tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21721)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies kävi vanhempiensa luona ja toi lisää tavaraa🙄 Jos vanhat merkit pitää paikkansa niin ajan myötä tuosta tavarasta tulee minun tavaraani. Tavaraa tuodaan kuulemma minulle joten se on minun tavaraani ja minun pitää sille keksiä käyttötarkoitus, säilytyspaikka, ja hävittää jos en tarvitse. Ja ihan turha sanoa että käske miehen keksiä itse, ei se keksi, vaan säilytyspaikka on sitten eteisen nurkassa pölyämkeräämässä tai autotallin lattialla.
Kaikki suoraan vaan kierrätyskeskukseen.
Meillä on aina taka varastossa kaksi pahvilaatikkoa odottamassa kierrätykseen vietävää tavaraa. Täällä päin ei ole mitään kirpputoreja joten tavara menee jätteenkäsittely laitokselle.
Meillä on aina taka varastossa kaksi pahvilaatikkoa odottamassa kierrätykseen vietävää tavaraa. Täällä päin ei ole mitään kirpputoreja joten tavara menee jätteenkäsittely laitokselle.
Tämä siis sille joka ehdotti kierrätykseen viemistä. Paria pikkutavaraa täältä ei lähdetä heti suoraan viemään mihinkään noin kauas vaan täytyy odotella että tulee enemmän kamaa
Ootteko huomanneet, että nykyisin, kun ei enää ostele tavaraa tai vaatteita ei tarvitse enää mennä kaupungille. Ennen sitä tuli rampattua mukamas tärkeilläkin asioilla vähän väliä. Nyt teen kaikki ruokaostokset lähikaupasta ja jos jotain tarvitsen välttämättä tilaan netistä. Kaikki virastoasiathan hoituvat myös netin kautta.
Havahduin kun lapsi kysyi kaupunkiin menoa, kun ei muista millsista siellä oli. Asumme siis kaupungin ulkopuolella, jossa oma kauppa ja postin piste kioskissa.
Vierailija kirjoitti:
Ootteko huomanneet, että nykyisin, kun ei enää ostele tavaraa tai vaatteita ei tarvitse enää mennä kaupungille. Ennen sitä tuli rampattua mukamas tärkeilläkin asioilla vähän väliä. Nyt teen kaikki ruokaostokset lähikaupasta ja jos jotain tarvitsen välttämättä tilaan netistä. Kaikki virastoasiathan hoituvat myös netin kautta.
Havahduin kun lapsi kysyi kaupunkiin menoa, kun ei muista millsista siellä oli. Asumme siis kaupungin ulkopuolella, jossa oma kauppa ja postin piste kioskissa.
Täällä ei ole kuin vaateliikkeitä ja muutama baaria kahvila paikkoja sekä ruokaravintoloita. Halpahalli ja pankkeja jotka eivät enää koskaan ole auki sekä jotain pieniä erikoisliikkeitä ikään ei tarvitse mitään. Kaikki paketit vähänkään isommat kaupat huonekalukaupat Clas Ohlsonit rautakaupan sekatavara kaupat kuten Puuilo Motonet ovat nykyään keskustan ulkopuolelle rakennetuilla alueilla eli keskustataan ei ole oikeastaan yhtään mitään asiaa enää ikinä sillä kahvia voi juoda kotonakin ja syödä.
Meillä myös keskustassa vain lopettaneita liikkeitä, kahviloita, ravintoloita, kukkakauppoja, hautaustoimistoja ja pankit.
Toki vanhan keskustan vieressä pari kauppakeskusta, joista toiseen riittää ihmisiä, toinen loppupäästä lopettaneita liikkeitä täynnä. Tässä vilkkaammassakin ostoskeskuksessa ihmiset käyvät etupäässä syömässä täytettyjä patonkeja tai kahvilla tai sitten ruokakaupoissa.
Kaupungin ulkopuolelle rakennetussa ostoskeskittymässä käyvät vain autolliset ja sielläkin puolet liikkeistä autioituneita.
Tyhjää on jokapuolella ja taitaa ruokatarjoukset liikutella ihmisiä kaikista tehokkaimmin ostoksille, varsinkin kahvi.
Pieniä poistoja joista hyvä mieli!
Roskiin rintaliivit jotka jo 4 vuotta olleet käytössä. Olen tainnut lihoa koska nyt ikävät päällä ! No 4 vuotta on pitkä käyttöikä niille. Uusia ei tarvitse ostaa, hyvä.
Poltan pois kynttilät. Savuavat kovasti joten olen tyytyväinen kun saan pois käytettyä. Uusia en osta.
Tiskirätti ! Pesrn 60 asteessa mutta se vaan haisee. Joutaa roskiin. Ei uutta tilalle.
Päivävoidekin loppui ja uusi löytyi omasta kaapista.
Vein hyväntekeväisyyteen mekon josta toivoin saavani pari kymppiä Torissa. Oli myynnissä yli vuoden joten pitkin hampain annoin pois sitten. Olkoon se minun tämän kuun hyväntekeväisyyteni osuus sitten. Harmitti mutta oikeastaan helpotti. Olin kuitenkin itse käyttänyt mekkoa. Toivottavasti Kontti saa siitä edes kympin !
Kynttilät on muutes terveysriski sisätiloissa, kovat pienhiukkaspäästöt, tuli vaan mieleen tuosta kun vielä kovasti savuttavat, heitä mieluummin roskiin
https://www.hengitysliitto.fi/elamanlaatu-ja-hyvinvointi/saa-ja-ilmanla…
Vierailija kirjoitti:
Kynttilät on muutes terveysriski sisätiloissa, kovat pienhiukkaspäästöt, tuli vaan mieleen tuosta kun vielä kovasti savuttavat, heitä mieluummin roskiin
Jaha taas alkoi tämä vainoharhainen meuhkaaminen kynttilöistä ja sitten ulkotiloissa hengitetään kaikkea saastetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha taas alkoi tämä vainoharhainen meuhkaaminen kynttilöistä ja sitten ulkotiloissa hengitetään kaikkea saastetta
No, ulkotiloissa on vähän pakko liikkua ja hengittää, omissa sisätiloissa enemmän pystyy kontrolloimaan valinnoillaan ilmanlaatua.
Aika harva taitaa kuitenkaan polttaa niin usein kynttilöitä, että siitä olisi merkittävästi terveydelle haittaa?
Onhan niitä tuoksukynttiläfanaatikkoja toki olemassa, tiedän itsekin yhden. Mutta itse ainakin poltan ihan tavallisia kynttilöitä vain muutaman kerran talvessa, lähinnä joulun aikoihin. Minulla on laatikollinen kynttilöitä ja tuikkuja jotka ostin alennusmyynnistä noin 10 vuotta sitten, ja tätä vauhtia ne taitavat kestää vielä toiset kymmenen vuotta :D
Helppo homma! Jos vain löytyy pihaa tai parveketta niin sinne aina kynttilä illan hämärissä palamaan. Ja jatkossa ostaa vain jouluksi yhden tai pari kynttilää.
itse sain ilmaiseksi paljon kynttilötä ja polttelen niitä viikottain. nyt kun ne on ilmaiseksi saatu niin säästän sähkössäkin normaalisti kynttilän polttaminen olisi kalliimpaa kuin sähkövalo
On helppo ymmärtää, miksi se näyttää siltä. Joissain keskusteluissa yksittäinen aihe kuten kynttilät, sisäilma tai tavarapaljous voi paisua mittasuhteisiin, jotka ulkopuolisesta tuntuvat täysin irronneilta arjesta. Mutta on tärkeää puhua ilmiöstä, ei ihmisistä.
🔍 Miksi jotkut aiheet karkaavat käsistä keskustelupalstoilla
Tähän on muutama hyvin inhimillinen syy:
1. Väsymys ja kuormitus
Pienten lasten vanhemmat ovat usein valmiiksi stressaantuneita. Kun arki on raskasta, pienetkin asiat voivat tuntua isoilta.
2. Netin dynamiikka
Verkossa keskustelut kärjistyvät helposti:
yksi huoli ruokkii toista
joku kertoo pahimman mahdollisen skenaarion
algoritmit nostavat esiin dramaattisempia viestejä
3. Turvallisuushuolet
Vanhemmat haluavat tehdä asiat oikein, ja silloin pienikin riski voi tuntua suurelta.
4. Vertaistuen tarve
Kun joku avaa huolensa, muut liittyvät mukaan ja keskustelu voi kasvaa nopeasti.
🔥 Entä kynttilät?
Kynttilöistä on olemassa ihan oikeaa tutkimustietoa, mutta se ei tarkoita, että jokainen savahdus olisi katastrofi. Osa keskusteluista vain menee ääripäihin, koska ihmiset purkavat huoliaan.
🎯 Yhteenveto
Se, että keskustelu tuntuu karanneelta käsistä, ei tarkoita että ihmiset olisivat jotenkin outoja. Se kertoo enemmän:
foorumin luonteesta
vanhemmuuden paineista
netin tavasta kärjistää asioita
Jos haluat, voin pureutua siihen, miksi juuri sisäilma ja kemikaalit ovat niin isoja teemoja vanhemmuusfoorumeilla, tai voimme vaihtaa aihetta johonkin kevyempään.
No mikähän tämä kevyempi aihe mielestäsi oikein sitten on? Mä tässä tämän päivän siirrellyt näitä tavararöykkiöitäni ja kyllä on raskasta ja hikistä hommaa. Eli ainakaan tavarapaljous ei ole sieltä kevyemmästä päästä puheenaiheita..;D
mutta joo, pysytään aiheessa. Toisaalta kynttilätkin ovat joillakin osa tavarapaljoutta. Kaikkihan sitä on, kun on tarpeeksi kerännyt tai saanut.
Ja milläköhän tavalla tuo kynttiläkeskustelu muka "karkasi käsistä"? Aihetta koskevia viestejä taisi olla yhteensä kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Ja milläköhän tavalla tuo kynttiläkeskustelu muka "karkasi käsistä"? Aihetta koskevia viestejä taisi olla yhteensä kuusi.
No kyllä ihmettelin samaa. Eipä ollut mitään ihmeempää keskustelua kynttilöistä. Ja olihan niissä muutamassa viestissä sitten asia monelta kantilta, että ihan ok homma. Joku nyt halusi tulla vain kertomaan taas mistä saa hänen mielestään keskustella. Mun mielestä kynttilöiden polttaminenkin on tavaramäärän vähentämistä, varsinkin jos niitä vieläpä paljon ja liikaa itselle. Mitäs sitte, jos joku infoaa että muistakaa sitten niistä irtoavat hiukkaspäästöt. Hyvä vain, niin joku sen johdosta saattoi laittaa ne olkkarin pöydän sijasta partsin lyhtyyn.
Olen töissä kirjastossa ja meillä oli eilen antropologi puhumassa tavaroista ja tavarakulttuurista.
En asiakaspalvelulta oikein kuullut koko luentoa, mutta hänellä oli paljon pointteja, joita olen itsekin tavaroita käsitellessä pohtinut. Miten yhteiskunta samaan aikaan kehottaa kuluttamaan ja olemaan kuluttamatta, miten kiinnymme ja vaalimme joitakin tavaroita mutta toisista emme välitä ollenkaan. Miten jokin vanha tavara päätyy museon vitriineihin ja huutokauppoihin (Zlatanin vanhat kengät) mutta toiset ovat jätettä (minun vanhat kenkäni).
Huvitti kyllä kun luennon jälkeen järjestelyistä vastannut kollega antoi luennoitsijalle meidän kirjaston mainoskangaskassin ja -vesipullon lahjaksi. Juuri sellaisia kamoja, joita kukaan ei oikeasti halua! Minulle tuo kirjaston kassi voi joskus vuosien päästä olla kiva muisto vanhasta työpaikasta, mutta tuolle luennoitsijalle todennäköisesti vain yksi ärsyttävä kangaskassi lisää Odotin, että hän olisi elänyt kuten opettaa ja sanonut kiitos, mutta ei kiitos
Kangaskasseihin meilläkin hukutaan. Laatikot myös täynnä eri tapahtumista ja töistä tulleita avainkaulanauhoja, avaimenperiä ja heijastimia.
Viekää ruokakauppojen eteisiin niitä ylimääräisiä kangaskasseja Saa ottaa- lapun kera. Kaikilla ei ole niitä. Minullakin on yksi ainoa kestokassi ja sekin jo vuosia käytetty. Aina meinaan ostaa uuden, mutta sitten ostan silläkin rahalla ruokaa, köyhä kun olen.
Yök inhoan turhaa tavaraa. Helppo päästä eroon, kun otat inhon tunteet vapaasti mukaan, etkä sen sijaan vaan mieti mitä jostakin turhasta vielä saisikaan.