tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19910)
No jospa se, joka ei ole mitään karsinut, onkin tuo mielenterveysongelmainen naapurisi.
Mun mielestä ei ole yhtään tympeää sanoa asuntoa kaatopaikaksi, jos se oikeasti on sellainen, jossa mitään ei ole karsittu, vaan kaikki roskista lähtien säästetty. Kaatopaikkahan se on..
Ja kielii todellakin mielenterveysongelmasta.
Jos joku ei ole vuosiin karsinut kodistaan yhtään mitään se on todellakin mielenterveysongelma ja paha sellainen. Ne kaatopaikkakodit ovat hengenvaarallisia. Asiaa ei pidä hyssytellä ja nössötellä. Pitää sanoa suoraan ja auttaa tätä ihmisressukkaa romuistaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä vaatekeräykseen voi mitään viedä kun on pönttö täynnä eikä tyhjennetä
Laitan suosiolla sekajätteisiin. Saa kaukolämpöä noista. Luin, että noita vaatteita kärrätään Afrikkaan, en tiedä mikä noista vaatekeräyksistä sitä tekee eli ompa siinäkin sitten ilmastoystävällistä.
Juuri tämä! Laitan kaiken vaate jätteen sekajätteisiin
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ei ole vuosiin karsinut kodistaan yhtään mitään se on todellakin mielenterveysongelma ja paha sellainen. Ne kaatopaikkakodit ovat hengenvaarallisia. Asiaa ei pidä hyssytellä ja nössötellä. Pitää sanoa suoraan ja auttaa tätä ihmisressukkaa romuistaan eroon.
Tai kaikki kodista on jo karsittu.
Mulla oli aikoinaan hyvin systemaattista tavaroiden läpiköyminen. Koti jaettuna 6 osaan ja joka kk kävin kaikki läpi siinä sektorissa ja putsasin pinnat. Aivan varmasti meni parikin vuotta, etten mitään karsinut, omia. Lapsilta kyllä jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainenhan määrä tavaraa ja vaatetta onkaan lhtemyt meiltä kaikilta tähän keskusteluun osallistuneilta viosien saatossa yhteensä.. sen täytyy olla ihan käsittämättömän valtava määrä, kun yhdestä taloudestakin voi lähteä tolkuttomasti. Ne kun saisi samaan kasaan!
Tämähän on mielenkiintoinen ajatus. Joskus olen miettinyt, että millainen kasa on jo pelkästään omat lähteneet tavarat. Kaikkien kirjoittajien tavarat yhteen voisi olla melkoinen kasa. Niillä saisi varmaan muutaman asunnon kalustettua ja laitettua astiaa kaappiin jne. Lisäksi vielä kun miettii, että varmasti silkkaa roskaakin useampi säkillinen.
Ketju on yli 10 v vanha. Pelkästään viime vuonna laitoin kiertoon naapurustossa asuvan pariskunnan irtaimistosta n 90%. Varmaan ylikin. Heillä alakerran 2 makuuhuonetta oli aivan täynnä tavaraa, siis sieltä alettiin ottamaan ihan ovelta tavaraa pois. Kollegani jäi eläkkeelle pari kk sitten ja hän tyhjensi vuoden aikana omakotitalollisen, muutti kerrostalokaksioon vuoden lopussa. Ja toinen kollega tyhjensi lapsuudenkotinsa. Yli 150 neliöinen omakotitalo.
Sieltä itse säästivät äärimmäisen vähän.
Nyt viimeisenä, kollegan lapsi pääsi ylioppilaaksi. Juhlien jälkeen alkoi karsimaan kotiaan. Töiden jälkeen koko viikko menintöiden jälkeen siihen, että kävi yhtä huonetta, makkariasn läpi.
Jäi juhannuksena kesälomalle ja sadepäivät on karsinut. Nyt on tullut jo kuulemma pakettiautollinen. Ensi vuonna pitäisi olla seuraavat yo juhlat ja viimeistään silloin on urakka loppu
Vierailija kirjoitti:
Tuunaatteko tai korjaatteko vaatteitanne? Tai viettekö ompelijalle korjattavaksi jos ei ole enää sopivan mallinen vartalolle? Siten kun voi välttää uuden ostamista.
Joskus, tai useammin miehen vaatteita joita hän ei enää käytä. Siis ihan joku perus miehen t-paita tai hihaton, saatan sitä hieman kaventaa ja muokata mallia niin saan itselleni hyvän yöpaidan siitä. En ole kovin hyvä ompelemaan, mutta tällaisia pieniä muutoksia teen joskus koti/yövaatteisiin. Tai sitten ompelenkin kulahtaneesta pussilakanasta pari pikku lakanaa lapsen sänkyyn. Silloin tällöin jotain pientä.
