Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (20091)

Vierailija
20061/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipaisin apua siinä tavaran karsimisessa ja päätöksen teossa. On helppo kyllä viedä tavarat päätöksen jälkeen pois, mutta se jokainen niisnaakkeli jne. Sellainen sälä ja seilaava tavara.

Jos yhtään olet katsonut himohamstraajia, tiedät ettei toisen ihmisen apua ole välttämättä helppo ottaa vastaan. Kukaan ei pääse pääsi sisälle näkemään, mitä tavaroita oikeasti haluat säilyttää. Jos ulkopuolinen alkaa niitä raivaamaan ja pois heittämään, voi hyvin käydä niin, että oletkin äkkiä sitä mieltä, ettei hän tajua mitään vaan yrittää hävittää sinulle rakkaimmat muistot. Näin siitäkin huolimatta, että olisit alussa ohjeistanut häntä. 

Hyvin harva haluaa luovuttaa toiselle päätäntävallan omiin asioihin.

Vierailija
20062/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän tätä ketjua vertaistukena ja ehkä vieläkin enemmän inspiraationa. Kun tulee olo, että voisi karsia, voi tulla lukemaan mitä muut ovat tehneet ja yhtä lailla kertoa sitten itse mitä on saanut aikaan. Kukaan oikesssa elämässä ei huomaa tai välitä, joten se, että kirjoittaa ylös jonnekin omat saavutukset, auttaa pitämään inspiraatiota ja sitä kautta myös järjestystä yllä.

Että ilmoitelkaa vain siivoussaavutuksistanne!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
20063/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä läheisen kanssa, joka tyhjentää nyt vanhempansa asuntoa, eikä pysy luopumaan juuri mistään? Ei halua mitään ostoliikettä tekemään siivousta ja tavaran karsimista, vaan ottaa itselleen aivan liikaa tavaraa. Täyttää ison asuntonsa ja mökkinsä ääriään myöten, yrittää tunkea tavaraa minullekin. 

Hän on ennen ollut lähes minimalisti, mutta nyt on tasot kaiken maailman kuppeja täynnä, kun mitään ei raaski viedä kirpparille.

Vierailija
20064/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tehdä läheisen kanssa, joka tyhjentää nyt vanhempansa asuntoa, eikä pysy luopumaan juuri mistään? Ei halua mitään ostoliikettä tekemään siivousta ja tavaran karsimista, vaan ottaa itselleen aivan liikaa tavaraa. Täyttää ison asuntonsa ja mökkinsä ääriään myöten, yrittää tunkea tavaraa minullekin. 

Hän on ennen ollut lähes minimalisti, mutta nyt on tasot kaiken maailman kuppeja täynnä, kun mitään ei raaski viedä kirpparille.

Ottaa etäisyyttä, muuta et voi tehdä ja näin vältät senkin ettei ongelmaa vyörytetä sulle. Kenenkään muun puolesta et voi ruveta luopumaan ja läheisesi on päättänyt hankkia itselleen ongelman.

Vierailija
20065/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii  läheisen miettiä kenen muistoja niissä tavaroissa on.... vai ajatteleekohan hän itselleen ja mahdollista käyttämistä?

Vierailija
20066/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi tankokaapistoa ja neljä hyllykaapistoa ihan täynnä mun omia vaatteita. Siis pelkästään sisävaatteet. Haluaisin niistä varmaan noin 70% pois.

Sitten iskee se pihiys, voi kuinka paljon tuokin mekko maksoi jne.., enkä saa vietyä mitään kierrätykseen. Ne saisi joku joku ulkopuolinen kahmia kaapeista pois ja mukaansa ja kadoksiin. Ehkä unohtaisin ne samantien.

Enkä jaksa yrittää myydä, Vintedissä hinnat on niin olemattomia vs hirveä vaiva kuvata yms. 

Vierailija
20067/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin uuden talvitakin kun viime talvena käytin loppuun kaksi useamman vuoden palvellutta takkia. Tänään tein käyttöönottopesun, sillä tänään on vielä hyvä sää ja saan ulkona kuivaksi. Pesen seuraavaksi kesätakit ja kuivana viikkaan eteisen kaapin ylähyllylle odottamaan ensi kevättä.

Nyt on kysyttävä: käyttöönottopesu, kannattaako takille tehdä?   Tulee mieleen, että hukkaako osan lämpöominaisuuksistaan samantien? 

Tämä tuli myös mieleen. Itse ajattelen niin, että käyttöönottopesen yleensä ne vaatteet, jotka tulee suoraan ihoa vasten. Okei voi se talvitakki vähän kaulaan ja ranteisiin osua, mutta niin vähän ja toisaalta pesun aiheuttama lämpöhäviöriski on niin iso, että jätän pesemättä.

Mistä tulikin mieleeni, että pesin keväällä talven päätteeksi molemmat untuvatakkini. Valitettavasti niinä päivinä tuli joku kiireasia, enkä ehtinyt oikeaoppisesti pöyhentelemään takkeja kuivauksen ohessa... Ei tullut kuivurin jälkeen ihan tasaista jälkeä ei. En oikein tiedä miten tekisin, toivottavasti ne saa vielä pöyhittyä ilman uutta pesua?

Nyt on useampana aamuna ollut jo lämpimämmälle takille tarve ja kun se kevutuntuva on vielä paakuilla, otin käyttöön villakangastakkini. Se on paljon hienomman oloinen kuin kevytuntuva, ja sen kanssa olen mielellään pukenut siistimmät vaatteetkin. Hassua, miten paljon kivempi olo on ollut tepsutella aamulla työpaikallekin, kun on tullut siisti ja nätti olo heti aamusta! Ei aina niitä roikkuvia collareita ja kulahtaneita t-paitoja, missä olo on enempi kuin peikolla. Vaihdan töissä siis talon työvaatteet, joten omalla pukeutumisella ei sen puolesta väliä.

Havahdutti taas kerran siihen, että ne rentoiluvaatteetkin kannattaa valita tarkasti, koska pukeutuminen voi vaikuttaa oikeasti mielialaan. Ikävät vaatteet siis kaapista pois!

Vierailija
20068/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin itse voit kieltäytyä vastaanottamasta mitään. Henkilöllä varmasti ottaa koville vanhemman menetys ja siksi ei pysty luopumaan tavaroista. En tiedä onko se niin paha asia tässä vaiheessa. Kun saa käsiteltyä menetystä, pystyy mahdollisesti luopumaan suuresta osasta tavaroitakin.

Vierailija
20069/20091 |
04.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen minimalisti, ollut vuosikymmeniä ja kun läheinen kuoli yllättäen, on mun hyvin vaikeaa luopua hänen tavaroistaan vaikka omia tavaroita mulla on tosi vähän ja harkitusti. Tuntuu kuin heittäisin hänen muistonsa pois. Ei tällä tunteella ole tekemistä järjen kanssa, vaan se on reaktio suruun. Oletan että aika auttaa, tosin kun asuntoa tyhjentää on osasta vaan luovuttava vaikka kuinka pahalta tuntuisi.

Että varmaan kannattaa ymmärtää että toisen järjetönkin suhtautuminen tavaroihin voi olla osa surutyötä eikä tuomita, eikä ottaa etäisyyttä, se suru ja menetys on ihan tarpeeksi ilman et toiset kääntää selän. Ja tietenkään kenelläkään ei ole velvollisuutta ottaa mitään vastaan ja tarjotuista tavaroista voi kohteliaasti kieltäytyä. 

Vierailija
20070/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin uuden talvitakin kun viime talvena käytin loppuun kaksi useamman vuoden palvellutta takkia. Tänään tein käyttöönottopesun, sillä tänään on vielä hyvä sää ja saan ulkona kuivaksi. Pesen seuraavaksi kesätakit ja kuivana viikkaan eteisen kaapin ylähyllylle odottamaan ensi kevättä.

Nyt on kysyttävä: käyttöönottopesu, kannattaako takille tehdä?   Tulee mieleen, että hukkaako osan lämpöominaisuuksistaan samantien? 

Mun on pakko tehdä takille sellainen nopea kevyt 20min 30 asteen pesu, sillä tekstiileissä olevat väriaineet ja homehtumisenestoaineet allergisoi mua pahasti. Huuhdon sillä enimpiä pois, vaikak tiedostan, että talvivaatteita ei kannattaisi kovin usein pestä ettei menetä ominaisuuksia. Mutta jos otan käyttöön huuhtomatta, kärsin kivuliaasta ihottumasta ja hengitystieoireista talven.

Vierailija
20071/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän tätä ketjua vertaistukena ja ehkä vieläkin enemmän inspiraationa. Kun tulee olo, että voisi karsia, voi tulla lukemaan mitä muut ovat tehneet ja yhtä lailla kertoa sitten itse mitä on saanut aikaan. Kukaan oikesssa elämässä ei huomaa tai välitä, joten se, että kirjoittaa ylös jonnekin omat saavutukset, auttaa pitämään inspiraatiota ja sitä kautta myös järjestystä yllä.

Että ilmoitelkaa vain siivoussaavutuksistanne!

Musta on kans kiva lukea mitä muut ovat tehneet tai mitä karsineet. Kun itse ei tiedä mistä alottaa, saa muilta inspiraatiota ja ideoita pienistä askeleista, mitä voi ottaa. Esim. mainospostin läpikäynti ja poisvienti.

Vierailija
20072/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen otettiin puolison kanssa pihan raivaus asiaksi. Kerättiin pihakalusteet varastoon, tyhjennettiin komposti, laitettiin viimeisetkin kesäkukat pois, haravoitiin, silputtiin lehdet jne. Ihan pari perennaa jäi vielä istuttamatta, mutta tänään sataa niin jää ensi viikolle. Lehtiä tulee toki vieläkin alas, mutta jos nyt talvi yllättäisi, olemme valmiina ja tavarat kerätty pihalta suojaan.

Vierailija
20073/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskin siivota pihaa tänään. Kiitos ideasta! 

Jos miettii tavarapaljoutta siivouksen näkökulmasta, niin aikamoinen kaaos on valmis jos vaikka pyykinpesu ja tiskit sakkaa. Se on ensimmäinen homma, johon mielestäni kannattaa ryhtyä. Samoin kuin vaikka roskien vienti. 

Vierailija
20074/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen on ollut tauolla vähän aikaa, mutta tänään aion etsiä kymmenen tavaraa Konttiin tai roskiin. Löysin jo kaksi kirjaa joista voin luopua. Uusi vuosi lähestyy ja jospa vihdoin aloittaisin vuoden ns. puhtaalta pöydältä ilman turhan tavaran painolastia. 

Vierailija
20075/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helposti heitätte vanhat pakasterasiat pois? Kuuluuko ne sekajätteeseen vai muovipakkausten keräykseen? 

En jaksanut katsoa, onko tähän vastattu, mutta pari vuotta sitten otin ja vaihdoin ison osan vanhoja pakasterasioita uusiin, olivat jo tosi vanhoja, kotimaisia kumminkin. Sekajäte on oikea paikka. 

Vierailija
20076/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa raivaussiivous. Yrittäjiä on vaikka kuinka paljon. 

Tai ammattijärjestöjä, niitäkin on, jotka vievät ylimääräiset mennessään kierrätykseen tai jäteasemalle. Ja auttavat siinä päätöksenteossa, mitä säästetään ja mitä ei. 

Vierailija
20077/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen homma, johon kannattaa ryhtyä on tosiaankin kaikki roskat ulos. Sitten tasoja puhtaaksi niin tyhjyys vaikuttaa positiivisesti, et on mahdollista saavuttaa siisteyslopputulos.

Vierailija
20078/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka helposti heitätte vanhat pakasterasiat pois? Kuuluuko ne sekajätteeseen vai muovipakkausten keräykseen? 

En jaksanut katsoa, onko tähän vastattu, mutta pari vuotta sitten otin ja vaihdoin ison osan vanhoja pakasterasioita uusiin, olivat jo tosi vanhoja, kotimaisia kumminkin. Sekajäte on oikea paikka. 

Joillakin paikkakunnilla on jäteasemalla muoviesineiden keräysastia. Siihen siis muut kuin muovipakkaukset. 

Vierailija
20079/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ah, melkein koko päivän siivosin lapsen huonetta. Nyt on laatikot ja lelukorit siivottu, legot ja plusplussat paikoillaan ja lakanat vaihdettu kaikilta.

Koen, että suurin osa sotkusta tulee lapsen leikeistä, sillä hänen leikkeihinsä usein kuuluu tavaran siirtäminen huoneesta toiseen.

Onko muilla leikki-ikäisiä? Miten saatte järjestyksen pysymään?

En mitenkään 😆 meillä on aina leikkejä ympäriinsä, kun on monta leikki-ikäistä. Toki välillä siivotaan, mutta heti on seuraavat sitten levällään. Olen opetellut ajattelemaan sitä, että se minun näkemäni sotku onkin merkki siitä, miten ihanasti lapsen mielikuvitus on lentänyt. 

Mutta onhan se jatkuva sekasorto kyllä omalle päälle välillä rankkaa. Meillä käytössä on lelujen kierto, eli iso osa leluista on vaihtolelulaatikoissa. Ja lukumääriltään suurista lelujutuista on max 1-2 lajia k

Mikä on plusplus?

Vierailija
20080/20091 |
05.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan kannata