tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19918)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi.
Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon?
Mä vien kaiken Konttiin. Jos on jotain kalliimpaa, ajattelen että se on kuin lahjoittaisi hyväntekeväisyyteen, paitsi että samalla pääsee eroon roinista. Rahat on menettänyt jo ostohetkellä.
Muistattehan, että Konttiinkin voi viedä vain käyttökelpoista tavaraa. Roska ei muutu aarteeksi sillä, että sen dumppaa jonkun toisen vaivoiksi.
Konttiin en veisi kirjoja, vaan kirjoja ja lehtiä veisin mieluummin kirjastojen poistohyllyihin. Kontti joutuu ajamaan kirjoja ja lehtiä paperinkeräykseen, kun niitä tulee niin paljon. Tuttu oli Kontissa töissä autokuskina ja niitä meni jätteeksi pakettiautollinen säännöllisesti.
Erikoispainoksia ja harvinaisempia ja arvokkaampia kirjoja tarjoaisin tietenkin niihin erikoistuneisiin liikkeisiin. Samoin lehtien erikoisnumeroita.
Myös monet dvd:t menivät suoraan roskiin. Jos vain aihe ei ole sopiva Konttiin. Ja jos viet astioita sinne, niin veitset kerätään lahjoituksista jätteisiin, paitsi aterimissa olevat menevät myyntiin, mutta ei esimerkiksi leipäveitset.
Karsimisessa itseäni auttaa ajatusleikki, että jos saisin esimerkiksi tästä naulakossa pitkään roikkuneesta takista nyt 50 euron tarjouksen vaikkapa kylässä käyvältä kaveriltani, myisinkö? Jos vastaus on heti epäröimättä joo, ottaisin rahat, se kertoo ettei ole lempivaate tai -tavara kyseessä. Lopulta niitä suosikkeja tulee pidettyä, ei muita. Lopulta on hyvä todeta, etten ehkä sittenkään ole korkokenkäihminen, en käytä bleiseriä töissäkään, en osaa solmia huiveja, korut tuntuvat hankalilta arjessa, mieluummin housut kuin hame koska pyöräilen, koiran takia pitää olla vesipestäviä takkeja, tuuli vie hatut päästä joten pipo on kätevämpi, en osaa yhdistellä värejä, en ole vain mustiin pukeutuva vaikka ihailen sellaisia tyylikkäitä ihmisiä jne.
Tuon Vaihtaisinko tämän heti seteliin -ajatusnyrjähdyksen tapahduttua ei ole paluuta vaan laitan myyntipinoon. Tärkeä sääntö, ettei kaivele kirppiskassista mitään enää takaisin, paitsi jos vaikka paino on pudonnut ja pienemmät koot saakin päälle. Näinkin käynyt.
Lisäksi rajansa kaikella: olen aiemmin säästänyt kamaa, jota uskon ns. joskus käyttäväni. Kun on mennyt useampi vuosi, täytyy uskoa jo etten tule käyttämään. Siis historia ennustaa kyllä tulevaisuutta tässä kohtaa. Elämä ei voi olla yritystä saada käyttöön turhat tavarat ja ulkoiluttaa ylimääräiset vaatteet, vaan esineiden on tarkoitus helpottaa sitä arkea, jota aidosti elämme.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mieskin nyt innostunut muutaman vuoden sivusta seuraamisen jälkeen käymään omia tavaroitaan läpi, jee! Nyt hän oikein intoilee miten aikoo käydä kaikki omat laatikkonsa läpi ja yhdessä kesällä autotalli ja varasto. Ihanaa!! Tänään lähti itsellä muutama ylimääräinen tavara taas pois ja siivosin meidän yläkerran yhdessä miehen kanssa tavallista tarkemmin. Ihanaa kun hänkin innostunut näistä hommista ja voidaan yhdessä puuhailla!
Ihana kun olet saanut miehesi mukaan. Meillä tuo meni aina niin, että ex halusi aloittaa siivoamaan ja tekemään karsintaa. Suostuin mukaan, mutta jokaikinen kerta kävi sama, ex leväytti esim. vaatehuoneen olkkariin, tyhjensi kaikki laatikot lattialle ja lähtikin muihin hommiin. Jäin yksin selvittämään tätä kaaosta ja aina uuvuin siihen. Karsin aina mitä jaksoin ja pystyin. Ex karsi omasta halustaan välillä jotain pientä, kerran laittoi kirppiskuormaan omia kirjojaan. Myöhemmin itki sukulaisille, että olen pakottanut luopumaan kaikesta, tuli siis katumapäälle ja aina helppo syyttää toisia.
Onneksi nykyisin oma tupa ja toisinaan ex pyytää apuani, mutta enää en lähde tuohon. Ihanaa, että muilla tarttuu kumppaneihin positiivisella tavalla. Se helpottaa elämääkin kun on samansuuntaiset ajatukset ja halut. Tsemppiä siivouksiin!
Voi voi. Itseä ahdistaa suunnattomasti kun ajattelenkin sitä hetkeä kun vanhempani kuolevat ja joudun yksin tyhjentämään 220 m2 talon joka on sullottu täpö täyteen, mm. mummoni koko jäämistö melkein. Ruokapöydästä alkaen. Eli talossa on tällä hetkellä 2 isoa kahdeksan hengen ruokapöytää jne. Kaikki mummon kipot ja kulhot, koriste-esineet ymyms. Vaatteita ei onneksi äitikään jemmannut mummolasta itselleen mutta ihan riittävästi. Ja sitten ne porukoiden omat kamat
Iso omakotitalo, neljä varastoa, lato, ulkosauna.
Huoh. Toivottavasti elävät ikuisesti.
Kun lapset oli teinejä, olin vielä tarmokas ja läväytin kausittain kaikki heidän vaatteensa ja joskus muutkin tavaransa pois kaapeista olkkariin. Sitten tehtiin inventaario, mitä käyttää, mitä heitetään pois, mikä menee kierrätykseen.
He muistelevat vieläkin, että se oli hauskaa. Nuorimmaiset ovat kotoa pois muutettuaan kyselleet tulisinko vielä samoin karsimaan heille heidän kamppeitaan. Mutta en enää jaksa.
Itse muistan, että oli se aikamoista hermoille käyvää tivaamista, jahkailuakin ja epätoivoa, ettei homma etene.
Tarvitsisin sensijaan itse nykyisin vastaavanlaista apua.
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi.
Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon?
Olen vienyt jonkin verran ja pitäisi viedä loputkin.
Hämmästyttävää, kun laittaa todella edullisen hinnan, ottaa kuvat joka suunnasta ja tuote herättää selkeästi kiinnostusta (sama kävijä katsellut useita kertoja jne.), niin ei uskalleta ostaa. Odottaa ilmeisesti, että status muuttuu tilaan "Annetaan". En muuta, koska en ala säätämään täysin ilmaisten kanssa sen enempää tapaamisia kuin postituksiakaan, joten vien mieluummin keräykseen minulle sopivana aikana.
Tänään pitää käydä ruokakaupassa, joten tuossa samalla reissulla taidan viedä muutaman tuotteen, niin saa ne pois.
Käyttäisin loppuun itse, mutta kun oma koko on muuttunut, niin eivät ole enää minulle sopivia, vaikka muuten tykkäisin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Karsimisessa itseäni auttaa ajatusleikki, että jos saisin esimerkiksi tästä naulakossa pitkään roikkuneesta takista nyt 50 euron tarjouksen vaikkapa kylässä käyvältä kaveriltani, myisinkö? Jos vastaus on heti epäröimättä joo, ottaisin rahat, se kertoo ettei ole lempivaate tai -tavara kyseessä.
Tämä neuvo koskee hyvätuloisia, joilla on kalliita vaatteita. Minä myisin mitkä tahansa lempivaatteetkin viidestä kympistä, koska ne eivät ole uutenakaan maksaneet niin paljon. Itselleni tuo olisi helppo tapa "rikastua".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsimisessa itseäni auttaa ajatusleikki, että jos saisin esimerkiksi tästä naulakossa pitkään roikkuneesta takista nyt 50 euron tarjouksen vaikkapa kylässä käyvältä kaveriltani, myisinkö? Jos vastaus on heti epäröimättä joo, ottaisin rahat, se kertoo ettei ole lempivaate tai -tavara kyseessä.
Tämä neuvo koskee hyvätuloisia, joilla on kalliita vaatteita. Minä myisin mitkä tahansa lempivaatteetkin viidestä kympistä, koska ne eivät ole uutenakaan maksaneet niin paljon. Itselleni tuo olisi helppo tapa "rikastua".
Juu, neuvon antaja tässä: olin hyvätuloinen, ja silloin huomioin että juuri mun kaltaiselle kertyi kamaa jonkinlaisen vaihtelunkaipuun vuoksi, muotiakin seurasin, ja koska piti muka ajatella työpukeutumista vaikka kukaan töissä ei olisi huomannut tai välittänyt jos olisin mennyt samoissa vaatteissa. Nykyisin ollaan etänä sitäpaitsi osa viikkoa. Liian helposti hankin uutta, koska pystyin. Eiköhän koska aika montaa keskiluokan edustajaa tämä. Ne joilla ei mitään ole yli tarpeen ja jotka eivät kuluta, eivät ole niitä joiden pitää vähentää tai karsia. Me muut entiset ostelijat, meidän pitää muuttua.
Voit vaihtaa tuon rahasumman tilalle jonkun muun summan, mutta tuskin voisit kaikkia vaatteitasi myydä, talvitakki tarvitaan ainakin.
Pestiin tänään miehen kanssa yhdessä ikkunat ulkoapäin ja kaikki terassin lasit. Sisältä pesen vähitellen huone kerrallaan ilman stressiä. Palkinnoksi ulos syömään yhdessä ja kaupasta jälkkärijätskit. Järjestelin myös miehen vaatekaapin siistiksi. Ei mennyt kauaa, koska hänellä on vähän vaatteita. Vielä pyykit, tiskit, tavarat paikalleen ja kotityöt on tehty tältä päivältä. Muutaman poiston tein myös.
Pappani sanoi aina että aika tavaran kauppaa. Niin totta. Torissa meni tänään 2 vaatetta joita olin kaupitellut kauan. Sain vielä ok hinnan joten olen tosi iloinen. Tai rehellisesti menetin monta kymppiä kun aikoinaan nuo ostin enkä koskaan sitten käyttänyt. Ei voisi olla typerämpää mutta moni meistä tuon tunnistaa. Jotain euroja nyt tuli ja toivottavasti taas opin jotain.
Kesä tulossa. Painon perhana noussut. Yritän silti olla ostamatta mitään. Joko pudotan painoa tai elän kesän läpi vanhoilla vaatteilla. Uusia en halua näihin kiloihin ostaa ellei ihan pakko ole. 4 hyvää mekkoa onneksi kaapissa ja juhlavaatteet mahtuu. Eihän sitä lopulta niin paljoa tarvitse muutaman kuukauden ajaksi. Näin ajattelin keväälläkin kun sitkuttelin ilman välikausitakkia. Hyvin pärjäsin. Tänä vuonna muutenkin mukavan vähän vaatehankintoja. Yhden Marimekon puseron ostin. Se on tosi mukava päällä mutta näytän siinä teltalta. Muut ostokset sentään onnistuneita.
Siivousaineita käytetty pois. En osta uusia, koska keskityn jatkossa muutamiin monikäyttöisiin tuotteisiin.
Tänään siivosin takan kesäkuntoon. Tyhjensin tuhkat, putsasin lasin, pyyhin pölyt ym.
Olohuoneen osalta kevätsiivous on tehty. Etenen huone kerrallaan.
Alkoi ärsyttämään viimeisetkin tavarat ja vaatteet joista olen jahkaillut säästänkö vai mitä teen. Keräsin kaikki isoon laatikkoon ja vein Konttiin. Olis pitänyt tehdä näin jo aikaisemmin. Nyt ei kodistani löydy enää mitään turhaa tavaraa, eikä ainuttakaan vaatetta, joka ei olisi käytössä. Kiva fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Itseä ahdistaa suunnattomasti kun ajattelenkin sitä hetkeä kun vanhempani kuolevat ja joudun yksin tyhjentämään 220 m2 talon joka on sullottu täpö täyteen, mm. mummoni koko jäämistö melkein. Ruokapöydästä alkaen. Eli talossa on tällä hetkellä 2 isoa kahdeksan hengen ruokapöytää jne. Kaikki mummon kipot ja kulhot, koriste-esineet ymyms. Vaatteita ei onneksi äitikään jemmannut mummolasta itselleen mutta ihan riittävästi. Ja sitten ne porukoiden omat kamat
Iso omakotitalo, neljä varastoa, lato, ulkosauna.
Huoh. Toivottavasti elävät ikuisesti.
Meillä sama homma. Neliöitä vielä ehkä muutama kymmenen enemmän :D. Juuri näitä perintöastiastoja on ihan liikaa ja itse sentään pyrin siellä ollessani kattamaan niitä pöytään ja vähänkin jos on joku spesiaalmpi kahvi/ruokailu kuten äitienpäivä jne. Niin ehdottomasti joku niistä ns. juhla-astiastoista käyttöön. Jos mulla olisi itsellä niin monta erilaista kokonaista astiastoa ja niiden lisäksi kaikenmaailman kakkulapiota, hopeaa, ruukkua ja purnukka, siis varmaan 15 erilaista viinilasisettiä jne. niin luopuisin ehdottomasti (suurimmasta) osasta. Mutta en voi toki vanhempieni tavaroihin puuttua. Joskus ehdotan äitille että järjestelläänkö yhdessä vaikka pyyhekaappi ja tällaiseen pieni taaperonikin tykkää osallistua. Kyllähän sieltä 75 pyyhkeen joukosta onneksi aina jokunen lähtee poiskin...
Huomaa facebookin roskalavalla, että monikin tekee karsintaa ja raivausta. Usein näkee isoja määriä tavaraa poistossa.
Noihin vanhempien tavaroihin voisin sanoa sen verran, että äitini kuollessa päätin etten halua omille lapsilleni samaa tavaran käymistä läpi mitä itse jouduin. Tein puolet yksin ja puolet sisarusten kanssa. Sisarusten kanssa meni koko päivä, vaikka apujakin oli. Ja kyseessä oli vain kaksio, en voi kun toivoa, että teidän vanhempanne saisi ajoissa kipinän karsia tavaraa pois. On ihan jäätävä työmaa pistää asunto tyhjäksi kun kaapit on väärällään vuosien aikana kerättyä aarretta.
Huomaan itsessäni kehitystä, kun oli eräs tapahtuma, jonne sai viedä lasten vaatteita ja ottaa ilmaiseksi niin paljon kuin haluaa. Vein muutaman vaatteen, mutta en sitten ottanut yhtään. Olisin toki ottanut, jos olisi ollut sopivan kokoisia, tarpeellisia, kivan näköisiä ja siistejä vaatteita, mutta nyt ei löytynyt mitään juuri sopivaa. Vielä muutama vuosi sitten olisin aivan varmasti ottanut mukaan vähintään pari vaatetta, koska ilmaiseksi sa, vaikkeivät ne olisi vastaneet sitä tarvetta ja jääneet sitten jopa käyttämättä.
Kesä menee raskausmahaa kasvattaessa ja olen pakon edestä joutunut ostamaan muutamia vaatteita, mutta olen ostanut sellaisia väljiä mekkoja ihan normi osastolta, jotka menevät sitten muutenkin raskauden jälkeen ja ovat mahdollisimman monikäyttöisiä.
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000010280182.html?fbclid=IwY2xjaw…
Tästä inspiroituneena rupesin laskemaan vaatteitani. Luulin ettei minulla ole yhtään turhaa vaatetta kaapissa, sillä karsin vasta syksyllä vaatteita. No neljät housut lähti pois, enempää en vielä kerennyt. Muutama huonokuntoinen paita lähti kyllä tekstiilinpoistoon viime viikolla. Ehkä löytyy vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Pappani sanoi aina että aika tavaran kauppaa. Niin totta. Torissa meni tänään 2 vaatetta joita olin kaupitellut kauan. Sain vielä ok hinnan joten olen tosi iloinen. Tai rehellisesti menetin monta kymppiä kun aikoinaan nuo ostin enkä koskaan sitten käyttänyt. Ei voisi olla typerämpää mutta moni meistä tuon tunnistaa. Jotain euroja nyt tuli ja toivottavasti taas opin jotain.
Kesä tulossa. Painon perhana noussut. Yritän silti olla ostamatta mitään. Joko pudotan painoa tai elän kesän läpi vanhoilla vaatteilla. Uusia en halua näihin kiloihin ostaa ellei ihan pakko ole. 4 hyvää mekkoa onneksi kaapissa ja juhlavaatteet mahtuu. Eihän sitä lopulta niin paljoa tarvitse muutaman kuukauden ajaksi. Näin ajattelin keväälläkin kun sitkuttelin ilman välikausitakkia. Hyvin pärjäsin. Tänä vuonna muutenkin mukavan vähän vaatehankintoja. Yhden Marimekon puseron ostin. Se on tosi mukava päällä mutta näytän siinä teltalta. Muut ostokset sentään onnist
Vähän ot, mutta tuo sanonta Aika tavaran kaupitsee ei tarkoita että sen saa myytyä kun vaan odottaa, vaan että kyllä ajan myötä sille tavaralle aina käyttöä löytyy. Eli siinä puhutaan juuri tavaran säästämisen puolesta :) mutta muutoin hieno juttu että sait myytyä vaikka kauan meni!
Kummasti sitä vain koti tyhjenee turhasta tavarasta, kun vain määrätietoisesti joka päivä jotain poistelee. Alkaa olla jo suorastaan tyhjää.
Laatikoita kun alkoi tyhjenemään oli helppo saada niitä vähemmäksi yhdistelemällä vajaita. Kaappeja kun alkoi tyhjenemään jouti jo loput laatikoistakin pois, kun tavarat sai kaappien hyllyille. Koriste-esineitä kun lähti tuli vähennettyä seinähyllyjäkin. Nyt ei ole enää edes hyllyjä seinillä ja tilalla tauluja, jotka ennen olivat vain seiniä vasten tai hyllyjen päällä taustalla. Vaatteita kun vähensi ovat kaikki nyt kaapeissa ja kaikki ulkovaatteetkin vihdoin eteisen kaapissa ja naulakossa. Sänkyjen aluset ovat myös tyhjät. Astioista lähti yli puolet Konttiin ja keittiön kaapit nyt järjestyksessä.
Joka päivä tuli kasattua poistettavaa sitä mukaa, kun sellainen tuli vastaan. Ei tarvinnut erikseen pitää mitään raivaussessioita. Eteisen nurkassa oli pari isoa laatikkoa, joihin vain suoraan kaikki turha ja täytenä pois.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti sitä vain koti tyhjenee turhasta tavarasta, kun vain määrätietoisesti joka päivä jotain poistelee. Alkaa olla jo suorastaan tyhjää.
Laatikoita kun alkoi tyhjenemään oli helppo saada niitä vähemmäksi yhdistelemällä vajaita. Kaappeja kun alkoi tyhjenemään jouti jo loput laatikoistakin pois, kun tavarat sai kaappien hyllyille. Koriste-esineitä kun lähti tuli vähennettyä seinähyllyjäkin. Nyt ei ole enää edes hyllyjä seinillä ja tilalla tauluja, jotka ennen olivat vain seiniä vasten tai hyllyjen päällä taustalla. Vaatteita kun vähensi ovat kaikki nyt kaapeissa ja kaikki ulkovaatteetkin vihdoin eteisen kaapissa ja naulakossa. Sänkyjen aluset ovat myös tyhjät. Astioista lähti yli puolet Konttiin ja keittiön kaapit nyt järjestyksessä.
Joka päivä tuli kasattua poistettavaa sitä mukaa, kun sellainen tuli vastaan. Ei tarvinnut erikseen pitää mitään raivaussessioita. Eteisen nurkassa oli pari isoa laatikkoa, joihin vain suo
Nää viestit on ihania, saa tsemppaamaan omaa karsimista vauhtiin. Toivon, että vielä joskus raaskisin vain pistää konttiin, lähellä kävymatkan päässä olisi laatikko mihin voisi viedä. Olen vienyt kirppikselle, saan tuotosta 50% ja loput tavarat lähtee lahjoitukseen. Tulee aina 20-40€ viikosta. Oli kyllä nyt korvaamaton apu keväällä nuo muutama kymppi ruokaan. Mutta ehkä taloustilanteen parantuessa pystyn paremmin vain viemään pois.
Toki, eihän se tämäkään huono tapa ole. Hitaampi vain. Vielä vuosi sitten kesti pari kuukautta saada kolme arkillista tavaraa merkattua myyntiin. Nyt on pöytä juuri otettu ja on odottamassa jo muutama satsi lisää. Huomaa miten tässä edistyy turhan karsimisessa.
Miksi oletat kenenkään täällä tilailleen Temusta? En usko, että kovin moni keskustelijoista tuolta tilaisi ja ymmärrät varmasri miksi kunhan ensin luet ketjua enemmän.