Sain raivattua vintin, kiitos sadesään. Kaikkea turhaa sieltä taas löytyikin. Uimarenkaita ja muita rantaleluja, pienine uimatossuineen vaikka lapset on jo teini-ikäisiä ja aikuisia.
Ajattelin lomalla pienen hetken päivittäin käydä jonkun nurkan läpi, vaikka tässä on jo useampi vuosi raivattu. Aina löytyy jotain josta lapset ovat kasvaneet ohi tai itse ei koe enää tarpeelliseksi.
Valmista ei taida tulla ikinä, mutta pääseepähän sentään vintin ovesta jo sisään :)
Tämän päivän poistoina jääkaapin pesun yhteydessä muutama vanhentunut elintarvike. Eilen tuli neljä poistoa vaikka enimmäkseen oltiin uimarannalla nauttimassa auringosta ja lämmöstä.
Pesin tänään lattiat höyrypesurilla ja vein kaikki matot (7kpl) ulos tuulettumaan. Nyt mietin laitanko osan pois vai kaikki takaisin omille paikoilleen. Eteisen maton voisi uusia. On jo aika kulunut.
Helpot poistot on jo tehty, mutta haluan jatkaa vielä kohti minimalismia. Tänään on taas sopiva keli siivoilla ja karsia, koska keli on mitä on. Huomenna sitten taas kesäretkelle, jotta on sopivasti muutakin kuin kotoilua.
Mä aion ainakin pestä vessat tänään. Pyykkikone ja tiskikone pyörii jo. Poistoja voisin kerätä kymmenen.
Tuu tänne kertomaan mitä sulla on suunnitelmissa oman projektisi parissa.
Miinus 6 tavaraa ja +35 euroa. Lisäksi kaksi poistoa.
"Tämähän on mielenkiintoinen ajatus. Joskus olen miettinyt, että millainen kasa on jo pelkästään omat lähteneet tavarat. Kaikkien kirjoittajien tavarat yhteen voisi olla melkoinen kasa. Niillä saisi varmaan muutaman asunnon kalustettua ja laitettua astiaa kaappiin jne. Lisäksi vielä kun miettii, että varmasti silkkaa roskaakin useampi säkillinen. "
Me varustettiin kesämökin uusi keittiö melkein kokonaan kotona olleella ylimääräisellä keittiötavaralla. Eli siis perusvalikoima kattiloita, paistinpannu, aterimet, juomalasit, mukit, lautaset yms tilpehööri. Aika paljon sitä tulee hillottua kaksin ja kolminkin kappalein tavaroita.
Kuinka monella seisoo yleiskone jouten? Mietin myyntiä. Viimeksi käytin vuosi sitten kun en raskaana jaksanut normivatkaimella vatkata kakkupohjaa, muuten en ole käyttänyt. Vie aivan hirveänä tilaa kaapin perällä.. saiskohan myymällä mitään, nyt kh tuella rahalle olisi tarvis
Minulla vohvelirauta ja toinen paahdin (säilytän varalla kun oli kallis ja on kaunis) tarpeettomina. Vohvelirautaa kanssa mietin kun eipä sillä ole tehty mitään vuosiin. Unohdan sen olemassaolon kokonaan kun en pidä esillä värin (punainen) takia. Taidan nostaa sen nyt kuitenkin esille ja jos en ole syyskuun alkuun mennessä sitä käyttänyt niin annan pois
Meillä on paljon keittiönkaappeja ja oon huomannut että suurinosa turhia.. aikas vähällä perhe pärjää, toki kun on perheessä kasvissyöjä niin joutuu olemaan tupla paistinpannut ja kattilat. 2 paistinpannua iso ja pieni, 2 isoa kattilaa, yks kasari, yksi pinnoutettu kattila puurolle ja höyrykattila, aterimet lastat yms ei ne oikeesti tartte miljoonia kaappeja, varsinkaan jos on uudet vedettävät kaapit mitä meillä ei valitettavasti ole kun on 21v vanha keittiö. Syvät kaapit ovat hankalia, pitäisiköhän ostaa vetokorit kun ei ole varaa vielä uuteen keittiöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hirveä ahdistus parhaillaan. Olen muuttamassa kuukauden päästä puolet pienempään ja tarkoitus oli karsia puolet tavaroista. En ole saanut karsittua paljon ollenkaan! Kaikki mitä meinaa laittaa pois tuntuukin välttämättömältä, enkä raaski luopua! Alkaa aika loppua. Vaatteet ei ole ongelma, niitä ei olekaan kovin paljon, mutta huonekalut ja erilaisten kaappien ja lipastojen sisällöt. Keittiötarvikkeitakin on paljon, ja vaikka olen karsinut, eivät ole vähentyneet lainkaan.
