Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19910)

Vierailija
19201/19910 |
21.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin yksin vietettävän juhannuksen tylsyyden tappamiseksi käymään läpi vaatekaappia ja laitan vihdoin kiertoon kaikki missä on pinttynyt tahra, eivät ole enää makuuni, eivät mahdu päälle enää tai en tykkää istuvuudesta muuten. Nyt jo yksi muovikassi täynnä hyväkuntoisia lahjoitettavia ja puolikas kassi ikitahraisia ja risaisia tekstiilinkeräykseen. Tavoitteena että syksyllä kun palaan töihin minulla olisi vaatekaappi jossa kaikki vaatteet ovat käytössä.

Vierailija
19202/19910 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 60 ja mulla on edelleen froteepyyhe jonka sain lapsena kummiltani. En tietenkään käytä sitä jatkuvasti koska on hankala koko, käsipyyhkeen ja kylpypyyhkeen väliltä. Lisäksi on pellavaisia keittiöpyyhkeitä jotka äitini on kutonut kangaspuilla ja nimikoinut 1950-60. Edelleen ovat kuin uusia ja kauniita myös. Ennen tehtiin hyvää laatua. 

Ja asiaan. Siivosin kaapin jossa säilytämme lääkkeitä. Kaikkea sinne olikin jäänyt, päivämäärät vanhentuneet aikoja sitten,  täytyy palauttaa apteekkiin. Ihan kiva kun tuli väljyyttä kaappiin, helpompi löytää se mitä etsii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19203/19910 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus ajat sitten kommentoinut tähän ketjuun, ja sitten käynyt lukemassa, kun olen kaivannut motivaatiota. Mullahan ei siis mitenkään vaikea tilanne edes ole, enemmänkin kaipaan sellaista minimal-ish -tyyliä kotiin, ja sitä varten karsin turhia pois.

Vuoden alusta otin projektiksi karsia tämän vuoden aikana 365 tavaraa. Se on jo mulle paljon, kun ei tosiaan hirveästi extraa ole. Mitään kerran päivässä yksi tavara -juttua en toteuta, koska olen noin puolet ajasta toisella paikkakunnallakin, vaan otan sitten sykäyksittäin sitä mukaa kun ehdin. Samaan syssyyn otin nyt tuossa kuukausi sitten siivousprojektin. Näyttää siltä, että tulee muutto noin kolmen viikon sisään, ja sitä ennakoiden otin netistä sellaisen spin wheel -sivuston, johon siis listasin kaikki kodin siivouskohteet, ja aina kun olen kotona ja on aikaa, pyöräytän sitä, ja se käskee siivota jonkin kohteen. Siinä tulee se karsinta hoidettua samalla. Esim. eilen siivosin olohuoneen pöydän, jonka alatasolle oli kertynyt roinaa. Sieltä tuli samalla 5 tavaraa karsittua ihan puhtaasti roskiin, eli sain karsintaprojektia eteenpäin.

Tuossa pyörässä on siis kaikenlaista, jaoin kohteet selkeästi eli mm. keittiön vasemmanpuoleiset yläkaapit on oma projektinsa, alakaapit oma, oikea puoli oma jne. Näin ei ole liian suuria kerralla toteutettaviksi.

Tämä samahan toimisi myös karsimisessa. Olen TikTokista katsellut karsimisvideoita, joissa käytetään juurikin tuollaista "onnenpyörää". Ihmiset ovat numeroineet kaapit ja laatikot, ja laittaneet ne siihen pyörään, ja sitten vaan pyöräytetään ja karsitaan se mikä pyörästä tulee. Ihan vaan vinkkinä jos joku saa tuollaisesta motivaatiota :) Mulle ainakin auttanut tuohon siivoukseen, on tullut pestyä monta nurkkaa jo valmiiksi niin on sitten helpompaa kun muuttopäivä koittaa.

Vierailija
19204/19910 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin yksin vietettävän juhannuksen tylsyyden tappamiseksi käymään läpi vaatekaappia ja laitan vihdoin kiertoon kaikki missä on pinttynyt tahra, eivät ole enää makuuni, eivät mahdu päälle enää tai en tykkää istuvuudesta muuten. Nyt jo yksi muovikassi täynnä hyväkuntoisia lahjoitettavia ja puolikas kassi ikitahraisia ja risaisia tekstiilinkeräykseen. Tavoitteena että syksyllä kun palaan töihin minulla olisi vaatekaappi jossa kaikki vaatteet ovat käytössä.

sama täällä, päätin sovittaa mun mekkokokoelmani(jota oli huimat 5 kpl), kuvittelin mahtuvani näihin kaikkiin..mutta julma totuus oli että enää 2 näytti oikeasti hyvältä päällä. Loput meni siis kierrätyskeskuksen boksiin. En siis ole lihonut kun joku 4kg, mutta en jaksa alkaa mitään tavoitemekkoja jättämään. Lisäksi en ollut näistä useampaa moneen vuoteen enää käyttänytkään. Uusia en ole näillä näkymin ostamassa. Varsinaista juhlamekkoa mulla ei nyt ole, tosin en ole sellaista vuosiin tarvinnutkaan..ja jos tarvitsen, niin kutsu tulee varmaan sen verran ajoissa että kerkeen tarvittaessa mekon hommamaan jos ei tilaisuuteen voi esim. housuissa mennä. Hameita en enää omista, kun nämä jäi aina käyttämättä, en jotenkin löytänyt näihin sopivia yläosia.

Eli vinkki muillekin, kannattaa ottaa vaikka vain osa vaatekaapin kamoista sovitettavaksi, jota ei ole hetkeen käyttänyt että meneekö enää edes päälle, sopiiko enää omalle vartalolle etc kun sekin iän myötä vähän muuttuu. Ja ei tarvitse tosiaan koko vaatekaappia käydä kerrallaan läpi.

Vierailija
19205/19910 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsiminen tuntuu helpolta, mutta voi jestas kun yrittää asianmukaisesti laittaa kaiken käyttökelpoisen kiertoon ja lajitella roskiin menevät asianmukaisesti. Siihen ainakin menee itselläni eniten aikaa ja energiaa vaikka en edes myy mitään. Tässä on oppinut huomaamaan, että on paljon helpompaa ostaa uutta kuin hankkiutua vanhasta eroon. Onneksi olen loppusuoralla projektissani. Mitään turhaa tavaraa en elämääni huoli tämän jälkeen.

Vierailija
19206/19910 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tällä hetkellä yltäkylläisyyden ähky. Olen ollut nuoresta saakka kova tekemään käsilläni kaikkea. Olen tykännyt askarrella, piirtää, maalata, ommella, neuloa jne. Joten aina sitä sälääkin on ollut ja kertynyt. Vielä muutama vuosi sitten naureskelin kun ompeluryhmässä joku otti puheeksi, ettei käsityötkään välttämättä ole ekologisia, jos niitä tekee vaikka ei olisi tarvetta. Olen itsekin nyt siinä pisteessä, että ei tee mieli ostaa yhtään lisää kangasta tai lankaa. Näitä löytyy jo ennestään hirveät määrät ja yksinkertaisesti ei ole meillä tarvetta enää millekään. Aionkin nyt neuloa hyväntekeväisyyteen, mutta ymmärrän, jos joku haluaa luopua harrastuksestaan. Eihän tässä mitään järkeä ole ommella lisää vaatetta lapsen tupaten täyteen kaappiin lisää vaatetta tai haalia vaan lisää kaikkea kivaa. Itse olen kyllä tässä karsinnan myötä on herännyt myös ajattelemaan ekologisemmin ja miettimään, että tarvitsemmeko todella tätä kaikkea ympärillämme ja kuinka kauan maapallokaan tätä kestää.

Voi olla sairasta tämäkin jonkun mielestä, mutta itselleni tärkeä ja pysäyttävä ajatus. Nykyään harrastamme enemmän liikuntaa ja vähemmän shoppailua jne.

Vierailija
19207/19910 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kirjoituksia taas kaikilla! Täällä myös sadepäivien ajankuluna siivottu kaappeja ja autotallia. Meillä projekti edennyt miehen osilta niin hyvin, että eilen hän ylpeänä ajoi ekaa kertaa auton autotalliin. Ennen ei ole mahtunut kun ollut niin paljon roinaa tallissa. Kyllä oli aika konkreettinen palkinto ja hänkin innolla jatkaa omien juttujensa karsimista. Olen yhteen tyhjään huoneeseen kerännyt hyväkuntoista turhaksi jäänyttä tavaraa ja mietiskelen että alanko myymään vai kiikutanko konttiin. Ajattelin että kylässä käyviltä vierailta voisin aina kysyä josko haluavat sieltä jotain, mutta en väkisin tuputa. Mutta monilla minun lapsia nuorempia lapsia niin ehkä leluja tai vaatteita voisivat tarvita. Tänään vielä kaappien siivoilua. Tykkään kyllä tällaisesta siivoilusta kovasti ja käy minulle hyvin rentouttavasta lomapäivän puuhasta. Tältä kannalta katsoen hyvä uutinen on se että tämä ei ihan heti ole loppumassa (jos koskaan koska elämäntilanne ja tavarat jatkuvassa kierteessä). 

Vierailija
19208/19910 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tällä hetkellä yltäkylläisyyden ähky. Olen ollut nuoresta saakka kova tekemään käsilläni kaikkea. Olen tykännyt askarrella, piirtää, maalata, ommella, neuloa jne. Joten aina sitä sälääkin on ollut ja kertynyt. Vielä muutama vuosi sitten naureskelin kun ompeluryhmässä joku otti puheeksi, ettei käsityötkään välttämättä ole ekologisia, jos niitä tekee vaikka ei olisi tarvetta. Olen itsekin nyt siinä pisteessä, että ei tee mieli ostaa yhtään lisää kangasta tai lankaa. Näitä löytyy jo ennestään hirveät määrät ja yksinkertaisesti ei ole meillä tarvetta enää millekään. Aionkin nyt neuloa hyväntekeväisyyteen, mutta ymmärrän, jos joku haluaa luopua harrastuksestaan. Eihän tässä mitään järkeä ole ommella lisää vaatetta lapsen tupaten täyteen kaappiin lisää vaatetta tai haalia vaan lisää kaikkea kivaa. Itse olen kyllä tässä karsinnan myötä on herännyt myös ajattelemaan ekologisemmin ja miettimään, että

Mä lopetin shoppailun kokonaan noin 10 vuotta sitten ja nyt vasta alkaa näyttämään väljemmältä. Mutta nyt siis oikeasti sen jo huomaa. Nyt on käytetty kaikki tupla- ja triplakappaleet loppuun. Samoin liiat vaatteet, kodin tekstiilit, täkit ja tyynyt. Kaikki kertyneet kirjat ja lehdet luettu ja pistetty keräyksiin. Jopa liiat astiat saatu kulumaan ja poistumaan näin. Nykyään meillä shoppaillaan vain ruokaa ja pakolliset hygieniatarvikkeet. Tietty jonkun tarpeellisen mennessä rikki ostetaan uusi, mutta sitäkin ennen kysellään tutut läpi löytyykö keltään tuplakappaletta meille, joko vaihtaen johonkin tavaraan tai palvelukseen. Melkein kaikki koriste-esineet lahjoitettiin pois jo silloin 10 vuotta sitten, koska nehän nyt eivät olisi kuluneet kaan. Jokainen piti pari kolme mieluisinta muistoesinettään.

Vierailija
19209/19910 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin karsittu ja siivottu nyt tämä sadepäivä. Nuoriso jopa imuroinut!

Vierailija
19210/19910 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hirveä ahdistus parhaillaan. Olen muuttamassa kuukauden päästä puolet pienempään ja tarkoitus oli karsia puolet tavaroista. En ole saanut karsittua paljon ollenkaan! Kaikki mitä meinaa laittaa pois tuntuukin välttämättömältä, enkä raaski luopua! Alkaa aika loppua. Vaatteet ei ole ongelma, niitä ei olekaan kovin paljon, mutta huonekalut ja erilaisten kaappien ja lipastojen sisällöt. Keittiötarvikkeitakin on paljon, ja vaikka olen karsinut, eivät ole vähentyneet lainkaan. 

Vierailija
19211/19910 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi. 

Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon? 

Minä annan kaiken ilmaiseksi torissa nykyään. Joku pienituloinen, joka tarvitsee niitä, hakee ovelta, minä taas haluan eroon. Se on win win. Ei niitä kannata kaupitella pikkusummista.

Vierailija
19212/19910 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hirveä ahdistus parhaillaan. Olen muuttamassa kuukauden päästä puolet pienempään ja tarkoitus oli karsia puolet tavaroista. En ole saanut karsittua paljon ollenkaan! Kaikki mitä meinaa laittaa pois tuntuukin välttämättömältä, enkä raaski luopua! Alkaa aika loppua. Vaatteet ei ole ongelma, niitä ei olekaan kovin paljon, mutta huonekalut ja erilaisten kaappien ja lipastojen sisällöt. Keittiötarvikkeitakin on paljon, ja vaikka olen karsinut, eivät ole vähentyneet lainkaan. 

Ota se tavara käteen josta pitäisi päästä eroon ja kysy itseltäsi ostaisitko sen nyt nykyään, jos et, niin luovu vaan.

Vierailija
19213/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sateisesta kesästä on ollut se hyöty, että olen saanut myytyä turvaistuimen, rattaat ja kahvinkeittimen. Kaikki kaupat ovat olleet helpot ja sujuvat ilman turhaa säätöä tai ohareita. 

