tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19922)
Vierailija kirjoitti:
Oon ite nyt fiksannut vaatekaappia, pistänyt talviset vaatteet pois ja hakenut kesävaatteet varastosta ja mulla on VAATEÄHKY. Tein lupauksen etten osta kesän aikana yhtään vaatetta, mutta miten pysyä tässä kannassa... Onko vinkkejä? Miten taotte päähänne kaupassa/kirppiksellä ettei uutta tarvi koska oikeasti kaikki tarpeellinen jo löytyy
Miksi pyörit kirppiksellä ja kaupassa, jos mitään et tarvitse? Älä mene kirppikselle, vaatekauppaan, nettikauppaan tms jos millekään ei ole tarvetta. Jos ei ole tarve tavaralle niin älä pyöri ostoskeskuksissa ajankuluksi. Unohda myös ns löytöjen tekeminen. Jos ei ole millekään tarvetta niin mitään ei tarvitse löytää.
Vierailija kirjoitti:
Oon ite nyt fiksannut vaatekaappia, pistänyt talviset vaatteet pois ja hakenut kesävaatteet varastosta ja mulla on VAATEÄHKY. Tein lupauksen etten osta kesän aikana yhtään vaatetta, mutta miten pysyä tässä kannassa... Onko vinkkejä? Miten taotte päähänne kaupassa/kirppiksellä ettei uutta tarvi koska oikeasti kaikki tarpeellinen jo löytyy
Se on aika klassinen vinkki, että pitää puhelimessa tai muistivihossa listaa, mihin aina kirjoittaa kun tulee jokin halu tai tarve ja sitten päättää että vasta kun se asia on ollut esim 30pvä siinä listalla niin sitten vasta hankkii sen jos edelleen sen haluaa. Yleensä kyllä se halu on siihen mennessä unohtunut. Toinen hyvä on sellainen että jos näet kaupassa tai kirpparilla jotakin mitä haluat ostaa, niin älä osta sitä heti vaan käy siinä välissä vaikka kävelyllä tai kahvilla, sanotaan noin 30min ajan. Siinä ehtii vähän jo pää selkenemään ja tuskin enää haluat lähteä ostamaan sitä minkä hetki sitten halusit kovasti. Joskus tein myös niin että otin puhelimella kuvan siitä "löydöstä" minkä halusin ja sitten jätin ostamatta. Niitä kuvia oli hauska katsoa vähän ajan päästä ja naureskella että onneksi ei tullut ostettua kun tuolla kaapin pohjalla se jo olisi unohtuneena.
Itseäni motivoi nykyään eniten se, että olen oppinut miten työlästä tavarasta on hankkiutua eteen ja jokaisen uuden hankinnan kohdalla pohdin todella tarkkaan että tarvitsenko tosiaan sitä ja mietin mihin sen kotona sijoitan, onko jotain vastaavaa, paljonko voin ostoksen sijasta laittaa rahaa säästötilille ja miten vaikea siitä on hankkiutua eroon jos ei olekaan hyvä ostos. Valtaosa ostoksista siis jää tekemättä. Ja kuten yllä jo todettiinkin niin helpoin kiusauksia on välttää kun ei mene kauppoihin tai kirppiksille kiertelemään vaan keksii jonkun toisen harrastuksen. Tsemppiä, ajan myötä helpottuu! Ja kesällä on niiiin paljon mukavampia tapoja käyttää aikaa ja rahaa kuin ostella mitään tavaroita! Tee vaikka itsellesi lista kaikista asioista mitä haluaisit kesällä tehdä ja valkkaa aina siitä listalta joku aktiviteetti jos alkaa ostoajatuksia tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aika klassinen vinkki, että pitää puhelimessa tai muistivihossa listaa, mihin aina kirjoittaa kun tulee jokin halu tai tarve ja sitten päättää että vasta kun se asia on ollut esim 30pvä siinä listalla niin sitten vasta hankkii sen jos edelleen sen haluaa. Yleensä kyllä se halu on siihen mennessä unohtunut. Toinen hyvä on sellainen että jos näet kaupassa tai kirpparilla jotakin mitä haluat ostaa, niin älä osta sitä heti vaan käy siinä välissä vaikka kävelyllä tai kahvilla, sanotaan noin 30min ajan. Siinä ehtii vähän jo pää
Kiitos, tämä oli hyvä, otan käyttöön!
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pitkään sama. Oli kaapit vääränään vaatteita, ostin aina silti lisää kun näin jotain kivaa. Lopulta tuli jo ahdistus kaikkea roinaa kohtaan, silti oli vaikeaa vaan kaupassa sanoa itselleni ei. Otettiin vuoden ostolakko, täälläkin siitä joskus kerroin. Se toimi, sain karsittua sinä aikana vähän tavaraa, alkoi olla jo ihanaa ja avaraa. Pääsimme myös myöhemmin kunnon lomalle kun jatkoin ostelemattomuutta. Nykyään ahdistaa ajatella, että kaikki mitä kaupasta tuon kotiin, se myös jää sinne. Ja se raha mikä kaikkeen kuluu, en enää halua ostella mitään, vaikka olisi mitä kivaa.
Eilenkin oltiin kaupassa lapselle etsimässä siistejä shortseja, kuopukselle olisi löytynyt vaikka mitä ihanaa. Lempihahmon kuvalla uv paita, uudet uikkarit (vanhoja on sopivia jo kolmet, sekä on jo uv paita) jne näihin olisi mennyt ainakin 50e. Emme löytäneet shortseja, mutta en myöskään ostanut mitään ylimääräistäkään. Muutama viikko sitten kieltäydyin ensimmäistä kertaa ikinä ilmaisista vaatteista, se oli vaikeaa, mutta olen ylpeä itsestäni kun onnistuin siinä. Emme tarvitse lisää, joten en niitä ota kotiin pyörimään.
Voisin tähän vielä lisätä, että ehkä yksi syy tuohon hirveään tavara-ahdistukseen on myös se kun äitini kuoli. Olin juuri saanut kotia siistimmäksi ja jotenkin takerruin siihen tavaraan. Oli kauhea shokki ja en halunnut päästää irti. Toin kotiin valtavat määrät sitä tavaraa sieltä. Ei mennyt kauaa kun alkoi ahdistamaan jatkuva sotku, lapset ei voineet kutsua kavereita ja aina ennen vieraiden tuloa viikon siivous ja tavaroiden sullominen piiloon. Ihan hirveää elämää. Nyt alkaa suurimmalta osin nuokin olemaan enää vain muisto, osa tavaroista jäänyt käyttöön, mutta valtaosa myyty kirppiksellä ja lahjoitettu pois. Olen saamassa kotini takaisin, enkä todellakaan enää halua sitä sotkea tavaralla.
Aamu alkoi siivouksella ja tavaroista luopumalla. Nyt on puhdas koti, josta lähti useampi kassillinen turhaa tavaraa pois. Lisää lähtee parin viikon päästä.
Nyt on niin hyvä fiilis, että taidan jatkaa vielä. Tavoite on taas kirkkaana mielessä. :)
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän ajatella, että jos nyt ostan tämän tavaran, niin siitä aiheutuu taas lisävaivaa. Sitä tavaraa pitää huoltaa ym. Siinä kohtaa yleensä tuntuu jo ihan mukavalta vain jättää se juttu kauppaan.
Kirppikset on kyllä täynnä turhaa ryönää, sen huomasin tänään ku poika halus käyä nii mentiin. Ei ostettu mitään.vihaan tavaraa nykyään ja oksettaa ajatuski ostamisesta. Oon huomannut että tavarat ei etes kulu koskaan!! Eli ikuinen riesa joku esim pyyhe tai muki, oikesti ne on ikuisia hyi
Vierailija kirjoitti:
Kirppikset on kyllä täynnä turhaa ryönää, sen huomasin tänään ku poika halus käyä nii mentiin. Ei ostettu mitään.vihaan tavaraa nykyään ja oksettaa ajatuski ostamisesta. Oon huomannut että tavarat ei etes kulu koskaan!! Eli ikuinen riesa joku esim pyyhe tai muki, oikesti ne on ikuisia hyi
Samaa ajattelen. Turhan tavaran ostaminen, oikeastaan jo minkä tahansa tavaran ostaminen tuntuu jo ihan yököttävältä ajatukselta.
Ollaan ostettu jo monta vuotta pelkkää ruokaa ja ainoastaan tarpeellisia hygieniatarvikkeita. Lahjaksi ollaan saatu joskus jotain tavaraa ja ne on etupäässä lähteneet samantien meiltä eteenpäin. Lähes minkään tilalle ei silti ole tarvinnut ostaa uutta, aina on joku jo olemassa oleva tavara pystynyt korvata rikki menneen.
Tavaramaailma ei ole meidän perhettä varten, eikä onni löytynyt sieltä ennen tätä tavaraähkyäkään. Voisin ihan helposti poistaa jo karsitusta kodistamme vaikka puolet kaikesta, joka nyt on tullut vaan hankittua yhtään tarkemmin ajattelematta. Ei siis lähivuosina onneksi kuitenkaan, vaan jo muutama vuosi sitten.
Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon ihan tästä silmäilemällä. Vaikkapa parvekkeen pöytä on ollut täysin turha hankinta. Siinä ei ole pidetty kuin korkeintaan kyynärpäätä joskus. Kahvikuppikin on aina vain kädessä. Jouluvalot jäävät aina sytyttämättä, kuusen valot olisivat riittäneet. Sadehousut ovat olleet päällä yhden kerran, takki aina kun sataa. Leipälaatikko on aina tyhjä, leivät ovat aina keittiön pöydän toisessa päässä. Käsi- ja vartalovoiteet ovat aina vanhentuneet purkkeihinsa. Niitä kummitädiltä kinuttuja muotivaatteita ei jaksa ikinä käyttää kauan edes yläaste ikäinen tyttäremme, vaan perusfarkut ja huppari löytävät taas pian lemppareiksi. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Harva tavara on oikeasti ihan tarpeellinen, kun vain tarkemmin ajattelee. Toisilla tietty toiset tavarat, kuin toisella.
Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi.
Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon?
Vierailija kirjoitti:
1. Valokuvia mukaan käsilaukkuun tai puhelimeen niistä kaikista mitä jo omistaa; kaappien sisällöistä ja asukokonaisuuksista. Kun näkee valokuvina sen kaiken, niin hillitsee uuden ostamista. Sama keino pätee muihinkin tavaroihin.
2. Ei mene ollenkaan kirppareille tahi vaateosastoille.
Vierailija kirjoitti:
Tavarapaljoutta nurkissa tekee ne turhat, jotka on myynnissä Torissa ja Vintedissä eivätkä vain mene kaupaksi.
Onko kukaan muu menettänyt niiden kanssa hermoja ja vienyt vaan lopulta säkissä Kontin laatikkoon?
Mä vien kaiken Konttiin. Jos on jotain kalliimpaa, ajattelen että se on kuin lahjoittaisi hyväntekeväisyyteen, paitsi että samalla pääsee eroon roinista. Rahat on menettänyt jo ostohetkellä.
Juu, sitä kun on köyhä ja pihi, niin yrittää saada jo ostetuista vaatteista edes jonkun roposen. Nykyään kuitenkaan kukaan ei osta mitään niin pakko viedä lopulta niihin lahjoitus/keräys laatikoihin. Hirvittää ajatellakaan mikä määrä rahaa korkokenkien kokoelmaankin on mennyt. Ei tule enää käytettyä ja luopua täytyy, ilmaiseksi varmasti joutuu sen tekemään.
Itselle kirpparit ja Vinted ovat heikkokohta, mutta nyt oon pysytellyt poissa.
Tavaroiden myymisestä/lahjoittamisesta: Minulle paras palkinto karsimisesta on se ihana "vapauden" tunne. Kun saa raivattua tilaa ihmisille ja elämälle tavaroiden jemmailun sijaan. Kun kodista tulee raikas ja toimiva.
Tänään saatiin monta estettä raivattua taas, kun vaihdettiin makuuhuoneessa järjestystä. Myös leluja ja pelejä poistettiin, koska niitä on yksinkertaisesti liikaa. Nyt on kaikki rakkaat pehmarit yhdessä isossa korissa (lisää ei mahdu). Myös pelit on nyt kaikki samassa paikassa. Taaperon oma lelukaappi on myös siivottu siten, että ei saa kaikkea tilpehööriä levitettyä kerralla ympäri olohuonetta, mitä hän on siis tähän asti tehnyt. Muutamat lelut ovat odottamassa vuoroaan.
Oman vaatekaapin vaatteet viikkasin ja tein pari poistoa. Tätä teen useamman kerran vuodessa.
Pesin myös roskiskaapin ja vein KAIKKI kierrätysroskat pois. Imuroitiin, pestiin lattiat, pestiin vessat, pestiin pyykit. Vielä pitää tyhjentää ja täyttää astianpesukone. Ihan huippupäivä. Ostin aiemmin kaksi uutta mattoa kotiin ja kaksi sisustustyynyä sekä yhdet tunnelmavalot ja koti on nyt niin kodikas ja ihana.
Vierailija kirjoitti:
On!
Jännää aikaa. Koko koti irtaimistoineen myynnissä ja muutto kesämökille vakituisesti asumaan. Kesämökki niin minimalistinen hirsimökki kuin vain voi olla. Ei oteta kotoa mukaan kuin vaatteet, vuodevaatteet, valokuvat, pari kirjaa, yksi taulu, laatikollinen astioita, pari kitaraa, läppäri ja puhelimet. Mökillä on valmiina sängyt, ruokapöytä ja tuolit, sohva, jääkaappi ja pakastin ja hella (joka pitää kyllä uusia). Nykyinen koti rivitalossa menee ilmeisesti äidille ja kahdelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Jännää aikaa. Koko koti irtaimistoineen myynnissä ja muutto kesämökille vakituisesti asumaan. Kesämökki niin minimalistinen hirsimökki kuin vain voi olla. Ei oteta kotoa mukaan kuin vaatteet, vuodevaatteet, valokuvat, pari kirjaa, yksi taulu, laatikollinen astioita, pari kitaraa, läppäri ja puhelimet. Mökillä on valmiina sängyt, ruokapöytä ja tuolit, sohva, jääkaappi ja pakastin ja hella (joka pitää kyllä uusia). Nykyinen koti rivitalossa menee ilmeisesti äidille ja kahdelle lapselle.
Tämä on niin oma unelmani. Kuinka monta teitä on muuttamassa? Saisi kaikki vaan myytyä pois. Itselläni on ollut pitkä prosessi oman pään sisällä tehdä luopumistyötä, jännästi se vaan helpottaa koko ajan enemmän ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin oma unelmani. Kuinka monta teitä on muuttamassa? Saisi kaikki vaan myytyä pois. Itselläni on ollut pitkä prosessi oman pään sisällä tehdä luopumistyötä, jännästi se vaan helpottaa koko ajan enemmän ja enemmän.
Meitä muuttaa vain minä ja mieheni. Lapset juuri muuttaneet omilleen, nuorinkin viime syksynä.
Eiku vaan Temusta lisää tulevaa kaatopaikkojen täytettä!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vien kaiken Konttiin. Jos on jotain kalliimpaa, ajattelen että se on kuin lahjoittaisi hyväntekeväisyyteen, paitsi että samalla pääsee eroon roinista. Rahat on menettänyt jo ostohetkellä.
Muistattehan, että Konttiinkin voi viedä vain käyttökelpoista tavaraa. Roska ei muutu aarteeksi sillä, että sen dumppaa jonkun toisen vaivoiksi.
No helppoa, älä mene vaatekauppoihin tai kirppiksille