tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19906)
"Meillä löytyy tyhjiä mehutölkkejä usein jääkaapista."
Ei tämä ole mikään normaali asia. Omat 4-vuotiaat on oppineet jo laittamaan tyhjät pakkaukset roskiin!
Hah! oli iso ongelma tavarapaljous. Ihan hirveää. Oikeasti itkin kun yritin selvitä loputtomien pussien, kasojen, kaappien ja turhan tavaran kanssa. Kaikella oli tunnearvoa, mistään en voinut luopua. Lisäksi ei ollut aikaa setviä arjen keskellä, monta lasta jne.No, sitten tuli homekriisi, kaikki lensi roskiin. Nyt elän minimalistisesti enkä kaipaa takaisin tavara-pöly ym määrää. Oikeasti nautin kun en omista edes yhtään hyllyä, ihan kaikki mahtuu vaatekomeroon ja kiinteisiin kaappeihin. Siivous kestää vain hetken. Koti on pölyttömämpi. Voin paremmin.Kiitos Jeesus:)!
Hei jos haluat antaa neuvoa toisille, anna. Mutta tee se ystävällisesti ja siten, että niistä on hyötyä.
Kyllä, on hyvä, että lapset oppivat siisteyttä. Mutta se, että kirjoitat ikävään sävyyn ja nostat itseäsi jalustalle, ei auta ketään.
”Ei ole normaalia, että roskat ei mene roskiin”. Tämä tiedetään kyllä.
Sanon uudestaan: voidaanko pitää tää ketju kivana?
Vierailija kirjoitti:
"Meillä löytyy tyhjiä mehutölkkejä usein jääkaapista."
Ei tämä ole mikään normaali asia. Omat 4-vuotiaat on oppineet jo laittamaan tyhjät pakkaukset roskiin!
Meillä opetettiin laittamaan kierrätykseen, koska mehu-ja maitopurkeille on oma keräyksensä.
Väitetään että naiset on ekologisempia kun miehet mutta tuo ei pidä paikkaansa. Naisilla on jatkuva tarve ostella meikkejä, uusia vaatteita, ihonhoitotuotteita ym. Normaalille miehelle riittää parranajovälineet ja saippua mikä sopii hiuksille. Vaatteita ostetaan lisää vasta sitten kun vanhat on kulunut loppuun. Miehet ei osta turhaa muovi ja lasikrääsää nurkkiin ja pöydille lojumaan esim. kynttilöitä, kynttiläkippoja ja kuppeja ja muuta outoa sisustusta. Ja maksaa vielä tolkuttomasti. Miehelle riittää pelkät halvat astiat ja niitäkään ei uusita jatkuvasti.
Koska joku kuitenkin täällä kommentoi että miehillä on elektroniikka krääsää niin sitä ei luetellä krääsäksi koska tv, pelikone ym. on hyötykäyttöä ja mies tarvitsee niitä pysyäkseen hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Väitetään että naiset on ekologisempia kun miehet mutta tuo ei pidä paikkaansa. Naisilla on jatkuva tarve ostella meikkejä, uusia vaatteita, ihonhoitotuotteita ym. Normaalille miehelle riittää parranajovälineet ja saippua mikä sopii hiuksille. Vaatteita ostetaan lisää vasta sitten kun vanhat on kulunut loppuun. Miehet ei osta turhaa muovi ja lasikrääsää nurkkiin ja pöydille lojumaan esim. kynttilöitä, kynttiläkippoja ja kuppeja ja muuta outoa sisustusta. Ja maksaa vielä tolkuttomasti. Miehelle riittää pelkät halvat astiat ja niitäkään ei uusita jatkuvasti.
Koska joku kuitenkin täällä kommentoi että miehillä on elektroniikka krääsää niin sitä ei luetellä krääsäksi koska tv, pelikone ym. on hyötykäyttöä ja mies tarvitsee niitä pysyäkseen hengissä.
Totta valitettavasti. Tosin miehet käyttää enemmän autoiluun ja siihen liittyvään varusteluun kun naiselle usein riittää taloudellinen kauppakassi. Ja maailmaa pyörittää miehet, ne luo naisille sen tarpeen että pitää olla sitä sun tätä että kelpaat.
Vierailija kirjoitti:
Hei jos haluat antaa neuvoa toisille, anna. Mutta tee se ystävällisesti ja siten, että niistä on hyötyä.
Kyllä, on hyvä, että lapset oppivat siisteyttä. Mutta se, että kirjoitat ikävään sävyyn ja nostat itseäsi jalustalle, ei auta ketään.
Miksi elämänhallinnan ongelmaisia pitäisi aina paapoa? Jospa heidän silmät kerrankin aukeaisi, kun ei silotella vaan joku sanoo suoraan, että hei tuo ei todellakaan ole normaalia, elätte kuin siat pellossa. Joskus tough love on paikallaan, eikä ainainen "kivakiva kaikki ollaan mahtavia."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon uudestaan: voidaanko pitää tää ketju kivana?Miksi elämänhallinnan ongelmaisia pitäisi aina paapoa? Jospa heidän silmät kerrankin aukeaisi, kun ei silotella vaan joku sanoo suoraan, että hei tuo ei todellakaan ole normaalia, elätte kuin siat pellossa. Joskus tough love on paikallaan, eikä ainainen "kivakiva kaikki ollaan mahtavia."
Kuulostaa pahalta elämänhallintaongelmalta, kun kaapista löytyy tyhjiä paristopakkauksia tai vanha ripsiväri :D mullakin löytyy vaikka mitä turhaa, kun niitä käy läpi, vaikka asun yksin. Joskus voi jopa tyhjä maitotölkki mennä vahingossa takaisin jääkaappiin. Pitää varmaan hakea apua, vaikka asun siistissä suht minimalistisessa kodissa, käyn töissä ja raha-asiatkin on mallillaan. Selvisi varmaan syy sinkkuudelle. Outoa syyllistämistä ihan tavalliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä sinä pidät ikävänä sävynä ei välttämättä ole mitä kirjoittaja tarkoittaa. Kirjoitustyylejä on monia. Nythän sinäkin arvostelet täällä muita kommentoijia ja haluat että he toimivat kuten sinä haluat. Eikö sekin ole yhtälailla "itsensä jalustalle nostamista"?
Ennemmin ehdottaisin että pysytään aiheessa eikä kukaan ala määräilemään miten tähän ketjuun saa muut kommentoida. Menee pois jos loukkaantuu muiden kommenteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon uudestaan: voidaanko pitää tää ketju kivana?Se mitä sinä pidät ikävänä sävynä ei välttämättä ole mitä kirjoittaja tarkoittaa. Kirjoitustyylejä on monia. Nythän sinäkin arvostelet täällä muita kommentoijia ja haluat että he toimivat kuten sinä haluat. Eikö sekin ole yhtälailla "itsensä jalustalle nostamista"?
Ennemmin ehdottaisin että pysytään aiheessa eikä kukaan ala määräilemään miten tähän ketjuun saa muut kommentoida. Menee pois jos loukkaantuu muiden kommenteista.
Mielestäni ihmisten kutsuminen elämänhallintaongelmaisiksi ja sanomalla "ei ole normaalia" ja "4 vuotiaskin osaa" on ilkeää, varsinkin kun mukana ei tulee mitään konkreettista neuvoa mitä heidän epänormaaliksi kokemalleen asialle voisi tehdä. Useimmat täällä onneksi tsemppaa ja jakaa hyviä vinkkejä, ilman tuollaista ilkeää tuomitsemista.
Vierailija kirjoitti:
No oletpas sinä herkkä.
Joku voisi sanoa, että interpsyykkisesti älykäs, kiitos.
Tuolla aiemmin joku kommentoi:
"Mutta toki mulla ei olekaan lapsia, ne näyttävät oikeuttavan minkä vain pöljän käytöksen "mutta kun lapset"."
Tottakai lapset aiheuttavat sotkua ja kaaosta verrattuna sinkkuelämään. Jo se, että ihmisiä on enemmän vaikuttaa ja kun osa heistä vasta opettelee elämän perusasioita, aiheuttaa välillä muiden mielestä kummia sotkuja. Minulle on tärkeämpää, että tavarat löytää tiensä takaisin kaappiin, kuin se missä järjestyksessä se kaappi on.
Jokainen päättää itse oman vanhemmuustyylinsä, mutta minä olen mieluummin se tyyppi, joka lähtee mukaan lennättämään uutta helikopteria kuin se joka nalkuttaa siitä otitko pariston avatusta pakkauksesta ja laitoitko vanhan paketin roskiin, kun toinen vaan haluaisi leikkiä uudella lelulla. Sen päätöksen sitten maksan sillä, että välillä käytän puoli tuntia kaappien siivoamiseen itse.
Pointti on se, että jossain vaiheessa se sotku pitää siivota. Joku onnistuu tekemään sen heti ja joillakin meistä siihen pitää ottaa aikaa erikseen, mutta mitä harvemmin sitä tekee, sitä pahemmaksi asia menee. Siksi tavaroiden raivaamiseen kannattaa varata aikaa useammin kuin kerran vuosikymmenessä. Justiinsa katsoin youtubesta, kun joku teki vaatekonmarin toista kertaa, vuosi sitten oli tehnyt ekan kerran. Ekalla kerralla oli mennyt useampi päivä ja nyt uudestaan meni pari tuntia ja löytyi vielä säkillinen turhaa vaatetta.
No niin lopettakaa, menee hyvä ketju sivuraiteille kun vänkäätte toisten kommenteista. Jokainen keskittykööt pitämään omat kommentit asiallisina ja ohittaa ne mitkä ei miellytä!
Mulla alkaa tänään kesävaatteiden läpikäynti, ne mitä en koko kesänä pitänyt, joutuu pudotusuhan alle. Olen tarkka että menneen kauden vaatteet menee kasseihin puhtaina, ehjinä ja huolellisesti viikattuna, ihana ottaa ne sitten taas seuraavana kautena esille! 😍 Eli muutama sauma pitää tänään ommella ja löystyneitä nappeja ommella kireämmin kiinni jne pientä huoltoa. Otan tyhjäksi koko kaapin, pyyhin pölyt, viikkaan kaikki takaisin. Olen onneksi päässyt siihen tilanteeseen, että 95% vaatteet on aktiivisessa käytössä ja mieleisiä, mutta aina siellä muutama pyörii seassa joita ei jostain syystä tule puettua. Pikkuhiljaa karsin niitä kierrätykseen sieltä. Kun tulee käytyä kaikki vaatteet läpi kahdesti vuodessa sesongin vaihtuessa (kun ottaa esille ja kun viikkaa pois) niin hyvin pysyy tietoisena mitä siellä vaatekaapissa on ja mille on käyttöä, mitä puuttuu. Ja nyt lähtee tietty samalla ne kulahtaneet alusvaatteet, yms sellaiset pois, kun tarkistan kaikki vaatteet samalla kun tyhjennän/laitan takaisin kaappiin. Eli käyn myös ne läpi kahdesti vuodessa, en vain sesonkivaatteita.
Voin myöntää, että sukulaisten ja ystävien luona joskus hiljaa pääni sisällä haaveilen heidän kodin raivaamisesta tavarapaljoudesta. En tietenkään sano mitään, jokainen elää kotiaan kun haluaa, mutta se on mun salainen haave. 😂 Tuli mieleen kun kävin naapurin luona äsken, penkoi tv-tason vetolaatikosta jotain tavaraa ja näin siellä ainakin yli 10 erilaista lahjapaperirullaa ja ehkä yhtä monta lahjanauhatötteröä! Miksi niin paljon, kuinka paljon he ostelee lahjoja?
Mulla on aina 2 rullaa paperia ja narua yksi iso valkoinen nauharulla. Yksi joulupaperirulla ja yksi neutraali mitä voi käyttää ympäri vuoden vauvasta vaarin lahjoihin, nyt on turkoosia paperia missä valkoisia kiiltäviä palloja, sopii kaikille! Ja kun tätä periaatetta noudattaa monissa muissakin asioissa niin ei kerry tuollaista (mun mielestä) rojutavaraa. Jonkin 4 erilaista paperia vielä ymmärtää, mutta yli 10!😅
Niin ehkä toi lahjapaperijuttukin on vaan sellainen, että moni ajattelemattaan ostaa aina sen uuden rullan. Niihin omiin tapoihin pitäisi kiinnittää huomiota, HALUANKO minä yhden lipaston täyteen lahjapaperirullia?
Niin ehkä toi lahjapaperikin on sellainen tapa, että aina ostaa sen uuden rullan "sopivaa" paperia ja sitten niitä on yhtäkkiä 12 erilaista kaapissa. Kun voisi havahtua siihen omaan toimintaan, että HALUANKO minä yhden lipaston täyteen lahjapaperirullia.
Mä otin joskus Konmarista sen neuvon, että kaikki vaatteet on kaapissa. Minulla ainoa poikkeus on takit, niille on liian vähän tilaa tai liian paljon takkeja. Yksi tai kaksi on naulakossa, muut hengarissa ullakolla ja suosikki vaatekaapissa. Niistä en myöskään raaski karsia mitään, yritän vaan olla ostamatta uusia, yleensä huonolla menestyksellä.
Mutta muut vaatteet on kaikki kaapissa koko ajan ja karsin jos sinne ei mahdu. Vaatesäilytystilaakaan ei ole paljoa, yksi ikean korkea kaappi, jossa henkaritilaa ja alla alusvaatelaatikot ja housuripustus sen lisäksi 4 leveää laatikkoa lipastossa. Minulle on toiminut näin hyvin, se kausivaate tai kapselihomma ahdisti, kun piti olla osa pakattuna pois.
Mun mielestä se on just hyvä, että ne villapaidat ei ole kesällä kaapissa ja shortsit talvella. Pysyy selkeänä se kaappi kun siellä on vain ne käytössä olevat aina. Vaatekaapin yläkaapissa on se toisen sesongin vaatesäilytys. Ehkä jos vaatteita olisi tosi vähän, niin tuo voisi toimia että kaikki samassa. Mulla kuitenkin on aika paljon vaatteita, kun on siistimmät työvaatteet, sitten ne rennommat arki/vapaa-ajanvaatteet, urheiluvaatteet kesällä juoksuun ja retkeilyyn, talvella lasketteluun ja hiihtoon. Lisäksi juhlavampia vaatteita.
Ja ei varmaan ole kyse epähuomiossa hajamielisestä jutusta jos joka kuukausi joutuu sitten käymään läpi niitä kaapeissa lojuvia roskia. Lapsille pitää opettaa ne järkevät tavat jotta oppivat! Koti on jokaisen perheenjäsenen projekti, ei yhden aikuisen loputon työmaa siivota muiden sotkuja.