Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19906)

Vierailija
4401/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaan oman viimeaikaisen oivalluksen tänne, ehkä auttaa muita ”tätähän voi vielä käyttää myöhemmin” -hamstereita. Tavarat vanhenevat varastoituna! Siis sekä toiminnallisesti että tyylillisesti. Otin ikivanhat kengät kokeeksi uudelleen käyttöön - pohja lähti irti, kun liimat ilmeisesti hapertuneet. Olipa kiva, että näitä on tullut säilöttyä se kymmenen vuotta.

Vierailija
4402/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla sain taas haalittua 10 tavaraa kokoon. Yöllä naputtelin ne myyntiin ja nyt jokaiselle on nouto sovittu. Vaikka kuvat olivatkin huonoja.

Yritän käydä kellarissa joku päivä. Sisätiloissa alkaa olemaan valmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4403/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaan oman viimeaikaisen oivalluksen tänne, ehkä auttaa muita ”tätähän voi vielä käyttää myöhemmin” -hamstereita. Tavarat vanhenevat varastoituna! Siis sekä toiminnallisesti että tyylillisesti. Otin ikivanhat kengät kokeeksi uudelleen käyttöön - pohja lähti irti, kun liimat ilmeisesti hapertuneet. Olipa kiva, että näitä on tullut säilöttyä se kymmenen vuotta.

Kengät tosiaan hajoavat kun niitä ei käytä. Itsellä kävi samanlaisesti, lähti kalliista lähes käyttämättömistä kengistä pohjat ihan murusina irti, kun otin ne usean vuoden jälkeen käyttöön. 

Vierailija
4404/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi hyvä havainto. Ja tämän takia en kehota ihmisiä viemään vanhoja tavaroita kierrätyskeskukseen. Ei kukaan tee mitään 10-15 vuotta vanhoilla vaatteilla tai kengillä. Naamiaisiakaan ei niin monia ole, että kaikki vaatteet menisivät niihin.

Joko tavarat pannaan heti kiertoon tai sitten ne hävitetään asianmukaisesti lajiteltuna.

Vierailija
4405/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni siivoaminen on ollut aika vaivalloista (tai sen aloittaminen), ja koitin tuossa miettiä tapoja miten tehdä siitä helpompaa. Olen nyt karsinut parin kuukauden sisällä ihan helvetisti tavaraa, ja on paljon selkeämpi fiilis. Mitä enemmän on tavaraa, sen enemmän on huollettavaa. Melkein tekisi mieli lähteä myös sille linjalle, että jätän keittiön kaappiin ainoastaan kaksi syvää ja matalaa lautasta, kaksi lasia sekä mukia, ja parit aterimet. Mihin ihmeeseen oikeastaan tarvitaan yhtään enempää, ellei sitten käy usein vieraita. 

Ja niin usein ihmiset pitävät kotonaan asioita ajatellen vieraita. Koti on kuitenkin koti ja ensisijaisesti omaa perhettä varten. 

Itse aloittamisen raivaamisen siitä mikä eniten häiritsee. Tiedän että varmaan tuntuu loputtomalta suolta, mutta kun aloitat, niin pikkuhiljaa homma muuttuu helpommaksi. 

Vierailija
4406/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tosi hyvä havainto. Ja tämän takia en kehota ihmisiä viemään vanhoja tavaroita kierrätyskeskukseen. Ei kukaan tee mitään 10-15 vuotta vanhoilla vaatteilla tai kengillä. Naamiaisiakaan ei niin monia ole, että kaikki vaatteet menisivät niihin.

Joko tavarat pannaan heti kiertoon tai sitten ne hävitetään asianmukaisesti lajiteltuna.

==

Juu, näin se vain menee. Löysin vanhempieni vintiltä jotain vanhoja vaatteitani, ajattelin ottaa käyttöön, kun miellyttivät vielä silmää. Laitoin kuitenkin ensin pesuun, ja tulivat koneesta lähes silppuna, saumat ratki, kun langat olivat hapertuneet, pitsit reikäisinä jne. Jotkut vanhat luistimetkin löytyi, mutta menneet ihan koppuraksi.

Vierailija
4407/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaranpaljous, ei tavarapaljous. T: Kielipollari

Vierailija
4408/19906 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavaranpaljous, ei tavarapaljous. T: Kielipollari

Ot, mutta molemmat muodot ovat mahdollisia.

"Vaikka käytännössä toinen näistä olisi selvästi toista tavallisempi, voi periaatteessa valita kumman vaihtoehdon tahansa. Selvää sääntöä sijamuodon valinnasta ei voi esittää. Nominatiivi on yhdyssanan alkuosan muotona tavallisempi kuin genetiivi. Se onkin merkitykseltään väljempi ja avoimempi kuin genetiivi."

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/389

Vierailija
4409/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki empatiani heille, joilla on erilaisia tunnesiteitä tavaroihin, mistä syystä niitä on kertynyt liikaa. 

Oma kaaokseni johtuu muuttuneesta elämäntilanteesta ja ajanpuutteesta. Vein juuri jätesäkillisen roskikseen ja yhden kassillisen kierrätyskeskukseen. Se tuntui hyvältä. Mutta jos joku toinen saa sen mielihyvän tavaran säilyttämisestä ja tuskan poisviemisestä, on homma paljon kinkkisempi. 

Vierailija
4410/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kasat/pinot tulee takas aina vaan vaikka karsin ja järjestän paikkoja. Ne oikeat paikat ei jää kanssa-asuvien päähän. Vaikka ne ois siellä missä käyttävät tavaroita.

Eivät koe sekasotkua ongelmaksi. Minä koen, joten myös siivoan tai ainakin siirrän kasat pois näkyviltä.

Vierailija
4411/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hankalaa, jos perheessä on hyvin erilaiset tavat organisoida ja käyttää tavaroita. Ensin kannattaa miettiä millainen säilytystyyli sopii itselle ja sitten millainen toisella. Usein se joka haluaa kaikki tavarat piiloon, joutuu joustamaan, kun tavaroiden esilläpitäjät eivät ymmärrä kaappien ja laatikoiden käyttöä. Avuksi voi yrittää ottaa nimilaput, eli kaikkeen nätti lappu mitä siellä säilytetään, niin voi muukin perhe tietää mitä missäkin on. Eipä ainakaan tule en tiennyt mihin se kuuluu - selitystä. Avohyllyt ja naulakot auttaa myös, että tavarat menee paikoilleen.

Meillä on myös sovittu, kun ne kasat minua ärsyttää, niin saan niitä siivota pois. Miehelle ja lapselle on laatikko mihin kasaan heidän tavarat piiloon. Ja kun ne tulee täyteen, niin saan heittää tavarat pois, jos eivät vie niitä paikoilleen.

Vierailija
4412/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin olevani jo aika haka tässä hommassa, mutta olen nyt käynyt läpi pitkään säilytettyjä vaatelaatikoita. Siellä on muutama lempivaate. Pari mekkoa oli jo käytännössä kuluneita, ja pystyin laittamaan YHDEN roskiin. Musta väri oli muuttunut harmaaksi, saumat venyneet, kainaloon kuluneet rypyt ja hihansuut ihan kestomakkaralla. Siis ihan hirveän näköisiä. Ja sitten yksi mekko, jota olen aina inhonnut, mutta "joka peittää hyvin ongelmakohdan".. se näyttää typerältä enkä halua enää pukeutua samalla tyylillä. En ole vielä kyennyt poistamaan sitä.

Ihan hirveää luopumisen tuskaa ihan surkeista kuteista, joilla ei ole mitään arvoa. Sitten oli parit kengät. Yhdet niin korkeat, etten pysty kävelemään ne jalassa. Toiset puristavat. Kolmannet "hyvällä alennuksella saadut laatukengät", joilla en oikein voi kävellä. Näen käyttämästäni sovelluksesta etten oo käyttänyt näitä juuri koskaan. Sitten kuitenkin tuijottelen niitä, ja fantasioin mielessäni miten yhdistän nämä ruskeat buutsit siihen midimekkoon ja menemme autolla jonnekin ja istuskelen siellä tämä harmoninen asukokonaisuus ylläni. Tätä ei koskaan tapahdu.

Loppujen lopuksi iso säkillinen lähtee talosta pois, mutta kyllä oli rankkaa.

Siirtelen kausivaatteita edes takaisin, enkä koskaan käytä osaa niistä? Miksi minä siirtelen niitä? Miksi?

Se keveyden ja helpotuksen tunne on mahtava, kun saa edes JOTAIN pois.

Alan fantasioida nyt siitä, että häkkivarastossani on tyhjä pahvilaatikko.

Yhdessä asiassa olen onnistunut eli minulla on vain 4 laadukkaat aurinkolasit. Aiemmin oli niiden lisäksi yli 10 halpismallia. Tajusin sitten, että ne eivät sovi yhteen laatikkoon vaan niitä piti hillota eri paikkoihin. Lisäksi aloin pohtia, suojaavatko halpikset silmiäni. Silmät kun on aika tärkeät.

Kun nukun yön yli niin ehkä aamulla kykenen ottamaan avioeron niistä vanhoista lempimekoista.

Vierailija
4413/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä pystyt, kun vaan toinnut alun ikävästä. Koska et voi enää käyttää rispaantunutta kivaa mekkoa ja toista et käytä myöskään, koska se ei ole omaa tyyliäsi. 

Vierailija
4414/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen illalla sain taas haalittua 10 tavaraa kokoon. Yöllä naputtelin ne myyntiin ja nyt jokaiselle on nouto sovittu. Vaikka kuvat olivatkin huonoja.

MISSÄ ihmeessä saa noin nopeaa myytyä tavaroita? Itse yritän kolmessa eri verkkosivustossa ja hitaasti menee, jos ollenkaan. Vaikka hinnat on halpoja.

Vierailija
4415/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin marketplace on ainakin itsellä toiminut hyvin nopeana myyntipaikkana. Kun vielä laittaa että vain nouto ja alhaiset hinnat, niin ainakin täällä Oulussa liikkuu tavara nopeasti. Jos ei myytyä saa, niin viimeistään roskalava-ryhmässä menee.