Minulle "valkeni" myös tavoite, johon tavaroiden karsinnalla pyrin: se ettei asioita jätetä roikkumaan vaan tehdään ne ajallaan. Esim. jos jokin tavara on tarpeeton, luovu siitä. Älä siirrä päätöstä tai luopumista myöhemmälle, jolloin kasaat itsellesi liian suuren urakan.  

Esimerkkejä: Tilasin valokuvatauluja ja laitoin ne seinälle heti seuraavana päivänä, kun olivat saapuneet (ensin piti ostaa taulutarroja). Eivät siis jääneet mihinkään pyörimään/odottamaan ryhtymistä.

Tai ostin sävytteen hiuksiin ja laitoin sen heti samana päivänä. En varastoinut hiusväriä mihinkään. 

Tai lapsi ei enää 3-vuotiaana viihdy rattaissa vaan kävelee tai potkupyöräilee mieluummin. Myin rattaat, en säilytä niitä "kaiken varalta". Pärjäämme kyllä ilmankin. 

Tavoitteeni ei siis ole mikään tietty tavaramäärä tai minimalismi vaan ennemminkin nykyhetkessä eläminen siten, että se on mahdollisimman mutkatonta. 

Vierailija
19214/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tarpeettomista tavaroista kannattaa siksikin pyrkiä eroon heti, että muuten ne muuttuvat silmissäsi jotenkin sulla aina olleiksi ja kiinnyt niihin, vaikket niitä tarvitsekaan. Tunnesidos turhaankin tavaraan syntyy ihan huomaamatta. Sanonkin aina, että annan tämän nyt heti pois, koska myöhemmin en enää anna. Juuri vaikka joku lapsen pieneksijäänyt vaate tai turha lelu.

Vierailija
19215/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären kanssa siivottiin ja järjesteltiin hänen huonettaan.

Yksi muovikassillinen koulupaperia kierrätykseen, 1 muovikassillinen vaatepoistoja ja 1 muovikassillinen sekalaisia poistoja. Lisäksi yksi kenkälaatikko kartonkikeräykseen. Kirppiskasaankin löytyi täytettä. 

Vierailija
19216/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipelöin tänään kaupassa ihanalta vaikuttavaa oloasusettiä ja olin jo nappaamassa sen kassalle, mutta onneksi vilkaisin materiaalilappua: polyesteri. Olen pari vuotta sitten päättänyt että yhtään uutta polyesterivaatetta en osta enää, jotain urheiluvaatetta lukuunottamatta. Jatkan toistaiseksi kotosalla oleskelua leggingseissä ja venähtäneissä t-paidoissa kuten tähänkin asti. Pitäisi muutenkin yrittää kuluttaa jo kaapista löytyviä vaatteita pois eikä lisätä rättejä. Paitsi jos löydän jonkun aivan ihanan puuvillaisen aamutakin, sen saan ostaa.

Vierailija
19217/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hipelöin tänään kaupassa ihanalta vaikuttavaa oloasusettiä ja olin jo nappaamassa sen kassalle, mutta onneksi vilkaisin materiaalilappua: polyesteri. Olen pari vuotta sitten päättänyt että yhtään uutta polyesterivaatetta en osta enää, jotain urheiluvaatetta lukuunottamatta. Jatkan toistaiseksi kotosalla oleskelua leggingseissä ja venähtäneissä t-paidoissa kuten tähänkin asti. Pitäisi muutenkin yrittää kuluttaa jo kaapista löytyviä vaatteita pois eikä lisätä rättejä. Paitsi jos löydän jonkun aivan ihanan puuvillaisen aamutakin, sen saan ostaa.

H&Mm:llä oli aiankin viime syksynä aaaaaaivan ihania aamutakkeja. Puuvillaa ja ylettyi pohkeeseen. Ihanan pehmyttä eilä pesussa ole menneet miksikään. Ostin 2 samanlaista.

Vierailija
19218/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasto pitäisi siivota. Siellä on 80% tavarasta sellaista, mitkä ovat muuttaneet asunnosta toiseen, varaststa toiseen, ilman että kukaan on niitä tarvinnut. Ainakin 10 vuotta näin. Jokohan niistä voisi luopua?

Vierailija
19219/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

H&Mm:llä oli aiankin viime syksynä aaaaaaivan ihania aamutakkeja. Puuvillaa ja ylettyi pohkeeseen. Ihanan pehmyttä eilä pesussa ole menneet miksikään. Ostin 2 samanlaista.

Kiitos vinkistä, pitääkin kurkata sinne!

Vierailija
19220/19910 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juhannuksen aikaan Marimekon outlet myymälästä aamutakin 50 eurolla. Ovh 179€. Materiaali 100% puuvillaa. On täydellinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän