Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19905)

Vierailija
4161/19905 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä käytiin, lähti taas jätesäkillinen roskia. Aikaisemmat sukupolvet ei ole heittäneet mitään pois, vaan säästäneet aitassa kaiken. Siis ihan kaiken, rikkinäisistä laseista lähtien. Viimeksi heitin kymmeniä vuosia vanhoja kahvinkeittimiä pois, nyt oli vanhojen tyynyjen aika. Kuosista päätellen 60-50-v vanhoja... 🙃

Sama.

Sunnuntaina tulin. Puolet vkonlopusta meni siivotessa.

Pakkasin vanhoihin kestokasseihin roskaa ja yksi kerralla vein auton takakonttiin.

Lauantaina isä kävi kaupassa ja oli nähnyt jossain lavan. Ajoi lavan viereen, tyhjensi kassit ja tuli takaisin.

Veivät vielä eilen uuden kuorman.

Kesän aikana olen saanut raivattua aitasta 1/3, saunaosaston ja ehkä 1/10 vintistä.

Vein mukanani rinkallisen vanhaa elekroniikkaa.

Radioita, kahvinkeittimiä, kihartimia jne.

Kun lähden töistä kotiin, vien ne Giganttiin.

Ehkä ensi kesänä saadaan valmiiksi.

Myytävää tuli taas 2 matkalaukullista.

Nyt siivous näkyy jo. Mutta paljon on vielä edessä

Niitä omia jätteitä EI SAA LAITTAA mihin tahansa lavaan tai roskikseen ja maksattaa jätemaksujaan muilla!! Ne maksaa maltaita, se roskalavan vuokraaminen ja etenkin sen tyhjentäminen.

Pahoittelen ! Lava oli yhden yhteisön, jonne sai viedä, ei sähkötavaraa, vaarallisia aineita jne.

Lavaan oli kiinnitetty mainos tuo tänne roskasi, tai jotain. Isäni ei tiennyt siitä mitään ja käynnin jälkeen etsin tiedon netistä.

Mökkipitäjällä tämä tehdään kuulemma joka vuosi.

Toimintaa voi tukea, mm osallistumalla kesäteatteriin ja ostamalla siellä pullaa ja kahvia.

Tietty tänä kesänä ei ole ollut.

Nyt tiedämme tämän ja ensi vuonna keräämme roskat tyhjään aitankulmaan ja syksyllä viedään ne kaikki lavalle. Ei tarvitse erikseen viedä roskia minnekään.

Mieluummin kerätään parin kympin säästön takia kuukausitolkulla nurkkiin romua ja viedään ne ilmaiseksi muiden maksamalle lavalle, kuin nakattaisiin kamat kärryyn ja "kaatikselle". Ei vaan voi ymmärtää. 

Vierailija
4162/19905 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökillä käytiin, lähti taas jätesäkillinen roskia. Aikaisemmat sukupolvet ei ole heittäneet mitään pois, vaan säästäneet aitassa kaiken. Siis ihan kaiken, rikkinäisistä laseista lähtien. Viimeksi heitin kymmeniä vuosia vanhoja kahvinkeittimiä pois, nyt oli vanhojen tyynyjen aika. Kuosista päätellen 60-50-v vanhoja... 🙃

Sama.

Pakkasin vanhoihin kestokasseihin roskaa ja yksi kerralla vein auton takakonttiin.

Lauantaina isä kävi kaupassa ja oli nähnyt jossain lavan. Ajoi lavan viereen, tyhjensi kassit ja tuli takaisin.

Kesän aikana olen saanut raivattua aitasta 1/3, saunaosaston ja ehkä 1/10 vintistä.

Niitä omia jätteitä EI SAA LAITTAA mihin tahansa lavaan tai roskikseen ja maksattaa jätemaksujaan muilla!! Ne maksaa maltaita, se roskalavan vuokraaminen ja etenkin sen tyhjentäminen.

Pahoittelen ! Lava oli yhden yhteisön, jonne sai viedä, ei sähkötavaraa, vaarallisia aineita jne.

Lavaan oli kiinnitetty mainos tuo tänne roskasi, tai jotain. Isäni ei tiennyt siitä mitään ja käynnin jälkeen etsin tiedon netistä.

Toimintaa voi tukea, mm osallistumalla kesäteatteriin ja ostamalla siellä pullaa ja kahvia.

Nyt tiedämme tämän ja ensi vuonna keräämme roskat tyhjään aitankulmaan ja syksyllä viedään ne kaikki lavalle. Ei tarvitse erikseen viedä roskia minnekään.

Mieluummin kerätään parin kympin säästön takia kuukausitolkulla nurkkiin romua ja viedään ne ilmaiseksi muiden maksamalle lavalle, kuin nakattaisiin kamat kärryyn ja "kaatikselle". Ei vaan voi ymmärtää. 

Kuinka tyhmänä pidät ihmisiä yleensäkin ?

Kyseessä on pienmaatila, joka koostuu useasta eri rakennuksesta ja vuosien varrella sinne on kertynyt paljon tavaraa. Plus oli kaikkea, kun se ostettiin.

Vasta tänä kesänä olen innostunut siivoamaan. En ole käynyt siellä lasten kanssa oikeastaan ikinä.

Innostuin siivoamaan, jotta saatiin meille tilaa.

Vanhemmat olivat tyytyväisiä siellä, mutta ovat samalla iloisia siivoamisesta.

Kuljen mökille julkisilla ja olen tähän mennessä tuonut pois tarpeetonta tavaraa, jonka olen hyvällä menestyksellä myynyt eteenpäin. Roskia en ala kuljettamaan.

Vaihtoehto on vanhemmat poislähtiessään voisivat viedä ne kaatikselle, mutta he lähtevät aina illalla, jolloin kaatis on kiinni. Jos tekee erikseen keikan kaatikselle, ajamista tulee yhteensä n 50 km. Siinä ei ole mitään järkeä.

Vaihtoehto on myös viedä kotiin, autotalliin ja täyttää roskis aina päivää ennen, kun se tyhjennetään.

Helpoin ratkaisu on kerää roskat jonnekin , missä ovat poissa silmistä ja vuoden päästä lainaa naapurilta peräkärry ja viedä kaikki kerralla.

Rakennuksia ja nurkkia siellä riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4163/19905 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju, olen myös saanut inspiraation tästä ja saanut hävitettyä paljon tavaraa jota kyllä piisaa,

vanha maalaistalo jonka edellinen omistajapari säilytti lähes kaiken.

Nyt olen miehenikin saanut käännytettyä siihen ettei kaikkea tarvitse säilyttää.

Olemme eläkkeellä ensimmäistä kesää joten aikaa on,

Vierailija
4164/19905 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama.

Kuinka tyhmänä pidät ihmisiä yleensäkin ?

Kyseessä on pienmaatila, joka koostuu useasta eri rakennuksesta ja vuosien varrella sinne on kertynyt paljon tavaraa. Plus oli kaikkea, kun se ostettiin.

Vasta tänä kesänä olen innostunut siivoamaan. En ole käynyt siellä lasten kanssa oikeastaan ikinä.

Innostuin siivoamaan, jotta saatiin meille tilaa.

Vanhemmat olivat tyytyväisiä siellä, mutta ovat samalla iloisia siivoamisesta.

Kuljen mökille julkisilla ja olen tähän mennessä tuonut pois tarpeetonta tavaraa, jonka olen hyvällä menestyksellä myynyt eteenpäin. Roskia en ala kuljettamaan.

Vaihtoehto on vanhemmat poislähtiessään voisivat viedä ne kaatikselle, mutta he lähtevät aina illalla, jolloin kaatis on kiinni. Jos tekee erikseen keikan kaatikselle, ajamista tulee yhteensä n 50 km. Siinä ei ole mitään järkeä.

Vaihtoehto on myös viedä kotiin, autotalliin ja täyttää roskis aina päivää ennen, kun se tyhjennetään.

Helpoin ratkaisu on kerää roskat jonnekin , missä ovat poissa silmistä ja vuoden päästä lainaa naapurilta peräkärry ja viedä kaikki kerralla.