Ja tuo on hyvä muistaa, että tavara ei ole ikuista. Kengät ja jopa vaatteet menevät huonoksi jos niitä vain säilöö vuosikausia. Miehen kaverilla oli polttarit kymmenisen vuotta sitten, ostivat erilaisia asuja sinne kirppikseltä. Mm. juuri kenkiä. Eihän ne kengät edes kestäneet koko päivää, vaikka ihan kaupunkiolosuhteissa olivat. Vaikka kenkä näyttää siistiltä niin ei se välttämättä enää toimiva ole. Siksi kannattaa laittaa heti tavaraa kiertoon kun hoksaa ettei sille ole enää käyttöä. 

Vierailija
4416/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen samaa asiaa. Olen nyt säilyttänyt muutamia arvokkaampia asioita. Kesällä tämä tavaroiden karsiminen vielä toimi.

Mutta sitten tuli syksy, pitkät päivät, jatkuvat ylityöt, melkein joka viikonloppu ylitöitä. Saisikin olla etätöissä, niin voisi jotain saada päiväsaikaan aikaan.

Ainut asia, mihin olen tyytyväinen, on se, että sain ulkovaraston siivottua 6 vuoden jälkeen. Siihen EN ole tyytyväinen, että siirsin muutamat pahvilaatikot parvekkeelle, tarkoituksena käydä läpi, mitä ne ovat syöneet. No sitten niitä olikin enemmän kuin olin toivonut, ja tämä projekti on edelleen kesken.  Onneksi sain pojalta luvan heittää vanhat Aku Ankat roskikseen, niin sinne sitten menivät. Tosin näin eilen sellaisen viritelmän erään omakotitalon portin luona, että joku lapsi oli laittanut siihen vanhat Aku Ankkansa ja lastenkirjat lapulla "Saa ottaa". Jotenkin on vain tunne, ettei mene yhtä hyvin "kaupaksi" kuin ilmaiset omenat. :)

Vierailija
4417/19906 |
22.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISSÄ ihmeessä saa noin nopeaa myytyä tavaroita? Itse yritän kolmessa eri verkkosivustossa ja hitaasti menee, jos ollenkaan. Vaikka hinnat on halpoja.

M

Alueen fb.ssä.

Kaikki 1-5 e kpl.

Tänään ja eilen meni lisäksi fb ryhmässä yht 5 tavaraa. Pitää huomenna ne pakata ja ip viedä postiin.

Alueen fb on kyllä paras.

Vierailija
4418/19906 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelin tänne vuosia sitten. Olen tyhjennellyt sukutiloja 20 vuotta ja melkein kuollut siihen. Olen varma että syöpäni johtui osin tästä stressistä. Minulla on siis ollut hallinnassa 1900-luvun alusta rakennuksia ja ne täynnä kaikkea. Kaikki säilytetty lepakonraadoista antiikkiin ja arvoesineisiin sekä suvun merkkihenkilöiden jäämistöt, päiväkirjat, ym.

Sain paljon moitteita täällä kun kerroin että luovun osasta, esim. perintöhopeista ja antiikista. Minulla ei ole varaa eikä voimia toimia museona/varastona. Samoin olen saanut moitteita muilta kun olen myynyt.

Asun nyt asunnossa jossa on kolme huonetta täynnä tätä tavaraa sekä oma varasto että vuokravarasto. Minulla ei ole varaa ylläpitää näitä varastoja, minulle riittää 2h ja keittiö asunto.

Sukua ei juuri ole joille voisi näitä antaa, näin minulle tälläkin palstalla neuvokkaat osasivat neuvoa että pitäisi antaa sukulaisille! Nyt sain vihdoin kiinni erään kaukaisen sukulaisen jonka äidin esineitä minulla on. Hänpä ei halua niitä. Miksi ihmeessä minun pitäisi näitä varastoida kun nämä eivät itsekään halua varastoida.

Palaan asiaan taas muutaman vuoden päästä tähän ketjuun, katsotaan olenko vielä elossa ja olenko päässyt asumaan järkevästi niin ettävoin elää omaa elämääni enkä museo/arkisto/raivaus/kirpputorielämää. Tuskin.

Älkää jättäkö lapsillenne tavarahelvettejä!

t. aitanraivaaja

Vierailija
4419/19906 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heivaa ne tavarat mäkeen tai hommaa niille varasto. Syöpäsi voi oikeasti johtua siitä, että ne pilaavat huoneilman, keräävät pölyä ja stressaavat sinua.

Vierailija
4420/19906 |
23.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poisheittovalinta on vaikeaa, toinen tulokulma on rakentaa riittävästi toimivaa säilytystilaa. Markkinoilla on pieneenkin asuntoon vaikka mitä lankakorikomeroa, nurkkakaappia karusellihyllyllä, miljoonalokerikkoja, sängynaluslaatikoita.

Ja kun on muutamalla tonnilla ostanut ja rakennellut kunnon säilytystilat, muistaa ensi kerran shoppaillessa, että mitä se tavara oikeasti maksaa, kun säilytyskulutkin huomioidaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan