tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21088)
Mä yritän nyt ennen joulua karsia vaatteitani ja kerätä tekstiilijätettä pusseihin. Tarkoitus viedä ennen joulua kaatikselle keräykseen. Kaiken lahjoituskelpoisen laitan ilmaiseksi tarjolle toriin tai faceen, jos joku tarvitsisi. Jos ei ottajaa löydy, vien lopulta uffille tai vastaavaan. Helpommalla pääsisin, jos veisin lahjoitukset suoraan johonkin keräykseen, mutta toivon näistä löytyvän helpotusta jonkun jouluun tai tilanteeseen muuten.
Vierailija kirjoitti:
Poistoina tänään kahdet housut siitä mun aiemmin viikolla laskemastani ja tänne kirjoittamastani housupaljoudesta. Sain myytyä ne torissa ja vein ne heti postiin. Lisäksi aamulla heitin pois sukat, jotka olleet ihan lempparit yösukat, mutta nyt ne oli jo niin läpikuultavaksi hiutuneet ettei enää pahemmin lämmitä. Mietin, että pitäskö sitä laittaa taas parit housut myyntiin kun noita tavoitehousuja tuntuu riittävän 🙈
Minä olen luopunut lähes kaikista tavoitevaatteista. Pari siistiä paitaa olen säästänyt, niihin mahtuisin vain parin kilon painonpudotuksella, joka on vielä realistinen tavoite. Ja yhteen pikkujoulumekkoon en aiemmin mahtunut, mutta tänä vuonna mahduin ja puin sen päälleni.
Aiemmin mulla oli hyllyllinen tavoitevaatteita. Ei siinä oikein järkeä ole.
Mulla on liikaa vaatteita ja osa on sellaisessa erillisessä elfa korihäkkyrässä makkarin nurkassa. Oon pitkään halunnut jo eroon siitä, jotta saisin huoneeseen tilaa. Siitä on ollut vain helpompi ottaa vaatteita käyttöön, kun ovat nähtävissä ja kaapissa tuppaan vaan mylläämään kaiken. Mutta pitäisi saada tavaraa vähennettyä niin, että mahtuisivat fiksusti kaappiin kaikki. Tää on mun loppuvuoden tavoitehomma.
Edellinen jatkaa.
13 yötä jouluun on... ja sain idean oman karsimistyön vauhdittamiseen :D teen päivittäin poistoja vähintään niin monta kuin on öitä jouluun. Eli tänään 13, huomenna 12 jne. Aaton aattona on sitten viimeinen yhden tavaran poisto ja sitten olen poistanut vähintään 91 tavaraa ennen joulua. Erityisesti tavoitteen on, että se aiemmin mainitsemani elfa häkkyrä poistuu makkarin nurkasta.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa.
13 yötä jouluun on... ja sain idean oman karsimistyön vauhdittamiseen :D teen päivittäin poistoja vähintään niin monta kuin on öitä jouluun. Eli tänään 13, huomenna 12 jne. Aaton aattona on sitten viimeinen yhden tavaran poisto ja sitten olen poistanut vähintään 91 tavaraa ennen joulua. Erityisesti tavoitteen on, että se aiemmin mainitsemani elfa häkkyrä poistuu makkarin nurkasta.
Tämän päivän 13 poistoa löytyi yllättävän helposti. Olin ajatellut aloittaa siitä vaatehäkkyrästäni, mutta kuivauskaapin avatessani putosi astia tiskialtaaseen ja ärsyynnyin niin, että aloin sitä setvimään. Poistona 37 tavaraa, mm. kansia joille ei enää purkkeja, purkkeja joille ei enää kansia, kulahtaneita pakasterasioita kansineen, taivaan vanha proteiinijauhe shaker, jota ei käytetty viimeiseen 5+ vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Edellinen jatkaa.
Hyvä suunnitelma! Minä olen karsinut kuukauden sisällä noin 150 tavaraa. Kummasti niitä vaan löytyy, eikä meillä ole alun alkaenkaan ollut mitään kaaosta. Nyt olen vaan rankemmalla kädellä pistänyt turhia pois.
Parasta on, että kun ei tarvitse niin paljoa enää kamppailla tavaran siirtelyn ja järjestelyn kanssa, jää aikaa ja energiaa varsinaiselle siivoamiselle. Jaksan pestä useammin pyykkiä, kun kaapeissa on tilaa laittaa sinne puhtaat. Keittiö on pysynyt siistinä, kun keittiön pöydällä pyörineelle sälälle on löytynyt omat paikat. Jaksan viedä roskia useammin niin ei pahvinkeräys tursua. Ja niin edelleen.
Edellinen jatkaa.. olen pitänyt poistoista suurpiirteistä listaa. Pois on lähtenyt muun muassa:
41 vaatetta/kenkäparia
15 kirjaa
9 lautapeliä/palapeliä
15 keittiövälinettä/astiaa
Iso läjä lasten ponnareita/pinnejä
Kassillinen lasten naamiaisasuja
Vierailija kirjoitti:
Mulla on liikaa vaatteita ja osa on sellaisessa erillisessä elfa korihäkkyrässä makkarin nurkassa. Oon pitkään halunnut jo eroon siitä, jotta saisin huoneeseen tilaa. Siitä on ollut vain helpompi ottaa vaatteita käyttöön, kun ovat nähtävissä ja kaapissa tuppaan vaan mylläämään kaiken. Mutta pitäisi saada tavaraa vähennettyä niin, että mahtuisivat fiksusti kaappiin kaikki. Tää on mun loppuvuoden tavoitehomma.
Olen kirjoittanut tästä ennenkin, mutta siis omat vaatteeni ja tavarani mahtuvat aika pitkälle 3 tai 4 normaalikokoiseen roskapussirullan muovipussiin, joissa tavaroitani säilytän. Tuohon lisäksi on tietysti vielä takit ja kengät eteisen naulakossa ja oma muovipussi likapyykille. Omistan kuitenkin vain 2 takkia ja 2 paria kenkiä. Vaihdan tavarat uusiin muovipusseihin aina sitten kun vanhat hajoavat. Käytössäni ei ole vaatekaappia, eikä muuta säilytystilaa kuin muovipussit ja naulakko. Jouduin karsimaan tavarani tähän malliin erään erittäin traumaattisen tapahtuman takia vähän yli 1 vuosi ennen koronaa. En kuitenkaan halua, enkä pysty puhumaan tästä enempää. Tähän ei kuitenkaan liity kenenkään kuolemaa, mitään väkivaltaa tai vastaavaa. Tämä oli vaan pakko tehdä erittäin painavista syistä ja j9nka seurauksena tuhoutui myös paljon tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoina tänään kahdet housut siitä mun aiemmin viikolla laskemastani ja tänne kirjoittamastani housupaljoudesta. Sain myytyä ne torissa ja vein ne heti postiin. Lisäksi aamulla heitin pois sukat, jotka olleet ihan lempparit yösukat, mutta nyt ne oli jo niin läpikuultavaksi hiutuneet ettei enää pahemmin lämmitä. Mietin, että pitäskö sitä laittaa taas parit housut myyntiin kun noita tavoitehousuja tuntuu riittävän 🙈
Minä olen luopunut lähes kaikista tavoitevaatteista. Pari siistiä paitaa olen säästänyt, niihin mahtuisin vain parin kilon painonpudotuksella, joka on vielä realistinen tavoite. Ja yhteen pikkujoulumekkoon en aiemmin mahtunut, mutta tänä vuonna mahduin ja puin sen päälleni.
Aiemmin mulla oli hyllyllinen tavoitevaatteita. Ei siinä oikein järkeä ole.
Mulla on monta kaappia vaatteita, joihin mahduin koossa 65 kg.
Nyt olen 77 kg enkä mahdu yhteenkään.
Olen hillonnut noita vaatteita jo 15 vuotta. Mutta en saa painoakaan alas. Rahat tiukissa, tuntuis hölmöltä heittää tuhansien eurojen arvoista kamaa pois. Sitä paitsi noi vanhat vaatteet ovat parempilaatuisia kuin tällä hetkellä kaupassa myytävät rytkyt.
Olen huomannut parissakin kaupassa olleen myynnissä kaikenlaista jouluroinaa jo kauan. Joudun menemään noiden tavaroiden ohi päästäkseni ostamaan ruokaa. Toisaalta onhan noissa toinenkin reitti, jota harvemmin käytän. Joka tapauksessa tuon jouluroinan määrä ei näytä vähentyneen yhtään eli sitä ei ole ostettu. Tämä on toki hyvä asia. Ehkä ensi vuonna vihdoin tuota roinaa ilmestyy kauppoihin myyntiin ylipäätään vähemmän ja myöhäisemmässä vaiheessa lähempänä joulua. En itse omista enää yhtään erityistä joulutavaraa ja näin on todella hyvä.
Laskin kaikki takkini, mitä omistan. Kaikki asunnossa ja kellarissa olevat.
Olen ostanut takkeja 25 vuoden ajan.