Rakennuksia ja nurkkia siellä riittää.

Pääsääntöisesti kohtalaisen tyhminä.

Vierailija
4165/19905 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suh hyvää jälkeä saa, kun joka päivä tekee jotain.

Itse aloitin karsimisen vuosia sitten. Sipulimenetelmällä mentiin, eli vähän kerralla.

Muutamassa vuodessa tapahtui niin paljon, täpötäysi on nyt koti, jossa on alle 10 000 tavaraa.

Olen päättänyt esikoisen muutettua pois kotoa, myyn nykyisen kodin pois ja muutan keskustaan. Mahdun hyvin kaksioon kuopuksen kanssa muutamaksi vuodeksi ja sitten minulla onkin reilusti tillaa.

Kaikki nykyiset astiat ovat yli 20 v vanhoja. Löysin meillä käytössä olevia aterimia, omissa paketeissaan kirppikseltä. Arabialla on vintage palvelu.

Oon vaihtokaupassa saanut yksittäisiä Arabiaa. Oon vaihtanut ne Sunnuntai sarjaan. Aion kerää niitä 12 hengen astiaston ja lisäksi pari lempikuppia.

Tarpeeton on jo karsittu moneen kertaan ja teen kansiota pinterestiin mitä kaipaan.

Kotona on tarpeetonta vain nämä aterimet ja astiat. Kaikki muu on käytössä.

Vierailija
4166/19905 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri siivoilin, tuhosin vanhat kirjeet ja kuvat ihmisistä joista en koskaan pitänyt esim.kouluaikoina. He siis kiusasivat minua mutta oltiin muka kavereita. Ei kaduta yhtään! Pari ryhmäkuvaa jätin ja kaikki missä itse olin. Se riittää. Samalla meni turhia koulupapereita. Jätin joka oppiasteelta jotain. Vähintään kaikki todistukset. Lukiosta ei koulujuttuja mutta todistukset ja yo-lakki toki. Yliopistosta todistukset ja gradu. Ala-asteelta säästin pari ainevihkoa ja askarteluvihkon. Se riittää. Ei niitä vanhoja kirjeitä tarvi kun en ole 20v ollut tekemisissä vanhojen kirjekavereiden kanssa eikä mitään kiintymystä heihin. Saati koulukavereiden.

Ja tuolle joka säilytti varastossaan muiden kamoja: kieltäydyt vaan napakasti hoitamasta heidän tavara-asioitaan. Luovutat avaimen kun tulevat kerralla hakemaan ne. Älä suostu muuhun ja jatkuviin oven availuihin tai että itse alat myymään niitä. Ole napakka.

Sikäli mikäli tämä koski minua, perhe asui ulkomailla. Eli he toivat tavarat ja siinä kaikki. Ja maksavat siitä tonnin vuodessa.

Mä nyt lupauduin jo. Tai homma tehtiin jo.

Eilen vaimo tuli ja saatiin vietyä kaikki huonekalut pakettiautoon.

Aika vaivattomasti meni.

Kun otin laatikon ulos komerosta, otin kuvan ja vein käytävän perälle ja laitoin kuvakortin päälle, löytyi nroita, tai vst.

Sitten Amerikasta tuli viesti, tähtilaatikko on ok.

Mä hoidin vain laatikkojen avaamisen, merkin laittamisen ja kuvaamisen.

Vaimo kantoi ystävänsä kanssa kaikki autoon ja lapsi oli meillä sisällä.

Aviomies, tai ex, oli hyvin mukana.

Varastoon jäi vain 2 pientä huonekalua ja reilu 10 laatikkoa. Ja sain taas tonnin eikä tarvitse etsiä vuokralaista vuoteen.

Nämä laatikot oli helposti merkattu miehen nimellä.

Mies tulee varmaan Suomeen jouluna tai ensi kesänä.

Silloin käy läpi ja tekee päätöksen mitä seuraavaksi.

Jos sait siitä rahaa niin sitten ihan hyvä diili! Ilmaiseksi ei kannatakaan moista tehdä.

Itse nyt huomasin että koulupapereiden seassa meni vahingossa yliopistoon hyväksymiskirje, jossa oli pääsykoetulokset. Se harmittaa! Muistan suunnilleen omat pisteet ja pisterajat mutta sen olisin voinut säilyttää muistona. Jotenkin se tuottaa enemmän iloa kuin gradu, vaikka olen siihen tyytyväinen. Muistan vaan sen hyvän fiiliksen kun pääsin sisään, alalle oli silloin vaikea päästä ja luin kokeeseen paljon. Olin niin onnellinen, kaikki hyvä edessä vielä. Ehkä se gradun ja todistusten näkeminen on laimeampi fiilis, koska työllistyminen on ollut vaikeaa ja unelmat jo lytätty, vaikka pidin kyllä opiskelusta. Mutta sinne se meni muiden roskien sekaan. No ehkei tuo mitään. Muistanhan minä sen fiiliksen ilman sitä lappuakin. Tiedättekö säilyttävätkö opintotoimistot tuolllaisia tietoja oppilaista?

Vierailija
4167/19905 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse juuri siivoilin, tuhosin vanhat kirjeet ja kuvat ihmisistä joista en koskaan pitänyt esim.kouluaikoina. He siis kiusasivat minua mutta oltiin muka kavereita. Ei kaduta yhtään! Pari ryhmäkuvaa jätin ja kaikki missä itse olin. Se riittää. Samalla meni turhia koulupapereita. Jätin joka oppiasteelta jotain. Vähintään kaikki todistukset. Lukiosta ei koulujuttuja mutta todistukset ja yo-lakki toki. Yliopistosta todistukset ja gradu. Ala-asteelta säästin pari ainevihkoa ja askarteluvihkon. Se riittää. Ei niitä vanhoja kirjeitä tarvi kun en ole 20v ollut tekemisissä vanhojen kirjekavereiden kanssa eikä mitään kiintymystä heihin. Saati koulukavereiden.

Ja tuolle joka säilytti varastossaan muiden kamoja: kieltäydyt vaan napakasti hoitamasta heidän tavara-asioitaan. Luovutat avaimen kun tulevat kerralla hakemaan ne. Älä suostu muuhun ja jatkuviin oven availuihin tai että itse alat myymään niitä. Ole napakka.

Sikäli mikäli tämä koski minua, perhe asui ulkomailla. Eli he toivat tavarat ja siinä kaikki. Ja maksavat siitä tonnin vuodessa.

Mä nyt lupauduin jo. Tai homma tehtiin jo.

Eilen vaimo tuli ja saatiin vietyä kaikki huonekalut pakettiautoon.

Aika vaivattomasti meni.

Kun otin laatikon ulos komerosta, otin kuvan ja vein käytävän perälle ja laitoin kuvakortin päälle, löytyi nroita, tai vst.

Sitten Amerikasta tuli viesti, tähtilaatikko on ok.

Mä hoidin vain laatikkojen avaamisen, merkin laittamisen ja kuvaamisen.

Vaimo kantoi ystävänsä kanssa kaikki autoon ja lapsi oli meillä sisällä.

Aviomies, tai ex, oli hyvin mukana.

Varastoon jäi vain 2 pientä huonekalua ja reilu 10 laatikkoa. Ja sain taas tonnin eikä tarvitse etsiä vuokralaista vuoteen.

Nämä laatikot oli helposti merkattu miehen nimellä.

Mies tulee varmaan Suomeen jouluna tai ensi kesänä.

Silloin käy läpi ja tekee päätöksen mitä seuraavaksi.

Jos sait siitä rahaa niin sitten ihan hyvä diili! Ilmaiseksi ei kannatakaan moista tehdä.

Itse nyt huomasin että koulupapereiden seassa meni vahingossa yliopistoon hyväksymiskirje, jossa oli pääsykoetulokset. Se harmittaa! Muistan suunnilleen omat pisteet ja pisterajat mutta sen olisin voinut säilyttää muistona. Jotenkin se tuottaa enemmän iloa kuin gradu, vaikka olen siihen tyytyväinen. Muistan vaan sen hyvän fiiliksen kun pääsin sisään, alalle oli silloin vaikea päästä ja luin kokeeseen paljon. Olin niin onnellinen, kaikki hyvä edessä vielä. Ehkä se gradun ja todistusten näkeminen on laimeampi fiilis, koska työllistyminen on ollut vaikeaa ja unelmat jo lytätty, vaikka pidin kyllä opiskelusta. Mutta sinne se meni muiden roskien sekaan. No ehkei tuo mitään. Muistanhan minä sen fiiliksen ilman sitä lappuakin. Tiedättekö säilyttävätkö opintotoimistot tuolllaisia tietoja oppilaista?

En saanut siitä rahaa, mutta vuokralainen on maksanut mulle nyt 3.n vuoden säilytyksestä.

Se oli palvelus vaivattomasta rahantulosta ja kenties, kun mies joskus tyhjentää omat, voi suositella minua eteenpäin.

Itse olen säilyttänyt yhden kansion, jossa on kaikki omat todistukseni. Viimeistään eläkkeelle päästyäni aion ne hävittää.

Kannattaa kysyä yliopistosta onko tietoja saatavilla,

Vierailija
4168/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kanssaraivaajilla sujuu? Muistin juuri että minulla on tavaraa säilössä vielä vanhempien varastossa, kun muutama vuosi sitten muutin niin että asunto oli vielä remontissa ja vein osan kamoista heille kuivaan ja lämpimään säilytykseen pyörimään pois jaloista. Seuraavan kerran siellä käydessä pitää muistaa ottaa ne mukaan. Joukossa on ihan myyntikelpoista, jopa arvokasta tavaraa, joka vaan ei tänne sovi.

Tiedän, että vanhemmillani on tilaa ja heti itse ehdottivat että veisin heille tavaroitani hetkeksi mutta en pidä ajatuksesta että minun kamojani on muilla. Plus että mitään kovin tarpeellista siellä ei voi olla, jos en ole kolmeen vuoteen niitä kaivannut tai tarvinnut.

Vierailija
4169/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kanssaraivaajilla sujuu? Muistin juuri että minulla on tavaraa säilössä vielä vanhempien varastossa, kun muutama vuosi sitten muutin niin että asunto oli vielä remontissa ja vein osan kamoista heille kuivaan ja lämpimään säilytykseen pyörimään pois jaloista. Seuraavan kerran siellä käydessä pitää muistaa ottaa ne mukaan. Joukossa on ihan myyntikelpoista, jopa arvokasta tavaraa, joka vaan ei tänne sovi.

Tiedän, että vanhemmillani on tilaa ja heti itse ehdottivat että veisin heille tavaroitani hetkeksi mutta en pidä ajatuksesta että minun kamojani on muilla. Plus että mitään kovin tarpeellista siellä ei voi olla, jos en ole kolmeen vuoteen niitä kaivannut tai tarvinnut.

Ei oikein suju raivaus, kun ei ole tietoa, kannattaako nyt ottaa kirpparipöytää. Käyvätkö ihmiset kirppareilla vai jäävätkö kotiin koronan pelossa? Tavaraa on kertynyt ja pitäisi myydä pois nurkista pyörimästä.

Vierailija
4170/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein suju raivaus, kun ei ole tietoa, kannattaako nyt ottaa kirpparipöytää. Käyvätkö ihmiset kirppareilla vai jäävätkö kotiin koronan pelossa? Tavaraa on kertynyt ja pitäisi myydä pois nurkista pyörimästä.

Näppituntumani on että kirppareilla on riittänyt kävijöitä ainakin täällä isossa kaupungissa pk-seudun ulkopuolella. Vaikea sanoa, mikä on tilanne muualla ja muutos saattaa tulla nopeastikin.

Vierailija
4171/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut kuusi viikkoa Kirppis-pöytä ja ollut paljon vilkkaampaa kuin ennen koronaa, ja on siis ihan ns. maalla tai pikkupaikkakunnalla, 

että kannattaa ottaa kirppispöytä tänäkin aikana. 

Vierailija
4172/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa oli kirppismyynti n. 100 € viikossa parempaa kuin 'normaalisti' tuossa reilu kk sitten. On ostajaa.

Vierailija
4173/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako kirpparille viedä enää kesätavaraa ja toisaalta onko liian aikaista viedä sinne talvivaatteita? Syksyvaatteet, lelut ja pelit varmaan menevät kaupaksi ainakin.

Vierailija
4174/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako kirpparille viedä enää kesätavaraa ja toisaalta onko liian aikaista viedä sinne talvivaatteita? Syksyvaatteet, lelut ja pelit varmaan menevät kaupaksi ainakin.

En veisi enää kesätavaraa, mutta talvivaatteita kyllä.

Vierailija
4175/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa on moni maininnut, että vaikka on laittanut tavaraa pois, niin se ei näy missään. Itsekin ajattelin pitkään, mitä vielä pitäisi tehdä, enkä osannut iloita siitä, mitä olen jo saanut aikaan. No sitten kesällä olin lähes kuukauden mökillä ja vanhempieni luona, samoin näin yhtä ystäväperhettä. Ja kun tulin takaisin kotiin, niin jopas koti näytti avaralta. Silloin vasta tajusin, miten paljon olen jo saanut aikaan.

Sain myös uutta motivaatiota ja kävin häkkivaraston läpi. Siellä oli enemmän roskaa kuin muistin. Esimerkiksi yli viisi vuotta vanha polvituki, jota käytin leikkauksen jälkeen. Olin säästellyt sitä melkeinpä taikauskon takia (jos heitän sen pois, niin varmasti polvi posahtaa heti uudestaan). Vielä ei ole käynyt mitään. Ja jos kävisi, niin tuskin haluaisin käyttää vanhaa hikistä tukea, joka ei välttämättä edes olisi enää ajantasalla tai edes kävisi uuden vamman hoitoon.

Asiasta toiseen. Vanhojen piirrustusten ja koulupapereiden siirto digimuotoon kannattaa. Ei niitä _koskaan_ tullut kaivettua varaston laatikosta esiin, mutta nyt kun otin kaikista kuvat, niin niitä on voinut jopa hyödyntää. Lähetin veljelle kuvaviestillä synttärionnittelut. Taustana oli kuva, jonka olin meistä piirtänyt joskus lapsena. Ja kavereiden kesken illan vietossa näytin puhelimesta pari vanhaa koulukuvaa, kun tuli puhe, mitä oli muodissa 2000-luvun alussa. Saatiin hyvät naurut "mullakin oli tollanen musta kaulakoru!!".

Vierailija
4176/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut mitään pois heittämääni. Olen säilytellyt mm nuoruuden rakkauskirjeitä, nyt kun löysin ne, en enää edes muistanut niitä ihmisiä. Olen säilytellyt myös muistoja opiskeluajalta ystävistä, ja kirjeitä. Nyt kun viisikymppisenä luin ne, ne ihmiset ovat jo vuosikymmeniä sitten hajaantuneet maailmalle, eikä meillä ole enää mitään yhteistä.

Säilyttelin opiskeluaikaisia papereita, töitä ja muistiinpanoja. Se tieto oli kaikki vanhentunut jo viidessä, viimeistään kymmenessä vuodessa. Roskiin vaan.

Säilyttelin nuoruuden hienoja vaatteita ym hääjuttuja tytärtä varten. En koskaan saanut tytärtä, ja veljen tyttärillä on ihan eri maku.

Säilyttelin lapsen piirustuksia ja leluja. Nyt kun hän näki ne, hän ei muistanut niistä mitään, eivätkä ne tuoneet hänelle mitään muistoja.

Äiti oli säilyttänyt isoäidin ristipistotaulun sotavuosilta. Se ei sovi kenenkään sisustukseen enää, ja on vain riesana kaapissa. Tehkää ihmiset käsitöitä, joista joku voi vaikka tehdä sitten jotain muuta, vaikka kukkaron.

