankakuorma on tulossa.Kun ei tule mitään sisälle, eikä kotona ole tarpeetonta, sitä voi hifistellä vaikka syömäpuikkojen määrästä.
Mihin aiot käyttää tuollaiset määrät lankatonttuja? Koristeletko niillä kotisi? 50 tonttua viikossa?
???????
Kysytkö ihan tosissaan tälläistä luettuasi ensiksi kirjoitukseni ?Myyn ne. Niille on jo ostaja.
Eräs airbnb yrittäjä tilasi niitä 300 kpl. Antaa asiakkaille lahjaksi.
Tiedän moni on kiinnostunut. Olen saanut yli 20 yhteydenottoa. Mutta ei ole turisteja.
Koska langoille ei ole tärkeämpääkään määränpäätä, teen tonttuja varastoon.
Minulla on myös tehtynä 30 kranssia ja 250 joulukorttia.
Eiköhän jonkinlaiset joulumarkkinat kuitenkin tule.Kysymys sisälsi vitsin!
Niin sitä tavaraa kertyy, tonttuja ja tuikkuja, ja tavarankarsijat saavat sitten lahjoina ja tuliaisina tonttuja ja tuikkukippoja, joita taas karsia seuraavana vuonna.
Mutta toki toivotan onnea myynneillesi ja arvostan käsitöitä. Tonttuja en ottaisi, villasukat kyllä.Saan tehtyä 50 tonttua viikossa. Tällöin ne ovat valmiina myyntiin.
Teen ne tietenkin neulekoneella, mutta silmiin, suuhun menee aikaa käsin tehtynä ja päättelemiseen, huolitteluun.Tein alkukesästä villasukkia. Tein kuvioita, palmikoita jne. En peruskauraa. Saan niistä max 30 e pari, luult menee 20 e. Tontuista 10 e.
Langat ovat purkulankoja. Minulle tuli kirppikseltä jätesäkillinen villavaatteita. Purin, pesin ja järjestin langat. Kaikki langat eivät kestä käyttöä, villasukat tarvii tuplakantapään.
Nyt saan käytettyä kaikki langat ja ei tule hävikkiä.
Teen nyt tonttuja, kunnes kyllästyn.
Unohtui kertoa villasukkia teen 3 sukkaa viikossa.
Minulla on kaikki langat kerittyinä, teen samaan aikaan paria. Samasta kerästä 2 eri päätä, eli lanka kun loppuu, on kumpikin sukka yhtä pitkällä. Kuviosukissa on helppo toteuttaa.Jos saan sukista 30 e pari, saan viikossa 45 e myyntiä. Tontuista tulee 10 e kpl x 50 = 500.
On helppo päättää mitä tekee.
Meillä tehdään keittiöremontti jossain vaiheessa. Kerään nyt uuteen keittiöön rahaa.
Miten siitä tontusta voi saada kympin? Millainen se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helmi- ja elokuussa on lasten huoneet ja itse asiassa ne aloitettiin jo joululomalla.
Esikoinen jouluna rakensi legoja ja laittoi myyntiin. Esim joululahjaksi sai 5 pakettia, kaikki vaatteita.Meillä on aina mennyt monta päivää siivoamisessa, nyt selvittiin yhdessä lauantaipäivässä.
Yhtennsä roskaa tuli 2 huoneesta jätesäkillinen ja mulle kirppiskasaan kestokassillinen.Kesällä myin vikat kivituikut. Nyt on jäljellä enää kastehelmiä.
Ma-pe teen niitä 10 per pv ja la-su päättelen, teen loppuun jne.Urakka loppuu viimeistään ensi vuoden lopussa.
Uusi lankakuorma on tulossa.Kun ei tule mitään sisälle, eikä kotona ole tarpeetonta, sitä voi hifistellä vaikka syömäpuikkojen määrästä.
Mihin aiot käyttää tuollaiset määrät lankatonttuja? Koristeletko niillä kotisi? 50 tonttua viikossa?
???????
Kysytkö ihan tosissaan tälläistä luettuasi ensiksi kirjoitukseni ?Myyn ne. Niille on jo ostaja.
Tiedän moni on kiinnostunut. Olen saanut yli 20 yhteydenottoa. Mutta ei ole turisteja.