Ota se tavara käteen josta pitäisi päästä eroon ja kysy itseltäsi ostaisitko sen nyt nykyään, jos et, niin luovu vaan.
Tämä ei auta, kun vastaisin kaiken kohdalla, että kyllä ostaisin 🤣
Olen jotenkin tosi kiintynyt tavaraan. On hirvittävän vaikeaa karsia sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon keittiönkaappeja ja oon huomannut että suurinosa turhia.. aikas vähällä perhe pärjää, toki kun on perheessä kasvissyöjä niin joutuu olemaan tupla paistinpannut ja kattilat. 2 paistinpannua iso ja pieni, 2 isoa kattilaa, yks kasari, yksi pinnoutettu kattila puurolle ja höyrykattila, aterimet lastat yms ei ne oikeesti tartte miljoonia kaappeja, varsinkaan jos on uudet vedettävät kaapit mitä meillä ei valitettavasti ole kun on 21v vanha keittiö. Syvät kaapit ovat hankalia, pitäisiköhän ostaa vetokorit kun ei ole varaa vielä uuteen keittiöön
Meillä nelihenkinen perhe ja itseasiassa aika vähän keittiötarvikkeita. Lähes kaikki on käytössä. Kuitenkin tarvitsen erikokoisia kattiloita ja pari paistinpannua. Kokkaan paljon. Jotain kuluneita muovikippoja olen poistanut. Vaihdoin lasisiin ja niissä säilytän ruokia jääkaapissa. Mulla on keittönkaapeissa muutakin tavaraa, kuin keittiöön liittyvää. Sillä muuta säilytystilaa on vähän kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo ikävään sävyyn kommentoinut, mutta en ymmärrä miten on mahdollista ettei koskaan tarvitsisi karsia mitään? Esim. lasten kasvun myötä, muutossa tms. Suurin osa tavaroista ei edes säily käyttökelpoisena jos niitä säilyttää pitkään.
Tosin löytyyhän omasta lähipiiristänikin tällainen henkilö joka on varastoinut kaiken ja kerännyt vain lisää ja kuvittelee vielä olevansa joku luonnonystävä. Jättänyt autot ladon vierustalle ruostumaan ja valuttamaan öljyt luontoon. Hylännyt kaikki hamstraamansa tavarat niille sijoille, esim. tekstiilit kylmiin ja kosteisiin tiloihin homehtumaan. Hamstrata on pitänyt, mutta toisin kuin vaikka keräilijät, mistään ei pidetä huolta sen jälkeen, kun on jotain nurkkiinsa kuljettanut. Mistään ei voi kuitenkaan luopua, koska kaikki on tuiki tarpeellista. Voi elämä, että on raivostuttava tyyppi. Mutta mielenterveysongelmahan se on.
Helpottaa karsimista. Mullakin on tavaroita, jotka ihan haperoituvat käsiin. Eipä tarvitse miettiä säilytänkö. Vaikka olen karsinut kyllä ajoittain kaikkea, silti vaan hillonnut kaappien pohjalle esim. tunnesyistä tavaraa.
Kaikilla varmaan sitä tunne säästämistä, tavaran kohdalla. Sitten on nämä erikseen, jotka säästävät roskat ja rikkinäiset tavaratkin. On jo vakavasta mt-ongelmasta kyse.
En ole tuo ikävään sävyyn kommentoinut, mutta en ymmärrä miten on mahdollista ettei koskaan tarvitsisi karsia mitään? Esim. lasten kasvun myötä, muutossa tms. Suurin osa tavaroista ei edes säily käyttökelpoisena jos niitä säilyttää pitkään.
Tosin löytyyhän omasta lähipiiristänikin tällainen henkilö joka on varastoinut kaiken ja kerännyt vain lisää ja kuvittelee vielä olevansa joku luonnonystävä. Jättänyt autot ladon vierustalle ruostumaan ja valuttamaan öljyt luontoon. Hylännyt kaikki hamstraamansa tavarat niille sijoille, esim. tekstiilit kylmiin ja kosteisiin tiloihin homehtumaan. Hamstrata on pitänyt, mutta toisin kuin vaikka keräilijät, mistään ei pidetä huolta sen jälkeen, kun on jotain nurkkiinsa kuljettanut. Mistään ei voi kuitenkaan luopua, koska kaikki on tuiki tarpeellista. Voi elämä, että on raivostuttava tyyppi. Mutta mielenterveysongelmahan se on.