tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsimisen hyötyjä: kun tarpeetonta on poistettu, saa käyttökelpoiset tavarat paremmin käyttöön. Leivoin sämpylöitä ja ensimmäisen kerran vuosiin käytin niiden päällä leivinliinaa. Vähän aikaa sitten nimittäin raivasin kaapin, jossa oli kaikenlaista sekalaista pyyhettä ja liinaa. Kaksi leivinliinaa säästin ja nyt niitä voi jopa käyttää.
Miksi niitä ei ennen voinut käyttää?
Ehkei se vaan ennen löytänyt niitä, kun tavaraa joka paikassa. Sitten raivatessa löytyi.
Nakkasin roskiin kahdet cubuksen pikkarit jotka olivaat menneet jo liian pieniksi ja hankasivat ikävästi. Ei niitä olisi voinut lahjoittaa kun haarakiila ei ole putipuhdas
Laskin farkut kaapeista ja laatikoista. Lopetin laskemisen jossain 40 kappaleen tienoilla. Niitä on viideltä tai kuudelta vuosikymmeneltä. Mahtuu päälle mutta vähän vanhan mallisia osa.
Olen todella pahalla päällä ja väsynyt. Tänään tapahtui myös ikäviä asioita. Ei siitä sen enempää, mutta tekisi vaan heittää kaikki tavarat roskiin kun kaikki tavaratkin ärsyttää. Parasta siis on olla tekemättä nyt yhtään mitään. Tekisi vaan mieli mennä nukkumaan.
Toisaalta neutraalisti olen tajunnut, että tämän palstan liika lukeminenkin aiheuttaa sitä henkistä tavarapaljoutta ja tavarapaljoutta aivoille kun täällä on niin paljon kaikenlaisia kirjoituksia. Palstailun runsas vähentäminen varmasti auttaisi. Täällä on puhuttu kai lähes täysin siitä käytännön tavarapaljoudesta, mutta kaipa sitä henkistä ja psyykkistä tavarapaljouttakin on kun on liian paljon jotain muuta kuin sitä tavaraa. Tämä on kai suunnilleen sama asia kun psyykkinen tila kuormittuminen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt ehkä liity suoraan tähän keskusteluun, mutta toivottavasti se yö/olo/kotihousuja etsinyt, jolle laitettiin kaksi linkkiäkin palaa tänne vielä kertomaan, että onko sopivat housut löytynyt.
Mä harmi kyllä sairastuin inhottavaan flunssaan, niin en vielä päässyt kauppaan sovittamaan 😞 mutta voin kertoa, olivatko hyvät 😊
Vuorostani vinkkaan hyvästä kasvojen kosteusvoiteesta sille, joka tuskaili samojen haasteiden kanssa kuin minä. Eli iho reagoi herkästi eikä hyvää voidetta löydy kuin ehkä vähäksi aikaa ja kaapeissa on turhan panttina monta erilaista kasvovoidetta. Ostin I love me -messuilta Orionin Probicare Pro voiteen osastolla olleen kosmetologin suosituksesta. Kyllä on ollut hyvä ostos! Voiteessa on vaikuttavasta aineesta erikoinen haju, jota aluksi vähän säikähdin. Mutta se haihtuu kun voide on imeytynyt. Käytin aluksi vain öisin, mutta nykyään myös päivällä. Toimii meikin alla, kun antaa kunnolla imeytyä. Mulla ei ole koskaan voinut iho näin hyvin, jopa kosmetologini viimeksi kommentoi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan laskea omat vaatteeni tänään, alkoi kiinnostamaan.
Mitä lukumäärä kertoo sinulle? Kysyisin samaa muiltakin vaatteitaan laskevilta. Eikö tärkeintä olisi, että kaikki vaatteet ovat tarpeellisia ja kivoja kuin lukumäärä, joka ei oikeasti kerro mitään?
Tässä ketjussa on vuosien varrella ollut näitä, joille tavaroiden määrä tulee itseisarvoksi, jopa pakkomielteeksi.
Olen eri, mutta ainakin itselle laskeminen antaa suuntaa siitä, onko vaatteita sopivasti. Ne vaatteet uppoaa kaappiin aika helposti, mutta kun laskee monet housut on, niin antaahan se ajattelemisen aihetta, jos niitä on vaikka kolmetkymmenet. Ehkä kaupassa meitii seuraavan kerran kun ostohalu iskee, että tarvitseeko oikeasti.
Kun taas jo niitä on kahdet, voi miettiä, olisiko elämää helpottavaa ostaa muutamat lisää.
Siinä olet oikeassa, että lukumäärä itsessään ei ole arvo, vaan olennaisempaa on itselle ja omaan arkeen sopiva määrä sopivia ja mieleisiä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsimisen hyötyjä: kun tarpeetonta on poistettu, saa käyttökelpoiset tavarat paremmin käyttöön. Leivoin sämpylöitä ja ensimmäisen kerran vuosiin käytin niiden päällä leivinliinaa. Vähän aikaa sitten nimittäin raivasin kaapin, jossa oli kaikenlaista sekalaista pyyhettä ja liinaa. Kaksi leivinliinaa säästin ja nyt niitä voi jopa käyttää.
En ole ylläolevan kirjoittaja, mutta ennen karsimista en huomannut kaikkia tavaroitani. Olen vuosia sitten saanut kauniin astiapyyhkeen verenluovutuksesta ja löytämisen jälkeen otin käyttöön. Leivon n kerran viikossa ja tässä käytössä on täydellinen
Vierailija kirjoitti:
Olen todella pahalla päällä ja väsynyt. Tänään tapahtui myös ikäviä asioita. Ei siitä sen enempää, mutta tekisi vaan heittää kaikki tavarat roskiin kun kaikki tavaratkin ärsyttää. Parasta siis on olla tekemättä nyt yhtään mitään. Tekisi vaan mieli mennä nukkumaan.
Toisaalta neutraalisti olen tajunnut, että tämän palstan liika lukeminenkin aiheuttaa sitä henkistä tavarapaljoutta ja tavarapaljoutta aivoille kun täällä on niin paljon kaikenlaisia kirjoituksia. Palstailun runsas vähentäminen varmasti auttaisi. Täällä on puhuttu kai lähes täysin siitä käytännön tavarapaljoudesta, mutta kaipa sitä henkistä ja psyykkistä tavarapaljouttakin on kun on liian paljon jotain muuta kuin sitä tavaraa. Tämä on kai suunnilleen sama asia kun psyykkinen tila kuormittuminen.
Mä tunnistan itse samaa. Täällä on välillä muhun voimakkaasti vaikuttavia kirjoituksia, mitkä jää vaivaamaan tai mitkä sysää mua tekemään poistoja johon en ole ollut valmis ja sit harmittaa. Mutta oon myös saanut paljon voimaa, inspiraatiota, vinkkejä ja vertaistukea, joten päivittäin palaan tänne lukemaan kuulumisia.
Kiitos siis kaikille hyvän mielen kirjoittelijoille :) ja tsemppiä sinulle, ketä lainaan. Ymmärrän hyvin tuon fiiliksen, että kun mieli on huono ja ajatukset sekaisin, tuntuu kaiken tavaran roskiin mättäminen olevan se ratkaisu. Siistimpi koti saa ainakin mulle myös selkeämmät ajatukset ja paremman mielen. Kokeile auttaisiko ensi hätään jonkun yksittäisen arkisen asian siistiminen, esim tiskikoneen tyhjennys ja täyttö ja tasojen pyyhkiminen. Kyllä se siitä vielä iloksi muuttuu.
Ja edellinen jatkaa vielä, että sekin on myös erittäin ok, että et tee mitään siivoamista tai karsimista vaan menet sinne nukkumaan. Tai et tee mitään vaan vain olet. Koko elämä ei tarvitse pyöriä järjestyksen ylläpidon ja tavaran ympärillä vaan kuuntele kehoasi ja lepää kun siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tunnistan itse samaa. Täällä on välillä muhun voimakkaasti vaikuttavia kirjoitu
Mukavaa lukea asiallinen kirjoitus. Yritin kuitenkin puhua tuosta henkisestä ja psyykkisestä tavarapaljoudesta ihan kokonaisvaltaisesti ihan kaiken kattavasta näkökulmasta, johon kuuluu paljon enemmän kuin tämä palsta. Tuohan johtaa kuormittumiseenja pahimmillaan burn outiin. Se liiallinen konkreettisten tavaroiden määrä on vain osa tuotakin. Hyvin vähää tavaroiden poisheittämistä sinällään kadun.
Sen sijaan juurikin tuon henkisen ja psyykkisen tavarapaljouden vähentäminen houkuttaa itseäni todella paljon kun voin tällä tavoin todella huonosti. Tiedän tosin sentään, mistä tämä johtuu, mutta näitä olosuhteita en pysty muuttamaan. Lisäksi tilanteen parantuminen vaatisi kohdallani sitä henkisten ja psyykkisten ärsykkeiden minimalismia ja suurempaa osittaista eristäytyneisyyttä, mihin pystyn. Huomaan haaveilevani jo lähes totaalisesta eristäytyneisyydestä. Sanon sen verran, että itselläni on diagnooseja, jotka vaikuttavat erittäin paljon tällaiseen sekä traumaattisia kokemuksia vielä tuohon päälle.
En ole tutustunut konmaritukseen sen enempää, mitä olen siitä tältä palstalta lukenut. Ymmärtääkseni tuossa kirjassa puhuttiin myös tästä psyykkisestä puolesta ja asioista mielenterveyden kannalta. Mikään terapeutti tuon kirjan kirjoittaja ei kuitenkaan taida olla, mutta ilmeisesti omista kokemuksistaan tältäkin kannalta kertoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei nyt ehkä liity suoraan tähän keskusteluun, mutta toivottavasti se yö/olo/kotihousuja etsinyt, jolle laitettiin kaksi linkkiäkin palaa tänne vielä kertomaan, että onko sopivat housut löytynyt.
Mä harmi kyllä sairastuin inhottavaan flunssaan, niin en vielä päässyt kauppaan sovittamaan 😞 mutta voin kertoa, olivatko hyvät 😊
Vuorostani vinkkaan hyvästä kasvojen kosteusvoiteesta sille, joka tuskaili samojen haasteiden kanssa kuin minä. Eli iho reagoi herkästi eikä hyvää voidetta löydy kuin ehkä vähäksi aikaa ja kaapeissa on turhan panttina monta erilaista kasvovoidetta. Ostin I love me -messuilta Orionin Probicare Pro voiteen osastolla olleen kosmetologin suosituksesta. Kyllä on ollut hyvä ostos! Voiteessa on vaikuttavasta aineesta erikoinen haju, jota aluksi vähän säikähdin. Mutta se haihtuu kun voide on imeytynyt. Käytin aluksi vain öisin, mutta nykyä
Olen se linkin tänne laittanut. Aikaisemmin joku toinen keskustelija taas neuvoi itselleni paikan, josta lihavan naisen kannattaa etsiä farkkuja ja farkkujen tyyppisiä housuja. Löysinkin tuolta mieleiseni housut ja olivat vielä tarjouksessa.
Sen sijaan kokemukseni I love me-messuilta ovat huonoja. Olin siellä muistaakseni syksyllä 2023 kun olin ollut vuosikausia käymättä messuilla. Messuilla oli hirveästi ihmisiä, eikä oikein mitään itselleni. Näin ruma ja lihavana keski-ikäisenä naisena tunsin olleeni täysin ei toivottu messuvieras ja sainkin tuolla messuilla paniikkikohtauksen. Viime keväänä kävin sitten ruokamessuilla heti aamusta. Ihmisiä oli ihan hirveästi vasta silloin puolen päivän aikoihin kun olin lähdössä pois. Tuo oli mukava kokemus ja pääsylipun hinnalle sai vastinettakin kun tuolla oli paljon maistiaisia myös ruokarajoitteiselle ja ilmaiseksi jaettiin mm. kalliita limutölkkejä ja pullaa, eikä kukaan valvonut paljonko noita otettiin. Kukaan ei kuitenkaan mitenkään hamstrannut.
Hiihto on tuossa taustalla. Aloin miettimään, että olisi ihan hirveää olla kilpahiihtäjä kun tuossa tarvitsee ihan hirveästi tavaraa ja pitää matkustaa kilpailuihin suuren tavaramäärän kanssa. Joskus näin jonkun jutun, jossa naisyleisurheilija sen sijaan kertoi, että kaikki kilpailussa tarvittavat varusteet ja tarvikkeet mahtuvat yhteen normaalikokoiseen reppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorostani vinkkaan hyvästä kasvojen kosteusvoiteesta sille, joka tuskaili samojen haasteiden kanssa kuin minä. Eli iho reagoi herkästi eikä hyvää voidetta löydy kuin ehkä vähäksi aikaa ja kaapeissa on turhan panttina monta erilaista kasvovoidetta. Ostin I love me -messuilta Orionin Probicare Pro voiteen osastolla olleen kosmetologin suosituksesta. Kyllä on ollut hyvä ostos! Voiteessa on vaikuttavasta aineesta erikoinen haju, jota aluksi vähän säikähdin. Mutta se haihtuu kun voide on
Miksi kohtelet itseäsi noin huonosti? Olet paljon enemmän arvoinen kuin vain iloitaksesi jostain ilmaisista limutölkeistä ja pullista?? Kieltäydy moisesta moskasta ja ala arvostaaitsräsi enemmän. Ei toisia ihmisiä tarvitse pelätä ja panikoida. Samanlaisia ollaan kuitenkin kaikki, vaikka toiset sitä yrittävätkin naamioida kalliilla tavaroilla ja hienoilla vaatteilla, kampauksilla ja meikeillä. Itsesi arvostus voisi lähteä vaikka siitä, että et rankaise kehoasi enää limuilla ja herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska en muistanut niiden olemassaoloa. Ja vaikka olisin muistanut, en olisi jaksanut alkaa miettiä missä ne ovat jne.
En ihan ymmärrä joidenkin viestien alanuolia. Tuon nuolien antamisen voisi vaikka poistaa kokonaan palstalta.
Mä päätin tänään uskaltautua vähän laskemaan mum vaatteita. Aloitin ja päätin housuihin, koska tajusin miten järjettömästi mulla on vaatteita eikä tää tilanne laskemalla muutu. Nopea otanta vaatekaapista 48 housut, sisältäen myös shortsit ja legginsit. Näiden lisäksi tiedän löytyvän lisää toisesta vaatekaapista ja kirppislaatikoista. Näistä käytössä pääsääntöisesti max 5 housut, sillä muut ei tällä hetkellä mahdu tai ovat liian kylmiä talvikeleille. Oon järkyttynyt. Laitoin kuitenkin kolmet huonoimmat tekstiilikeräyskassiin, ja kolmet taidan laittaa myyntiin. On tää aikamoinen herätys.
Vierailija kirjoitti:
Mä päätin tänään uskaltautua vähän laskemaan mum vaatteita. Aloitin ja päätin housuihin, koska tajusin miten järjettömästi mulla on vaatteita eikä tää tilanne laskemalla muutu. Nopea otanta vaatekaapista 48 housut, sisältäen myös shortsit ja legginsit. Näiden lisäksi tiedän löytyvän lisää toisesta vaatekaapista ja kirppislaatikoista. Näistä käytössä pääsääntöisesti max 5 housut, sillä muut ei tällä hetkellä mahdu tai ovat liian kylmiä talvikeleille. Oon järkyttynyt. Laitoin kuitenkin kolmet huonoimmat tekstiilikeräyskassiin, ja kolmet taidan laittaa myyntiin. On tää aikamoinen herätys.
Miten sun vaatteet mahtuvat? Montako kaapillista tai lipaston laatikkoa ne vievät tilaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan laskea omat vaatteeni tänään, alkoi kiinnostamaan.
Mitä lukumäärä kertoo sinulle? Kysyisin samaa muiltakin vaatteitaan laskevilta. Eikö tärkeintä olisi, että kaikki vaatteet ovat tarpeellisia ja kivoja kuin lukumäärä, joka ei oikeasti kerro mitään?
Tässä ketjussa on vuosien varrella ollut näitä, joille tavaroiden määrä tulee itseisarvoksi, jopa pakkomielteeksi.
Olen se joka laski kaapista 135 vaatetta. Itse laskin ne uteliaisuudesta, mutta kyllä se silti herätti, kun tajusi omistavansa 20 housut, lähes parikymmentä neuletta ja niin edelleen. Nyt tilanne on se, että aika lailla kaikki vaatteet ovat käytössä jossain kohtaa vuotta eli turhia ei enää ole. Mutta eipä tarvitse uusiakaan miettiä. Laskeminen jotenkin konkretisoi sen, kuinka paljon oikeasti omistaa.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä joidenkin viestien alanuolia. Tuon nuolien antamisen voisi vaikka poistaa kokonaan palstalta.
Joo, jotkut tykkää laittaa tosi herkästi alanuolia. Itse mieluummin jätän reagoimatta ja laitan alanuolen ainoastaan jos viesti on selvästi ilkeilevä tai sisältää väärää tietoa. Välillä kummastuttaa miten viattomiin viesteihin jotkut jaksavat reagoida negatiivisesti.