Ainoa mitä en vielä heitä pois, on vanhat päiväkirjat. Kun ne lukee uudestaan vanhempana, tapahtumat näkee eri lailla elämänkokemuksen kautta. Vähän kuin sama kirja kertoo eri ikäisenä eri asiasta.

Ja tavoitevaatteita ei ikinä ole järkeä säilyttää. Muoti ehtii vaihtua, plus vanheneminen on vain vääjäämätöntä, eikä nuoruuden kroppaan ole paluuta.

Vierailija
4177/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myytyä lähes kaiken mikä oli myynnissä, enää on pari vaatetta ja pöytä. Leikittelen ajatuksella että omaisuus mahtuisi yhteen isoon matkalaukkuuni. Näin ei nyt kyllä ole, eikä ole tarvis tiivistää kamoja niin pieneen tilaan. Mutta ajatus on herkullinen. Ilman kodintavaraa ja harrastuskamoja se melkein onnistuisikin jos karsisi vaatteita vähän lisää. Jos menisi vuoden matkalle olisi helppo nyt pakata. Tiedän mitkä vaatteet ottaisin ja mitkä henk.koht tavarat. Mutta kun en ole menossa nyt mihinkään niin ei noita tarvitse karsia. Minulla on pari soitinta, pari muovilaatikkoa jossa maalaus ja ompelukamat. Sitten olisi ison laatikollisen verran elektroniikkaa. Kodintavaroita on astiat, kodinkoneet, huonekalut, lakanat. Ne ei tietenkään menisi isoon laukkuuni mutta eihän niiden tarvitsisikaan. Jos tulisi lopullinen lähtö jonnekin ulkomaille myisin vain kaiken paitsi henkilökohtaiset tavarat jotka tuohon laukkuun menisi. No tulipa leikiteltyä ajatuksilla, en mene minnekään ainakaan nyt.

Vierailija
4178/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas vaikeampi vaihe raivauksen kanssa. Kaikki selkeästi huono on laitettu pois. Nyt pitäisi keksiä miten saa laitettua pois tuota ihan hyvää tavaraa, mitä vaan ei käytä. Näitä "ainahan sitä tarvitsee kynttilöitä", mutta niitä on monta laatikollista ja poltetaan ehkä kahta vuodessa tuikkujen lisäksi. Juuri käyttötavaran kanssa on vaikeaa, jotenkin varmaan tää korona alitajuisesti vaikuttaa. Pyyhkeet, lakanat, kynttilät, astiat ja muu sellainen.

Tavoitevaatteitakin on, mutta rajattu yhteen laatikkoon. Käyn myös säännöllisesti kokeilemassa niitä ja aina välillä tulee jotain käyttöönkin. Mutta usein menee joku myös pois ja mietin miksi tämäkin on säästetty.

Vierailija
4179/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä työlästä hommaa, hävittää vuosikymmeniä hillottuja tavaroita. Paljon olen tehnyt mutta vielä on paljon tekemättä. Mietin tossa tänään just että mitä tavaraa kaipaan, mitä ei olis kannattanut hävittää. Totesin että en yhtään mitään, en ensimmäistäkään tavaraa! Eli tähän mennessä kaikki hävitystyö on mennyt nappiin. Menee tietysti vaikeammaksi koko ajan mutta jossain vaiheessa totean että nyt on hyvä, kaikille tavaroille on paikka. Sitä päivää odotellessa :) Mielessä on koko ajan kuva siististä kodista, joka on helppo siivota ja tavarat sinne on valittu järkevästi.

Vierailija
4180/19905 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan tämän vinkin saattanut kirjoittaa aiemminkin, mutta ottakaa kuvia kaapeista ja asunnosta. Sitten uudelleen vaikka 6kk päästä. Niistä huomaa sen eron, että on tullut hävitettyä tavaraa.

Katselin vasta kuvia kun eka lapsi oli jotain 2-vuotias (on nyt 7), joka paikka siellä täällä pursusi taustalla tavaraa. Nykyään on jo paljon avarampaa, edelleen on sellaisia paikkoja johon kerääntyy tavaraa eikä kaikille tavaroille ole paikkaa, mutta tosiaan ero on jo ihan uskomaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi