tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (20091)
Kaipaisin apua siinä tavaran karsimisessa ja päätöksen teossa. On helppo kyllä viedä tavarat päätöksen jälkeen pois, mutta se jokainen niisnaakkeli jne. Sellainen sälä ja seilaava tavara.
Olen kantanut paljon pois, laatikoittain lahjoituskeen, ennen kirppareille, antanut tutuille lasten pieniä vaatteita, mutta meillä on ollut paljon tavaraa ennestään ja pahimman tästä teki kuolinpesän tavaroiden haaliminen. Nekin suurimmalti osin jo karsittu, mutta edelleen jotain on.
Olin pitkään materialisti, nyt haaveilen omistavani vain matkalaukullisen tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa joku karsimisessa auttava palvelu, henkilö jonka voisi tilata kotiin viemään kaiken mennessään. Asun kohtuusuuressa kaupungissa, mutta en usko täällä sellaista olevan.
Olen lukenut ketjua monta vuotta, enkä vaan jaksa tehdä asioille mitään. Vaatemäärät kasvaa ja kasvaa kun mistään en osaa luopua. Ei ole voimia alkaa varaamaan kirppispöytää ja tai viemään sinne niitä. Omalla nimellä jossain roskalavapalstalla en kehtaa kamojani tuputtaa.
Onhan niitä yrittäjiä. Mainostavat varmaan itseään sanaparilla Kuolinpesien tyhjennys. Sinulla ei ole kuolinpesä, mutta jos laitat esim yhteen huoneeseen kaiken säästettävän ja tilaat tyhjennyksen kaikelle muulle, niin kyllä niitä tyhjentäjiä on. Tulee heti mieleen kolme
Googlaa raivaussiivous. Yrittäjiä on vaikka kuinka paljon.
Kun mulla tökkii karsiminen syystä tai toisesta, pyrin keskittymään ylläpitosiivoukseen, jotta tilanne ei täysin räjähtäisi käsistä. Aina sekään ei ole mahdollista, mutta aina kun voimavaroja riittää. Tässä helppoja asioita, jotka monelle ihan perus, mutta listaan tähän, josko jollekin toiselle olisi myös apua. Itse aion tehdä vähintään nämä tänään:
-tiskikoneen tyhjennys ja täyttö
-keittiön tasojen siistiminen
-mainoslehtien ym postin läpikäynti ja turhat paperikassiin odottamaan kierrätystä
-jääkaapin tarkistus, onko vanhenevaa mistä tehdä päivän ruoka vai jo poisheitettävää
-kierrätysroskien poisvienti
-vähintään koneellinen pyykkiä, edelliset narulta paikalleen
-vaatekaapin läheisyyteen valmiiksi muovipussi roikkumaan, mihin laitan poistotekstiilejä. Kun aamulla kiireessä tulee kaapista vastaan huono vaate, minkä vielä nostin kaappiin ajatuksella "kyllä tämä vielä menee" ja nyt on eri fiilis, laitan kassiin. Kun kassi täysi, vien tekstiilikeräykseen. Oikeastaan voisin laittaa 2 eri kassia, toinen ehjille mutta väärän kokoisille, niin vien sitten täytenä lahjoituksiin.
-huonoimmat sukat jalkaan, jotta voin illalla heittää pois. Otan vähän erilleen paremmista näitä "tehokäyttöön" pääseviä.
-kylmät ilmat alkaneet, joten kaikkein lyhytvartisimmat kesäsukat voisin kerätä yhteen paikkaan erilleen "talvisukista". Helpottaa aamuja, kun käteen osuu keliin sopivampia sukkia.
Ostin uuden talvitakin kun viime talvena käytin loppuun kaksi useamman vuoden palvellutta takkia. Tänään tein käyttöönottopesun, sillä tänään on vielä hyvä sää ja saan ulkona kuivaksi. Pesen seuraavaksi kesätakit ja kuivana viikkaan eteisen kaapin ylähyllylle odottamaan ensi kevättä.
Tänään taas naapurin apuna pari Tori-ilmoitusta tehtiin. Ovat iäkkäitä ja suunnittelevat muuttoa, niin nyt yrittävät karsia tavaraa.
Vein matot ulos. Moppaava robotti-imuri puhdistaa lattioita. Astianpesukone pyörii. Petasin sängyt. Lapsi vei roskat. Kierrätysroskat voisin viedä myös. Pyykkiä ei tarvitse pestä tänään. Yritän löytää edes yhden poiston.
Hyvä tilanne täällä. Mukavaa viikonloppua kanssakarsijoille.
Luin eilen pitkästä aikaa ketjua, ja sen tsemppaamana varasin lähikaupungin lastentarvikekirppikselle vientiajan täyspalveluun. Tuo varaus meni muutaman viikon päähän, joten nyt on hyvää aikaa kerätä se ikeasäkillinen lasten kamoja. Jospa vielä lokakuun lopussa lasten talvikamatkin menisivät hyvin kaupaksi?
Meillä suurin tavaraongelma tulee siitä, että on neljä kasvavaa lasta, ja tavaraa tulee jatkuvasti sisään, mutta ei lähde tarpeeksi ulos. Töiden ja perusarjen lomassa on vaikea alkaa isompiin tavararyysiksiin. Mutta jospa yritän nyt lukea taas ketjua aina vähän eteenpäin ja tsemppaan hetki kerrallaan kamoja kasaan 😊
Ärsyttää kun ostin huonoksi osoittautuneet yöhousut, jotka ovat enemmänkin trikoot. Noh, menevät sitten trikoina ja kylmällä talvisäällä ulkohousujen alla trikoina/ pitkinä kalsareina. Eipä sitten tarvitse ostaa erikseen tuollaisia. Yöhousuina eivät vaikuta mukavilta kun ovat liian tiukat ja liian kireät.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää kun ostin huonoksi osoittautuneet yöhousut, jotka ovat enemmänkin trikoot. Noh, menevät sitten trikoina ja kylmällä talvisäällä ulkohousujen alla trikoina/ pitkinä kalsareina. Eipä sitten tarvitse ostaa erikseen tuollaisia. Yöhousuina eivät vaikuta mukavilta kun ovat liian tiukat ja liian kireät.
Mä oon aina ihmetellyt näitä, joille on olemassa erikseen yöhousut, trikoot, alustrikoot, pitkät kalsarit jne.
Ymmärrän että urheiluun on omat teknisestä matskusta valmistetut trikoonsa, mutta eikö yöhousuina mene vanhat normitrikootkin, joita ei kehtaa käyttää enää muuten, jos vaikka löystyneet tai värit haalistuneet. Ja että niitä on käyttänyt sitten samoja niin kotona kuin välipukeutumisessakin.
Talvisin tietty kovemmilla pakkasilla mahdollisesti lämpötrikoot, mitkä sitten korvaavat vaikka jotkut villahousut. Ja käyvät myös viileimpinä säinä hameen kanssa, ettei tarvitse hankkia erikseen mitään paksumpia sukkahousuja.
Mutta miksi pitää olla muuten niin monia trikoita?Itse käytän yöasuina vanhoja toppeja ja kulahtaneita trikoita. Ei tulisi mieleenkään ostaa erikseen mitään yöhousuja.
Ah, melkein koko päivän siivosin lapsen huonetta. Nyt on laatikot ja lelukorit siivottu, legot ja plusplussat paikoillaan ja lakanat vaihdettu kaikilta.
Koen, että suurin osa sotkusta tulee lapsen leikeistä, sillä hänen leikkeihinsä usein kuuluu tavaran siirtäminen huoneesta toiseen.
Onko muilla leikki-ikäisiä? Miten saatte järjestyksen pysymään?
Löytyi kolme poistoa tälle päivälle. Kaikki kosmetiikkaa. Ihan hyvä saldo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt näitä, joille on olemassa erikseen yöhousut, trikoot, alustrikoot, pitkät kalsarit jne.
Ymmärrän että urheiluun on omat teknisestä matskusta valmistetut trikoonsa, mutta eikö yöhousuina mene vanhat normitrikootkin, joita ei kehtaa käyttää enää muuten, jos vaikka löystyneet tai värit haalistuneet. Ja että niitä on käyttänyt sitten samoja niin kotona kuin välipukeutumisessakin.
Talvisin tietty kovemmilla pakkasilla mahdollisesti lämpötrikoot, mitkä sitten korvaavat vaikka jotkut villahousut. Ja käyvät myös viileimpinä säin
No tuo edellinen kirjoittaja ei selvästikään käytä yöhousuina trikoita ja pitkinä kalsareina eri trikoita, vaan hänen virheostoksensa oli yöhousut, "jotka ovat enemmänkin trikoot". Eli hän ei halua käyttää trikoita yöhousuina.
Kuten en minäkään. Yövaatteiden täytyy olla löysät, tai muuten ne ovat minusta epämukavat. Alustrikoina talveksi on sitten ihan vain tavallisia puuvillatrikoita kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ah, melkein koko päivän siivosin lapsen huonetta. Nyt on laatikot ja lelukorit siivottu, legot ja plusplussat paikoillaan ja lakanat vaihdettu kaikilta.
Koen, että suurin osa sotkusta tulee lapsen leikeistä, sillä hänen leikkeihinsä usein kuuluu tavaran siirtäminen huoneesta toiseen.
Onko muilla leikki-ikäisiä? Miten saatte järjestyksen pysymään?
En mitenkään 😆 meillä on aina leikkejä ympäriinsä, kun on monta leikki-ikäistä. Toki välillä siivotaan, mutta heti on seuraavat sitten levällään. Olen opetellut ajattelemaan sitä, että se minun näkemäni sotku onkin merkki siitä, miten ihanasti lapsen mielikuvitus on lentänyt.
Mutta onhan se jatkuva sekasorto kyllä omalle päälle välillä rankkaa. Meillä käytössä on lelujen kierto, eli iso osa leluista on vaihtolelulaatikoissa. Ja lukumääriltään suurista lelujutuista on max 1-2 lajia kerrallaan esillä. (Esim duplot, junarata, pikkulegot, plusplus, palikat). Ei se siivoaminen oo niin mahdotonta sitten.
Mikä ihmeen pukeutumisblogi tästä on tullut?
Tai siivousilmoitustaulu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pukeutumisblogi tästä on tullut?
Tai siivousilmoitustaulu?
Mitä ihmettä tarkoitat?
En ymmärrä miten siivouksen ja tavarapaljouden voi erottaa toisistaan. Molemmat ovat kodinhoitoa ja kulkevat projektin aikana käsi kädessä. Tavoitteena toimiva, selkeä koti, jonka siivoaminen käy helposti, jotta energiaa vapautuu muuhun. Joukossamme taitaa olla mielensäpahoittaja, jota harmittaa toisten onnistumiset ja ahkeruus.
Vierailija kirjoitti:
Ostin uuden talvitakin kun viime talvena käytin loppuun kaksi useamman vuoden palvellutta takkia. Tänään tein käyttöönottopesun, sillä tänään on vielä hyvä sää ja saan ulkona kuivaksi. Pesen seuraavaksi kesätakit ja kuivana viikkaan eteisen kaapin ylähyllylle odottamaan ensi kevättä.
Nyt on kysyttävä: käyttöönottopesu, kannattaako takille tehdä? Tulee mieleen, että hukkaako osan lämpöominaisuuksistaan samantien?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten siivouksen ja tavarapaljouden voi erottaa toisistaan. Molemmat ovat kodinhoitoa ja kulkevat projektin aikana käsi kädessä. Tavoitteena toimiva, selkeä koti, jonka siivoaminen käy helposti, jotta energiaa vapautuu muuhun. Joukossamme taitaa olla mielensäpahoittaja, jota harmittaa toisten onnistumiset ja ahkeruus.
Liittyikö kommenttisi jonkun toisen kommenttiin, vaikket lainannut sitä? Onko itsellesi mitään väliä, vaikka toinen ihminen erottaisi siivouksen ja tavarapaljouden toisistaan? Minulle on ainakin yhdentekevää, jos sinä et erota niitä.