Niin sitä tavaraa kertyy, tonttuja ja tuikkuja, ja tavarankarsijat saavat sitten lahjoina ja tuliaisina tonttuja ja tuikkukippoja, joita taas karsia seuraavana vuonna.
Mutta toki toivotan onnea myynneillesi ja arvostan käsitöitä. Tonttuja en ottaisi, villasukat kyllä.Saan tehtyä 50 tonttua viikossa. Tällöin ne ovat valmiina myyntiin.
Teen ne tietenkin neulekoneella, mutta silmiin, suuhun menee aikaa käsin tehtynä ja päättelemiseen, huolitteluun.Tein alkukesästä villasukkia. Tein kuvioita, palmikoita jne. En peruskauraa. Saan niistä max 30 e pari, luult menee 20 e. Tontuista 10 e.
Langat ovat purkulankoja. Minulle tuli kirppikseltä jätesäkillinen villavaatteita. Purin, pesin ja järjestin langat. Kaikki langat eivät kestä käyttöä, villasukat tarvii tuplakantapään.
Mihin niitä tonttuja tarvitaan? Siinä se vitsi piilee! Joku ostaa ne antaakseen jollekin toiselle nurkkiin pyörimään. Ne ovat sitä krääsää, josta yritetään päästä eroon tavaraa karsimalla. Sukat ovat hyödyllistä käyttötavaraa.
Airbnb yrittäjä antaa niitä asiakkailleen.
Ilmoittaa lapulla tonttu on lahja. Jos tulee perhe, voi antaa jokaiselle oma, siis koskee pidempää majoitusta.
Myöskään tonttuja ei ole pakko ottaa mukaan, jos ei tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
???????
Mihin niitä tonttuja tarvitaan? Siinä se vitsi piilee! Joku ostaa ne antaakseen jollekin toiselle nurkkiin pyörimään. Ne ovat sitä krääsää, josta yritetään päästä eroon tavaraa karsimalla. Sukat ovat hyödyllistä käyttötavaraa.
Minä en käytä ikinä villasukkia. Joulunaikaan tonttuja kotona riittää. Tuskin 100 riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan jotkut voi tykätä niistä tontuista joulukoristeena vaikka. Ymmärrän että ärsyttää että joku tekee itse maailmaan lisää tavaraa vaan, mutta ilmeisesti sentään kierrätyslangoista, ja ehkä muiden asioihin ei kannata puuttua
Koko prosessi on pelkkää kierrätystä.
Keväällä vein löhistöllä asuvan perheen lapsia ulos ja sain palkaksi kirppistavaraa.
Nämä meni kirppisyrittäjälle. Hinnoittelee, myy ja veloittaa 50%.
Summat ovat viime aikoina olleet pieniä. Ehdotin ottaisinkin saldolla villavaatteita ja ehjiä Arabian astioita.
Arabian astiat menevät vintage palveluun ja mm lapsille astioita, kun muuttavat omaan kotiinsa.
Sain jätesäkillisen villavaatteita, eli paitoja, sukkia, huiveja jne ja ihan lankakeriä.
Purin vaatteet, laitoin vyyhteiksi, pesin langat, kerille kerimiskoneella ja nyt yritän käyttää kaikki pois. Täytettä tuli vaihtokaupoista vuosia sitten.
Nyt tämän naapurustossa asuvan irtaimisto onkin ollut hyvää. Olen saamassa yhden lasilinnun, lisää Arabiaa ja myös villavaatteita. Mutta kyseisen perheen äiti sanoi nyt koti on karsittu.
Seuraavasta kuormasta tulee vielä rahaa, sitten se on siinä.
Nautitaan niin kauan, kun on mahdollista.
Jos pyörittää kotonaan bisnestä, pitää sille varata tilat tai sitten hyväksyä se, että se valtaa kodin ja ajaa sekasortoon, mikäli valmiiseen ja täyteen kotiin tunkee työpajan ja varaston.
Puhun ihan kokemuksesta, täällä on yli kymmenen laatikollista (eikä se kaikki ole siististi laatikoissa) firmaan liittyviä juttuja ja se sotkee normaalia elämää. Asuntoa ostettaessa se ostettiin vain ja ainoastaan kodiksi ilman työtilaa.
Sain yhden säilytyskalusteen tyhjäksi, kun muualta on vapautunut tilaa sen sisällön säilyttämiseen. Vielä nuo kamat vaativat järjestämistä, mutta tämä on mukavan selkeä merkki, että karsinta ihan oikeasti etenee. Kaverin lapsi muuttaa omaan asuntoon ja tyhjentynyt lipasto menee hänelle ensi viikolla.
Tavara vanhenee! Katsoin lempireseptikirjaani reilun viidentoista vuoden takaa.
Silloin se oli mahtava, nyt osin epäeettinen, paljon tuontiraaka-aineita, tonnikalaa jne. Aivan liikaa vaaleaa pastaa ja vehnäjauhoja!.
Nyt kaipaan trendikkäitä reseptejä kotimaisista juureksista ja kaaleista, mutta 50-luvun keittokirjat ovat pelkkää voita ja kermaa. Ja mausteita ei lainkaan.
Toki osaan soveltaa, mutta samalla vaivalla inspiroituu netin resepti-ideoista.
Eli löytyi uusi poistojategoria ja tulee vähän tilaa keittiöön. Ihan rakkaimmat keittokirjat säästän, mutta suuri osa joutaa pois. Repaleiset ja tahraiset ihan jätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsen tsemppausta! Tarkoitus on tänään hakea varastosta tavaraa ja käydä sitä läpi. Olen vienyt useita säkillisiä vaatteita (olen ollut vaatehamsteri koko elämäni viimeisimpiin vuosiin asti) varastolle, koska ne eivät mahtuneet päälleni. Nyt olen laihtunut, mutta en usko että kaikki sopivat vieläkään. Tavoitteeni on karsia sieltä myös turhaa riippumatta siitä, sopiiko vaate ylleni vai ei.
Esimerkki: siellä on useita siistejä jakkuja, on liituraitaa ja juhlavaa, pitkää, lyhyttä, klassista. On paljon mustaa, mutta myös ruskeita, harmaa, keltainen ja muuta. Minulla on esim. 2 melkein samanlaista ruskeaa klassista jakkua liituraidoilla. En ymmärrä miksi niitä on 2. Tai oikeastaan ymmärrän. Olen joskus vaan ostanut sen toisen, koska hyvä/edullinen/tylsä päivä ja olen shoppaillut.
Tsempatkaa sielä mielissänne ja lähettäkää energia-aaltoja tänne, että onnistun tässä urakassa. Enkä istu viikon kuluttua säkkien keskellä posket punaisena ja stressin kourissa kaikki asiat levällään ja kesken. Etteivät liituraitajakkuni ota minua orjakseen.
Teet pinot liian iso/ruma/huono, liian pieni, sopiva+kiva ja ehkä
Jos Laihdutus on vielä kesken, niin ota yksi laatikko liian pieniä, mutta ihania vaatteita vielä säilöön. Muut poistettavien pinoon, isojen ja rumien kanssa.
Sitten jäljellä on se valtava kasa ihan kivoja, sopivia vaatteita. Tähän kannattaa käyttää kaikki on pakko mahtua kaappiin metodia. Otat kasasta aina kivoimman vaatteen ja laitat sen kaappiin, kun kaappi on täynnä, niin varmistat ettet halua mitään vaihtaa ja että vaatteita on tarpeeksi (eikä esim. 30 takkia, ei lainkaan paitoja). Loput pois. Taas voi ottaa varalle yhden laatikon, jonka saa viedä takaisin kellariin. Näin kellariin jää vain pari laatikkoa.
Uskon että onnistut! Se menee yllättävän nopeasti, kun vaan saa ryhdyttyä tekemään. Mulla auttaa aina kun mies ja lapsi on kotona, niin ei kehtaa vaan röhnöttää sohvalla, vaan pitää touhuta jotain. Voi pyytää myös ystävän seuraksi tai makutuomariksi, aloittaminen on se vaikein osuus.
Vierailija kirjoitti:
Näin sanoo kai ihminen, jota ei minkäänlaiset käsityöt kiinnosta. Sinulle eläminen on sitä, että istut minimalistisessa kodissasi lukien av:ta tai tuijottaen Netflixiä. Siis silloin kun et siivoa tai mieti, onko tyhjässä kaapissasi kenties yksi huivi liikaa.
Ymmärrän toisaalta sinun pointin, mutta ei sinulla ole oikeus määrätä, että muut saavat neuloa vain sukkia ja lapasia.
Täällä tarvitaan apua vaatteiden kanssa!
Mulla on kaapeissa tosi paljon hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita, jotka ei mahdu päälle koska lihoin muutama vuosi sitten viitisen kiloa, joita en saa itseäni laihduttamaan pois. Inhoan itseäni noiden kilojen takia, enkä voi tajuta miksi en jaksa panostaa laihduttamiseen. Vaatteiden poislaitto kuitenkin tuntuu pahalta, koska se olisi merkki siitä että olen luovuttanut ja ikuisesti vanha läski.
Nyt olen jo pitkään oikeastaan ostanut vain yläosia tai sellaisia mekkoja, jotka eivät kiristä jos lihoisin tai ole heti liian löysiä jos laihtuisin. Alaosista olen ostanut vain välttämättömät, ja nekin niin halvalla kuin suinkin, ajatuksella että ostan sitten kunnollisia kun laihdun, ja en tässä painossa ole kunnon housujen arvoinen. Huomaan toimineeni näin nyt jo monta vuotta!
Mitä siis tehdä? Keksiä keino saada jotenkin ne viisi kiloa pois, tai putsata kaappi?
Putsaa se kaappi. Pahaa mieltä aiheuttavia vaatteita ei kannata säästää. Ne eivät myöskään kannusta muutokseen. Myy tai lahjoita vaatteet vielä kun ne kelpaavat muille eivätkä ole vanhentuneita malliltaan. Sitten jos joskus vielä laihdut entisiin mittoihin, tuskin sinun tekee edes mieli pukeutua vanhoihin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Putsaa se kaappi. Pahaa mieltä aiheuttavia vaatteita ei kannata säästää. Ne eivät myöskään kannusta muutokseen. Myy tai lahjoita vaatteet vielä kun ne kelpaavat muille eivätkä ole vanhentuneita malliltaan. Sitten jos joskus vielä laihdut entisiin mittoihin, tuskin sinun tekee edes mieli pukeutua vanhoihin vaatteisiin.
Kiitos! Näin se on varmaan tehtävä. Pitänee ottaa aikaa ja kokeilla jokaista rättiä, ja säästää
vain ne jotka sopii tähän ruhoon.... Kivoimmat vaatteet kyllä lähtee mutta oma vika🙁
Siivottiin tänään miehen kanssa autotallissa toinen puoli. Ihan mahtavaa, sieltä lähti lopultakin rakennusaikaista roinaa pois. Kaikkea mitä luulee, että voi tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaapeissa tosi paljon hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita, jotka ei mahdu päälle koska lihoin muutama vuosi sitten viitisen kiloa, joita en saa itseäni laihduttamaan pois. Inhoan itseäni noiden kilojen takia, enkä voi tajuta miksi en jaksa panostaa laihduttamiseen. Vaatteiden poislaitto kuitenkin tuntuu pahalta, koska se olisi merkki siitä että olen luovuttanut ja ikuisesti vanha läski.
Nyt olen jo pitkään oikeastaan ostanut vain yläosia tai sellaisia mekkoja, jotka eivät kiristä jos lihoisin tai ole heti liian löysiä jos laihtuisin. Alaosista olen ostanut vain välttämättömät, ja nekin niin halvalla kuin suinkin, ajatuksella että ostan sitten kunnollisia kun laihdun, ja en tässä painossa ole kunnon housujen arvoinen. Huomaan toimineeni näin nyt jo monta vuotta!
Mitä siis tehdä? Keksiä keino saada jotenkin ne viisi kiloa pois, tai putsata kaappi?
Putsaa kaappi, mutta voit johonkin alahyllylle, varastoon, ullakolle tms. jättää yhden laatikon ihan parhaita ajattomia tavoitevaatteita. Sitten kalenteriin päivämäärä, jolloin käyt kokeilemassa mahtuuko päälle. Samalla, jos ei mahdu, niin laittaa taas rumia pois. Itse käyn puolenvuoden välein laatikkoa läpi, joskus menee jotain päälle ja aina jotain pois ja mietin miksi tuokin on säästetty. Ei ne vaatteet yleensä niin hyvässä kunnossa ole tai kestä muodin ja ihmisen muutoksia vuosien myötä.
Tärkeää on, ettei ne ole siellä päivittäisvaatteiden joukossa pahoittamassa sinun mieltä, vaan jossain omassa piilossaan ja välillä kokeillaan ja tulee joko paha tai hyvä mieli hetkeksi. Ja ettei niitä ole säkkitolkulla vaan yksi (vaikka iso) laatikko, jossa säilyvät hyvänä ja ovat viikattuina.
Oma ongelmani on sopivat, ehjät ja kivat vaatteet, joita vaan on ihan liikaa. Käytän kaikkia, mutta koska niitä on niin paljon, niin käyttökertoja tulee vähän, jolloin ei mene ikinä huonoksi mikään, mutta välillä tulee uusia. Ahdistaa, kun kaappi tursuaa, mutta olisi kiva välillä saada uusia vaatteitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Näin se on varmaan tehtävä. Pitänee ottaa aikaa ja kokeilla jokaista rättiä, ja säästää
vain ne jotka sopii tähän ruhoon.... Kivoimmat vaatteet kyllä lähtee mutta oma vika🙁
Puhu itsestäsi kauniimmin, ansaitset hyvää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ovat hyvässä järjestyksessä. Jos vuosia sitten tehtiin vaatteista kokonaisuuksia ja otin kuvan.
Kuvat kansiossa ja päälimmäinen kuva alimmaiseksi.Vaatteissa on numerolaput monta krt on ollut päällä, alaosa kestää jopa 10 krt ennen, kuin vien kotiin pesuun.
Vaatteita on vajaa 100 kpl ja jokainen pääsee pari 3 krt vuodessa päälle. Äärimmäisen harvoin, kun käytän, ei juuri koskaan mikään kulu loppuun. Koko viime vuonna 2 vaatetta joutui lumppukasaan.
Nyt olen kotona, työvaatteet töissä. Käytän pitkälti huonokuntoisia kotivaatteita, jotka todellakin kuluvat.
Minulla on tuskin yhtään vaatetta, joka ei ole alle 10 v vanha.Työvaatteilla ei ole minkäänlaista rahallista arvoa. Kukaan ei ostaisi niitä ikinä.
Olenkin ottanut tehtäväkseni käyttää ne loppuun ja välttää uuden ostamista.Sukkia pitää ostaa vuosittain. Kotona käytän tossuja, vai olen paljain varpain.
==
Oletpa järjestelmällinen. Tuo käyttökertojen numerointi on oikeastaan nerokasta!
Itselläni samantapainen tilanne, vaikka en ole sitä tuolla tavalla luetteloinut.
Olen nyt suurimman osan viikkoa etätöissä ja pidän huolen että huonoimmat t-paitani ovat aina käytössä. Muuten käytän t-paitapinoa niin että otan alimmaisen ja laitan pesusta tulleen puhtaan päällimmäiseksi, niin kiertävät ja kaikkia tulee käytettyä. Maaliskuusta alkaen niitä olen saanut loppuun 5kpl. Ja 50 on vielä pinossa.
En todennäköisesti tarvitse elämäni aikana enää yhtään uutta t-paitaa. (enkä tottavie aio ostaa)
Reipasta raivausta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten keskustelun taso on muuttunut, pari sivua taaksepäin kehotettiin joukolla katsomaan tavaraa kriittisesti ja laittamaan roskiin tavarat jotka ei itselle kelpaa eikä mene esim, kirpparilla, ja nyt kaikki pitäisi säästää ja viedä Kontin tai kierrätyskeskuksen riesaksi.
Ainakin useimmin, kun sanotaan heittää pois, ei välttämättä tarkoiteta roskiin, vaan juurikin kierrätys/lahjoitus. Pois vaan omasta elämästä. Jokaisella on omat voimavarat, toiset jaksaa kirpparoida ja on mahdollisuus ruodata tavaraa ympäriinsä. Joillekin on taas tärkeämpää saada oma tila johonkin kuntoon, eikä pysty käsittelemään myös tavaroiden loppu sijoituksia, silloin roskiin voi olla hyvä vaihtoehto. Toki jos resursseja on, aina parempi, jos mahdollisimman paljon saa kierrätettyä.
Tässä on löydettävä kultainen keskitie ja otettava oma elämäntilanne huomioon. Jos voimavaroja löytyy, ei kannata mennä helpoimman kautta. Itselleni tärkein oppi on ollut tavaravirran katkaiseminen. Kun on joutunut oikeasti miettimään, mihin jokaisen itselle turhan esineen saa järkevästi eteenpäin (joskus roskis on toki ainoa oikea paikka), niin harkitsee huolella haluaako käydä samaa läpi enää uudestaan. Ei kuitenkaan tuomita muita. Jokainen tekee omat ratkaisunsa omista lähtökohdistaan. Tsemppiä kaikille!
Just näin! Jos vaan on jaksamista, myymistä ja lahjoittamista kannattaa kokeilla koska silloin konkretisoituu se vaiva, joka tavaraan liittyy. Kun sen kokee ja pitää mielessä, tavaran hankkiminen vähenee huomattavasti ja pienemmällä todennäköisyydellä löytää itsensä samasta tilanteesta uudestaan. Tietenkään siitä ei pidä ottaa liian suurta ristiä itselleen eikä antaa sen estää aloittamasta karsimista.
Olen tuo kirppistelijä ja vähän pahoillani kaikesta saamastani ryöpytyksestä. Olen karsinut tavaraa vuosia ja aiemmin saanut tästä ketjusta kovasti tsemppiä ja tukea. Kaikenlaisen turhan ostelun lopettanut jo vuosikymmen sitten ja nykyään kieltäydyn lahjoistakin. Tähän taloon ei enää tule uutta tavaraa kuin todelliseen tarpeeseen.
Kirppikselle viemäni tavara on vuosien varrella karsittua ja kellariin säilötty odottamaan aikaa ja jaksamista myyntiprosessiin. Muutaman kerran vuodessa olen innostunut, ottanut kirppispöydän ja vienyt tavaraa sinne - ja tuonut paljon takaisin. Autottomana vien kirppistavarat isoissa Ikean kassesseissa pyörällä ja kävellen, monta reissua tehden ja joka päivä kirppispöytää siivoten. Ja myymättä jääneet takaisin useammassa erässä. Joka kerta aikaa menee ihan valtavasti ja olen uupunut kun raskaan työpäivän jälkeen odottaa vielä toinen työpäivä tavaroiden kanssa säätäessä. Takaisin tuotu tavara hilloutuu jälleen kellarivarastoon odottamana seuraavaa kirppiskertaa. Vielä on useita isoja laatikoita odottamassa ja aiheuttamassa ahdistusta ja vaikeuttamassa elämää. Kaikki vähänkin arvokas on luonnollisesti myyty tai lahjoitettu jo vuosikausia sitten. Jos alan tuota silppuista sekalaista tavaramäärää myymään tai lahjoittamaan Feissarin roskalavoilla, ei siihen ihmisikä riitä. Eikä sekään ketään pelasta jos hilloan tavaroita seuraavatkin vuosikymmenet tuolla varastossa. Ehjän tavaran laittaminen roskiin (vaikkakin kierrättäen) on vain itselleni tuskaisen vaikeaa, vaikka olisi 20 vuotta vanha pannulappu joka on käynyt jo kolmesti kirpparilla.
Mielestäni olen saanut jo ihan tarpeeksi rankaisua siitä että joskus nuorena ja köyhänä haalin pahan päivän varalle kaiken mitä ilmaiseksi tai halvalla sai. Nyt haluan jo vapautuksen tavaroista ja keskittyä elämässä ihan muihin asiohin, liikkumiseen ja luontoon ja läheisiin ihmisiin. Luonnollisesti lajittelen jätteeseen menevät tavarat kuten muutkin jätteet, metallit metallinkeräykseen ja lasit lasinkeräykseen ja vaatteet tekstiilikeräykseen jne.
Toivotan tsemppiä kaikille raivaajille ja toki hatunnosto teille jotka jaksatte käyttää ison osan vapaa-ajasta Facebookin roskalavojen kanssa säätäen. Minä en enää jaksa.
Tässä muutama idea, miten voisit päästä tavaroista eroon:
- Onko sinulla tapana saada lahjoja joltain taholta (puoliso, aikuiset lapset, vanhemmat, ystävä)? Pyydä, että he eivät enää anna tavaralahjoja. Sen sijaan kerro, että ilahtuisit, jos joku autollinen voisi viedä tavaroitasi kierrätyskeskukseen.
- Onko tuttavissasi opiskelijaa tai muuta henkilöä, jolle kelpaisi ylimääräinen raha? Pyydä häntä viemään tavarasi kierrätyskeskukseen korvausta vastaan.
- Paikkakunnallasi on ilmeisesti roskalavaryhmä? Mitä jos tekisit sinne seuraavanlaisen aloituksen (jos ryhmän säännöt sen sallivat): Annetaan 5 laatikollista tavaraa nopeimmalle hakijalle. Mukaan on otettava koko laatikko, ei siis yksittäisiä esineitä. Kaikki tavarat ovat ehjiä ja siistejä. (Tämä saattaisi innostaa ihmisiä Huutokaupan metsästäjät -ohjelman tapaan. Siinähän ostetaan koko varasto näkemättä tavaroita ja toivotaan, että niistä voisi saada voittoa. Vähän sellaista kullanhuuhdontafiilistä siis).Ylipäätään kannattaa avata suu tuttavapiirissä ja netin eri ryhmissä ja kertoa tilanteestaan. Ihmiset oikeasti haluavat auttaa. Esim itse voisin mielelläni ottaa vastaan joltain toiselta pari laatikollista tavaraa ja sitten miettiä, miten ne saisi parhaiten jatkokäyttöön. Oma koti on jo raivattu, joten tulisi hyvä mieli auttaa jotain toista. Olen kotiäiti, joten aikaakin olisi ja muutamakin extraeuro olisi kiva juttu.
Huom. Jos tavaroissasi on roskiin kuuluvia esineitä, niin ei niille kukaan muukaan keksi muuta paikkaa. Tavara on jo tuotettu, joten sen hiilijalanjälki ei katoa mihinkään, vaikka se olisi vuosikymmeniä varastossasi. Anna anteeksi menneisyyden itsellesi ja ole myötätuntoinen, et silloin ehkä hallinnut tavarataitoja, mutta otit siitä opiksesi.
Kiitos kauniista ja tsemppaavasta viestistäsi. Tuo laatikoittain lahjoittaminen on loistava vinkki, silloin tarvitsee sopia noutamisia vain kerran. Näinhän olisikin pitänyt tehdä jo vuosia sitten!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on/ oli sama tilanne; tosi paljon hyvä (kalliita merkkivaatteita), joihin mahtuakseen pitäisi laihtua. Itsellä pudotettavaa on n. 13 kiloa. Kaksi kolme vuotta oon nyt hillonnut vanhoja liian pieniä vaatteita, joihin on panostettu ja ostettu "vähän mutta laatua". Tällä hetkellä iso osa vaatteista on Lidlistä, koska en halua käyttää rahaa tämän kokoisiin vaatteisiin XD Toki muutama parempi työvaate on, mutta etenkin nyt korona-aikana etätöissä, olen koko ajan Lidlin vaatteissa.
Päätin viime kuussa aloittaa vielä viimeisen yrityksen, ja oikeasti panostaa terveelliseen ruokaan ja säännölliseen syöminseen ja laskea sulamossa (ent. Kalorilaskuri) kalorit. Tähän asti tippunut 3 kiloa ja ensi vuoden helmikuussa pitäisi olla tavoitepainossa. Päätin, että ensi kevääseen on aikaa mahtua vanhoihin vaatteisiin tai sitten ne lähtevät. Tällä hetkellä on ainakin motivaatiota ja parempien valintojen tekeminen tuntuu helpolta.
Nyt on hyvä tilaisuus tutkia, mitkä syyt juuri teillä johtavat kasojen syntyyn. Jos teet ne itsellesi selväksi ja ratkaiset ne, jatkossa kasoja ei enää tule! Millaista tavaraa kasassa on? Miksi se on jäänyt siihen? Kuka sen on jättänyt? Missä tilanteessa? Miksi se ei ole löytänyt omalle paikalleen, eikö sitä ole? Millaisiin paikkoihin kasat muodostuvat? Ja mitä tavaraa kasoihin EI kerry, ja miksi?