Mulla on oikeasti 50 takkia. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoittanut tästä ennenkin, mutta siis omat vaatteeni ja tavarani mahtuvat aika pitkälle 3 tai 4 normaalikokoiseen roskapussirullan muovipussiin, joissa tavaroitani säilytän. Tuohon lisäksi on tietysti vielä takit ja kengät eteisen naulakossa ja oma muovipussi likapyykille. Omistan kuitenkin vain 2 takkia ja 2 paria kenkiä. Vaihdan tavarat uusiin muovipusseihin aina sitten kun vanhat hajoavat. Käytössäni ei ole vaatekaappia, eikä muuta säilytystilaa ku
Vaatetuholaisia voi hävittää myrkyttämällä niin ei tarvi pusseissa säilytellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut parissakin kaupassa olleen myynnissä kaikenlaista jouluroinaa jo kauan. Joudun menemään noiden tavaroiden ohi päästäkseni ostamaan ruokaa. Toisaalta onhan noissa toinenkin reitti, jota harvemmin käytän. Joka tapauksessa tuon jouluroinan määrä ei näytä vähentyneen yhtään eli sitä ei ole ostettu. Tämä on toki hyvä asia. Ehkä ensi vuonna vihdoin tuota roinaa ilmestyy kauppoihin myyntiin ylipäätään vähemmän ja myöhäisemmässä vaiheessa lähempänä joulua. En itse omista enää yhtään erityistä joulutavaraa ja näin on todella hyvä.
No, kaupoissahan laitetaan hyllyyn lisää tavaraa varastosta sitä mukaa kun se hyllystä vähenee eli kyllä se roina liikkuu tänäkin vuonna, ikävä kyllä
Laittakaa nyt samantien ne joulukoristeet kassiin, joita ette aio enää laittaa kotiinne ja viekää vaikka huomenna Konttiin. Sanokaa että kassissa joulukoristeita, että osaavat laittaa ne heti esille. Sinne ne muuten jäävät kaappiin vaan tukkeeksi ja ovat taas ensi joulun alla tiellä.
Meidän kuusen alle tulee tänä jouluna pelkästään syötäviä lahjoja. Kahvia, teetä, suklaata, pähkinöitä, taateleita jne. En oikeastaan edes ymmärrä miksi olen ennen ostanut muuta.
Vierailija kirjoitti:
Laskin kaikki takkini, mitä omistan. Kaikki asunnossa ja kellarissa olevat.
Olen ostanut takkeja 25 vuoden ajan.
Mulla on oikeasti 50 takkia. Järkyttävää.
Ota projektiksi käyttää jokaista niistä päivän tai parin ajan.
Kiitos muistutuksesta! Meiltä lähtee tänään Konttiin kaksi täpötäyttä pussillista joulukoristeita.
Jätin meille ainoastaan kuusenkynttilät, punaiset kuusen pallot ja lasten pienenä tekemät jutut. Lisäksi jätin joka huoneen ikkunoihin yhdet ledvalot ja olkikoristeet, jotka kulkeneet suvussa. Lasten askartelemat ja nämä olkiset eivät mene esille, ovat sen verran vanhoja että parempi pitää laatikoissaan.
Sen sijaan kaikki muu lähtee nyt meiltä pois Konttiin. Kaikki ovat ehjiä ja kivoja, mutta pääsevät nyt toivon mukaan uusiin koteihin joulua tuomaan.
Mä omistin kans liikaa takkeja. Vein nyt muutama päivä sitte läheiseen asuntolaan asunnottomille jaettavaksi takkeja ysäriltä lähtien. Kumminkaan en käytä kuin kolmea eri takkia. Tuli jemmattua ihan turhaan ja ois pitänyt luopua jo aiemmin. Sinne lähti villakangasta, toppaa ja nahkatakkeja ja sain kaksi tyhjää tankokaappia. Toiseen sain nyt joulukuuselle sopivan varastopaikan ja koristeet ylähyllylle. Kysyin ennen takkien vientiä haluaako kukaan ystävistäni niistä jonkun ja kaksi meni sitä kautta jatkokäyttöön.
Voisiko alanuolia laittavat sitten ystävällisesti kertoa, miten muuten kuin muovipusseissa vaatteita pitäisi säilyttää kun käytössä ei ole vaatteille kaappia, hyllyjä tai muutakaan säilytystilaa? Valitettavasti en saa kaikkea tavaraa mahtumaan yhteen muovipussiin ja tarvitsen muutakin kuin päälläni olevat vaatteet. Elämäni on muutenkin kamalaa ja tajuan olevani ei toivottu aina ja kaikkialle ilman, että siitä täytyy täälläkin erikseen muistuttaa alanuolilla. Toivon tosin pystyväni lopettamaan tämän palstan lukemisen kokonaan kun edes tähän ei itselläni ilmeisesti ole oikeutta. Se lähes täysi eristäytyminen tosin houkuttaa kokonaan enemmän, mutta ainakaan vielä se ei ole mahdollista.